Perbincangan templat:Peristiwa Terkini

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Archive Arkib
  1. 2008
  2. 2009
  3. 2010
  4. 2011
  5. 2012
  6. 2013
  7. 2014
  8. 2015
  9. 2016
  10. 2017
  11. 2018
  12. 2019
  13. 2020

MH370[sunting sumber]

Definisi "terhempas" tidak tepat untuk menggantikan perkataaan "berakhir di Lautan Hindi" sepertimana yang dinyatakan oleh PM Malaysia pada sidang akhbar. Saya cadangkan istilah "berakhir" dikekalkan dan "tiada mangsa yang terselamat" dihapuskan dari artikel. Zamwan (bincang) 04:55, 30 Mac 2014 (UTC)

"Berakhir" digunakan. Anda digalakkan mengemaskinikan rencana berdasarkan perkembangan semasa kerana ringkasan dibuat berdasarkan rencana. ...Aurora... (b) 16:18, 31 Mac 2014 (UTC)

penggunaan perkataan yang tidak difahami[sunting sumber]

Mantan Presiden Indonesia. Tiada perkataan 'mantan' boleh dijumpai dalam kamus dewan. izzudin 13:12, 29 Januari 2008 (UTC)

Nak tukar kepada bekas tiada masalah. Cuma bila menggunakan mantan (perkataan ini berasal dari Indonesia) nampak bombastik sedikit..Che 03:04, 30 Januari 2008 (UTC)
apa yang bombastik? tak bombastik pun... kalau kamus dewan tiada perkataan itu, maknanya bukan bahasa melayu ler... wikipedia indonesia dah ada takkan nak jadikan wikipedia bahasa melayu ni indonesia? memang banyak perkataan bahasa indonesia digunakan di sini... apa nak jadi..... izzudin 13:38, 30 Januari 2008 (UTC)
Mungkin kamus belum dikemaskini berdasarkan perubahan terbaru. Banyak juga media yang menggunakan perkataan ini menggantikan bekas. - Pp.Mm.Cc. 08:31, 25 Julai 2008 (UTC)

Mantan. Penggunaan istilahnya kini semakin popular. — Didie (bincang) 13:13, 25 Julai 2008 (UTC)

Mungkin elok kita elakkan kecuali diterima secara rasmi, takut dituduh mencuri istilah pulak nanti. Yosri (bincang) 10:03, 5 Oktober 2009 (UTC)

Pulau Batu Puteh[sunting sumber]

BANTAHAN!!! - Sila ubah semua rencana yang mengunakan Pedra Branca, Singapura kepada Pulau Batu Puteh sahaja, walaupun kita semua tahu bahawa S'pura telah memperolehi kedaulatan pulau terbabit melalui Mahkamah Keadilan Antarabangsa, namum kedaulatan Wikipedia Bahasa Melayu masih perlu dipertahankan. Perlu diingatkan kepada semua, di sini bukan Ensiklopedia bebas Malaysia ataupun Ensiklopedia bebas Singapore apalagi Ensiklopedia bebas Bahasa Portugis.

Jika hendak menggunakan hanya tajuk Pedra Branca sekalipun, maka tidak perlulah penambahan Singapura. Jika tidak kita perlu dan MESTI membuat rombakan untuk rencana yang bertajuk Riau, Sumatera, Sulawesi, Pulau Bali ataupun Pulau Pinang atau Langkawi yang kini perlu penambahan Indonesia ataupun Malaysia di hujungnya.

Kita amat berharap agar Ensiklopedia ini benar-benar BEBAS dan BERKECUALI seperti yang di dakwa. Janganlah cemari kebolehpercayaan dan kredibiliti Ensiklopedia bebas Bahasa Melayu ini dengan kehadiran pengendali dan penyumbang yang tidak berwibawa, berpihak serta berkepentingan yang tertentu. --Melbourney 06:52, 3 Jun 2008 (UTC)

Sebab nama tajuk ini mengandungi nama negara iaitu Malaysia disebabkan nama Pedra Branca turut digunakan di Australia dan Brazil. Ini untuk mengelak daripada berlaku kekeliruan mengenainya. Akan tetapi, tidak perlulah Pulau Pinang, Kepulauan Riau, Sulawesi dan yang berkaitan turut mengandungi nama negara kerana nama-nama pulau tersebut tidak terdapat selainnya di dunia ini. Sekian. — Didie (bincang) 07:15, 3 Jun 2008 (UTC)

SOKONG BANTAHAN[sunting sumber]

1.Symbol oppose vote.svg Tidak setuju Satu penjelasan yang nyata berpihak, tidak neutral dan mempunyai kepentingan (negara tertentu). Kenapa boleh keliru. Kembalilah kepada objektif asal Ensiklopedia ini... Ensiklopedia bebas Bahasa Melayu. Sokong penjelasan pengguna Melbourney, sudah jelas lagi bersuluh ini bukan Ensiklopedia bebas Bahasa Portugis. Perlukan kita berbicara dalam bahasa Melayu Singapura untuk anda memahaminya. --218.111.195.105 08:42, 4 Jun 2008 (UTC)

2.Symbol oppose vote.svg Tidak setuju Sokong 200%. Memang aku dah lama perhatikan Wikipedia ni dah semakin hampeh dengan kehadiran penyelia-penyelia yg perasan macam bagus. Hampa bila dapat tahu daripada laman pengguna mereka, mengaku seagama sebangsa senegara tapi sebenarnya musuh dalam selimut, gunting dalam lipatan, musang berbulu ayam. Halus sungguh permainan mereka lening ~ Tok Janggut

tahukah anda bahawa...[sunting sumber]

...ketua pembangkang Malaysia ialah Lim Kit Siang? ...Anwar Ibrahim tak pernah jadi ketua pembangkang?

haaa.. tulah kalau nak jadik bijak.. tontonlah astro cherrya... keh3izzudin 08:06, 25 Julai 2008 (UTC)

Hmmm, ketua pembangkang di Dewan Rakyat, Parlimen Malaysia yang terkini ialah Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail. — Didie (bincang) 13:11, 25 Julai 2008 (UTC)

Anwar ialah ketua de facto dan tulang belakang Pakatan Rakyat. ...Aurora... 14:34, 25 Julai 2008 (UTC)
Betul lah pun... Wan Azizah Wan Ismail ketua pembangkang terbaru... sejak bila Anwar Ibrahim jadi pun tataw... Sekalipun dia dianggap tulang belakang ke tulang depan ke, dia tetap bukan ketua pembangkang. izzudin 06:52, 27 Julai 2008 (UTC)

Jumlah butiran[sunting sumber]

Kalau jumlah butiran maksimum ialah 5 butiran, kenapa jumlah butiran dikurangkan menjadi empat? --Kurnia [ bual ] 03:47, 17 Januari 2011 (UTC)

Maksimum memang 5, tapi minimum 4 :) Kadang2 saya tambah/buang untuk seimbangkan Laman Utama. ...Aurora... (b) 10:42, 17 Januari 2011 (UTC)

Tambah berita[sunting sumber]

Salam sejahtera. Harap para penyelia boleh menambah berita berikut:

26 Ramadan (Bincang) 13:31, 2 Januari 2014 (UTC)

@26 Ramadan: boleh nyatakan tarikh bagi info ini? SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 11:24, 7 Januari 2014 (UTC)
@SNN95: 1 Januari 2014 - 26 Ramadan (Bincang) 11:30, 7 Januari 2014 (UTC)

Tambah berita (11/01/2014)[sunting sumber]

Salam sejahtera. Harap boleh tambah berikut:

Sekian, terima kasih - 26 Ramadan (Bincang) 02:20, 12 Januari 2014 (UTC)

Rencana tersebut belum dikemaskini. Misalnya, masih ada ayat "sehingga hari ini beliau masih belum sedar." ...Aurora... (b) 14:36, 13 Januari 2014 (UTC)

Aurora, tolong tambah berita tersebut ke HU, soalnya Ariel Sharon meninggal pada 11 Januari 2014. Dan sudah 2 hari berita ini tak pernah diangkat ke kolum Peristiwa Terkini. Hiks! Hanamanteo (bincang) 14:42, 13 Januari 2014 (UTC)

Sila perbaiki rencananya dahulu. ...Aurora... (b) 14:51, 13 Januari 2014 (UTC)

Tambah berita[sunting sumber]

Salam sejahtera. Harap pihak penyelia tambah petikan di bawah untuk berita terkini. Sekian, terima kasih.

Ahli kaji purba mengumumkan penemuan makam permaisuri Mesir purba, Khentakawess III yang sebelum ini tidak diketahui.

26 Ramadan (Bincang) 04:15, 6 Januari 2015 (UTC)

@26 Ramadan:: Ditambah! Terima kasih kerana mencadangkannya! SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 08:27, 6 Januari 2015 (UTC)

Tambah berita (Charlie Hebdo)[sunting sumber]

Mohon tambah berita mengenai Penembakan Charlie Hebdo. "SayaAnakBangsaMalaysia" (fanatix) 07:13, 16 Januari 2015 (UTC)

@Fanatix: Yes check.svgY Ditambah --توفيق بينچڠ 13:43, 16 Januari 2015 (UTC)

Tambah berita (Presiden Itali)[sunting sumber]

Presiden Itali Giorgio Napolitano meletak jawatan pada 15 Januari 2015 disebabkan usia tua. – "SayaAnakBangsaMalaysia" (fanatix) 05:07, 21 Januari 2015 (UTC)

Kesalahan dalam kandungan templat.[sunting sumber]

Salam sejahtera. @Malaysiaboy:, saya lihat ada kesalahan maklumat yang telah anda masukkan di dalam templat ini. Raja Salman adalah adinda tiri kepada Raja Abdullah bukannya kekanda. Boleh tak saudara perbaiki beberapa ayat dalam templat ini:

  • "Maithripala Sirisena telah dilantik Presiden Sri Lanka."
→ "Maithripala Sirisena telah dilantik sebagai Presiden Sri Lanka."
  • "Serangan oleh Boko Haram terhadap warga Nigeria di Baga meninggalkan beratus-ratus orang mati dan lebih daripada 35,000 pelarian."
→ "Serangan oleh Boko Haram terhadap warga Nigeria di Baga, menyebabkan beratus-ratus orang mati dan lebih daripada 35,000 lagi menjadi pelarian."

Sekian, terima kasih. 26 Ramadan (Bincang) 09:15, 24 Januari 2015 (UTC)

@26 Ramadan: Terima kasih kerana memberitahu. --توفيق بينچڠ 13:32, 24 Januari 2015 (UTC)

Tambah berita[sunting sumber]

Salam sejahtera. Harap pihak penyelia tambah petikan di bawah untuk berita terkini. Sekian, terima kasih.

Pesawat Penerbangan 235 TransAsia Airways

Sekian. 26 Ramadan (Bincang) 04:29, 6 Februari 2015 (UTC)

Yes check.svgY Selesai --توفيق بينچڠ 08:29, 6 Februari 2015 (UTC)

Tambah berita[sunting sumber]

  • Lee Kuan Yew, Perdana Menteri Pertama Singapura, meninggal dunia pada umur 91 tahun.
  • Siklon Pam menyebabkan kematian 16 orang di kepulauan Pasifik Selatan.

– "SayaAnakBangsaMalaysia" (fanatix) 10:45, 23 Mac 2015 (UTC)

Eh? Tak ada orangkah sekarang? Tambah lagi:
– "SayaAnakBangsaMalaysia" (fanatix) 17:20, 24 Mac 2015 (UTC)

Tambah berita[sunting sumber]

– "SayaAnakBangsaMalaysia" (fanatix) 13:00, 6 Jun 2015 (UTC)

Tambah berita[sunting sumber]

Mohon penyelia menambah berita-berita tersebut.

  • Park Geun-hye dipecat sebagai Presiden Korea Selatan oleh Mahkamah Perlembagaan Korea Selatan akibat tuduhan rasuah.
  • 6 anggota veterinar mengalami gejala ringan dan dimasukkan ke wad pengasingan Hospital Tumpat pada 5 Mac dan disahkan negatif penyakit selesema burung.
  • Dua orang pekerja Program Makanan Sedunia dibenarkan untuk meninggalkan Korea Utara selepas semua Rakyat Malaysia tidak dibenarkan keluar dari negara tersebut.

Sekian terima kasih. Anne4321 (bincang) 17:30, 10 Mac 2017 (UTC)

Tambah berita[sunting sumber]

Salam sejahtera. Harap pihak penyelia menambah berita di bawah.

Carrie Lam

Terima kasih. Anne4321 (bincang) 16:37, 31 Mac 2017 (UTC)

Tambah berita[sunting sumber]

Salam sejahtera. Tolong menambah berita di bawah.

Stesen Saint Petersburg Metro

Terima kasih. Anne4321 (bincang) 09:08, 4 April 2017 (UTC)

Tambah berita[sunting sumber]

Salam sejahtera. Sila tambah berita di bawah.

Tim Berners-Lee

Kematian terkini: Don Rickles, Yevgeny Yevtushenko

Sekian terima kasih. Anne4321 (bincang) 08:04, 8 April 2017 (UTC)

Tambah berita[sunting sumber]

Salam sejahtera. Sila tambah berita di bawah.

Sekian terima kasih. Anne4321 (bincang) 10:41, 23 Mei 2017 (UTC)

@Anne4321: Yes check.svgY Selesai Polar (bincang) 11:13, 23 Mei 2017 (UTC)

Tambah berita[sunting sumber]

Saya sudah menterjemahkan rencana berkaitan pungutan suara kemerdekaan di Catalonia, harap maklum.

--Anumengelamun (bincang) 10:02, 5 Oktober 2017 (UTC)

Terima kasih. Telah diambil tindakan. Rachun Dunia (bincang) 11:01, 5 Oktober 2017 (UTC)

Format baharu[sunting sumber]

Saya bersetuju dengan tindakan saudara 26 Ramadan yang hanya mengekalkan 4 poin berita terkini dan 3 poin bagi kematian terkini. Rachun Dunia (bincang) 01:20, 7 Disember 2017 (UTC)

@Rachun Dunia: Terima kasih. Sebenarnya boleh rujuk pada laman pendokumenan templat untuk jumlah berita manakala bagi bilangan kematian terkini pula, saya rasa boleh ikut kesesuaian. Ini supaya lajur Laman Utama di bahagian kiri dan kanan nampak seimbang. 26 Ramadan (bincang) 02:26, 7 Disember 2017 (UTC)

Perihal berita terkini - menggunakan istilah yang bersesuaian[sunting sumber]

Kepada yang berkenaan, terjemahan Title II net neutrality rules kepada "peraturan-peraturan Title II neutraliti net" terasa tidak sejadi dan terlalu harfiah apabila dibaca...saya mencadangkan "undang-undang keberkecualian rangkaian Judul / Tajuk II" sebagai istilah yang lebih sesuai, setelah merujuk kepada PRPM (pilihlah mana yang terasa lebih sedap bunyinya antara "Tajuk dan "Judul"). Sekian!

Yang ikhlas,

--Anumengelamun (bincang) 11:27, 16 Disember 2017 (UTC)

Anumengelamun, terima kasih dengan pendapat anda, pada pendapat saya sekiranya "Tajuk II" diletakkan di bahagian hadapan, adakah anda bersetuju? Rachun Dunia (bincang) 13:49, 16 Disember 2017 (UTC)
Bukankah "Tajuk II" itu menggambarkan sifat undang-undang yang dimaktubkan? Jadi kena letak di hujung ayatlah. --Anumengelamun (bincang) 13:58, 16 Disember 2017 (UTC)
"Tajuk II" lebih elok letak di belakang. SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG Cuti wiki Bercuti wiki 00:13, 17 Disember 2017 (UTC)
Telah diperbetulkan semula. Boleh rujuk di Arkib Peristiwa Lepas/2017. Rachun Dunia (bincang) 05:02, 17 Disember 2017 (UTC)

Tambah berita terkini[sunting sumber]

Jurubina Menara Petronas baru sahaja meninggal dunia, kita perlu kemaskinikan segera. --Anumengelamun (bincang) 02:07, 20 Julai 2019 (UTC)

Tambah berita terkini[sunting sumber]

Penulis Amerika Syarikat yang menangi Hadiah Nobel dalam Kesusasteraan, Toni Morrison, telah meninggal dunia - diminta kemaskini segera di Laman Utama serta laman sendir (disertakan rujukan). --~~ Anumengelamun (bincang) 05:22, 7 Ogos 2019 (UTC)

Tambah berita terkini - hal Papua[sunting sumber]

Pautan Bantahan Papua 2019 membawa kepada:

Bantahan papua 2019

Mohon dibaiki segera. --Anumengelamun (bincang) 10:42, 17 September 2019 (UTC)