Percy Jackson & the Olympians

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Percy Jackson & The Olympians)
Percy Jackson & the Olympians
Muka hadapan The Lightning Thief, buku pertama siri Percy Jackson.
Umum
PengarangRick Riordan
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
GenreNovel fantasi
Penerbitan
PenerbitDisney Hyperion (dahulu Miramax Books)
Tarikh penerbitan
2005–2009
Jenis media
Cetakan kulit keras dan kulit kertas

Percy Jackson & the Olympians merupakan sebuah siri pengembaraan dan fantasi karangan Rick Riordan. Berlatar belakangkan Amerika Syarikat, buku ini secara khususnya berasaskan mitologi Yunani. Siri ini mengandungi lima buah buku, berserta dengan tajuk sampingan seperti The Demigod Files dan Demigods and Monsters. The Lightning Thief, buku yang pertama, merupakan asas kepada filem yang bertajuk Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief, yang mula ditayangkan pada Februari 2010.

Watak utama protagonis ialah Percy Jackson, yang mendapati bahawa dirinya ialah anak kepada Poseidon, dewa lautan dan gempa bumi. Dia mengetahui yang makhluk legenda mitologi Yunani masih lagi wujud dan sentiasa wujud termasuklah raksasa, siklops, empousa, Titan, dan Dewa-dewi Yunani yang tinggal di Olympus, yang kononnya kini terletak di tingkat 600 Bangunan Empire State. Percy sering diserang oleh raksasa memandangkan dia adalah anak kepada "Tiga yang Besar": penguasa langit, Zeus, raja laut, Poseidon, dan pemimpin barzakh, Hades, yang mempuat perjanjian selepas Perang Dingin II untuk tidak mempunyai anak kerana mereka terlalu berkuasa dan sukar diramal. Percy turut menemui separa dewa yang lain, yang ramah mahupun yang ganas, yang juga turut mempelajari proses mengenali keturunan dan kuasa. Anak "Tiga yang Besar" lain yang diketahui dalam siri ini ialah Thalia Grace (anak perempuan Zeus), Nico di Angelo (anak Hades), dan Bianca di Angelo (anak perempuan Hades).

Novel[sunting | sunting sumber]

The Lightning Thief[sunting | sunting sumber]

The Lightning Thief merupakan buku pertama bagi siri ini. Ia dilancarkan pada 28 Jun 2005.

Percy Jackson merupakan budak lelaki berusia dua belas tahun yang menghidap disleksia dan ADHD (Kecelaruan Hiperaktif Kurang Upaya Tumpuan). Selepas pergi ke kerja lawatan dan diserang oleh guru matematiknya, yang sebenarnya seekor Fury yang menyamar, dia mendapati yang dirinya ialah anak kepada dewa Yunani. Dia dibawa ke Kem Kacukan (kem untuk kanak-kanak yang beribu atau berbapakan dewa Yunani, yang terletak di Long Island) oleh rakan baiknya, seekor satir bernama Grover, dan ibunya Sally. Beliau kemudiannya bertemu dengan Annabeth, puteri Athena, dan mereka dengan cepat menjadi teman baik. Tidak lama selepas kedatangannya, Poseidon, dewa laut, mendakwa Percy sebagai anaknya ketika permainan merampas bendera gaya dewa. Percy kemudiannya dituduh mencuri panah petir Zeus, model untuk petir. Dia, Annabeth, dan Grover diberikan sepuluh hari untuk mengembalikan panah petir itu ke Gunung Olympus untuk menghentikan perang antara dewa-dewa dari bermula dan menyelamatkan ibunya, yang telah dikurung di Alam Barzakh oleh Hades selepas ditangkap oleh Minotaur. Akhirnya, terungkai bahawa Luke, anak lelaki Hermes, mencuri panah petir itu untuk Kronos, yang cuba bangkit semula. Pada akhir cerita, Grover menemui Pan, yang Dewa Alam Yunani yang hilang.

Baru-baru ini, buku The Lightning Thief telah diadaptasi ke filem dengan judul Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief oleh Chris Columbus dan 20th Century Fox.

The Sea of Monsters[sunting | sunting sumber]

The Sea of Monsters adalah sambungan kedua dalam siri ini, dilancarkan pada 3 April 2006.

Dalam buku ini, novel paling pendek dalam siri, empati Percy wujud antara Grover dan dirinya sendiri menjadi teruk ketika dia memiliki mimpi yang merupakan realiti kepada Grover si satir. Grover telah diculik dan dibawa ke sebuah pulau di Laut Raksasa, dikenali manusia sebagai Segitiga Bermuda, laut yang berbahaya yang hampir mustahil untuk keluar hidup-hidup. Percy, Annabeth, dan saudara tiri barunya, Tyson Cyclops, pergi dan cuba untuk tidak hanya menyelamatkan Grover, tetapi juga untuk mendapatkan Bulu Bebiri Emas. Bulu Bebiri itu adalah satu-satunya hal yang dapat menghentikan Pokok Thalia dari mati, yang akan menjadikan Kem Kacukan terdedah terhadap serangan oleh Titan dan Luke.

The Titan's Curse[sunting | sunting sumber]

The Titan's Curseadalah sambungan ketiga dalam siri ini. Ia dilancarkan pada 1 April 2007.

Grover sang satir telah menyamar ke sekolah untuk mencari mereka yang berdarah kacukan, dan menemui dua adik beradik hebat, Nico dan Bianca di Angelo. Sementara dalam misi ini, mereka diserang oleh Manticore, tetapi diselamatkan oleh Pemburu Artemis, yang tiba tepat pada waktunya untuk membantu. Annabeth jatuh ke dalam gaung dalam cubaan untuk membunuh Manticore, dan Percy akhirnya mengetahui bagaimana dia selamat dan telah ditangkap oleh Luke. Bianca bergabung dengan Pemburu dan Nico meninggalkan kawasan perkhemahan. Sebaik sahaja tiba di kem, Percy mendapati bahawa Artemis sendiri telah ditangkap juga.

Percy, Grover, Thalia, Bianca, dan Zoe Solanaceae (leftenan Artemis) keluar untuk menyelamatkan mereka. Mereka mengetahui bahawa Atlas telah terlepas dari seksaan di Gunung Despair (Keputusasaan) di Gunung Tamalpais, California dan berniat menghentikan mereka dari berjaya. Mereka kemudiannya mengalahkan Atlas walaupun dua pemburu terkorban. Ketika solstis, Thalia menggantikan Zoe sebagai leftenan Artemis. Setelah mereka kembali, Nico menceritakan tentang kematian Bianca. Dia menyalahkan Percy, menuduhnya gagal melindungi dirinya seperti yang telah dijanjikan. Ketika beberapa rangka mayat hidup kembali, Nico berfikir bahawa Percy sekarang cuba membunuhnya juga. Dia menatap mereka dan mereka dicampak ke alam barzakh, lalu melarikan diri. Percy menyedari bahawa Hades adalah ayah Nico. Pada mulanya, Percy, Annabeth, dan Grover berfikir bahawa ini bertentangan dengan janji "Tiga yang Besar", untuk tidak mempunyai anak, tapi kemudian mereka menyedari bahawa kedua-dua adik beradik kandung itu telah bersembunyi di Kasino Lotus sejak sebelum perjanjian itu dibuat. Percy kini mempunyai musuh baru iaitu Nico, anak Hades.

The Battle of the Labyrinth[sunting | sunting sumber]

The Battle of the Labyrinth, dilancarkan pada 8 Mac 2008, merupakan buku keempat dalam siri.

Selepas diserang oleh raksasa ketua sorak di sekolah baru, Percy kembali ke Kem Kacukan dan belajar tentang "Labirin", bahagian istana Raja Minos di Crete. Menurut mitologi Yunani, Labirin itu direka oleh Daedalus. Ketika permainan/pertempuran dengan kala jengking gergasi, Annabeth dan Percy menemui pintu masuk ke Labirin. Percy lantas mengetahui bahawa Luke telah menggunakan pintu masuk dan akan memimpin pasukannya melalui Labirin terus ke tengah kem. Untuk masuk ke dalam Labirin, Percy telah menemukan Simbol Delta (Δ) di sebuah lorong, menyentuhnya, dan kemudian masuk Labirin untuk menemukan Daedalus.

Menggunakan Labyrinth, Percy cuba untuk menemukan Daedalus supaya Luke tidak mampu mendapatkan tali Ariadne, dan menggagalkan serangan Luke. Beliau mendapatkan bantuan yang diperlukan daripada seorang gadis biasa bernama Rachel Elizabeth Dare, yang mampu melihat jalan di Labirin menuju Daedalus. Ketika pengembaraan mereka, dia memukul mata Kronos dengan sikat plastik biru. Kronos mengetahui bahawa Nico di Angelo adalah putera Hades dan juga mungkin merupakan anak ramalan. Luke menjumpai Daedalus dan mendapatkan tali Adriadne yang digunakan untuk memimpin pasukannya menyerang Kem Kacukan. Grover datang untuk menyelamatkan kem dan menyebabkan "Panik" (jeritan yang melambangkan dewa liar Pan) untuk menakut-nakutkan musuh. Selepas pertempuran, Daedalus mengorbankan diri untuk menutup Labirin, yang terikat dengan hidupnya.

The Last Olympian[sunting | sunting sumber]

The Last Olympian, buku kelima dalam siri Percy Jackson, dilancarkan pada 5 Mei 2009. [1]

Percy Jackson dan rakan-rakannya berjuang dalam perang yang menyerupai perang asal antara dewa-dewa Yunani dan para Titan dan dalam pertempuran terakhir dengan Titan yang hebat, Raja Kronos. Mereka akhirnya menewaskan Kronos dalam pertempuran dan Olympus akhirnya kekal.

Dewa mengurniakan Percy, Grover, Annabeth, dan Tyson masing-masing hadiah. Tyson menjadi Jeneral Tentera Cyclops dan senjata yang dikurniakan adalah mengikut permintaan sendiri iaitu sebuah kayu pemukul. Grover mendapat kerusi Council of Cloven Elders. Annabeth akan bertanggungjawab membina semula Olympus. Percy ditawarkan satu permintaan sebagai anugerah, dan dia diberitahu bahawa dia boleh memilih untuk menjadi seorang dewa. Sebaliknya, melihat semua kerosakan yang telah berlaku, Percy mahu dewa berjanji pada Sungai Styx bahawa mereka akan mengenali semua anak-anak mereka ketika anak-anak mereka menjadi 13 tahun. Dia juga meminta mereka untuk membina pondok-pondok untuk Hades dan dewa-dewa kecil seperti Hecate dan Morpheus di Kem Kacukan, menurut permintaan separa dewa yang lain, Ethan Nakamura, yang terbunuh dalam pertempuran, yang ibunya ialah Nemesis, dewi balas dendam dan keseimbangan.

Rachel menjadi Oracle of Delphi dan bakal membuat Ramalan Besar menurut Apollo, dan Percy dan Annabeth berciuman. Selepas itu, ahli kem yang lain menolak mereka ke dalam tasik dan Percy membuat gelembung udara untuk mereka berkongsi ciuman di bawah air. Cerita diakhiri ketika Annabeth dan Percy menuruni bukit di Kem Kacukan dan kali ini, Percy tidak melihat ke belakang, kerana dia tidak lagi dalam bayangan ramalan besar.

Watak[sunting | sunting sumber]

Rick Riordan bergantung pada Bibliotheca bagi watak dan ceritanya. Dalam tiga buku, beliau menyenaraikan ringkasan hebat mitologi Yunani dan wira legenda.[2]

Disenaraikan di bawah adalah watak utama siri. Semua usia adalah ketika The Last Olympian.

  • Percy Jackson – 16 tahun, separa dewa, anak lelaki Poseidon; protagonis dalam siri.
  • Grover Underwood – 32-33 tahun satir, rakan baik Percy, Ketua Alam Liar dalam The Last Olympian.
  • Annabeth Chase – 16, separa dewa, anak perempuan Athena, kawan (dan adakala teman wanita) Percy yang kuat. Sangat pintar, berkemahiran dalam seni bina dan strategi.
  • Luke Castellan – 23 tahun, separa dewa, anak lelaki Hermes, kemudiannya dipunyai oleh Kronos, mengorbankan dirinya dalam The Last Olympian untuk menyelamatkan Olympus. Antagonis dalam siri, akhirnya menjadi wira.
  • Thalia Grace – 15 tahun (kekal), separa dewa, anak perempuan Zeus, mula muncul dalam penghujung The Sea of Monsters, menyertai Pemburu Artemis.
  • Nico di Angelo – 12 tahun, separa dewa, anak lelaki Hades, mempunyai dendam sementara terhadap Percy, memerintah yang mati.
  • Tyson the Cyclops – 12 tahun, adik tiri Percy menerusi Poseidon, mula muncul dalam The Sea of Monsters, sering membantu Percy sepanjang siri.
  • Clarisse La Rue – 18 tahun, separa dewa, anak perempuan Ares, tidak senang dengan Percy ataupun Annabeth.
  • Rachel Elizabeth Dare – 15/16 tahun, gadis biasa yang "berpandangan jelas" yang membantu Percy, kemudian menjadi Oracle of Delphi.

Buku Sampingan[sunting | sunting sumber]

The Demigod Files, juga ditulis oleh Rick Riordan, adalah buku sampingan yang pertama bagi siri. Ia dilancarkan pada 10 Januari 2009, menampilkan tiga cerita pendek, wawancara dengan para peserta kem, dan gambar. [3] Hal ini diatur antara The Battle of the Labyrinth dan The Last Olympians.[4] Buku menerima maklumbalas yang pelbagai, dengan beberapa pengkritik yang menyatakan kurangnya bahan dan isi manakala yang lain memuji penulisan cerita pendek.

Demigods and Monsters[sunting | sunting sumber]

Demigods dan Monsters adalah buku sampingan lain dan dikeluarkan pada 10 Februari 2009. [5] Dengan pendahuluan oleh Riordan, ciri esei itu ditulis oleh pelbagai penulis dewasa muda yang mengeksplorasi, berbincang, dan memberikan wawasan lebih lanjut tentang siri Percy Jackson. Pada halaman 196, ia juga mengandungi maklumat tentang tempat dan watak dari siri serta glosari daripada mitologi Yunani. [6]

The Ultimate Guide[sunting | sunting sumber]

The Ultimate Guide adalah buku sampingan yang dilancar pada 19 Januari 2010. Buku sampingan ketiga untuk siri itu telah didahului oleh The Demigod File dan Demigods and Monster. Buku ini mempunyai kulit bermagnet dan watak imej hologram yang berubah menjadi empat watak yang berbeza. Ia mengandungi 156 laman yang menyertakan sekali kad tukaran, rajah berwarna penuh dan peta. [7] Ia juga merangkumi sebuah kamus tentang setiap raksasa yang berhadapan dengan Percy dalam siri ini, disertakan gambar serta pelbagai kegiatan. Buku ini bercerita tentang Percy Jackson mula belajar hidup sebagai separa dewa, perjalanan ke alam Barzakh oleh Nico di Angelo, dan peralatan yang digunakan dalam seluruh siri.

Novel Grafik[sunting | sunting sumber]

Sebuah novel grafik Percy Jackson dijadualkan untuk diterbitkan pada 19 Oktober 2010. [8] Riordan menyatakan "banyak antara anda telah bertanya tentang sebuah novel grafik Percy Jackson, dan saya dengan senang hati mengumumkan hal itu adalah dalam proses. Dicadang pelancarannya pada 19 Oktober 2010. Saya sudah melihat beberapa pendahuluan karya seni, dan kelihatan hebat. Saya rasa anda akan puas dengan bagaimana dunia Barzakh muncul dalam gambar. "[8]

Asal-usul dan sejarah penerbitan[sunting | sunting sumber]

Rick Riordan, pengarang, ketika pelancaran The Battle of the Labyrinth

Perekaan untuk kedua-dua The Lightning Thief dan siri Percy Jackson secara keseluruhan bermula ketika Riordan mula membuat cerita untuk anaknya, Haley, yang didiagnosis dengan ADHD dan disleksia. Anak lelakinya itu telah mempelajari mitologi Yunani ketika gred dua dan meminta agar ayahnya datang dengan cerita sebelum tidur berdasarkan pada mitologi Yunani. Riordan pula telah menjadi guru mitologi Yunani di sekolah menengah selama bertahun-tahun dan mampu mengingati cerita yang cukup untuk menyenangkan anak lelakinya itu. Riordan akan keluar daripada mitos dan anak lelakinya kemudian meminta agar dia membuat yang cerita yang baru dengan menggunakan watak yang sama daripada mitos Yunani. Jadi, Riordan mencipta watak rekaan Percy Jackson dan membuat cerita tentang bagaimana dia akan merentasi Amerika Syarikat untuk memulangkan panah petir Zeus. Setelah beliau selesai menceritakan kisah kepada anaknya, ia kemudian meminta ayahnya menulis buku berdasarkan pengembaraan Percy. [9]

Pada Jun 1994, Riordan telah menyelesaikan naskah tersebut dan mula mencari agen penerbitan. Selama waktu itu, dia melawat beberapa universiti tempatan mencari penyunting yang baik sehingga dia akhirnya menemui seorang agen. [10] Sementara dia meninggalkan naskah itu pada agen dan penyunting untuk diperiksa, Riordan membawa buku itu kepada sekelompok pelajar dari gred 6, 7, dan 8 untuk membaca dan memberi kritikan mereka. Akhirnya, dia mendapat kelulusan mereka, dan dengan bantuan mereka, muncullah nama buku dan bagaimana cara pedang Percy berfungsi. [11] Pada Jun 1997, Riordan menandatangani kontrak dengan Bantam Books bagi mempersiapkan buku untuk penerbitan. [10] Pada tahun 2004, buku itu dijual kepada Miramax Books untuk membolehkannya mendapat wang yang mencukupi bagi Riordan untuk berhenti dari pekerjaannya untuk menumpukan perhatian pada penulisan. [12] Setelah buku itu dikeluarkan pada 28 Julai 2005, terjual lebih dari 1.2 juta naskah. Buku ini dilancarkan dalam beberapa versi termasuk kulit keras, kulit kertas dan edisi audio.[13][14] Buku ini telah diterjemahkan ke dalam beberapa bahasa dan diterbitkan di seluruh dunia. [15]

Filem[sunting | sunting sumber]

Chris Columbus telah mengarahkan dan menerbitkan Percy Jackson and the Lightning Thief untuk 20th Century Fox melalui 1492 Pictures.[16][17] Filem ini mula ditayangkan pada 12 Februari 2010 Amerika Syarikat, Kanada serta United Kingdom dan di Australia pada 11 Februari.[18]

Columbus telah menyatakan bahawa dia tertarik untuk mengarahkan filem Percy Jackson kerana memberinya "peluang untuk melakukan filem yang kita belum benar-benar lihat dahulu untuk generasi ini. Ketika saya masih kecil, ada filem-filem yang berkaitan dengan mitologi Yunani, yang mempunyai kesan visual yang benar-benar primitif. Jadi, saya rasa ini adalah kesempatan untuk berurusan dengan mitologi Yunani yang sesuai untuk kanak-kanak dan orang dewasa di seluruh dunia dnn itu bukan sebuah genre baru tapi jalan baru, berurusan dengan makhluk-makhluk mitologi dalam tatacara kontemporari."[19]

Permainan Video[sunting | sunting sumber]

Sebuah permainan video Percy Jackson berdasarkan Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief dilancarkan pada Nintendo DS pada 11 Januari 2010. Michael Splechta dari GameZone memberikannya 6/10. [20]

Sekuel[sunting | sunting sumber]

Sebuah sekuel, juga berdasarkan pada Kem Kacukan dan alam mitologi Yunani, dirancang untuk siri Percy Jackson, dipercayai mengenai Ramalan Besar yang baru disebutkan pada akhir The Last Olympian. Rick Riordan telah mengesahkan bahawa beliau menulis siri, dan sehingga November 2009, buku pertama ini dijadualkan akan dilancarkan pada musim gugur 2010. Riordan juga menulis di akhir The Last Olympian, "Memandangkan siri Kem Kacukan pertama menghampiri penghujungnya ..." terdapat petunjuk yang akan ada siri lain. [21]

References[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The Last Olympian (Percy Jackson & the Olympians, Book 5)". Amazon.com. Dicapai pada 2009/05/08. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  2. ^ Aubrey Diller, "The Text History of the Bibliotheca of Pseudo-Apollodorus" Transactions and Proceedings of the American Philological Association 66 (1935:296–313) p. 296, 300.
  3. ^ "The demigod Gambar". Diarkibkan daripada 2008/10/the-demigod-files / yang asal Check |url= value (bantuan) pada 2008-08-20. Dicapai pada 26 Januari 2010. Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)
  4. ^ / 9781423121664 "The demigod File (Percy Jackson dan Olimpik Series)" Check |url= value (bantuan). Dicapai pada 2009/10/18. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)[pautan mati kekal]
  5. ^ -Riordans-Olympians/dp/1933771836 "Demigods and Monsters: Your Favorite Penulis di Rick riordan's Percy Jackson dan Olimpik Series (Paperback)" Check |url= value (bantuan). Amazon.com. Dicapai pada 23 Disember 2009.
  6. ^ "Demigods dan Monster". Dicapai pada 26 Januari 2010. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)
  7. ^ / dp/1423121716 / "The Percy Jackson and the Olympians: Ultimate Guide (Paperback)" Check |url= value (bantuan). Amazon.com. Dicapai pada 26 Januari 2010.
  8. ^ a b "Tiba di Set, dan berita lain". September 27, 2009. Dicapai pada 26 Januari 2010). Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  9. ^ Riordan, Rick. "Where did you get the idea for Percy Jackson?". m/s. 1. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-06-27. Dicapai pada 2009-05-17.
  10. ^ a b Riordan, Rick. "What was your experience getting published?". m/s. 1. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-06-27. Dicapai pada 2009-05-17.
  11. ^ Riordan, Rick. "Did you share the Percy Jackson novel with any of your students before it was published?". m/s. 1. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-06-27. Dicapai pada 2009-05-17.
  12. ^ Rich, Motho (September 1, 2008). "Author of Book Series Sends Kids on a Web Treasure Hunt". The New York Times. m/s. 1. Dicapai pada 2009-05-17.
  13. ^ "Hyperion: Percy Jackson". Hyperion Books. Dicapai pada 2009-08-06.
  14. ^ "Jesse Bernstein". IMDb. Dicapai pada 26 February 2010.
  15. ^ Mabe, Chauncey (May 14, 2009). "Rick Riordan: Percy Jackson vs. Harry Potter". Sun Sentinel. m/s. 1. Dicapai pada 2009-05-18.
  16. ^ Brodesser, Claude (June 23, 2004). "'Lightning Thief' strikes Maverick". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada May 15, 2009. Dicapai pada May 15, 2009.
  17. ^ Gilstrap, Peter (April 17, 2007). "Columbus struck by 'Lightning'". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada May 15, 2009. Dicapai pada May 15, 2009.
  18. ^ "IMDb Release Dates". IMDb. Dicapai pada 2009-05-15.
  19. ^ Roberts, Sheila (February 8, 2009). "Exclusive Chris Columbus Interview". Roll Credits. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-02-14. Dicapai pada February 8, 2009.
  20. ^ Splechta, Michael. "Percy Jackson & The Olympians: The Lightning Thief Review". GameZone.com. Dicapai pada 26 February 2010.
  21. ^ Myth & Mystery: Camp Half-Blood Austin and other news

Pautan luar[sunting | sunting sumber]