Peribadi dan keseksualan Alexander Agung

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Alexander Agung (Alexander III dari Macedonia; bahasa Greek Μέγας Αλέξανδρος, ditransliterasikan sebagai Megas Alexandros; Julai 356 SM - 10 Jun 323 SM) dianggap sebagai salah satu daripada komander yang amat berjaya dalam sejarah dunia. Beliau menakluk hampir seluruh dunia yang dikenali oleh orang Yunani sebelum kematiannya.

Peribadi Alexander[sunting | sunting sumber]

Pendapat-pendapat moden mengenai Alexander terdiri daripada pelbagai idea-idea unik dan pelik yang antaranya mengatakan bahawa dia dihantar untuk menyatukan umat manusia. Satu lagi pendapat yang pelik mengatakan bahawa dia ialah seorang yang tamakkan kuasa dan ditakdirkan untuk menawan seluruh dunia. Pendapat-pendapat seumpama itu haruslah tidak dilayan dan diambil kisah kerana ia merupakan pandangan yang tidak berasas. Personaliti Alexander sehingga ke hari ini kekal menjadi tanda tanya.

Alexander diingati di Eropah, Asia Tengah, dan Barat Daya Asia sebagai seorang wira legenda. Bagi pengikut-pengikut Zoroastrianisme, dia diingati sebagai pemusnah empayar agung pertama mereka dan pemusnah Kota Persepolis. Sumber-sumber dulukala biasanya ditulis dengan agenda memuji atau menghina seseorang. Hal ini mengakibatkan amat sukar untuk mengagak karakter sebenar Alexander Agung. Kebanyakan merujuk kepada satu ketidakstabilan dan megalomania yang sedang membesar dalam tahun-tahun berikutan Gaugamela, kecuali ia telah mencadangkan bahawa ini mencerminkan hanya stereotaip orang Yunani bagi seorang raja orientalis. Pembunuhan kawannya Clitus, yang Alexander sangat menyesali, sering disebut sebagai satu tanda paranoianya, adalah pelaksanaan menghukum Philotas dan jeneralnya Parmenion untuk kegagalan menghulurkan butir-butir plot terhadap beliau. Bagaimanapun, ini mungkin lebih kecermatan daripada paranoia.

Alexandrists yang moden terus berdebat isu-isu serupa ini, antara lain, pada zaman moden. Satu tajuk yang tidak dapat diselesaikan melibatkan jika Alexander adalah sebenarnya mencuba untuk menjadikan dunia lebih baik melalui penaklukannya, atau jika tujuannya hanya untuk memerintah dunia.

Sebahagiannya respons kepada kemelataan kepositifan Alexander, satu watak yang kadangkala disampaikan yang menekankan beberapa aspek-aspek negatif Alexander. Beberapa penyokong pandangan ini memetik pemusnahan Thebes, Tyre, Persepolis, dan Gaza sebagai contoh-contoh kekejaman, dan bertengkar bahawa Alexander lebih suka berlawan daripada berunding. Dakwaan seterusnya sebagai respons kepada pandangan yang Alexander adalah umumnya toleran budaya kepada mereka yang dia ditakluki, yang cubaan di lakuran budayanya adalah dengan tegas praktikal dan yang dia tidak pernah mengagumi seni atau budaya Parsi. Untuk cara pemikiran ini, alexander merupakan, pertama dan akhir adalah seorang jeneral berbanding seorang ahli negara.

Watak Alexander juga menghadapi tafsiran sejarawan yang mereka sendiri tertakluk kepada pandangan berat sebelah dan idealisme mereka sendiri. Contoh-contoh yang baik ialah W. W Tarn, yang menulis sepanjang akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20, dan saksi yang menganggap Alexander adalah baik, dan Peter Green, yang meenulis selepas Perang Dunia II. Tarn menulis di suatu zaman di mana dunia penaklukan dan pahlawan wira-wira adalah diterima , malah diberi galakan, manakala Green menulis dengan latar belakang peristiwa Holocaust dan senjata nuklear. Hasilnya, watak Alexander adalah condong bergantung kepada cara interprasi ahli-ahli sejarah dunia.