Perhimpunan Kebangsaan Pakistan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Perhimpunan Kebangsaan Pakistan
قومی اسمبلئ پاکستان
Perhimpunan Kebangsaan Pakistan ke-14
Jenis
Jenis
Kepimpinan
Struktur
Ahli272
Templat:PakNA
Kumpulan politik
(Sebelum pemansuhan pada 31 Mei):


Pakatan Kerajaan

Pembangkang

Pilihan raya
Sistem pengundian
Mixed member majoritarian (Undian pemenang undi terbanyak untuk kebanyakan kerusi, 60 kerusi khusus untuk wanita dan 10 kerusi khusus untuk minoriti agama berdasarkan perwakilan berkadar)
Pilihan raya terakhir
11 May 2013
Pilihan raya seterusnya
25 July 2018
Tempat persidangan
Parliament House, Islamabad
www.na.gov.pk
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Perhimpunan Kebangsaan Pakistan (Urdu: قومی اسمبلئ پاکستان‎) ialah dewan rakyat Majlis-e-Shura, yang turut merangkumi pejabat Presiden Pakistan serta Senat Pakistan (yang bertindak sebagai dewan pertuanannya). Dewan ini terdiri daripada sejumlah 342 ahli dilantik secara demokratik (sebagai "ahli"), di mana 272 buah kerusi dilantik terus manakala 70 kerusi lain dikhaskan untuk wakil pwanita serta minoriti-minoriti dalam negara tersebut. Sesebuah partai politik mesti memenangi 137 buah kerusi agar dapat memperolehi serta mengekalkan majoriti dalam dewan tersebut.[1]

Setiap dewan dibentuk dalam suatu penggal yang berlangsung selama lima tahun bermula dari tarikh persidangan pertama, di mana dewan dimansuhkan secara automatik genap lima tahun selepas tarikh tersebut. Perhimpunan Kebangsaan tidak boleh dimansuhkan oleh Presiden Pakistan (yang bertindak sebagai ketua negara Pakistan), melainkan oleh Perdana Menteri itu sendiri.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Pakistan PM loses vital coalition partner as MQM quits". BBC News. 3 Januari 2011. Dicapai pada 6 Jun 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]