Perbincangan pengguna:ReogWarrior

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search


Face-smile.svgSelamat datang ke Wikipedia, ReogWarrior!

Terima kasih kerana menyertai Wikipedia bahasa Melayu, kini terdapat seramai 244,391 pengguna berdaftar!
Selamat sejahtera. Selamat datang ke Wikipedia dan terima kasih atas sumbangan anda! Saya MGA73, salah seorang penyunting di sini dan saya berharap anda sudi untuk membantu laman ini.
Beberapa panduan yang mungkin berguna untuk anda:
Face-smile.svg   Pengenalan kepada Wikipedia
BluePillar.svg   Lima tonggak Wikipedia
Crystal Clear app ktip.svg   Tutorial suntingan
Crystal package utilities.png   Bagaimana menyunting halaman
Crystal Clear app kedit.png   Manual gaya penulisan
LetterW.svg   Asas-asas Kod Wiki
Cscr-featured.svg   Bagaimana mencipta artikel
Crystal khelpcenter.png   Laman bantuan
Octagon-warning.svg   Apa yang Wikipedia bukan
Sesetengah perkara yang digalakkan dan dilarang:
UncialB-01.png   Digalakkan berani dalam mengemaskini laman
Face-angel.svg   Digalakkan beranggapan niat baik
Face-tongue.svg   Digalakkan mengamalkan prinsip kesopanan
Symbol neutral vote.svg   Digalakkan mengamalkan pandangan berkecuali
Ambox warning blue.svg   Jangan melaku musnah
Stop hand.svg   Jangan sampai disekat
Jika anda memerlukan bantuan, anda boleh:
Nuvola apps filetypes.svg   Meja bantuan
atau:
Presa de decissions.png   Bertanya soalan kepada penyelia
Terdapat beberapa cara untuk menyumbang kepada Wikipedia. Antaranya seperti:
Fée.svg WikiWitch Black.png   Menjadi seorang WikiPari dan WikiSihir
Crystal package settings.png   Membantu menyumbang pada artikel
           
Vista-advancedsettings.png   Melaksanakan tugas-tugas penyelenggaraan
Curly Brackets.svg   Membantu mencipta templat baru
WikiProject Council.svg   Membantu dalam projek yang tersedia di WikiProjek

Sentiasa ingat untuk menandatangani pesanan anda pada laman perbincangan dengan meletakkan ~~~~ (empat kali tanda gelombang) atau klik butang Tandatangan dan cap waktu pada laman penyuntingan.

Semoga anda menikmati kunjungan di Wikipedia bahasa Melayu. Selamat menyumbang!

Do not understand Malay? Visit our embassy now.
Ikhlas daripada saya, MGA73


Welcome to the Malay Wikipedia!
Hello ReogWarrior! Thanks for contributing to Malay Wikipedia!
The following are relevant wiki links for users based here mainly for InterWiki/Wikidata purposes.

See also our list of local administrators. Should you require any assistance here, you may contact me or any one of our ambassadors listed at our embassy. You may also leave a message there for the attention of the whole Malay Wikipedia community. Should the assistance you require be technical in nature, please leave a note with one of our administrators.

To sign your message, please type four tildes (~~~~) after it if you are using your local Malay Wikipedia account, (or click on Tandatangan dan cap waktu) or the InterWiki link {{:[Wikipedia language code]: [Name of your page] | [Your personal ID] }}, followed by five tildes (~~~~~) to allow for the date to accompany your message if you are using your foreign Wikipedia account. It would be preferable if you could indicate which Wikipedia language version you are from (meaning the one you most regularly use) to simplify any referencing or liaison that may follow. Enjoy your stay here at the Malay Wikipedia. Cheers! {{{1}}}

ArrazzazBot 16:00, 27 November 2007 (UTC)

Reog[sunting sumber]

Reog adalah tarian rakyat yang telah puluhan tahun ditarikan. Ia tidak boleh di paten kerana sudah terlalu lama, dan penciptanya tidak diketahui. Oleh itu ia sudah masuk Domain Umum (Public Domain) menjadi milik manusia sejagat. Selain itu tarian Barongan juga telah lama sebelum zaman perang lagi. Oleh itu jangan ribut-ribut kerana situs Kementerian Kebudayaan Malaysia pun tidak pernah mengklim ia ciptaan Malaysia, hanya menyatakan ia adalah tarian rakyat di daerah Johor dan Selangor. Kita sepatutnya sama-sama bangga berkongsi budaya. Kalau ada orang yang mahu pelajari, patut langsung diajari lagi. Yosri 01:03, 28 November 2007 (UTC)

Maafkan saya karena menyakitkan hati anda. Saya rasa nama anda gak begitu sesuai. Nama kita tidak sepatutnya dalam bentuk pengisytiharan. Lagipun nama anda melibatkan isu sensitif. Saya kagun pada anda karena anda sanggup berjuang untuk budaya Indonesia. Tapi, tolonglah... --Edmund The King of The Woods! 06:34, 28 November 2007 (UTC)

sebelumnya saya minta maaf kalau saya dirasa menggunakan nama yang buruk serta banyak orang Indonesia yang menyerang situs ini, saya disini tidak untuk bervandalisme, tetapi juga untuk menyumbang.. ponorogo bukan tarian johor dan selangor, tetapi dari Ponorogo, dadak merak saja diekspor ke malaysia, itulah sebabnya rakyat Indonesia (lebih tepatnya ponorogo) sangat marah.. ReogpunyaIndonesia 08:28, 28 November 2007 (UTC)

Saya percaya anda ingin membuat kontribusi di sini dan bukannya nak merusakkan halaman di sini. Teruskan usaha anda untuk menerangkan bahawa Ponorogo dan apa-apa datang dari Indonesia! Dan anda memang nak buat artikel Malingsia? Artikel itu dihalang karena ada orang Indonesia yang memindahkan artikel Malaysia ke tajuk itu, dan perkara ini sudah berlaku beberapa kali, oleh itu kami terpaksa halang tajuk itu. Tapi kalau anda memang nak buat artikel tajuk itu, OK, saya pergi batalkan perlindungan itu, saya seorang pengurus di sini. --Edmund The King of The Woods! 11:09, 28 November 2007 (UTC)

Yes check.svgDone! --Edmund The King of The Woods! 11:11, 28 November 2007 (UTC)

OK saya akan pergi baiki artikel itu. Dan terima kasih atas ucapan anda tentang mengejari Wikipedia Bahasa Vietnam - mereka ada lebih daripada 26000 artikel, sedangkan sini ada hampir 24700 saja! :-( Hmm... tak sangka anda menulis di sini dan bukan di Wikipedia Bahasa Indonesia.. Selamat mengkontribusi! --Edmund The King of The Woods! 14:41, 28 November 2007 (UTC)

Terima kasih karena banyak membantu. Untuk tandatangan anda pula, kalau ingin berbeda daripada nama pengguna, sila tekan "pilihan saya" di atas skrin, selepas itu isikan tandatangan anda dalam ruang "Nama samaran". --Edmund The King of The Woods! 14:55, 28 November 2007 (UTC)

Oh, kalau nak hias, cuba letak kod dalam ruang itu, dan tandakan kotak "Tandatangan mentah" itu. Saya rasa inilah caranya. --Edmund The King of The Woods! 14:59, 28 November 2007 (UTC)

Vandal[sunting sumber]

Maaf kalau begitu. Semoga sukses. Btw, kalau Anda ingin membuat artikel reog mungkin dapat menambahkan tentang reog Sunda juga. --Gombang 14:52, 28 November 2007 (UTC)

Barongan[sunting sumber]

Coba lihat situs Kabupaten Blora ini. Bedanya dengan reog apa? Mungkin tidak kalau sebenarnya Barongan di Malaysia sebenarnya berasal dari Blora, bukan dari Ponorogo? Mungkin Anda dapat memberi pencerahan. --Gombang 13:51, 30 November 2007 (UTC)

Maksud Saudara?[sunting sumber]

Apa maksud saudara akan rencana pilihan saya iaitu Tunku Abdul Rahman tiada rujukan? Andre Arthur 06:56, 3 Disember 2007 (UTC)

Owh, saya akan buat sampai saudara puas hati. InsyaAllah.

Salam Ukhuwah Fillah dari saya. Andre Arthur 08:48, 3 Disember 2007 (UTC)

erm....boleh saudara cadangkan artikel yang sangat berkenan dihati saudara Andre Arthur 13:55, 3 Disember 2007 (UTC)
Ngak papa kok, benter nanti gue akan kemukan pilihan hati lu(sori x pndi ckp bhasa pasar Indonesia) Andre Arthurdiskus 14:17, 5 Disember 2007 (UTC)
Izinkan saya tambah komen saya juga. Rencana saya memang tak ada rujukan, tapi memang saya dah tutup pun pencalonan. Mengapa masih diundi oleh saudara? Would you rather have me write in English? Mana satu rencana yang saudara setuju? Semuanya "tidak ada rujukan" sahaja... Saya nak tahu. - pmc 17:22, 7 Disember 2007 (UTC)
Saya dah kemukan pencalonan ke atas Donald Duck. Harap setuju. ڤوترا لقمان تونكو اندري|Komen 03:22, 9 Disember 2007 (UTC)
Tolong undi sebab saya letak di bulan Januari. Bulan Februari saya letak pilihan saya. Ia bermaksud bercanggah dengan Bahasa Aramia pilihan saudara. Pilihlah antara Donald Duck atau Bahasa Aramia.Kalau sokong tarik balik pencalonan ke atas Bahasa Aramia.

ڤوترا لقمان تونكو اندري|Komen 03:37, 9 Disember 2007 (UTC)

Iya bener.ڤوترا لقمان تونكو اندري|Komen 03:39, 9 Disember 2007 (UTC)
Thanx, sy rs klu Donald Duck ngak terpilih , kita ajukan ke bulan depan atau Bahasa Aramia ngak terpilih kita yang tolong calonkan buat bulan Mac(Maret)ڤوترا لقمان تونكو اندري|Komen 03:42, 9 Disember 2007 (UTC)

Boleh, kalau ngak tahu, iyalah Bahasa Malaysia dengan Bahasa Indonesia agak beda kerana faktor penerapan Inggeris dan Belanda, bolehlah tanya saya. Ini kerna saya minat sinetron Indonesia setiap petang dan telah terbelajar. Di Malaysia banyak orang,lagu dan filem dari Indonesia. ڤوترا لقمان تونكو اندري|Komen 03:46, 9 Disember 2007 (UTC)

iye, baru aja gue mahu beritahu lu. Gue ada akun disana tapi jarang nyunting kok.ڤوترا لقمان تونكو اندري|Komen 03:54, 9 Disember 2007 (UTC)

dikit aja kok, masih boleh faham.ڤوترا لقمان تونكو اندري|Komen 03:56, 9 Disember 2007 (UTC)

Maksud baik[sunting sumber]

Kalau tahap penguasaan bahasa Melayu anda lemah, masakan anda mahu menyumbang di sini? Bukankah lebih baik anda berkhidmat di WikipediaId sahaja? Kami tidak mahu berlaku percampuran bahasa di sini.—Aviator, 11:34, 9 Disember 2007 (UTC)

Jangan berputus asa, teruslah usaha anda mempelajari Bahasa Melayu kami, saya sukakan kehadiran anda karena anda dari Indonesia sedangkan kebanyakan kami dari Malaysia. --King Edmund of The Woods 11:39, 9 Disember 2007 (UTC)
Sebenarnya immunity dalam bahasa Melayu ialah "keimunan" (perubatan) dan "kekebalan" (istilah umum).—Aviator, 11:45, 9 Disember 2007 (UTC)

gua kagum lu semangat banget nyunting disini :D tapi sekali2 ke id lah Mimihitamid 07:45, 10 Disember 2007 (UTC)

Indonesia[sunting sumber]

Apakah anda punya akun di Wikipedia bahasa Indonesia? --- Chocolate Starfish 10:20, 10 Disember 2007 (UTC)

Kenapa tidak buat akun saja di sana? --- Chocolate Starfish 13:38, 12 Disember 2007 (UTC)

Dadak Merak[sunting sumber]

Rujuk gambar yang diletakkan di situ. Yosri 08:52, 14 Disember 2007 (UTC)

Bendera[sunting sumber]

Jangan marah dong. Saya hanya meletakkan pemerhatian yang benar, bukan saya yang merekanya. Anda boleh lihat sendiri. Saya turut mencari beberapa gambar di luar negara bagi memastikan ia bukan sekadar di Malaysia (lihat pautannya). Berkenaan bendera itu, memang ada persamaannya dengan bendera Malaysia dan Amerika. Begitu juga bendera Indonesia juga sama dengan bendera Poland. Yosri 09:21, 14 Disember 2007 (UTC)

Sebenarnya bukan saya berniat merendahkan-rendahkan Dadak Merak, tetapi menurut apa yang saya tahu, kavadi merupakan amalan pengikut Dewa Subra (Dewa gunung Hindu). Selain itu, kerajaan Majapahit adalah kerajaan Hindu Buddha silam. Dengan itu saya tertanya-tanya samaada ada kaitan antara keduanya. Oleh kerana tiada bukti menunjukkan keduanya berkait, saya hanya sekadar menyatakan terdapat mirip sahaja. Yosri 09:30, 14 Disember 2007 (UTC)
Humm.. Saya sebenarnya bukan hendak bergaduh atau menghina sesiapa. Oleh itu saya tidak akan mengundurkan suntingan anda. Tetapi jika anda ingin melihat gambar lebih jelas, lihat di http://bobklinkhamer.tripod.com/FotoAlbumMalaysia/Thaipusam/

Yosri 09:49, 14 Disember 2007 (UTC)

Untuk bukti lihat Kavadi Aattam has its origin in this practice. Special songs were created to be sung while carrying the Kavadi Sindhu. This dance is performed only by men. It is done by balancing a pole with pots fixed on either end, filled with milk or coconut water. The poles are made from Purasai or Teak wood. On top, bamboo strips are bent like a half-moon, covered with saffron cloth and further decorated on the sides with peacock feathers. This is mainly a religious dance, performed in worship of Lord Murugan, the second son of Siva. The dance is accompanied by Pambai and Naiyandi Melam.
Ini petikan dari TamilNadu, bukannya Malaysia di URL http://www.tamilnadu-tourism.com/tamilnadu-festivals/kavadi-festival.html Yosri 09:55, 14 Disember 2007 (UTC)
Anda tidak perlu memberitahu apa yang saya boleh atau tidak boleh lakukan. Semua yang saya tulis telah saya nilai kebenarannya. Saya malas menyentuh lebih lanjut mengenai hal ini. Tetapi sekiranya masih ada yang menghina negara saya, saya akan mempertahankannya dengan kebenaran. Anda boleh membuat kajian sendiri dengan merujuk kepada pautan berikut:-

Donald Duck[sunting sumber]

Saya mahu menarik balik pencalonan ke atas Donald Duck kerana terlalu banyak pautan merah(pautan tidak wujud}. Putera Luqman Tunku Andre| Nak Kritik, Klik Sini 23:49, 16 Disember 2007 (UTC)

Selamat Hari Raya Aidil Adha[sunting sumber]

Mohon Maaf Dipinta Dari Saya,Putera Luqman Tunku Andre. Enjoy Raya. Cheers.Putera Luqman Tunku Andre| Nak Kritik, Klik Sini 12:10, 19 Disember 2007 (UTC)

Selamat Hari Raya Adha kpd anda juga, dan Merry Christmas! --King Edmund of The Woods 08:19, 20 Disember 2007 (UTC)

Terima kasih kerana mengundi[sunting sumber]

Salam reog...terima kasih kerana mengundi saya..harap berkekalan demi wikipedia...Che 13:41, 15 Januari 2008 (UTC)

Meeting[sunting sumber]

Alamak... Mintak maaflah. Saya tidak boleh berada di talian setiap saat. Saya kerja ni... Yosri 06:20, 31 Januari 2008 (UTC)

Anda pernah disekat[sunting sumber]

Anda telah disekat oleh Yosri secara tak terbatas tetapi saya telah melepaskan anda. Sila hentikan perbuatan vandalisme anda. Terima kasih. --אדמוןד ואודס自分の投稿記録 10:20, 14 Mei 2008 (UTC)

Ganti nama[sunting sumber]

Ahkirnya anda mahu ganti nama juga! Saya sudah ingin minta anda buat begitu... bisa buat di sini!. Btw tentang tandatangan anda, sila tukar "Pembicaraan pengguna" kepada "Perbincangan pengguna" atau "User talk", karena sini tiada namespace "Pembicaraan pengguna" --אדמוןד ואודס自分の投稿記録 15:27, 16 Mei 2008 (UTC)

Fail tanpa lesen sah[sunting sumber]

Hai! Terima kasih atas muat naik anda. Saya perasan sebahagian fail yang anda muat naik tidak memiliki lesen (lihat senarai di bawah). Anda boleh membantu kami dengan meletakkan lesen dan sumbernya. Sumber boleh jadi ÔÇÿKarya sendiriÔÇÖ jika anda mengambil gambar tersebut/menggunakan kamera anda sendiri atau mencipta sendiri fail tersebut. Jika anda mengambil foto/fail itu di tempat lain, sila berikan pautan ke tapak web berkaitan atau nyatakan di mana anda menjumpainya.

Fail tanpa lesen sah boleh dihapuskan, jadi kami amat berharap anda membantu kami menambah lesen supaya fail-fail tersebut dapat dikekalkan.

Kerjasama anda amatlah dihargai dan didahului dengan ucapan terima kasih.

  1. Fail:Reog01.jpg
  2. Fail:Barongreog.jpg
  3. Fail:Henrietta Lacks (1920-1951).jpg

--MGA73bot (bincang) 22:27, 11 Julai 2011 (UTC)