Perbincangan:Pokok Nangka

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search

mengapa nangka mempunyai dua nama saintifik?? 1. Artocarpus heterophyuus Lam 2.Artocarpus integra Consultan2k 14:16, 16 May 2005 (UTC)

Nangka adalah nama am dengan nama spesies pecahan bagi jenis nangka contohnya mungkin nangka bubur, dan nangka goreng, dan nangka biasa yang di makan sahaja. Oleh itu mungkin lebih tepat jika spesies nangka dikelaskan sebagai Artocarpus spp. (spp. menunjukkan beberapa spesies.) Yosri (bincang) 11:03, 13 April 2011 (UTC)
Sebenarnya, saya percaya banyak pokok atau haiwan lain yang mempunyai nama sama atau sinonim kerana para saintis berlainan yang menemuinya dan menamakannya sendiri. Dan juga nama saintifik yang sama hanyalah varieti atau subspesiesnya sahaja yang berlainan.
Para ahli sains telah mempunyai kaedah menangani masaalah nama yang sama. Nama yang awal akan dikekalkan dan nama baru akan dibubarkan. Oleh itu tidak ada masaalah percanggahan nama sintifik. Harap maklum. Yosri (bincang) 10:47, 13 Mei 2011 (UTC)
Sebaliknya nama tempatan seperti pokok nangka, mungkin merangkumi beberapa spesies yang berlainan, tetapi tidak dbezakan oleh orang tempatan. Yosri (bincang) 12:25, 13 Mei 2011 (UTC)