Perbincangan Wikipedia:Meja rujukan/Arkib1

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

analisis kesalahan bahasa melayu.[sunting sumber]

Assalamualiakum.saya mempunyai kesulitan dan kekeliruan dalam menjawab tugasan untuk menganalisis kesalahan dalam bahasa melayu. tugasan yang diberi oleh pensyarah saya mengenai kenalpasti kesalahan morfologi tersebut :

1). Balan sudah berpindah ke Ipoh. 2). Sikapnya yang kasar itu meninggalkan kesan yang buruk ke atas adiknya. 3). Kami mengucapkan terima kasih di atas kehadiran semua.

diharap anda dapat membantu saya dalam mengenalpasti kesalahan bahasa ini beserta sebab kesalahan tersebut. bagi soalan yang pertama saya rasa penggunaan perkataan 'sudah' tidak sesuai digunakan. tetapi saya tidak pasti walaupun sudah rujuk pada buku Tatabahasa Dewan.


  1. Sikapnya yang kasar itu meninggalkan kesan yang buruk ke atas adiknya.
    • "ke atas" adalah tindakan sesuatu benda menuju ke suatu kedudukan seperti Kucing itu berlari ke atas loteng.
  2. Kami mengucapkan terima kasih di atas kehadiran semua.
    • "di" digunakan untuk sesuatu benda yang mempunyai kedudukan dalam suatu ruang. Contoh: Buku terletak di atas meja. atau Terdapat kumbang di atas kepalanya.

Walau bagaimanapun, ini hanyalah pemerhatian tatabahasa secara kasaryang mungkin mempunyai kesilapan juga. Sila rujuk pakar bahasa atau dewan bahasa untuk lebih lanjut. Polar 16:02, 7 September 2006 (UTC)[balas]

yaumud (hari pembalasan)[sunting sumber]

saya ingin mencari maklumat mengenai nama-nama hari pembalasan kerana terdapat banyak nama-nama yaumud itu.terima kasih

Anda boleh rujuk di sini:-

Yosri 10:08, 27 Oktober 2006 (UTC)[balas]

Tokoh Islam Kerajaan Abassiah[sunting sumber]

Sila sertakan biodata(nama penuh,tarikh lahir,tarikh kematian,keluarganya)dan sumbangannya kepada rakyat zaman itu dan umat Islam.Kalau boleh,sekurang-kurangnya 5 orang tokoh.

-wani-

Kami tidak tolong buatkan kerja rumah. Bagaimanapun, cuba lihat Kerajaan Bani Abbasiyyah. ...Aurora... 12:25, 3 Disember 2006 (UTC)[balas]