Perbincangan pengguna:Keen0987

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Selamat datang ke Wikipedia Bahasa Melayu!
Salam sejahtera Keen0987! Terima kasih kerana mendaftar di Wikipedia Bahasa Melayu!
Berikut merupakan beberapa pautan yang dapat anda layari jika masih baru di Wikipedia:

Lihat juga tutorial dan meja bantuan Wikipedia. Untuk menandatangani pesanan anda pada laman perbualan, seperti laman ini, letakkan ~~~~ (empat kali tanda gelombang) atau klik butang Tandatangan dan cap waktu pada laman penyuntingan.
Semoga anda menikmati kunjungan anda di Wikipedia Bahasa Melayu. Selamat menyumbang! ...Aurora... (b) 10:42, 5 Disember 2011 (UTC)[balas]

Kampar merupakan sebuah bandar di negeri Perak, Malaysia. Ditubuhkan pada tahun 1887, bandar ini terletak di dalam Daerah Kinta , kawasan yang kaya dengan bijih timah. Ia adalah satu bandar perlombongan bijih timah yang meledak semasa kemuncak industri perlombongan bijih timah.

Geografi[sunting sumber]

Kampar is terletak di Daerah Kinta, persekitaran yang luas serta ditinggalkan perlombongan-kolam yang sesuai untuk memancing.

Kampar boleh dibahagikan antara 'bandar lama' dan kawasan 'bandar baru'. Bandar lama yang terdiri daripada dua jalan utama teramsuk rumah dan kedai, kebanyakannya kedai dan rumah masih dalam rupa yang asal. Perdagangan di dalam kawasan bandar lama terutamanya terdiri daripada kedai-kedai kopi, tukang emas dan peruncit tempatan. Kawasan bandar baru terutamanya terdiri daripada pembangunan kediaman yang baru dan beberapa perdagangan perkhidmatan industri yang berkembang di Kampar.

Kampar dinamakan selepas Kampar River (utara perbandaran semasa).Masyarakat Cina tempatan menamakan ia sebagai "kam Pou" datang dari Kantonis bermaksud "emas yang berharga". Ini wujud sebelum perlombongan besar-besaran bijih timah di Kampar, jadi ia berkemungkinan bahawa Kantonis perkataan "kam Pou" adalah berasal dari Kampar perkataan, dan bukan sebaliknya.

Pengangkutan[sunting sumber]

Bas ekspres Kampar mempunyai bas langsung ke Butterworth, Singapura dan Kuala Lumpur yang terletak dalam kawasan bandar. Perhentian bas tempatan juga mempunyai bas ke Ipoh, Teluk Intan, Tapah, Malim Nawar dan kawasan-kawasan lain di kawasan tersebut. [UTAR]] dan TAR kolej bas juga disediakan perkhidmatan bas bagi pelajar-pelajar mereka.

Teksi juga terdapat di sekitar perhentian bas bandar tempatan.

Keretapi Tanah Melayu (KTM) dan Electric Train Service(ETS ) telah memperkenalkan kereta api ulang-alik antara Ipoh dan Kuala Lumpur Sentral. KTM mengambil masa dua setengah jam dan ETS mengambil masa dua jam.

Kemudahan[sunting sumber]

Dalam abad ke-19 dan ke-20, ekonomi Kampar berkisar perlombongan bijih timah. Walau bagaimanapun, banyak syarikat-syarikat perlombongan bijih timah telah dipaksa keluar dari perniagaan semasa kemelesetan ekonomi pada tahun 1980-an. Walau bagaimanapun, ekonomi bandar pulih perlahan-lahan pada akhir tahun 1980-an.

Selepas penubuhan North-South Expressway, Kampar sebagai sebuah bandar yang sibuk telah menurun dengan cepat. Pelancong lebih jarang berhenti di Kampar kerana mereka memilih lebuh raya yang lebih mudah. Jalan keluar dari lebuh raya yang terdekat adalah di Gopeng dan Tapah, yang cukup selesa untuk pelancong.

Baru-baru ini, ekonomi Kampar terus dipacu oleh kerana pembinaan baru Universiti Tunku Abdul Rahman kampus (UTAR). Selain itu, Tesco Hypermarket dibina (dibuka pada 13 Ogos 2008) UTAR kawasan berhampiran.

Pasar raya boleh didapati di Kampar [Minat Supermarket]] dan Sasaran Supermarket. Terletak 300 meter antara satu sama lain. Ia adalah berhampiran dengan perhentian bas. Selain itu, pasar raya ini menjadi tempat harian orang tempatana menikmati masa mereka.

Bank-bank utama sedia ada seperti Maybank, CIMB, Public Bank, AmBank, Agro Bank, Hong Leong Bank, Bank Simpanan Nasional, RHB.

Pendidikan[sunting sumber]

Kampar pada masa ini mempunyai pusat pengajian tinggi seperti kampus Kolej Tunku Abdul Rahman dan kampus baru Universiti Tunku Abdul Rahman. Kampar juga disampaikan oleh sekolah-sekolah rendah dan menengah. Dengan kapasiti kira-kira gabungan lebih daripada 20,000 orang pelajar, kedua-dua institusi ini disebut-sebut untuk kedua-dua instrumen yang akan mengembalikan bandar ini kepada kemuliaan bekas.

Sekolah-sekolah kerajaan yang ketara di sekitar adalah seperti berikut:

Kampar adalah terkenal untuk makanan. Sebagai contoh, mee bebola ikan, biskut ayam(chicken biscuit), nasi claypot, mee udang, mee beras, char kuay teow, dan wan tan mee. Dua jenis makanan yang terkenal ialah roti kari ayam dan biskut ayam(chicken biscuit). biskut ayam(chicken biscuit) terkenal bahawa ia telah melahirkan siri pengeluar 'biskut ayam(chicken biscuit)'.

Masakan tempatan yang lain ialah chee Cheong fun, kari sering menjadi perasa pilihan. Chee Cheong Fun mee yang diperbuat daripada tepung beras yang dikukus menjadi kepingan dan dicincang ke dalam mee. Di Kampar sering dihidangkan dengan Chee Cheong Fun bersama-sama dengan bebola ikan yang bermacam-macam di kari. Makanan ini biasanya dimakan untuk sarapan pagi atau makan malam di mana-mana kedai yang ditubuhkan di pasaran tempatan.