Perbincangan:Mehmed VI

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kehidupan awal dan pelajaran[sunting sumber]

Mehmed VI dilahirkan di Istana Dolmabahçe, di Constantinople, pada 14 Januari 1861. Bapa Mehmed meninggal ketika Mehmed baru berusia lima bulan, dan ibu Mehmed meninggal ketika dia berusia empat tahun. Dia dibesarkan dan diajar oleh ibu tirinya Şayeste Hanım. Dia melatih dirinya dengan mengambil pelajaran dari guru swasta dan menghadiri beberapa pelajaran yang diberikan di Fatih Madrasa. Putera itu bersusah payah dengan ibu tirinya yang sombong, dan pada usia 16 tahun dia meninggalkan rumah agam ibu tirinya bersama tiga orang hamba yang telah melayani dia sejak kecil. Dia dibesarkan dengan pengasuh, pelayan wanita, dan tutor. Selama tiga puluh tiga tahun pemerintahan saudaranya Sultan Abdul Hamid II dia tinggal di Harem Imperial Uthmaniyyah.

Semasa muda, rakan karibnya adalah Abdulmejid II, putera bapa saudaranya, Sultan Abdulaziz. Tetapi, sayangnya, pada tahun-tahun yang akan datang, kedua sepupu itu menjadi saingan yang tidak memberangsangkan. Sebelum pindah ke Istana Feriye, putera itu tinggal sebentar di rumah besar di Çengelköy yang dimiliki oleh Şehzade Ahmed Kemaleddin.

Semasa pemerintahan Sultan Abdul Hamid, Mehmed dianggap sebagai saudara terdekat Sultan. Pada tahun-tahun yang akan datang, ketika dia naik takhta, kedekatan ini akan sangat mempengaruhi sikap politiknya, seperti ketidaksukaannya yang kuat terhadap orang-orang Turki Muda dan Parti Kesatuan dan Kemajuan, dan rasa simpati terhadap British.

Mehmed mengambil pelajaran peribadi. Dia membaca banyak, dan berminat dalam pelbagai mata pelajaran, termasuk seni, yang merupakan tradisi keluarga Uthmaniyyah. Dia mengikuti kursus kaligrafi dan muzik dan belajar bagaimana menulis dalam naskhah naskh dan memainkan kanun (semacam sitar).

Kemudian dia tertarik dengan tasawuf dan, tidak diketahui oleh Istana, dia mengikuti kursus di madrasah Fatih mengenai perundangan Islam, teologi Islam, penafsiran al-Quran, dan hadis, serta dalam bahasa Arab dan Parsi. Dia menghadiri pondok darwis Ahmed Ziyaüddin Gümüşhanevi, yang terletak tidak jauh dari Sublime Porte, di mana Ömer Ziyaüddin dari Dagestan adalah pemimpin rohani, dan dia menjadi murid dari perintah Naqshbandi. 2001:E68:540E:B1B:35DF:8123:5056:5616 02:52, 19 September 2021 (UTC)[balas]

Pemerintahan[sunting sumber]

Mehmed berjaya takhta setelah kematian saudara tirinya Mehmed V, pada 3 Julai 1918.

Perang Dunia Pertama adalah bencana bagi Kerajaan Uthmaniyyah. Pasukan Inggeris dan sekutu menakluki Baghdad, Damsyik, dan Yerusalem semasa perang, dan sebahagian besar Empayar Uthmaniyyah terbahagi di antara sekutu Eropah. Pada persidangan San Remo April 1920, Perancis diberi mandat ke atas Syria dan Inggeris diberikan satu atas Palestin dan Mesopotamia. Pada 10 Ogos 1920, wakil Mehmed menandatangani Perjanjian Sèvres, yang mengiktiraf mandat dan mengiktiraf Hejaz sebagai negara merdeka.

Sultan meminta peletakan jawatan pemerintah Unionis dan menugaskan Ahmed Tevfik Pasha untuk membentuk kerajaan. Dalam ucapan pembukaan tahun perundangan parlimen yang baru, Woodrow Wilson mengatakan bahwa dia memohon perdamaian sesuai dengan prinsipnya, bahawa dia menginginkan perdamaian sesuai dengan kehormatan dan martabat negara, bahawa dia percaya bahawa tempat-tempat berharga tanah air tidak diduduki, dan bahawa tentera akan bermula dengan gagah berani [diperlukan penjelasan]. Mustafa Kemal Pasha, yang mengirim telegram kepada Sultan, meminta pemerintah untuk membentuk Ahmed Izzet Pasha dan menjadikannya menteri Harbiye. Sultan memberikan tugas membentuk pemerintahan kepada anaknya Ahmed Izzet Pasha.

Kerajaan baru, yang terdiri daripada anggota Parti Liberty and Accord, menangkap pemimpin Jawatankuasa Kesatuan dan Kemajuan, termasuk salah seorang bekas wazir besar, Said Halim Pasha. Perbicaraan Gabenor Daerah Boğazlıyan Kemal Bey dengan cepat diselesaikan, dan hukuman mati dilaksanakan di Beyazıt Square setelah fatwa tersebut ditandatangani oleh sultan.

Sementara itu, Jenderal Perancis d'Esperey, yang datang ke Istanbul, mengancam akan pergi ke istana dengan batalion tentera dan membuat apa yang dia mahukan dengan membakar gangguan sultan dan pemerintahnya. Dia memanggilnya ke kedutaan tanpa mengunjungi Grand Vizier. Orang Perancis menyerahkan senarai tiga puluh enam orang yang ingin mereka tangkap kepada pemerintah.

Nasionalis Turki menolak penyelesaian oleh empat penandatangan Sultan. Kerajaan baru, Majlis Nasional Besar Turki, di bawah pimpinan Mustafa Kemal (Atatürk), dibentuk pada 23 April 1920, di Ankara (ketika itu dikenali sebagai Angora). Pemerintah baru mengecam pemerintahan Mehmed VI dan perintah Süleyman Şefik Pasha, yang bertugas sebagai tentera yang ditugaskan untuk memerangi Gerakan Nasional Turki (Kuvâ-i İnzibâtiyye); hasilnya, perlembagaan sementara digubal.

Pada 22 Julai 1920, Şurayı Saltanat [siapa?] Berkumpul di Istana Yıldız untuk membincangkan prinsip-prinsip Perjanjian Sèvres. Perjanjian Sevres ditandatangani pada 10 Ogos 1920. Oleh kerana dia harus mengundurkan diri dua setengah bulan kemudian, Ferid Pasha mengasaskan delegasi terakhir Tevfik Pasha, delegasi terakhir Kerajaan Uthmaniyyah, pada 2 Oktober 1920. 2001:E68:540E:B1B:35DF:8123:5056:5616 02:55, 19 September 2021 (UTC)[balas]

Pengasingan Dan kematian[sunting sumber]

Majlis Nasional Besar Turki menghapuskan Kesultanan pada 1 November 1922, dan Mehmed VI diusir dari Istanbul. Sehari sebelum keberangkatannya, dia makan siang bersama puterinya, Ulviye Sultan, dan bermalam di istananya. Meninggalkan kapal perang Inggeris di Tanah Melayu pada 17 November 1922, dia berhati-hati untuk tidak membawa barang atau barang kemas selain barang-barang peribadinya. Jeneral Britain Charles Harington sendiri mengambil pemerintah Uthmaniyyah terakhir dari Istana Yıldız. Sepuluh orang dengan sultan dihantar pada awal pagi oleh batalion Inggeris. Dia pergi ke pengasingan di Malta, kemudian tinggal di Riviera Itali.

Pada 16 November 1922, Sultan menulis kepada Sir Charles Harington: "Tuan, mengingat hidup saya dalam bahaya di Istanbul, saya berlindung dengan Kerajaan Inggeris dan meminta perpindahan saya secepat mungkin dari Istanbul ke tempat lain. Mehmed Vahideddin, Khalifah kaum muslimin ”. Diiringi oleh Chamberlain Pertama, ketua band, doktornya, dua setiausaha sulit, seorang pelayan wanita, seorang tukang gunting rambut dan dua orang kasim, pada 6 pagi 19 November, dua ambulans Britain membawa mereka ke rumah Jeneral Sir Charles Harrington. Pada 19 November, sepupu dan pewaris pertama Mehmed, Abdulmejid Efendi, dipilih sebagai khalifah, menjadi ketua baru Rumah Kekaisaran Osman sebagai Abdulmejid II sebelum kekhalifahan dihapuskan oleh Majlis Nasional Besar Turki pada tahun 1924. [rujukan?]

Mehmed mengirim deklarasi ke Kongres Khalifah dan memprotes persiapan yang dibuat, menyatakan bahawa dia tidak pernah mengabaikan hak untuk memerintah dan menjadi khalifah. Kongres itu bertemu pada 13 Mei 1926, tetapi Mehmed mati tanpa berita mengenai mesyuarat kongres pada 16 Mei 1926 di Sanremo, Itali. Anak perempuannya Sabiha Sultan menemui wang untuk pengebumian, dan keranda itu dibawa ke Syria dan dikebumikan di Masjid Tekkiye Sultan Suleiman the Magnificent di Damascus. 2001:E68:540E:B1B:35DF:8123:5056:5616 02:58, 19 September 2021 (UTC)[balas]