Perbincangan pengguna:Budhi ombudsman

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Selamat datang ke Wikipedia Bahasa Melayu!

Berikut merupakan beberapa pautan yang dapat anda layari jika masih baru di Wikipedia: Lihat juga tutorial Wikipedia. Untuk menandatangani sebuah pesan pada halaman perbualan, seperti halaman ini, letakkan ~~~~ (empat kali tanda gelombang). Semoga anda menikmati kunjungan anda di Wikipedia Melayu. Salam!

...Aurora... 14:16, 3 Ogos 2007 (UTC)[balas]

OMBUDSMAN DAERAH KABUPATEN ASAHAN

Sejarah dan Latar Belakang

Pembentukan Ombudsman Daerah Asahan (Ombudsman Asahan) dipicu oleh banyaknya permasalahan hukum di tengah-tengah masyarakat Asahan dan minimnya saluran yang disediakan untuk menyampaikan keluhan. Akibatnya, persoalan yang sebenarnya dapat diselesaikan secara sederhana menjadi polemik dan konflik yang berkepanjangan antara masyarakat dengan penyelenggara pemerintahan daerah. Keadaan seperti ini terus berlangsung sehingga sampai pada kesimpulan perlunya diibentuk suatu lembaga eksternal yang dapat memfasilitasi tersumbatnya saluran keluhan masyarakat yang merasa hak-haknya dilanggar.


Untuk meresponse keadaan tersebut, pada pertengahan Oktober 2002 Gabungan Elemen Masyarakat Asahan (GEMA) mengirim surat kepada Komisi Ombudsman Nasional guna menyampaikan keinginan masyarakat Asahan membentuk Ombudsman Daerah. Sejak saat itu wacana pembentukan Ombudsman Asahan terus digulirkan oleh GEMA yang merupakan koalisi dari tokoh masyarakat, aktifis LSM, anggota DPRD dan pemuda yang dibentuk untuk meresponse keinginan masyarakat Asahan akan perlunya pengawasan terhadap pemerintah dalam menjalankan tugasnya Selain mengirimkan surat kepada komisi Ombudsman Nasional, GEMA juga menulis surat kepada Bupati Asahan dan Ketua DPRD Asahan untuk mengajukan usulan perlunya dibentuk Ombudsman Asahan.


Pada tanggal 19 Desember 2002 Ketua DPRD Asahan menulis surat kepada Ketua Ombudsman Nasional No. 220/3439 berisi dukungan terhadap usulan GEMA untuk membentuk Ombudsman Asahan. Pada tanggal 6 januari 2003 Ketua Komisi Ombudsman Nasional merespons surat Ketua DPRD Asahan dengan menulis surat nomor 010/KON-srt/I/2003 yang isinya antara lain memberikan aprisiasi, masukan dan penjelasan tentang proses pembentukan Ombudsman Daerah. Untuk meresponse keinginan masyarakat Asahan membentuk Ombudsman Daerah, pada akhir tahun 2004 Ombudsman Nasional menyelenggarakan beberapa kegiatan sosialisasi di Asahan (Seminar, Pelatihan, Klinik Ombudsman, Talk Show, dsb).


Momentum penyelenggaraan rangkaian sosialisasi Ombudsman tersebut sekaligus digunakan oleh Bupati Asahan untuk mendeklarasikan pembentukan Ombudsman Asahan dengan mengeluarkan Surat Keputusan No.419-HUK/tahun 2004 dan menetapkan lima orang Tokoh Masyarakat Asahan sebagai Anggota Ombudsman Asahan. Proses pemilihan Anggota Ombudsman Asahan dilakukan melalui proses inventarisasi di internal. GEMA mengusulkan beberapa figur kepada Bupati Asahan untuk diangkat sebagai Anggota Ombudsman Daerah. Setelah melalui diskusi yang panjang dengan Bupati Asahan untuk memilih figur-figur yang (dianggap) tepat, akhirnya ditetapkan tujuh orang sebagai Anggota Ombudsman Asahan melalui Surat Keputusan Bupati Asahan No. 419-Huk/Tahun 2004


Visi dan Misi


Visi Ombudsman Asahan adalah;  mewujudkan  masyarakat Asahan yang Sejahtera. Visi ini diharapkan dapat dicapai dengan menjalankan misi yaitu; mewujudkan aparatur pemerintah yang bersih dan berwibawa, serta memberdayakan peranserta masyarakat dalam pelaksanaan pembangunan.      


Wewenang


Ombudsman Asahan berfungsi sebagai pengawas eksternal pemerintah daerah untuk mencegah tindakan maladministrasi dalam rangka melindungi hak asasi manusia dan hak-hak sipil masyarakat. Untuk menjalankan fungsi tersebut, Ombudsman Asahan berwenang melakukan Investigasi terhadap temuan, pengaduan, keluhan maupun laporan masyarakat. Selain kewenangan tersebut, Ombudsman Asahan juga berwenang;


1.Menerima dan menampung keluhan, pengaduan, laporan masyarakat tentang maladministrasi atau penyimpangan yang dilakukan oleh penyelenggara pemerintah daerah untuk ditindaklanjuti dengan melakukan meneliti, investigasi dalam rangka penyusunan rekomendasi yang akan disampaikan kepada Instansi terkait.


2. Mengawasi dan memantau tindakan aparatur penyelenggara pemerintah daerah ynag berpotensi terjadi penyalagunaan wewenang yang merugikan masyarakat.


3. Melakukan mediasi sebagai salah satu upaya


Tugas Pokok & Fungsi


1. Mensosialisasikan fungsi, tugas dan wewenang Ombudsman Asahan kepada masyarakat.


2. Melaksanakan koordinasi dan kerja sama dengan Institusi, Lembaga, Perguruan Tinggi , LSM , Para Ahli , Praktisi Organisasi Profesi dll.


3. Menindaklanjuti laporan atau informasi mengenai terjadinya penyimpangan (maladministrasi) oleh pemerintah dalam melaksanakan tugasnya maupun dalam memberikan pelayanan umum.


4. Mempersiapkan konsep Rancangan Peraturan Daerah tentang Ombudsman Asahan.

Jika ini adalah rencana pertama yang anda mencipta, anda mungkin mahu membaca panduan untuk mencipta rencana pertama anda.

Pertimbanglah juga penggunaan Bestari Rencana untuk membantu anda mencipta rencana.

Helo, dan selamat datang ke Wikipedia. Ini adalah sebuah notis untuk memberitahu anda bahawa laman yang anda mencipta telah diteg sebagai sebuah laman cubaan di bawah bahagian U2 kriteria untuk penghapusan segera dan telah atau tidak lama lagi akan dihapuskan. Sila gunakan kotak pasir untuk apa-apa cubaan lain anda mahu membuat. Rujuk kepada laman selamat datang jika anda mahu mempelajari lebih banyak tentang menyumbang ke ensiklopedia kami.

Jika anda merasakan laman ini tidak patut dihapuskan atas sebab ini, anda boleh melawankan pencalonan dengan melawati laman tersebut dan mengeklik butang berlabel "Lawankan penghapusan segera ini". Ini akan memberikan anda peluang untuk menjelaskan mengapa anda percaya laman tersebut tidak patut dihapuskan. Walau bagaimanapun, notakan bahawa selepas sesebuah laman telah ditandakan untuk penghapusan segera, ia boleh dikeluarkan dengan serta merta. Sila jangan keluarkan teg penghapusan segera dari laman itu sendiri, tetapi jangan teragak-agak untuk menambah maklumat yang selaras dengan dasar dan garis panduan Wikipedia. Jika laman tersebut telah dihapuskan, dan anda ingin mendapatkan semula bahan yang dipadam untuk rujukan atau perbaikan masa depan, sila menghubungi penyelia yang menghapuskkannya, atau jika anda sudah berbuat demikian, anda boleh meletakkan permohonan di sini. Alexander Iskandar (bincang) 12:12, 14 Oktober 2017 (UTC)[balas]