Perbincangan:Bendera dan jata Kelantan

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Perbincangan:Identiti Kelantan)

<nowiki>--Mr Ikan (bincang) 03:46, 20 September 2023 (UTC)Masukkan teks tak berformat di sini[balas]


</nowikiTEMPAT BERSEJARAH DI NEGERI KELANTAN


ISTANA JAHAR – MUZIUM ADAT ISTIADAT DIRAJA KELANTAN


o Siap dibina pada tahun 1887 semasa pemerintahan Sultan Muhammad II. Tujuan pembinaannya ialah untuk dikurniakan kepada baginda Long Kundur yang bergelar Raja Bendahara yang kemudiannya menggantikan baginda sebagai Sultan Muhammad II. Asalnya dikenali dengan Istana Bendahara yang kemudiannya ditukarkan nama kepada Istana Jahar mengambil sempena “Pokok Jahar” yang terdapat di halaman Istana. o Pada 1889 Long Kundur Raja Bendahara telah dilantik menjadi Sultan dengan gelaran Sultan Muhammad III, maka istana ini dijadikan tempat bersemayam baginda kemudiannya istana ini telah digunakan oleh beberapa orang Sultan Kelantan.

o Bangunan Istana Jahar dirasmikan sebagai Muzium Adat Kelantan pada 27 Julai 1992.


Istana Jahar 1) Perigi

o Digali serentak dengan pembinaan Istana Jahar dalam tahun 1987 untuk kegunaan Istana.

o Terletak di bahagian hadapan Istana Jahar.

o Perigi ini dibaik pulih serentak dengan pengubahsuaian Istana jahar untuk dijadikan Muzium Adat Istiadat Diraja Kelantan pada tahun 1992.


2) Singakerti

o Merupakan sejenis kenderaan yang digunakan dalam perarakan istiadat berkhatan putera-putera Raja Melayu di Kelanatan.

o Singakerti diukir indah, kepalanya seakan kepala singa, berleher naga, badan dan kaki seperti seekor kuda serta berekor singa

o Mulutnya mengeluarkan pancuran air tempat putera-putera raja yang akan menjalanani istiadat berkhatan akan dimandikan.


Istana Batu, Kota Bharu ( Muzium Diraja)




o Bangunan Istana batu siap dibina pada tahun 1939 semasa pemerintahan Sultan Ismail Ibni Almarhum Sultan Muhammad ke IV ( 1920 – 1944) sebagai hadiah perkahwinan kepada Sultan Yahya Petra dengan Raja Perempuan Zainab II.

o Istana ini menjadi kediaman rasmi Sultan Yahya Petra semasa menjadi Tengku Mahkota sehinggalah tahun 1960 apabila Sultan Yahya Petra, ditabalkan menjadi Sultan Kelantan dan bersemayam di kediaman rasmi baginda yang baru iaitu Istana Kota Lama.

o Pada tahun 1966, bangunan Istana Batu telah diubahsuai untuk dijadikan kediaman rasmi Yengku Salwani Binti Sultan Yahya Petra. Tengku Salwani menetap di Istana Batu sehinggalah tahun 1969.

o Pada tahun 1969, Istana ini telah menjadi kediaman rasmi Tengku Ismail Petra yang ketika itu bergelar Tengku Mahkota Kelantan sehingga tahun 1972.

o Pada tahun 1991, KDYMM Al-Sultan Kelantan telah mengampuni perkenan agar Istana Batu dijadikan Muzium Diraja Kelantan. Upacara perasmian Muzium Diraja Kelantan telah disempurnakan dengan penuh istiadat oleh KDYMM Al-Sultan pada 25 Julai 1991.


Masjid Kampung Laut

Bendera Jajahan Lojing[sunting sumber]

Untuk makluman, setakat ini Pejabat Tanah dan Jajahan Kecil Lojing hanya menerbitkan lambang Jajahan sahaja di Facebook Rasmi mereka. Bendera Jajahan masih belum di tunjukan di mana-mana platrom.

Pejabat Tanah dan Jajahan Kecil Lojing merupakan Jajahan baharu di Kelantan dan dikategorikan sebagai Jajahan Kecil. Buat masa ini, Pejabat Tanah dan Jajahan Kecil Lojing tidak mempunyai laman web rasmi dan hanya menggunakan media sosial facebook sahaja

Sekian Mr Ikan (bincang) 03:46, 20 September 2023 (UTC)[balas]

Tapi sebelum itu bendera Merah & Hijau yang menyerupai jata lojing hari ini sudahpun wujud dengan istilah bendera Kelantan ulu (Pendalaman Kuala Krai & Pendalaman Gua Musang) Nazran225 (bincang) 15:16, 20 September 2023 (UTC)[balas]