Perbincangan:Prefektur di Jepun

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Perbincangan:Wilayah di Jepun)

Perihal: ketindihan maksud "wilayah" dan pewajaran kata "prefektur" sebagai ganti[sunting sumber]

Saya sengaja membuka perbincangan ini berkaitan topik di atas. Saya terfikir betapa anehnya entri-entri "_____ Prefecture" sering dilencongkan ke "Wilayah _______", sedangkan "wilayah" juga membawa makna territory (contohnya "Wilayah Barat Laut" - di Kanada - dari Northwest Territories)...malah Izington ada menyatakan badan "wilayah" dalam konteks pentadbiran Jepun tidak sama dengan "prefektur".

Memandangkan kata serapan Barat "provinsi" juga diterima kekal untuk negara-negara ada province seperti Indonesia dan Kanada sebab sudah sebati, saya rasa tiada masalahnya jika "prefektur" dikekalkan (atau dikembalikan bergantung kepada nama entri padanan "_______ Prefecture" ) mengikut pendekatan ini. Lagipun, "prefektur" boleh disebut senang (menjadi /pré.fék.tur/) dan sudah tentu pembaca akan maklum ia suatu penamaan pentadbiran yang unik.

Saya sudah buat undian semasa perbicangan para penyunting yang ada di Discord - 3 yang setuju tukarkan termasuk saya, 2 yang mahu kekalkan dengan "Wilayah". Namun, saya mahu juga dengar pendapat munasabah daripada pengguna-pengguna lain yang ada di sini. Saya tak mahu dituduh semberono dan rakus dalam perapian semua entri berkenaan sepertimana yang telah dilayangkan pengguna tertentu suatu ketika dahulu. Saya beri tempoh sampai Ahad, mungkin? Jika tidak ada bantahan yang ketara, boleh saya mulakan pemindahan semua entri "Wilayah ____" ("____ Prefecture") nanti dengan senang, sebab sudah ada duluan pihak penyunting yang setuju cadangan diusulkan saya dahulu.

Yang ikhlas,
Anumengelamun (bincang) 11:22, 17 September 2020 (UTC)[balas]

Maklum balas[sunting sumber]

[sila tulis pendapat anda di sini]