Perbincangan pengguna:Anumengelamun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search

Face-smile.svgSelamat datang ke Wikipedia, Anumengelamun!

Terima kasih kerana menyertai Wikipedia bahasa Melayu, kini terdapat seramai 221,956 pengguna berdaftar!
Selamat sejahtera. Selamat datang ke Wikipedia dan terima kasih atas sumbangan anda! Saya Fandi89, salah seorang penyunting di sini dan saya berharap anda sudi untuk membantu laman ini.
Beberapa panduan yang mungkin berguna untuk anda:
Face-smile.svg   Pengenalan kepada Wikipedia
BluePillar.svg   Lima tonggak Wikipedia
Crystal Clear app ktip.svg   Tutorial suntingan
Crystal package utilities.png   Bagaimana menyunting halaman
Crystal Clear app kedit.png   Manual gaya penulisan
LetterW.svg   Asas-asas Kod Wiki
Cscr-featured.svg   Bagaimana mencipta artikel
Crystal khelpcenter.png   Laman bantuan
Octagon-warning.svg   Apa yang Wikipedia bukan
Sesetengah perkara yang digalakkan dan dilarang:
UncialB-01.png   Digalakkan berani dalam mengemaskini laman
Face-angel.svg   Digalakkan beranggapan niat baik
Face-tongue.svg   Digalakkan mengamalkan prinsip kesopanan
Symbol neutral vote.svg   Digalakkan mengamalkan pandangan berkecuali
Ambox warning blue.svg   Jangan melaku musnah
Stop hand.svg   Jangan sampai disekat
Jika anda memerlukan bantuan, anda boleh:
Nuvola apps filetypes.svg   Meja bantuan
atau:
Presa de decissions.png   Bertanya soalan kepada penyelia
Terdapat beberapa cara untuk menyumbang kepada Wikipedia. Antaranya seperti:
Fée.svg WikiWitch Black.png   Menjadi seorang WikiPari dan WikiSihir
Crystal package settings.png   Membantu menyumbang pada artikel
           
Vista-advancedsettings.png   Melaksanakan tugas-tugas penyelenggaraan
Curly Brackets.svg   Membantu mencipta templat baru
WikiProject Council.svg   Membantu dalam projek yang tersedia di WikiProjek

Sentiasa ingat untuk menandatangani pesanan anda pada laman perbincangan dengan meletakkan ~~~~ (empat kali tanda gelombang) atau klik butang Tandatangan dan cap waktu pada laman penyuntingan.

Semoga anda menikmati kunjungan di Wikipedia bahasa Melayu. Selamat menyumbang!

Do not understand Malay? Visit our embassy now.
Ikhlas daripada saya, Fandi89

Fandi89 (bincang) 10:44, 5 April 2017 (UTC)


Perbualan lain-lain[sunting sumber]

Hoi ko ni sibuk apasal ko ingat Wikipedia ni atuk lu punya ka !

Dah ilmu berguna, saudara....meskipun ia ilmu yang "trivial". Tanggungjawab kita bersama juga kena pelihara baik-baik daripada dirosakkan sebegini. Pengguna Wikipedia Bahasa Inggeris lagi telus dan tahu adab nak jaga laman, barangkali sebab itulah "condition"-nya baik, "pages" pun banyak. Bahasa Indonesia punya lagi banyak halaman, lagi terjaga daripada kita punya! Tak terasa malukah kita? Kita beria-ia nak sangat Bahasa Melayu jadi "hebat dipakai di persada dunia", tapi bila orang nak tambah bahan ilmu sekecik-kecikpun awak mahu herdik macam ni, macam mana nak maju? Janganlah ada "attitude" begini, saudara...

Sekian sahaja, - Anumengelamun 09:15, 16 Oktober 2016 (UTC)

Kalau macam tu baik awak mohon jadi penyelia Bahasa Melayu dan jikalau awak dah jadi penyelia awak boleh sekat saya atau buat apa tindakan yang sewajarnya kalau awak bukan penyelia sila jangan SIBUK ! Georgy pogy (bincang) 09:28, 16 Oktober 2016 (UTC)
Cantiknya bahasa. 1. Boleh sahaja. 2. Saya berikan gambaran supaya anda senang faham - kalau ada orang cuba nak bakarkan kedai buku yang sering dilawati orang ramai (budak-budak sekolah, cikgu-cikgu, ibubapa) lepas itu dia berikan jawapan yang sama kepada anda, apa anda akan ikut sahaja apa orang jahat tu cakap? Apa awak nak biarkan saja? Kalau satu kampung susah kedai buku tu terbakar sebab awak tak dapat nak buat apa-apa, macam mana nak jawab? Fikir-fikirkanlah. -Anumengelamun 09:38, 16 Oktober 2016 (UTC)

Sumbangan berguna[sunting sumber]

Sumbangan anda amat dihargai. Yosri (bincang) 12:43, 15 April 2017 (UTC)

Bantu saya[sunting sumber]

Helo Anumengelamun, saya rasa saya pernah jumpa saudara di Wikipedia bahasa Inggeris sebelum ini. Saya nak minta saudara Anumengelamun untuk memperbaiki terjemahan dan ralat di rencana tali pinggang keledar. Terima kasih. – Fandi89 (bincang) 08:41, 2 Ogos 2017 (UTC)

Boleh sahaja. Satu benda je saya nak cakap mengenai terjemahan mesin Wiki tu - saya cadangkan saudara tolong juga periksa sendiri tatabahasa terjemahan yang ada sebelum terus tekan [terbitkan terjemahan] tu, adalah memudahkan kerja sedikit. Rencana yang saudara pautkan tu langsung tak sejadi (tak natural) apabila dibaca...dah kerja besar saudara bagi tu.
Yang ikhlas,
--Anumengelamun (bincang) 09:58, 2 Ogos 2017 (UTC)

Gaya penulisan[sunting sumber]

Sila elakkan mengubah rencana pada khusus Malaysia. Untuk rencana yang khusus mengenai perkembangan bidang di Malaysia, sila cipta rencana yang lain dengan judul di Malaysia. Ini kerana Wikipedia merupakan berkonsep global dan bukan Malaysia centrik. Yosri (bincang) 12:12, 2 Ogos 2017 (UTC)

Maaf saya bertanya, tapi tak bertindihkah nanti dengan rencana "Polis bantuan" yang lagi satu itu? Sebenarnya, begini:
1. Rencana Polis bantuan tersebut sebenarnya merupakan pemindahan daripada satu rencana yang asalnya diberi nama Polis "Auxillary" (sila lihat ruang Perbincangan).
2. Kandungan "Polis Bantuan" (dengan dua huruf besar) pula lebih banyak cenderung kepada hal-hal berkaitan Persatuan Polis Bantuan Malaysia, sebab itulah saya memindahkan ke tajuk demikian. "Polis bantuan" itu sendiri tidak spesifik pada lokasinya, bukan? Ada juga kawasan-kawasan lain seperti di United Kingdom dan Amerika Syarikat yang mempunyai petugas lebih kurang sama fungsinya. Lainlah sebaliknya kalau ada indicator nama tempat.
Begitulah penjelasan saya kepada pemindahan ini. Saya berharap saudara boleh menunjukkan mana jalan yang lebih bersesuaian, saya pun masih agak baru dalam hal begini. --Anumengelamun (bincang) 12:45, 2 Ogos 2017 (UTC)
Wikipedia beetujuan memberi maklumat sejagat dalam bahasa Melayu. Oleh itu penulisan perlu bersifat generik yang applicable di Brunei, Thailand, Indonesia dan Malaysia. Orang Brunei baca, "oh boleh guna di Brunei" dll. Untuk contoh lebih specific, cipta rencana baru. Lihat rencana Inggeris sebagai panduan. Yosri (bincang) 12:58, 2 Ogos 2017 (UTC)

Sumbangan anda[sunting sumber]

Salam perkenalan saudara, terima kasih kerana membantu menyunting dan menterjemahkan rencana di WBM. Saya harap saudara akan sentiasa berterusan menyumbang disini. Sumbangan anda disini amat dihargai oleh kami semua selaku komuniti di WBM. Aplikasi (bincang) 17:58, 16 Ogos 2017 (UTC)

Pencalonan Asid ribonukelik untuk penghapusan segera[sunting sumber]

Jika ini adalah rencana pertama yang anda mencipta, anda mungkin mahu membaca panduan untuk mencipta rencana pertama anda.

Pertimbanglah juga penggunaan Bestari Rencana untuk membantu anda mencipta rencana.

Helo, dan selamat datang ke Wikipedia. Ini adalah sebuah notis untuk memberitahu anda bahawa laman yang anda mencipta telah diteg sebagai sebuah laman cubaan di bawah bahagian U2 kriteria untuk penghapusan segera dan telah atau tidak lama lagi akan dihapuskan. Sila gunakan kotak pasir untuk apa-apa cubaan lain anda mahu membuat. Rujuk kepada laman selamat datang jika anda mahu mempelajari lebih banyak tentang menyumbang ke ensiklopedia kami.

Jika anda merasakan laman ini tidak patut dihapuskan atas sebab ini, anda boleh melawankan pencalonan dengan melawati laman tersebut dan mengeklik butang berlabel "Lawankan penghapusan segera ini". Ini akan memberikan anda peluang untuk menjelaskan mengapa anda percaya laman tersebut tidak patut dihapuskan. Walau bagaimanapun, notakan bahawa selepas sesebuah laman telah ditandakan untuk penghapusan segera, ia boleh dikeluarkan dengan serta merta. Sila jangan keluarkan teg penghapusan segera dari laman itu sendiri, tetapi jangan teragak-agak untuk menambah maklumat yang selaras dengan dasar dan garis panduan Wikipedia. Jika laman tersebut telah dihapuskan, dan anda ingin mendapatkan semula bahan yang dipadam untuk rujukan atau perbaikan masa depan, sila menghubungi penyelia yang menghapuskkannya, atau jika anda sudah berbuat demikian, anda boleh meletakkan permohonan di sini. Alexander Iskandar (bincang) 14:22, 14 Oktober 2017 (UTC)

Balas: Mengenai pemelayuan nama "The Antilles"[sunting sumber]

Salam.

  1. Untuk makluman saudara, perkataan "Antilles" sememangnya merupakan jamak, tetapi saya tidak melihat sumber lain yang lebih sesuai berbanding yang saya berikan. Perkataan "Antille" yang saudara guna pakai itu saya lihat tidak mempunyai kaitan pun dengan "Antilles" (jikalau ada kaitan, harap saudara boleh berikan rujukan), malahan ia berasal daripada perkataan Antilia (rujuk sini dan sini). Dalam bahasa Indonesia, perkataan "Antille" juga tidak digunakan tetapi "Antillen" (lihat di sini).
  2. Untuk nama tempat lain seperti Pulau Utara, memang tidak saya nafikan ia telah dimelayukan dan di ia memang wujud di dalam laman PRPM. Bagi saya, jika tiada sebarang terjemahan untuk kawasan seperti Kepulauan Leeward (laman PRPM dan buku Budaya dan Imperialisme) untuk masa sekarang, lebih baik ia dikekalkan sedemikian.

Sekian. 26 Ramadan (bincang) 15:29, 22 Mac 2018 (UTC)

Perkara terakhir yang saudara kemukakan itu ada munasabahnya juga... (saya malangnya tidak dapat mengakses judul buku "Budaya dan Imperialisme" yang saudara berikan... ಠ_ಠ)
Anumengelamun (bincang) 15:46, 22 Mac 2018 (UTC)
@Anumengelamun: Mungkin masalah pautan. Kadang kala saya rujuk buku ini sebab saya sendirinya memilikinya. Mungkin kalau saudara ada cadangan untuk menterjemah perkataan, bolehlah pergi ke laman ini. ☺ 26 Ramadan (bincang) 15:57, 22 Mac 2018 (UTC)

Share your experience and feedback as a Wikimedian in this global survey[sunting sumber]

WMF Surveys, 18:19, 29 Mac 2018 (UTC)

Reminder: Share your feedback in this Wikimedia survey[sunting sumber]

WMF Surveys, 01:17, 13 April 2018 (UTC)

Your feedback matters: Final reminder to take the global Wikimedia survey[sunting sumber]

WMF Surveys, 00:27, 20 April 2018 (UTC)

Wafel[sunting sumber]

Kenapa anda membuang meklumat dalam rencana Wafel? Yosri (bincang) 08:33, 22 April 2018 (UTC)

Saya minta maaf sangat-sangat, saya sebenarnya merancang mahu menulis semula bahagian yang dipadam itu kerana susah difahami (Contoh: "...penyediaan adunan sejak overmixing menyebabkan gluten berkembang secara berlebihan..."), memandangkan ia tampak jelas diterjemahkan sedikit bulat-bulat daripada bahasa Inggeris tanpa mempertimbangkan binaan ayat yang dibaca lebih sejadi dalam bahasa Melayu. Ia cuma langkah sementara sahaja.
--Anumengelamun (bincang) 14:07, 22 April 2018 (UTC)

Anugerah[sunting sumber]

Barnstar of Diligence Hires.png Bintang Penghargaan Ketekunan
Anda telah menunjukkan usaha yang luar biasa dalam mengemaskini rencana di Wikipedia sehingga ianya boleh dikira sebagai rencana yang begitu berkualiti. SNN95 Talk to me, beybeh! 01:22, 27 April 2018 (UTC)

Anugerah[sunting sumber]

Original Barnstar.png Anugerah Barnstar
Dihargai untuk usaha anda mengembangkan rencana berkualiti pelbagai topik di Wikipedia Bahasa Melayu oleh <*)))>< Yosri (bincang) 10:54, 27 Mei 2018 (UTC)

Kopi Cappuccino[sunting sumber]

Untuk maklumat, laman perlencongan dijadikan sebagai penamaan lain yang memautkan rencana asal. Sebab itu laman itu dikekalkan. Betul "Cappucino" itu sendiri adalah nama khas kopi. Meletakkan "kopi" lagi adalah sangat tak munasabah. Oleh itu lencongan ke Kapucino diwujudkan. Harap maklum. SNN95 Talk to me, beybeh! 03:47, 10 Jun 2018 (UTC)

@SNN95: Terjemahan cappuccino adalah kopi kapucino. Yosri (bincang) 10:08, 10 Jun 2018 (UTC)

Tintin[sunting sumber]

Jangan buang terjemahan harafiah.Jika anda lihat rencana Inggeris, ia mengekalkan terjemahan harafian bahasa Perancisnya (French: Les Aventures de Tintin; [lez‿avɑ̃tyʁ də tɛ̃tɛ̃]) Yosri (bincang) 19:13, 19 Jun 2018 (UTC)

Pendekatan saya adalah, saya hanya menggunakan perkataan yang ada dalam bahasa Melayu. Yosri (bincang) 09:44, 20 Jun 2018 (UTC)

Rujukan[sunting sumber]

Saya harap anda dapat masukkan rujukan dalam rencana ringkas, atau pautan pada laman asal WIki Inggeris. Rencana yang tiada rujukan mungkin akan dihapuskan. Yosri (bincang) 13:26, 5 Ogos 2018 (UTC)

Wikipedia bahasa Melayu[sunting sumber]

Sila gunakan bahasa Melayu menurut ejaan DBP Malaysia sebagai ejaannya. Bahasa Indonesia sudah memiliki Wikipedianya sendiri dan di sini bukanlah salinan WBI. Yosri (bincang) 02:20, 31 Ogos 2018 (UTC)

Usah risau, saya hanyalah menggunakan kandungan bahasa Melayu Indonesia sebagai asas untuk sementara sahaja - saya tetap akan tukarkan istilah yang berkepincangan makna kepada perkataan yang lebih difahami dan sejagat.
Sebenarnya, saya bertujuan mahu tapak web ini lebih inklusif kepada pengguna bahasa Melayu asli yang juga terdapat di sesetengah kawasan Indonesia (Kalimantan, Sumatera, Riau dan sebagainya) - sudah nama bahasa Wikipedia ini "bahasa Melayu" (yakni am merangkumi Alam Melayu), bukan "bahasa Malaysia" bukan? Pengunaan nama khas menggunakan loghat (dalam kes ini, "bahasa Indonesia" iaitu sebuah bahasa Melayu loghat piawai Indonesia) atau bahasa asal (bahasa-bahasa Peranics, Jerman dsb) sebagai tajuk sesebuah laman pun bukan perkara baru di sini.
Yang ikhlas,
--Anumengelamun (bincang) 08:20, 31 Ogos 2018 (UTC)
Ejaan di WBM adalah menurut DBP Malaysia. Yosri (bincang) 12:33, 31 Ogos 2018 (UTC)