Perbincangan pengguna:Smim90

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

UNTUK MAKLUMAT, KEMUNGKINAN SEGALA KOMEN YANG TERSEDIA DI DALAM LAMAN PERBINCANGAN INI AKAN DIPADAMKAN OLEH PEMILIK AKAUN, WALAUBAGAIMANAPUN PEMILIK AKAUN AKAN SENANTIASA MENGAMBIL BERAT BERKENAAN SEGALA ISI CADANGAN DAN KOMEN YANG TELAH DIMASUKKAN KE DALAM LAMAN INI BAGI MEMASTIKAN PEMBAHARUAN DAN TINDAKAN SUSULAN DAPAT DILAKSANAKAN MENGIKUT KEUTAMAAN DAN KEREVELANNYA.

TERIMA KASIH ATAS SEGALA CADANGAN DAN KOMEN ANDA, SEGALA JASA ANDA AMAT SAYA HARGAI.

Selamat datang ke Wikipedia Bahasa Melayu!

Selamat Datang ke laman Wikipedia Bahasa Melayu saya! مرحبا بكم في صفحتي في الملايو ويكيبيديا ברוכים הבאים ויקיפדיה העברית אני Welcome to my page in Malay Wikipedia! 欢迎您到我英文维基百科 سلامت داتڠ كلامن ويكيڨديا بهاسا ملايو ساي Welkom op mijn site Maleis Wikipedia..... Segala komen, pandangan dan cadangan yang bernas bolehlah disunting di ruangan bawah. InsyAllah jika tidak keberatan, saya akan membalasnya dengan penuh keikhlasan. Salam Ilmu Wiki dari saya. Smim90 (bincang) 05:38, 18 Jun 2009 (UTC) Berikut merupakan beberapa pautan yang dapat anda layari jika masih baru di Wikipedia: Lihat juga tutorial Wikipedia. Untuk menandatangani pesanan anda pada laman perbualan, seperti laman ini, letakkan ~~~~ (empat kali tanda gelombang). Semoga anda menikmati kunjungan anda di Wikipedia Bahasa Melayu. Selamat menyumbang!

Welcome to the Malay Wikipedia!

Selamat Datang ke laman Wikipedia Bahasa Melayu saya! مرحبا بكم في صفحتي في الملايو ويكيبيديا ברוכים הבאים ויקיפדיה העברית אני Welcome to my page in Malay Wikipedia! 欢迎您到我英文维基百科 سلامت داتڠ كلامن ويكيڨديا بهاسا ملايو ساي Welkom op mijn site Maleis Wikipedia The following are relevant wiki links for users based here mainly for InterWiki purposes. See also our list of local administrators. Should you require any assistance here, you may contact me or any one of our ambassadors listed at our embassy. You may also leave a message there for the attention of the whole Malay Wikipedia community. Should the assistance you require be technical in nature, please leave a note with one of our administrators. To sign your message, please type four tildes (~~~~) after it if you are using your local Malay Wikipedia account, or the InterWiki link {{:[Wikipedia language code]: [Name of your page] | [Your personal ID] }}, followed by five tildes (~~~~~) to allow for the date to accompany your message if you are using your foreign Wikipedia account. It would be preferable if you could indicate which Wikipedia language version you are from (meaning the one you most regularly use) to simplify any referencing or liaison that may follow. Enjoy your stay here at the Malay Wikipedia. Cheers!
Nuvola apps kolourpaint.png

Prosedur peninggalan pesanan

Untuk memudahkan pembacaan dan jawapan, tolong:
Tulis soalan anda pada bawah halaman ini. Jika anda tidak/tidak boleh guna pautan itu, tolong letak soalan anda di bawah halaman ini dan jangan lupa letakkan tajuk dengan menaip " == tajuk == ".
Menandatangani soalan anda dengan menaip " ~~~~ ".

Isi kandungan

Perkara mengenai penamaan tajuk

Saya ingin bertanya, adakah wajib bagi kita untuk meletakkan kurungan pada tajuk sesuatu album, contohnya : Teriring Doa (album) ? Bagaimana pula jika laman tersebut tidak mempunyai tajuk yang sama dengan laman yang lain ? Adakah kita tidak perlu meletakkan kurungan ataupun patut untuk kefahaman pembaca ? Segala kekurangan adalah amat dikesali. Irfanshaharuddin (bincang) 01:20, 14 April 2012 (UTC)

[sunting sumber]

Sebenarnya Ceko itu dalam bahasa Melayu iahal Czech. Ceko itu dlm Bahasa Indonesia. ファルハン (bincang) 09:14, 29 Ogos 2009 (UTC)

Sama-sama. Sebenarnya kalau boleh saya ingin meminta bantuan semua orang mencapai rencana 100,000 pada akhir tahun 2010. Saya akan terus menyumbangkan rencana berkaitan dengan wilayah Indonesia.Digimon Adventure (bincang) 10:23, 8 Disember 2009 (UTC)

Apakah sasaran anda bagi WBM pada tahun 2010--Digimon Tamers (bincang) 08:44, 12 Disember 2009 (UTC)

Tapi org yang menyumbang terlalu sedikit. Penyelia ada pun tak tau nak tolong. Yang bnyk sekali dulu menyumbang ialah Yosri , Kurkur dan Zamwan. Yg lain mane. Saya harap kita dpt membantu. ?--Digimon Tamers (bincang) 08:57, 12 Disember 2009 (UTC)

Kalau boleh last year ni saye nak capai 60,000 tapi masa kurang cukup. --Digimon Tamers (bincang) 09:05, 12 Disember 2009 (UTC)

Tapi mase awal Disember itu ada +55,000 dan kini +57,000. Tahniah kerana menyumbang di wikipedia. Saya fikirkan balik mungkin boleh capai +60,000 krn rencana berkaitan Indonesia tu banyak.--Digimon Tamers (bincang) 09:10, 12 Disember 2009 (UTC)

Kali ni kite tlh berjaya dpt tempat ke-38 kalahkan Simple English. Saye berazam nak kalahkan Newar wikipedia.--Digimon Tamers (bincang) 09:13, 12 Disember 2009 (UTC)

Kemas kini[sunting sumber]

Kemaskini maklumat hanya berlaku mengikut spesifikasi muat naik gambar dan rencana dari pengunjung dan juga kekerapan serta kelancaran masa mengemaskini serta beberapa perkara lain yang menjadi terma dan peraturan WIKIMEDIA.

Adakah anda merujuk kepada rencana Pertanian? — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 15:29, 10 Disember 2009 (UTC)

"Tidak, maksud saya merujuk kepada mana-mana artikel atau gambar yang dimuatnaik dalam WIKIPEDIA tidak hanya artikel tertentu sahaja." — Smim90
Saya masih tidak faham tentang apa yang anda maksudkan. Saya tidak memuat naik gambar yang tidak terdapat dalam Wikipedia bahasa Inggeris. Jika rencana Pertanian mencetuskan pesanan anda itu, saya boleh memulihkan versi yang lama dan memindahkan suntingan saya itu ke laman peribadi saya.
Kita di sini tidak boleh mengikut ketetapan Wikipedia bahasa Inggeris secara membabi buta kerana mereka mencipta rencana tersendiri pada keseluruhannya manakala di sini, kebanyakan pengguna (termasuklah saya) menterjemahkan rencana Wikipedia bahasa Inggeris. Oleh itu, saya berasa bahawa tiada sebarang yang akan salah jika kita berbuat demikian dan tidak mengambil bahan daripada sumber yang lain. — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 16:35, 10 Disember 2009 (UTC)

Fail:DSC 0660.JPG[sunting sumber]

Saya telah pindahkan fail di atas ke Fail:Hasyuda Abadi.jpg. Lain kali, jika memuat naik fail, sila pilih nama yang sesuai dengan rencana. Lagi, sila nyatakan sumber dari mana anda mendapat fail tersebut. Gunakan {{Information}}. Sekian, selamat menyumbang. --kurkur 15:39, 10 Disember 2009 (UTC)

Re: Minta tolong[sunting sumber]

Nampaknya rencana itu telah dipadam. Mungkin bersamaan dengan rencana Najib Abdul Razak. Bagaimanapun, saya ingin tegur tentang cara anda memberikan pesanan ke halaman saya, lain kali sila letakkan bahagian baru pada bahagian paling bawah. Sekian, terima kasih kerana mengambil berat. :) --kurkur 03:20, 13 Disember 2009 (UTC)

Saya mahu memberitahu bahawa Provinsi itu wilayah. Provinsi itu dalam bahasa indonesia. Wilayah dalam bahasa melayu.--Digimon Tamers (bincang) 09:39, 16 Disember 2009 (UTC)

Tidak mengapa. Maaf. Provinsi pun boleh.--Digimon Tamers (bincang) 09:43, 16 Disember 2009 (UTC)

Maklumat peribadi[sunting sumber]

Salam. Smim90...berapa umur anda? Saya fikir anda 20 tahun.. Syabas..harap2 anda dapat perkenalkan wikipedia bahasa melayu kepada rakan2 anda di mana2..? Che (bincang) 07:17, 9 Mei 2010 (UTC)

Re: Undilah Saya[sunting sumber]

Saudara, saya sudah pun menyatakan sokongan saya melalui undian yang telah saya kemukakan. Semoga berjaya! :) - Hezery99 (bincang) 13:39, 10 Mei 2010 (UTC)

Hak Cipta[sunting sumber]

Jangan salinkan teks bulat-bulat drpd laman lain kpd Wiki untuk dijadikan rencana. (suntingan anda dan rencana asal) Ini melanggar dasar Wikipedia. (Tengok Wikipedia:Hak cipta, en:Wikipedia:Copyright violations). - Yk (b) 18:32, 15 Mei 2010 (UTC)

Undian penyelia[sunting sumber]

Sila balas komen-komen saya di laman undian penyelia anda. - Yk (b) 13:56, 20 Mei 2010 (UTC)

Dasar Wikipedia ialah tidak boleh meyalin drpd bahan berhak cipta, tak kira dari mana. Lagipun kita tak galakkan penyunting menyalin bahan drpd sumber lain secara bulat. Anda msih belum jawab komen-komen lain. - Yk (b) 16:52, 20 Mei 2010 (UTC)

Anda kini penyelia. ...Aurora... (b) 16:23, 24 Mei 2010 (UTC)

Tahniah Smim90 kerana telah dilantik sebagai Penyelia. <*)))>< Mr Ikan (bincang) 12:08, 28 Mei 2010 (UTC)

sasaran[sunting sumber]

Hai Smim90,
Sasaran yang anda sasarkan terlalu tinggi.

Sasaran         Rencana baru sehari
100,000 172
90,000 122
80,000 72
70,000 22 <-Lebih realistik.
65,654 0 Yosri (bincang) 15:09, 15 Jun 2010 (UTC)

Fifa[sunting sumber]

Salam, smim.. Saya tengah kemaruk bola...jadi saya terjemahkan sikit sikit ..jangan risau saya akan terjemahkan semuanya..bulan ini bulan terjemah bola..Che (bincang) 14:41, 20 Jun 2010 (UTC)

Smim...kalau saya seorang ..mengambil masa sebulan..nak tolong..Che (bincang) 14:46, 20 Jun 2010 (UTC)

smim..masa sekarang lah tengah bagus..musim bola...ikut mainstream la..Che (bincang) 09:51, 1 Julai 2010 (UTC)

Rencana "Banjar"[sunting sumber]

Terima kasih telah membuat artikel mengenai hal-hal yang berhubungan dengan Banjar berdasarkan rencana asli di Wikipedia Indonesia. Kalau saya boleh usul, tolong buatkan rencana Dundam (id), Muzik Kintung (id), Mamanda (id), dan Muzik Panting (id). Terima kasih Ezagren गपशप 15:38, 26 Julai 2010 (UTC)

Laman Utama[sunting sumber]

Sila lihat Wikipedia:Kedai Kopi (lain-lain)#Perubahan pada laman utama. ...Aurora... (b) 02:39, 24 Oktober 2010 (UTC)

Kualiti rencana[sunting sumber]

Sebagai penyelia, pastikan rencana yg anda cipta mengikut piawai:

  1. Mesti ada kategori dan interwiki.
  2. Gunakan huruf kecil untuk semua perkataan kecuali perkataan pertama bagi jika bukan kata nama khas ("Jadual selaman" bukan "Jadual Selaman", "Kesihatan persekitaran" bukan "Kesihatan Persekitaran").
  3. Gunakan juga perkataan bahasa Melayu (Telanjang Dada? Tocopheryl acetate?)
  4. Juga sila cek interwiki bila anda terjemah/salin drpd wiki lain (Sudah ada "kebogelan", mengapa cipta "ketelanjangan"?) ...Aurora... (b) 04:21, 28 Oktober 2010 (UTC)

Vandalisme[sunting sumber]

Harap anda hapuskan sahaja rencana bukan2 dicipta oleh para pengguna sekiranya ia jelas menunjukkan ciri2 kelakuan vandalisme. Terimas kasih. Zamwan (bincang) 01:39, 18 Disember 2010 (UTC)

Penyelia WBM[sunting sumber]

Undilah saya sebagai penyelia baru WBM ini. Terima kasih.--Aplikasi (bincang) 16:24, 10 Januari 2011 (UTC)

Hawari[sunting sumber]

Can you address this guy objections. Tq. http://ms.wikipedia.org/w/index.php?title=Perbincangan:Hawari&curid=272690&diff=1511388&oldid=1511031 Yosri (bincang) 13:46, 6 Mac 2011 (UTC)

Boleh review kandungan seperti dibincangkan di Perbincangan:Hawari. Dia mempertikaikan kandungannya. Yosri (bincang) 10:15, 10 Mac 2011 (UTC)

WARIS KESULTANAN BRUNEI DI PULAU PINANG[sunting sumber]

Tuan; Ada satu keluarga yang mendakwa diri dari keturunan kesultanan brunei iaitu mansoor bin ismail bin tok jang hj ibrahim bin pengiran hj mohd salleh yang mendakwa dirinya dari dari kesultanan brunei yang telah membuat sumpah dimasjid jelutung (lihat you tube waris sultan brueni), ada juga dakwaan kuburnya masih ada di masjid jelutung, Rakyat brunei sepatut tahu hal ini, kenapa bolkiah diam bila disahut cabaran tentang ini.

Re: Rujukan dan kesahan maklumat - Bani Haji Rais[sunting sumber]

Assalamualaikum dan Salam Wikipedia pengguna Emesje, merujuk kepada rencana Bani Haji Rais, karangan anda, saya mendapati rencana ini kurang sesuai di Wikipedia atas beberapa perkara:

Wassalam

a. Haji Rais ini tidak dapat dipastikan dengan jelas adakah beliau seorang terpengaruh dan terkenal?

Haji Rais itu sendiri secara umumnya adalah seorang yang sederhana, jika terpengaruh dan terkenal, adalah dikalangan keturunan beliau.


b. Adakah Haji Rais ini memberi sumbangan yang tinggi kepada agama, bangsa dan negara?

Oleh kerana keturunan Haji Rais yang bermula sejak abad ke 18 ini mencakupi keluarga-keluarga yang tinggal di Malaysia dan Indonesia, ia menjadi jambatan hubungan kekeluargaan nusantara Malaysia dan Indonesia. Ini adalah satu aspek penting yang mana tidak diketengahkan atau kurang diambil berat oleh masyarakat secara umum, menyebabkan wujud keretakan hubungan antara negara, yang jika hanya ditangani secara diplomasi, tidak melibatkan masyarakat umum secara rohani.

Saya percaya banyak lagi keluarga-keluarga nusantara seperti ini yang terjalin sejak turun-temurun, tetapi tidak diketengahkan sejajar dengan arus dunia Internet tanpa sempadan ini kerana anak-cucu sibuk dengan urusan sendiri dan lupa pada susur-galur kekeluargaan masing-masing. Mungkin juga ada diketengahkan, tetapi dihapuskan oleh jawatankuasa Wikipedia kerana dianggap tidak sepenting dan setaraf keluarga para wali :-))). Tambahan pula, pencarian salasilah memerlukan tenaga dan kos yang besar dan tidak ramai anak-cucu yang sanggup melakukannya. Pencarian salasilah Bani Haji Rais ini mengambil masa 10 tahun dan baru kini maklumat yang diperolehi agak 'substantial'.


c. Keturunan Haji Rais yang dinyatakan adakah dikategorikan keturunan besar, berpengaruh, keramat dan dianggang idola dan pujian oleh masyarakat?

Sehingga kini, catatan salasilah keturunan ini yang di catat adalah seramai 5,000 orang ketua keluarga. Antara ahli keluarga keturunan ini yang berjaya dan dikenali ialah Orang Besar Perak 32, Datuk Mohd. Zailani Jamali, bekas Yang Di pertua Majlis Perbandaran Teluk Intan, Datuk Nor Ariffin; bekas Pengarah Urusan Kumpulan DRB-Hicom Bhd., Datuk Mohd. Khamil Jamil dan bekas Ahli Lembaga Pengarah Chemical Company of Malaysia (CCM), Datuk Seri Mohd. Hussaini Abdul Jamil.

Kategori keramat dan idola? Tentu tidak! Tetapi saya percaya maklumat salasilah keturunan Haji Rais ini pastinya lebih bermenafaat dari maklumat Akademi Fantasia.


d. Rujukan dan sumber sahih?

Rujukan dan sumber adalah sahih kerana saya sendiri adalah ahli keluarga keturunan itu. Reference:
(Zul) +60126302621
(Rich) +0014165506856
(Nonki) +622270663736
(Sabri = Emesje +6087-414015 - Pengurus Besar, Pertubuhan Peladang Kawasan Labuan Utara)

Wassalam :-))) Emesje (bincang) 03:33, 17 Jun 2011 (UTC)

Wright Challenge map - Malaysia?[sunting sumber]

Do add yourself here Where are you?...approximately - "malay" has a few articles. Well done. We now have 45 editors and some recent additions in French and Estonian. I am hoping to present this work at Wikimania so your place on the map is particularly valued Victuallers (bincang) 21:46, 29 Jun 2011 (UTC)

bantu aku[sunting sumber]

tolong donk buat gambar WikiBar yang terdapat di id:Pengguna:Erik Evrest/Bak Pasir di Wikipedia Indonesia pada bagian "Usulan Halaman Utama" dibagiannya "30 Juni dalam sejarah" menyatu dengan kotak kuning yang ada diatasnya. Berlaki-kali ku bereksperimen tak berhasil mulu. --Erik Evrest 12:15, 2 Julai 2011 (UTC)

Kelayakan[sunting sumber]

Sebenarnya saya sendiri cenderung kepada mengekalkan rencana yang layak sebanyak mungkin. Sekiranya beliau mendapat litupan akhbar utama, saya rasakan dia layak. Mungkin ada baiknya anda pastikannya. Yosri (bincang) 22:30, 12 Julai 2011 (UTC)

Fail:Sebatik 2.jpg[sunting sumber]

Hi! Please add a source when you upload files. If it is from the Internet you must add a link so we can verify the license. If it is your own work or photo you can add a notice telling that you took the photo or created the file yourself. --MGA73 (bincang) 20:25, 7 Ogos 2011 (UTC)

I also noticed these files:

  1. Fail:Ahmed Deedat.jpg
  2. Fail:Bini najib.jpg
  3. Fail:Bosphorus bridge.jpg
  4. Fail:Dato ng-yen-yen.jpg
  5. Fail:Gal5 03 StAnneMosque L.jpg
  6. Fail:House-of-virgin-c-helen-betts.jpg
  7. Fail:Jambatan bengkok.jpg
  8. Fail:Muharraqi image53.jpg
  9. Fail:Pasar kereta api Maeklong.jpg
  10. Fail:Pelan pergerakan tawaf(1).gif‎
  11. Fail:Peter sanders.jpg
  12. Fail:Pintu emas kaabah.jpg
  13. Fail:Shangri-la-rasa-ria-Tuaran.jpg
  14. Fail:Tabari.jpg
  15. Fail:Taman Negara Pahang 2.JPG
  16. Fail:Tanjung Piai Rock Statue.jpg
  17. Fail:Wikihijau.png

You can not upload files from the internet unless the website explicit allows it or if you have a written permission from the owner. Only exception is if fair use will apply (for example logos). However, you should ALLWAYS add a link if you take files from the internet.

Perhaps you to check all your uploads and add a source or delete the file if it is now own work? Thank you very much. --MGA73 (bincang) 21:31, 7 Ogos 2011 (UTC)

Terima kasih[sunting sumber]

Terima kasih atas bantuannya. Tapi maaf, untuk saat ini sumbangan saya di wikipedia bahasa melayu mungkin hanya akan sedikit, mungkin bantu kasih templat atau masukkan gambar, dan ikut bantu periksa perubahan terkini. Saya sendiri tidak bisa bahasa melayu. RaymondSutanto (bincang) 09:02, 11 Ogos 2011 (UTC)

Pesanan[sunting sumber]

Baik. Sudahkah saudara undurkan suntingan saya? Terima kasih atas pesanan saudara. Selamat hari raya :) — عبد الله (Pesanan?) 07:09, 6 September 2011 (UTC)

Oh ye ke. Ok, baik. — عبد الله (Pesanan?) 07:15, 6 September 2011 (UTC)

Referendum penapisan gambar[sunting sumber]

Berdasarkan undian usul referendum penapisan gambar, nampaknya resolusi untuk mengehadkan bilangan gambar maksimum untuk sesuatu artikel yang dianggap lucah atau mempunyai kandungan, imej atau grafik yang mungkin menimbulkan ketidakselesaan pembaca hanya dapat diluluskan. --Diagramma Della Verita (bincang) 15:46, 16 September 2011 (UTC)

Terima kasih[sunting sumber]

Salam...Terima kasih atas teguran tadi :)... ~Selamat Hari Raya Aidiladha~ ...- 26 Ramadan (Perbincangan, 토론) 13:37, 4 November 2011 (UTC)

Bls: Bantuan/pandangan[sunting sumber]

Kenapa tidak gunakan teks sahaja? Walau bagaimanapun, saya tidak akan bersetuju jika ia diletakkan di Laman Utama. Kerana warna di Laman Utama berskema cerah, manakala imej anda menggunakan skema warna gelap. Tambahan lagi, logo Wikipedia yang anda guna ialah logo yang lapuk. Dahulu ada cadangan untuk bolehkan Wiki ini dipaparkan bertulisan jawi, tapi tidak dapat dilaksanakan. Lagi pun, tulisan jawi bukan tulisan asli orang Melayu. --Kurnia [ bual ] 03:35, 11 November 2011 (UTC)

Memburu/mengejar[sunting sumber]

Memburu (hunt) membayangkan Robert E. Lee. bersembunyi, mengejar (pursuit) pula menunjukkan Robert E. Lee bergerak secara terbuka. Yosri (bincang) 04:44, 20 November 2011 (UTC)

Recent block[sunting sumber]

Hello, I am sorry but I do not speak Malay. If you don't understand English, I'll do my best with a translator.

I am a global sysop who noticed that you recently blocked this user. That block appears to be in error, as that user was reverting crosswiki vandalism. I would ask that that user be unblocked. I would also recommend blocking the actual vandal, since they created the account here and an autoblock would prevent further creations.

Thanks and regards, Ajraddatz (bincang) 02:31, 21 Disember 2011 (UTC)

salam ukhwah[sunting sumber]

Saya baru lagi menulis di Wikipedia dan boleh dikatakan ini pertama kali. Sila beri tunjuk ajar.

Re: Mohon penjelasan (Wikipedia:Fikirkan Wikipe-tan!)[sunting sumber]

Waalaikumsalam,

Tentang laman Fikirkan Wikipe-tan itu, saya sebenarnya sekadar menterjemahkannya dari Wikipedia Bahasa Inggeris, dan laman serupa turut didapati dalam Wikipedia Bahasa Indonesia. Ia asalnya sekadar laman gurauan semata-mata dan langsung tiada maksud untuk sebarang bentuk eksploitasi, jauh sekali laku musnah. Saya hanya sekadar menterjemah sahaja tanpa sebarang niat untuk mengeksploitasi, jauh sekali laku musnah. Tapi memandangkan rencana asal dalam Wikipedia Bahasa Inggeris dan seterusnya Wikipedia Bahasa Indonesia sudah dihapuskan, maka saya sedia menghapuskan juga rencana dalam Wikipedia BM ini, memandangkan nama saya sudah pun tertera dalam sejarah laman sebagai penyunting asal yang menterjemahkan rencana asal dalam Wikipedia bahasa Inggeris.

Apa pun, terima kasih atas maklum balas saudara. Saya sudah pun menghapuskan rencana tersebut, memandangkan tiada sebab lagi untuk terus mengekalkan laman tersebut setelah kedua-dua laman versi Bahasa Inggeris dan Bahasa Indonesia sudah pun dihapuskan.

Wassalam. - Hezery99 (bincang) 16:02, 11 Januari 2012 (UTC)

Permohonan hapus[sunting sumber]

Boleh anda lihat permohonan [menghapus rencana Rammy, dan beri pendapat / tindakan. Yosri (bincang) 17:07, 7 Februari 2012 (UTC)

Langkah seterusnya?[sunting sumber]

Saya masih tak faham lagi tindakan seterusnya yang perlu saya lakukan. Ada cadangan? i wong (bincang) 16:48, 12 Februari 2012 (UTC)

Pokok Tembusu[sunting sumber]

Pokok Fagraea fragrans adalah [Pokok Tembusu Padang. Pokok Fagrea elliptica Roxb adalah Tembusu (lihat rujukan asal.) Yosri (bincang) 13:24, 23 Februari 2012 (UTC)


Youtube[sunting sumber]

Penggunaan youtube ada dua masaalah, iaitu sekiranya video disunting, sesiapa boleh selitkan gambaran yang mengelirukan, contohnya Gambaran seseorang melontar batu, diselitkan dengan rumah terbakar dari klip filem lain. Ini membayangkan seolah-olah rumah itu dibakar oleh orang tersebut. Juga seperti gambar polis menembak, diselit perusuh terbaring membayangkan polis menembak perusuh sehingga mati. Atau seseorang yang berucap "Saya tidak menyokong pembubaran DUN" boleh disunting bagi menyingkirkan perkataan " tidak" menjadi "Saya "+"menyokong pembubaran DUN". Selain itu, ia mungkin mengandungi bahan berhakcipta. Lihat http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Verifiability#Copyright_and_plagiarism Yosri (bincang) 04:01, 3 Mac 2012 (UTC)

http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:External_links#Linking_to_user-submitted_video_sites Yosri (bincang) 04:09, 3 Mac 2012 (UTC)
Anda tidak mahu mengundi pengguna Algazel sekali ke untuk menjadi penyelia WBM. Beliau pun berjasa juga dalam melaksanakan projek WBM ini.--Aplikasi (Bincang) 16:51, 12 Januari 2013 (UTC)

Re: Terima kasih[sunting sumber]

Assalamualaikum dan salam Wikipedia, saya secara peribadi disini ingin merakamkan penghargaan kepada anda kerana terus menerus membantu Wikipedia bahasa Melayu dengan memasukkan templat selamat datang kepada pengguna baru di Wikipedia bahasa Melayu, syabas dan terima kasih, teruskan usaha anda untuk memacukan bidang keberhasilan ilmu bahasa Melayu melalui wadah ini. Semoga usaha kita bersama diberkahi Allah hendaknya jua. --Smim90 (bincang) 07:50, 2 April 2012 (UTC)

Waalaikumus salam, salam kenal, saya juga senang bergabung di Wikipedia Melayu. Semoga usaha kita diberkati oleh Allah. Amin ya rabbal alamin. :) Aris riyanto (bincang) 09:06, 2 April 2012 (UTC)

Article translation request[sunting sumber]

Hi Smim90, how are you? Mate, I am trying to find an editor/s who can help by translating User:Russavia/Polandball into Bahasa Melayu. I noticed that you have worked on articles such as AirAsia, so I was wondering if we could make a trade?

If you could translate that article into Malay for me, I would be happy to upload some 50 Malaysian aviation photos to Commons from amongst the 200,000 I have permission to upload. I have uploaded 10 photos today relating to Malaysian aviation to give you a brief idea of what I can upload, and I am keeping a gallery at User:Russavia of photos uploaded.

Would you be interested in such a "trade"? Do let me know, either by responding here, or on my talk page, or by emailing me. Cheers, Russavia (bincang) 08:08, 13 Jun 2012 (UTC)

Templat:Peristiwa Terkini[sunting sumber]

Saya lihat anda menambah berita mengenai Mohammed Mursi di Laman Utama. Mohon anda mencipta laman tersebut dan tidak membiarkannya merah. Kita dalam usaha membirukan LU, terutamanya perkataan/frasa yang ditebalkan. ...Aurora... (b) 14:55, 25 Jun 2012 (UTC)

Paparan Ramadan[sunting sumber]

Terima kasih atas paparan Ramadan. Menjadi pendorong untuk terus menaip apabila perut mula berkeroncong :) Algazel (bincang) 03:13, 28 Julai 2012 (UTC)

Sama-sama, ilmu bermanfaat untuk kita semua juge ^_^--Smim90 (bincang) 18:43, 28 Julai 2012 (UTC)

Sang Saka[sunting sumber]

Maaf. Kesilapan teknikal di situ. Yosri (bincang) 10:27, 8 September 2012 (UTC)

Seperti dijelaskan santan bukan sebuah mukim. Sila lebih berhati hati apabila memadam tag dan pastikan anda membuat pembetulan terlebih dahulu. Yosri (bincang) 09:00, 15 November 2012 (UTC)

Burung Tambun[sunting sumber]

Bukankah Tambun nama khas perlu huruf besar? Yosri (bincang) 15:42, 21 Disember 2012 (UTC)

Boleh anda berikan rujukan? Yosri (bincang) 04:35, 22 Disember 2012 (UTC)
Rujukan nama Murai nama khas. http://tatabahasabm.tripod.com/tata/knama.htm Yosri (bincang) 04:37, 22 Disember 2012 (UTC)
Nampaknya anda betul. Ia hanya menjadi nama khas dalam hal ini ia ada unsur lain yang menjadikannya sebagai kata nama khas sebagai tajuk rencana. Lihat http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=bunga&d=10 Yosri (bincang) 05:39, 22 Disember 2012 (UTC)
Nampaknya begitu ...Aurora... (b) 14:56, 22 Disember 2012 (UTC)

Menteri Besar & Ketua Menteri[sunting sumber]

Saya rasa anda silap memindahkan rencana tersebut. Ketua Menteri and Menteri Besar memiliki bidang kuasa yang berlainan. Anda lihat perlantikan Hakim Besar Mahkamah Tinggi tidak perlu rundingan Menteri Besar, tetapi perlu dirundingkan dengan Ketua Menteri. http://www.jpapencen.gov.my/cat289562/published/perkara122B-Ma.Html Apakah sumber rujukan anda yang menyebabkan anda menyatakan pindahan anda adalah lebih tepat? Saya juga ingin membaca sumber asal rujukan. Yosri (bincang) 10:51, 1 Januari 2013 (UTC)

Noted. Ia perlukan rencana berasingan kerana bidang kuasanya berlainan, cuma saya tidak larat mengarangkannya. Yosri (bincang) 19:23, 5 Januari 2013 (UTC)

Mengenai penamaan Universal Studios Japan[sunting sumber]

Saya lihat saudara ada memindahkan nama laman daripada Universal Studios Japan kepada Universal Studios Jepun. Saya rasa nama tersebut adalah kata nama khas yang tidak perlu diubah. Terjemahannya juga nampak macam bahasa rojak. Kalau nak ikutkan bahasa Melayu yang betul, sepatutnya boleh diterjemah kepada Studio Universal Jepun. Tetapi, biarlah penamaan dalam bahasa Inggeris dikekalkan bagi mengelakkan pertikaian lanjut. Irfanshaharuddin (bincang) 06:00, 10 Januari 2013 (UTC)

Untuk penamaan, jangan cipta istilah sendiri, sila ikut media utama. Lihat http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?dt=1118&pg=ke_02.htm&pub=Utusan_Malaysia&sec=Keluarga&y=2009 Yosri (bincang) 10:41, 10 Januari 2013 (UTC)
Saya bukanlah individu yang mencipta laman Universal Studios Japan. Saya tidak mencipta istilah sendiri kerana penamaannya berasal daripada bahasa Inggeris. Saya menyunting berdasarkan penamaan yang sedia ada pada ketika itu. Mungkin saya kurang melihat dan mendengar media utama menyebutnya sebagai Universal Studios Jepun. Terima kasih kerana memberitahu penamaannya dalam media utama. Irfanshaharuddin (bincang) 13:23, 10 Januari 2013 (UTC)

Ucapan terima kasih[sunting sumber]

Terima kasih kerana mengundi saya sebagai penyelia. Mari, sama-sama kita mengembangkan bahasa Melayu melalui Wikipedia. -- i wong (bincang) 01:05, 14 Januari 2013 (UTC)

Salam. Terima kasih atas kepercayaan dan undi anda :) Salut. Algazel (bincang) 05:20, 20 Januari 2013 (UTC)

Selamat kembali[sunting sumber]

Hi Syamim, selamat kembali ke Wikipedia. Harap anda sentiasa berada disini untuk membantu kami melakukan kerja-kerja kepenyeliaan.--파한 Aplikasi 13:29, 14 April 2013 (UTC)

Undangan[sunting sumber]

Anda diundang untuk mengundi saudara SpartacksCompatriot dan Pengguna:Iwan Novirion sebagai pengurus di Wikipedia bahasa Minang di sini dan sini memandangkan Wikipedia bahasa Minang kini tiada seorang pun pengurus. Undian anda membantu pembangunan MINwp.파한 Aplikasi 02:37, 11 Mei 2013 (UTC)

Akaun FB[sunting sumber]

Saya menghantar mesej ke akaun FB anda. Jika betul, sila jawab untuk saya jadikan anda antara admin FB page WBM. Harap maklum. -- 莫哈末 (Wong) 15:05, 27 Mei 2013 (UTC)

Terima kasih, saya sudah menerima, mari berkhidmat untuk kelestarian Wikipedia Bahasa Melayu--Smim90 (bincang) 03:18, 28 Mei 2013 (UTC)

Undangan[sunting sumber]

Anda dijemput untuk mengundi saudara JerichoNation sebagai calon penyelia WBM. Untuk mengundi sila ke Wikipedia:Penyelia/Pengundian/JerichoNation sebagai penyelia 31 Mei 2013.Apli kasi 14:15, 31 Mei 2013 (UTC)

Hello[sunting sumber]

Hi, boleh membantu saya untuk memperbaiki artikel-artikel ini, terima kasih; Auditorio de Tenerife, Menara dari Santa Cruz.--81.35.205.78 15:35, 3 Julai 2013 (UTC)

Thank you very much.--81.35.205.78 19:09, 3 Julai 2013 (UTC)

Undangan[sunting sumber]

Anda diundang untuk mengundi saudara Arctic Kangaroo sebagai penyelia Wikipedia bahasa Melayu. Untuk mengundi sila ke laman ini. Terima kasih. Salam.--Apli kasi 15:46, 6 Ogos 2013 (UTC)

Talkback[sunting sumber]

Nuvola apps edu languages.svg
Hai, Smim90. Anda mempunyai mesej baru pada Wikipedia:Kedai Kopi (cadangan)#Cadangan perletakan templat ucapan "Selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri".
Anda boleh membuang notis ini pada bila-bila masa dengan membuang templat {{Talkback}}.

--Arctic Kangaroo () 12:38, 7 Ogos 2013 (UTC)

Pokok Bunga Mawar[sunting sumber]

Saya betulkan sikit suntingan anda di Pokok Bunga Mawar. Yosri (bincang) 04:57, 18 Ogos 2013 (UTC)

Laman rasmi sesebuat pertubuhan boleh dianggap self publish dan digunakan dengan syarat tertentu https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:SOCIALMEDIA#Questionable_sources Yosri (bincang) 05:34, 11 Oktober 2013 (UTC)

Sepanduk Aidil Adha[sunting sumber]

Syabas, amat menarik. Selamat Hari Raya Aidil Adha. --Algazel (bincang) 03:12, 14 Oktober 2013 (UTC)

Jemputan 2[sunting sumber]

Anda dijemput untuk mengundi saudara @SNN95: sebagai penyelia Wikipedia bahasa Melayu. Untuk mengundi sila ke laman ini. Terima kasih.Apli kasi 12:21, 30 November 2013 (UTC)

Pengundian Malaysiaboy sebagai penyelia[sunting sumber]

Sila hadirkan diri anda untuk mengundi Malaysiaboy sebagai penyelia. Laman undian di disini! MediaWiki message delivery (bincang) 17:29, 1 Januari 2015 (UTC)

Pengundian pengguna 26 Ramadan sebagai penyelia[sunting sumber]

Anda dijemput mengundi 26 Ramadan sebagai penyelia. Undian boleh dilakukan di sini. SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG Offline Offline 19:08, 9 Januari 2015 (UTC)

Pengundian SNN95 sebagai penyelia di Wikikamus[sunting sumber]

Saya tahu ini agak terkeluar dari konteks Wikipedia tetapi saya perlukan pertolongan anda untuk mengundi saya sebagai penyelia di Wikikamus. Walaupun saya disana sebagai penyelia, tetapi tidak kekal, hanya tiga bulan sahaja diberikan oleh meta. Untuk kekalkan status saya di sana, saya perlukan sokangan anda. Sila mengundi saya di sini. SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG Offline Offline 10:47, 22 Februari 2015 (UTC)

Rujukan diberi tiada maklumat yang diselitkan,[sunting sumber]

Suntingan baru anda tidak memiliki sumber rujukan. Yosri (bincang) 16:30, 26 April 2015 (UTC)

Saya sudah lihat, maklumat tersebut tiada dalam pautan yang diberikan. SIla betulkan pautan rujukan, atau buang maklumat yang tiada dalam rujukan. Yosri (bincang) 16:38, 26 April 2015 (UTC)
Saya sudah betulkan pautan rujukan itu. SIla pastikan pautan rujukan yang diletakkan berfungsi bagi memastikan kualiti rujukan. Terima kasih. Yosri (bincang) 16:51, 26 April 2015 (UTC)
Pautan berikut rosak:-
http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2015/03/01/revealed-jho-lows-hand-in-1mdb-petrosaudi-deal/
http://www.theedgemalaysia.com/my
http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2015/03/01/revealed-jho-lows-hand-in-1mdb-petrosaudi-deal/ Yosri (bincang) 17:16, 26 April 2015 (UTC)

Perlindungan[sunting sumber]

Saya biasanya cenderung membuat sekatan pada pengguna supaya pengguna lain tidak dihukum kerana kesalahan minoriti. Yosri (bincang) 16:43, 30 Julai 2015 (UTC)

Tetapi saya terpaksa lakukan sebab, sekarang ni perubahan pengguna tak bertanggungjawab itu telah membuat onar, sehingga banyak mesej di fb telah diviralkan berkenaan perubhan suntingan laman tersebut--Smim90 (bincang) 16:45, 30 Julai 2015 (UTC).

Rencana Pilihan bulan Ogos[sunting sumber]

Saya telah mencalonkan artikel KIL (filem) sebagai artikel pilihan bulan Ogos. Saya mengharapkan anda dapat memberi ulasan dan mengundi untuk artikel tersebut (sekiranya layak di dalam pemerhatian anda). Terima Kasih - Mrpresidentfaris (bincang) 03:53, 7 Ogos 2015 (UTC)

Statuts Fail yang bersumberkan blog atau Facebook[sunting sumber]

Apakah status fail yang bersumberkan blog atau Facebook menepati F9? -Mrpresidentfaris (bincang) 12:29, 16 Ogos 2015 (UTC)

Maaf mencelah. Rencana bersumber blog atau Facebook, perlu diletakkan tag {{fact}} / {{rujukan}} / {{hapus}} bagi memberi masa penyunting memasukkan rujukan sahih. Sekiranya fakta diberikan adalah meragukan mengenai individual ia patut dikeluarkan dengan segera. Yosri (bincang) 12:32, 16 Ogos 2015 (UTC)
Baiklah , saya juga ada soalan mengenai fail yang diragukan status kelayakannya untuk dimuat naik. Sebagai contoh, imej ini saya telah letak tag WP:KPS.Adakah wajar untuk saya menarik semula tag tersebut? Juga, apakah status fail yang diviralkan seperti imej ini?Apakah juga status keratan akhbar seperti imej ini? -Mrpresidentfaris (bincang) 03:09, 17 Ogos 2015 (UTC)

Status Wikipedia:WikiProjek Kualiti Rencana[sunting sumber]

Apakah portal Wikipedia:WikiProjek Kualiti Rencana masih lagi aktif atau tidak? -Mrpresidentfaris (bincang) 12:34, 16 Ogos 2015 (UTC)

Dijemput mengundi rencana pilihan[sunting sumber]

Rencana Nota telah dicalonkan sebagai rencana pilihan bulan Januari 2016. Sila ke Wikipedia:Calon rencana pilihan untuk mengundi. Wikipedia memerlukan sekurang kurangnya satu undian untuk menyokong. Terima kasih.-Mrpresidentfaris (bincang) 15:20, 4 Januari 2016 (UTC)

Kemaskini Rencana Pilihan dan Berita Terkini[sunting sumber]

Mohon kemaskini Rencana Pilihan dan Berita Terkini. Terima kasih.-Mrpresidentfaris (bincang) 13:47, 6 Mac 2016 (UTC)

Kemaskini Rencana Pilihan[sunting sumber]

Mohon kemaskini Rencana Pilihan. Terima kasih.-Mrpresidentfaris (bincang) 07:52, 9 Mac 2016 (UTC)

Kategori:Rencana untuk dipadamkan[sunting sumber]

Hello, please delete the files against wmf:Resolution:Licensing policy. There are many more on Khas:Imej tak digunakan and Kategori:Fail tanpa lesen boleh dibaca mesin (perhaps it's easier to use commons:Special:UploadWizard?). If you aren't able to delete the forbidden files, I'll ask the stewards. Thanks, Nemo bis (bincang) 11:07, 20 Mac 2016 (UTC)


Rencana Pilihan[sunting sumber]

Mohon kemaskini Rencana Pilihan. Terima kasih.-Mrpresidentfaris (bincang) 16:35, 5 April 2016 (UTC)

Mohon penjelasan mengenai status imej ini[sunting sumber]

Adakah fail ini boleh dibenarkan untuk dimuatnaik ke WBM dan sekirannya wujud kes berulang, bagaimanakah cara yang sepatutnya untuk menangani hal tersebut? -Mrpresidentfaris (bincang) 16:56, 11 April 2016 (UTC)

Pulangkan Semula Halaman Aku!![sunting sumber]

Hey, salam! Aku mahu kau pulangkan halaman aku yang kau hapuskan! Kenapa kau hapuskan halaman aku, kau tahu tak? Kini kau sudah pun meganggu perjuangan hidup aku, kau hapuskan impian, matlamat dan arah tuju yang aku tulis di wikipedia! Kini aku mahu kau pulangkan halaman aku! Jika tak kau akan aku cari sampai jumpa, dan denda saman sebanya RM???k Pulang semula halaman aku yang kau hapuskan tu! Atau aku akan pukul kau!

Bagaimana Cara Memenuhi Kelayakan Am[sunting sumber]

Bagaimakah cara untuk menambah baikan halaman saya dengan memenuhi kelayakan am? Bagaimana untuk memenuhi kelayakan am? Tunjukkan saya cara.

Fail:Pulau Perak, Kedah, Malaysia.png[sunting sumber]

Hi. Could you add a source to this photo? And if possible a free license? Thank you. --MGA73 (bincang) 10:48, 17 April 2016 (UTC)

File has now been nominated for deletion. --MGA73 (bincang) 07:01, 21 April 2016 (UTC)

Logo Majlis Perbandaran Selayang[sunting sumber]

salam, mohon update logo majlis perbandaran selayang. Link seperti dibawah https://drive.google.com/open?id=0BwVSaapgWPRicUpwVHhHVjctTFE

Terima Kasih

Fauzi Ishak Pegawai Penerangan Majlis Perbandaran Selayang

Mohon penjelasan mengenai status Cicakman 3[sunting sumber]

Saya tidak faham dengan status rencana ini yang tidak menepati format rujukan yang betul. Mohon beri penjelasan berserta contoh untuk membantu membaik pulih rencan tersebut. Terima kasih.-Mrpresidentfaris (bincang) 16:22, 7 Mei 2016 (UTC)

Participate in the Ibero-American Culture Challenge![sunting sumber]

Hi Smim90!

Iberocoop has launched a translating contest to improve the content in other Wikipedia related to Ibero-American Culture.

We would love to have you on board :)

Please find the contest here: https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Translating_Ibero_-_America/Participants_2016

Hugs!--Anna Torres (WMAR) (talk) 15:06, 9 May 2016 (UTC)

Status sebagai penyelia di ms.wiki[sunting sumber]

Berdasarkan pemerhatian saya, anda tidak aktif sebagai penyelia di ms.wiki dengan status terakhir pada 4 Julai 2016. Garis panduan penyelia di ms.wiki menyatakan;

Perlucutan status kepenyeliaan
  • Apabila seorang penyelia diputuskan untuk dilucutkan status kepenyeliaannya, status yang dilucutkan adalah seluruh status jawatannya tanpa dikecualikan.
  • Seorang penyelia (tanpa melihat jawatan) dapat dilucutkan jawatannya dengan alasan-alasan berikut:
Ketidakaktifan
  • Jumlah suntingan YBS dibawah 50 dalam tempoh 3 bulan terakhir.
  • Apabila YBS sedang bercuti, harus dengan alasan yang kukuh serta diberitahu terlebih dahulu mengenainya. Tempoh cuti maksimum ialah 6 bulan setahun.
  • Usul perlucutan diajukan oleh pengguna berdaftar.

Saya harap anda dapat mengesahkan status anda sebelum 1200 hrs @ 07 Jan 2017 (waktu Malaysia) untuk tindakan lanjut. Ketidak aktifan yang berpanjangan tanpa alasan kukuh boleh menjadikan status kepenyeliaan anda dilucutkan. Zamwan (bincang) 12:30, 1 Januari 2017 (UTC)

Translating Ibero-America is back! Come and join us :)[sunting sumber]

Dear Smim90 .
Hope this message finds you well :) On behalf of Iberocoop we are happy to announce that our culture contest is back! It is aims to improve articles regarding our local culture in many other Wikipedias as possible ;) Please find the contest page here Hope to seeing you participating!
Hugs! --Anna Torres (WMAR) (bincang) 17:13, 4 Jun 2017 (UTC)

Salam, Tuan ada facebook tak?[sunting sumber]

Saya ingin bertanya, tuan ada facebook atau no fon tak? Mahu hubungi tuan.