Peringkat kumpulan Liga Juara-Juara AFC 2020

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Peringkat kumpulan Liga Juara-Juara AFC 2020 dimainkan dari 10 Februari hingga 4 Disember 2020.[1] Sebanyak 32 pasukan bertanding di peringkat kumpulan untuk menentukan 16 tempat di peringkat kalah mati Liga Juara-Juara AFC 2020.[2]

Kejohanan ini ditangguhkan kerana pandemik COVID-19 selepas hari perlawanan 3 pada 4 Mac 2020.[3] Pada 9 Julai 2020, AFC mengumumkan bahawa ia akan dimulakan semula pada 14 September 2020.[4] Semua perlawanan selepas dimulakan semula dimainkan di Qatar.

Cabutan[sunting | sunting sumber]

Cabutan bagi peringkat kumpulan telah diadakan pada 10 Disember 2019, 16:30 MYT (UTC+8), di Rumah AFC di Kuala Lumpur, Malaysia.[5] 32 pasukan telah ditarik ke dalam lapan kumpulan empat pasukan: empat kumpulan masing-masing di Wilayah Barat (Kumpulan A-D) dan Wilayah Timur (Kumpulan E-H). Pasukan dari persatuan yang sama tidak boleh ditarik ke dalam kumpulan yang sama.

Mekanisme cabutan adalah seperti berikut:[6]

  • Untuk Wilayah Barat, tidak ada cabutan persatuan kerana perlindungan negara. Cabutan telah diadakan untuk setiap satu daripada empat persatuan dengan lebih daripada satu peserta langsung (Emiriah Arab Bersatu, Arab Saudi, Qatar, Iran) bagi menentukan setiap pasukan dalam kedudukan kumpulan mereka:
    • Tiga peserta langsung dari Emiriah Arab Bersatu akan ditarik ke posisi A1, B2, atau C3, sementara pemenang play-off Barat 1 (dari mana pasukan play-off mereka boleh mara) diperuntukkan ke posisi D4.
    • Tiga peserta langsung dari Arab Saudi akan ditarik ke posisi B1, C2, atau D3, sementara pemenang play-off Barat 2 (dari mana pasukan play-off mereka boleh mara) diperuntukkan ke posisi A4.
    • Dua peserta langsung dari Qatar akan ditarik ke posisi C1 atau D2, sementara pemenang play-off Barat 3 dan 4 (dari mana pasukan play-off mereka boleh mara) ditarik ke posisi A3 atau B4.
    • Dua peserta langsung dari Iran akan ditarik ke posisi D1 atau C4.
    • Satu peserta langsung Uzbekistan dan Iraq masing-masing diperuntukkan ke posisi B3 dan A2.
  • Untuk Wilayah Timur, cabutan diadakan untuk dua persatuan dengan tiga peserta langsung (Korea Selatan, China) bagi menentukan susunan persatuan. Selepas cabutan persatuan, cabutan diadakan untuk setiap empat persatuan dengan lebih daripada satu peserta langsung (Korea Selatan, China, Jepun, Australia) bagi menentukan setiap pasukan dalam kedudukan kumpulan mereka:
    • Tiga peserta langsung dari persatuan pertama yang ditarik (Korea Selatan atau China) ditarik ke kedudukan E1, F2, atau G3, sementara pemenang play-off Timur 1 atau 2 (dari mana pasukan play-off mereka boleh mara) diperuntukkan untuk kedudukan H4.
    • Tiga peserta langsung dari persatuan kedua yang akan ditarik (Korea Selatan atau China) ke kedudukan F1, G2, atau H3, sementara pemenang play-off Timur 1 atau 2 (dari mana pasukan play-off mereka dapat mara) diperuntukkan untuk kedudukan E4.
    • Dua peserta langsung dari Jepun akan ditarik ke kedudukan G1 atau H2, sementara pemenang play-off Timur 3 dan 4 (dari mana pasukan play-off mereka dapat mara) masing-masing diperuntukkan untuk F4 dan E3 (jika Korea Selatan adalah yang pertama persatuan ditarik), atau ditarik ke kedudukan E3 atau F4 (jika China adalah persatuan pertama yang ditarik).
    • Dua peserta langsung Australia akan ditarik ke posisi H1 atau F3 (jika Korea Selatan adalah persatuan pertama yang ditarik, atau jika China adalah persatuan pertama yang ditarik dan pemenang play-off Timur 4 ditarik ke posisi E3), atau posisi H1 atau E2 (jika China adalah persatuan pertama yang ditarik dan pemenang play-off Timur 3 ditarik ke kedudukan E3).
    • Satu peserta langsung Thailand dan Malaysia diperuntukkan ke kedua-dua kedudukan G4 dan E2 (jika Korea Selatan adalah persatuan pertama yang ditarik), kedudukan F3 dan G4 (jika China adalah persatuan pertama yang ditarik dan pemenang play-off Timur 4 ditarik ke posisi E3), atau masing-masing kedudukan E2 dan G4 (jika China adalah persatuan pertama yang ditarik dan pemenang play-off Timur 3 ditarik ke kedudukan E3).

Berikut 32 pasukan yang dimasukkan ke dalam cabutan peringkat kumpulan, termasuk 24 peserta langsung dan lapan pemenang dari pusingan play-off kelayakan, yang identitinya tidak diketahui pada masa cabutan.

Wilayah Kumpulan Pasukan
Wilayah Barat A–D Emiriah Arab Bersatu Sharjah Emiriah Arab Bersatu Shabab Al-Ahli Emiriah Arab Bersatu Al-Wahda Emiriah Arab Bersatu Al-Ain
(Pemenang Play-off Barat 1)
Arab Saudi Al-Nassr Arab Saudi Al-Taawoun Arab Saudi Al-Hilal Arab Saudi Al-Ahli
(Pemenang Play-off West 2)
Qatar Al-Sadd Qatar Al-Duhail Uzbekistan Pakhtakor Iraq Al-Shorta
Iran Persepolis Iran Sepahan Iran Esteghlal
(Pemenang Play-off Barat 4)
Iran Shahr Khodro
(Pemenang Play-off Barat 3)
Wilayah Timur E–H Korea Selatan Jeonbuk Hyundai Motors Korea Selatan Suwon Samsung Bluewings Korea Selatan Ulsan Hyundai Korea Selatan FC Seoul
(Pemenang Play-off Timur 1)
Republik Rakyat China Guangzhou Evergrande Republik Rakyat China Shanghai Shenhua Republik Rakyat China Beijing FC Republik Rakyat China Shanghai SIPG
(Pemenang Play-off Timur 2)
Jepun Yokohama F. Marinos Jepun Vissel Kobe[nota 1] Jepun FC Tokyo
(Pemenang Play-off Timur 3)
Thailand Chiangrai United
Australia Perth Glory Australia Sydney FC Australia Melbourne Victory
(Pemenang Play-off Timur 4)
Malaysia Johor Darul Ta'zim

Format[sunting | sunting sumber]

Pada peringkat kumpulan, setiap kumpulan dimainkan perlawanan kumpulan di tempat sendiri dan tempat lawan secara timbal balik, dengan perlawanan yang dimainkan di tempat sendiri dan tempat lawan sebelum penangguhan kerana pandemik COVID-19, tetapi berpindah ke tempat berpusat selepas dimulakan semula. Juara dan naib juara setiap kumpulan mara ke peringkat kalah mati.

Pemecah seri[sunting | sunting sumber]

Kumpulan-kumpulan tersebut disenaraikan mengikut mata (3 mata untuk menang, 1 mata untuk seri, 0 mata untuk kalah). Jika terikat pada mata, pemecah seri digunakan dalam perintah berikut (Artikel Peraturan 10.5):[2]

  1. Mata antara perlawanan satu-lawan-satu antara pasukan terikat;
  2. Perbezaan gol dalam perlawanan satu-lawan-satu antara pasukan terikat;
  3. Jaringan gol dalam perlawanan satu-lawan-satu antara pasukan terikat;
  4. Gol tempat lawan dalam perlawanan satu-lawan-satu antara pasukan terikat; (Nota: pemecah seri ini dikeluarkan kerana perlawanan dipindahkan ke tempat berpusat selepas dimulakan semula)
  5. Jika lebih daripada dua pasukan terikat, dan selepas menggunakan kriteria satu-lawan-satu di atas, keputusan pasukan masih terikat, semua kriteria satu-lawan-satu akan diguna semula secara eksklusif kepada keputusan pasukan ini;
  6. Perbezaan gol dalam semua perlawanan peringkat kumpulan;
  7. Jaringan gol dalam semua perlawanan peringkat kumpulan;
  8. Penalti jika hanya dua pasukan terikat dan mereka bertemu di pusingan terakhir kumpulan itu;
  9. Mata Tatatertib (kad kuning = 1 mata, kad merah akibat dua kad kuning = 3 mata, terus kad merah = 3 mata, kad kuning diikuti dengan kad merah langsung = 4 mata);
  10. Kedudukan persatuan.

Jadual[sunting | sunting sumber]

Jadual asal setiap hari perlawanan, seperti yang dirancang sebelum pandemik COVID-19, adalah seperti berikut.[7]

  • Perlawanan di Wilayah Barat dimainkan pada hari Isnin dan Selasa. Dua kumpulan dimainkan setiap hari, dengan kumpulan berikut dimainkan pada hari Isnin:
    • Hari perlawanan 1 dan 2: Kumpulan A dan B
    • Hari perlawanan 3: Kumpulan A dan C
    • Hari perlawanan 4: Kumpulan B dan D
    • Hari perlawanan 5 dan 6: Kumpulan C dan D
  • Perlawanan di Wilayah Timur dimainkan pada hari Selasa dan Rabu. Dua kumpulan dimainkan pada setiap hari, dengan kumpulan berikut dimainkan pada hari Selasa:
    • Hari perlawanan 1 dan 2: Kumpulan E dan F
    • Hari perlawanan 3: Kumpulan E dan G
    • Hari perlawanan 4: Kumpulan F dan H
    • Hari perlawanan 5 dan 6: Kumpulan G dan H
Hari perlawanan Tarikh asal Jadual asal perlawanan
Hari perlawanan 1 10–12 Februari 2020 (12 perlawanan dimainkan, 4 ditangguhkan) Pasukan 1 vs. Pasukan 4, Pasukan 3 vs. Pasukan 2
Hari perlawanan 2 17–19 Februari 2020 (13 perlawanan dimainkan, 3 ditangguhkan) Pasukan 4 vs. Pasukan 3, Pasukan 2 vs. Pasukan 1
Hari perlawanan 3 2–4 Mac 2020 (2 perlawanan dimainkan, 14 ditangguhkan) Pasukan 4 vs. Pasukan 2, Pasukan 1 vs. Pasukan 3
Hari perlawanan 4 6–8 April 2020 (semua 16 perlawanan ditangguhkan) Pasukan 2 vs. Pasukan 4, Pasukan 3 vs. Pasukan 1
Hari perlawanan 5 20–22 April 2020 (semua 16 perlawanan ditangguhkan) Pasukan 4 vs. Pasukan 1, Pasukan 2 vs. Pasukan 3
Hari perlawanan 6 4–6 Mei 2020 (semua 16 perlawanan ditangguhkan) Pasukan 1 vs. Pasukan 2, Pasukan 3 vs. Pasukan 4

Kesan pandemik COVID-19[sunting | sunting sumber]

Disebabkan oleh pandemik COVID-19 di Asia, kerajaan persekutuan Australia melarang warga asing melakukan perjalanan dari China, dan Persekutuan Bola Sepak Australia memberitahu AFC bahawa Australia tidak lagi dapat mengadakan perlawanan menentang pasukan China.[8] AFC mengadakan mesyuarat tergempar pada 4 Februari 2020 untuk menentukan rancangan kejohanan, termasuk tetapi tidak terhad kepada penjadualan semula perlawanan di Wilayah Timur.[9] Selepas pertemuan itu, AFC memutuskan untuk menangguhkan perlawanan yang melibatkan kelab-kelab China dari tiga hari pertama perlawanan kecuali Chiangrai United melawan Beijing FC:[10][11]

  • Kumpulan E: FC Seoul v Beijing FC (dari 11 Februari hingga 28 April), Melbourne Victory v Beijing FC (dari 3 Mac hingga 28 Mei)
  • Kumpulan F: Perth Glory v Shanghai Shenhua (dari 11 Februari hingga 28 April), Ulsan Hyundai v Shanghai Shenhua (dari 18 Februari hingga 19 Mei), FC Tokyo v Shanghai Shenhua (dari 4 Mac hingga 27 Mei)
  • Kumpulan G: Suwon Samsung Bluewings v Guangzhou Evergrande (dari 12 Februari hingga 29 April), Johor Darul Ta'zim v Guangzhou Evergrande (dari 19 Februari hingga 20 Mei), Vissel Kobe v Guangzhou Evergrande (dari 3 Mac hingga 26 Mei)
  • Kumpulan H: Sydney FC v Shanghai SIPG (dari 12 Februari hingga 29 April), Jeonbuk Hyundai Motors v Shanghai SIPG (dari 19 Februari hingga 20 Mei), Yokohama F. Marinos v Shanghai SIPG (dari 4 Mac hingga 27 Mei)

perlawanan berikut ditangguhkan ke satu tarikh kemudian antara akhir Februari dan awal Mac, sebelum pengumuman AFC untuk menangguhkan semua perlawanan:[12][13]

  • Kumpulan A: Al-Ahli v Al-Shorta dan Al-Wahda v Esteghlal (2 Mac)
  • Kumpulan B: Al-Hilal v Pakhtakor dan Shabab Al-Ahli v Shahr Khodro (3 Mac)
  • Kumpulan C: Persepolis v Al-Taawoun dan Al-Duhail v Sharjah (2 Mac)
  • Kumpulan D: Al-Ain v Al-Sadd dan Sepahan v Al-Nassr (3 Mac), Al-Nassr v Sepahan (6 April)
  • Kumpulan E: FC Seoul v Chiangrai United (3 Mac)
  • Kumpulan F: Perth Glory v Ulsan Hyundai (4 Mac, kemudian ditangguhkan ke 18 Mac)

Setelah perjumpaan dengan wakil anggota persatuan dari Wilayah Barat yang diadakan pada 7-8 Mac 2020, dipersetujui bahawa semua perlawanan peringkat kumpulan Wilayah Barat pada hari perlawanan 4-6 akan ditunda ke tarikh baru yang belum disahkan kerana pandemik COVID-19 di Asia.[14]

Setelah pertemuan dengan perwakilan anggota persatuan dari Wilayah Timur yang diadakan pada 2 Mac 2020, disepakati bahawa perlawanan peringkat kumpulan pada hari perlawanan 3-6 yang tidak dapat dimainkan akan dipindahkan ke 19-20 Mei, 26-27 Mei, 16–17 Jun dan 23–24 Jun.[15]

AFC mengumumkan pada 14 April 2020 bahawa semua perlawanan yang dijadualkan pada bulan Mei dan Jun akan ditunda sehingga diberitahu kelak.[3] Hanya 27 perlawanan peringkat kumpulan daripada 96 yang dijadualkan telah dimainkan pada masa itu.

Pada 9 Julai 2020, AFC mengumumkan jadual baru untuk baki perlawanan, dengan semua perlawanan dimainkan di tempat terpusat. Perlawanan Wilayah Barat yang ditunda dari hari perlawanan 3–6 akan dimainkan pada 14–15, 17–18, 20–21 dan 23–24 September, dan perlawanan Wilayah Timur ditangguhkan dari hari perlawanan 1–6 akan dimainkan pada 16–17, 19–20, 22–23, 25–26, 28–29 Oktober dan 31 Oktober – 1 November.[4][16] Pada 10 September 2020, AFC mengumumkan bahawa perlawanan peringkat kumpulan Wilayah Timur dijadualkan semula untuk dimainkan pada 18-19, 21–22, 24–25, 27–28 November, 30 November – 1 Disember dan 3-4 Disember.[17]

Hari perlawanan Wilayah Barat Wilayah Timur
Hari perlawanan 1 18–19 November 2020 (3 perlawanan)
Hari perlawanan 2 21–22 November 2020 (4 perlawanan)
Hari perlawanan 3 14–15 September 2020 24–25 November 2020
Hari perlawanan 4 17–18 September 2020 27–28 November 2020 (6 perlawanan)
Hari perlawanan 5 20–21 September 2020 30 November – 1 Disember 2020
Hari perlawanan 6 23–24 September 2020 3–4 Disember 2020

Tempat berpusat selepas dimulakan semula[sunting | sunting sumber]

Pada 16 Julai 2020, AFC mengumumkan bahawa Qatar akan menjadi tuan rumah semua perlawanan Wilayah Barat selepas dimulakan semula.[18] Pada 27 Julai 2020, AFC mengumumkan bahawa Malaysia akan menjadi tuan rumah perlawanan Wilayah Timur Kumpulan G dan H selepas dimulakan semula.[19] Namun, pada 9 Oktober 2020, AFC mengumumkan bahawa setelah perjanjian dengan Persatuan Bola Sepak Qatar, semua perlawanan Wilayah Timur selepas dimulakan semula juga akan dimainkan di Qatar.[20]

Tempat berpusat berikut di Qatar digunakan:[21]

Kumpulan[sunting | sunting sumber]

Kumpulan A[sunting | sunting sumber]

Pos Pasukan P M S K JG GB PG Mt Kelayakan AHL EST SHO WAH
1 Arab Saudi Al-Ahli 4 2 0 2 4 6 −2 6 Peringkat kalah mati 2–1 1–0 20 Sep
2 Iran Esteghlal 4 1 2 1 6 4 +2 5 3–0 1–1 17 Sep
3 Iraq Al-Shorta 4 1 2 1 4 4 0 5 2–1 1–1 0–1
4 Emiriah Arab Bersatu Al-Wahda 0 0 0 0 0 0 0 0 Menarik diri[a] 1–1 14 Sep 23 Sep
Sumber: AFC
Peraturan untuk klasifikasi: Pemecah Seri
Nota:
  1. ^ Al-Wahda tidak dapat melakukan perjalanan ke Qatar untuk bermain dalam empat perlawanan terakhir peringkat kumpulan kerana beberapa ahli pasukan positif COVID-19.[22] Mereka dianggap telah menarik diri dari kejohanan, dan semua perlawanan sebelumnya yang dimainkan oleh Al-Wahda akan dianggap "batal dan tidak sah" dan tidak akan dipertimbangkan dalam menentukan kedudukan akhir peringkat kumpulan.[23]
Al-Shorta Iraq1–1Iran Esteghlal
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 6,750
Pengadil: Ahmed Al-Ali (Jordan)
Al-Wahda Emiriah Arab BersatuTerbatal
(1–1)
Arab Saudi Al-Ahli
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 7,124
Pengadil: Ahmed Al-Kaf (Oman)

Al-Shorta IraqTerbatal
(0–1)
Emiriah Arab Bersatu Al-Wahda
Laporan Langsung
Laporan Statistik

Al-Ahli Arab Saudi1–0Iraq Al-Shorta
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Al-Wahda Emiriah Arab BersatuDibatalkanIran Esteghlal
Laporan Langsung
Laporan Statistik

Al-Shorta Iraq2–1Arab Saudi Al-Ahli
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 0
Pengadil: Sherzod Kasimov (Uzbekistan)
Esteghlal IranDibatalkanEmiriah Arab Bersatu Al-Wahda
Laporan Langsung
Laporan Statistik

Al-Ahli Arab SaudiDibatalkanEmiriah Arab Bersatu Al-Wahda
Laporan Langsung
Laporan Statistik

Al-Wahda Emiriah Arab BersatuDibatalkanIraq Al-Shorta
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Esteghlal Iran3–0Arab Saudi Al-Ahli
Laporan Langsung
Laporan Statistik

Kumpulan B[sunting | sunting sumber]

Pos Pasukan P M S K JG GB PG Mt Kelayakan PAK SAH SHK HIL
1 Uzbekistan Pakhtakor 4 3 1 0 6 1 +5 10 Peringkat kalah mati 2–1 3–0 0–0
2 Emiriah Arab Bersatu Shabab Al-Ahli 4 2 1 1 3 2 +1 7 0–0 1–0 1–2
3 Iran Shahr Khodro 4 0 0 4 0 6 −6 0 0–1 0–1 0–0
4 Arab Saudi Al-Hilal 0 0 0 0 0 0 0 0 Menarik diri[a] 2–1 23 Sep 2–0
Sumber: AFC
Peraturan untuk klasifikasi: Pemecah Seri
Nota:
  1. ^ Al-Hilal gagal menamakan 13 pemain yang diperlukan dan tidak dapat bermain perlawanan terakhir peringkat kumpulan menentang Shabab Al-Ahli kerana mereka hanya tinggal 11 pemain dengan baki ahli pasukan yang positif COVID-19. Mereka dianggap telah menarik diri dari kejohanan, dan semua perlawanan sebelumnya yang dimainkan oleh Al-Hilal akan dianggap "batal dan tidak sah" dan tidak akan dipertimbangkan dalam menentukan kedudukan akhir peringkat kumpulan.[31]
Al-Hilal Arab SaudiTerbatal
(2–0)
Iran Shahr Khodro
Laporan Langsung
Laporan Statistik

Shabab Al-Ahli Emiriah Arab BersatuTerbatal
(1–2)
Arab Saudi Al-Hilal
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 6,240
Pengadil: Hiroyuki Kimura (Jepun)

Shabab Al-Ahli Emiriah Arab Bersatu1–0Iran Shahr Khodro
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 0
Pengadil: Ali Sabah (Iraq)
Al-Hilal Arab SaudiTerbatal
(2–1)
Uzbekistan Pakhtakor
Laporan Langsung
Laporan Statistik

Shahr Khodro Iran0–1Emiriah Arab Bersatu Shabab Al-Ahli
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 0
Pengadil: Hanna Hattab (Syria)
Pakhtakor UzbekistanTerbatal
(0–0)
Arab Saudi Al-Hilal
Laporan Langsung
Laporan Statistik

Shahr Khodro IranTerbatal
(0–0)
Arab Saudi Al-Hilal
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 0
Pengadil: Ahmed Al-Ali (Jordan)
Shabab Al-Ahli Emiriah Arab Bersatu0–0Uzbekistan Pakhtakor
Laporan Langsung
Laporan Statistik

Shahr Khodro Iran0–1Uzbekistan Pakhtakor
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 0
Pengadil: Hanna Hattab (Syria)

Kumpulan C[sunting | sunting sumber]

Pos Pasukan P M S K JG GB PG Mt Kelayakan PRS TAW DUH SHJ
1 Iran Persepolis 6 3 1 2 8 5 +3 10 Peringkat kalah mati 1–0 0–1 4–0
2 Arab Saudi Al-Taawoun 6 3 0 3 4 8 −4 9[a] 0–1 2–0 0–6
3 Qatar Al-Duhail 6 3 0 3 7 8 −1 9[a] 2–0 0–1 2–1
4 Emiriah Arab Bersatu Sharjah 6 2 1 3 13 11 +2 7 2–2 0–1 4–2
Sumber: AFC
Peraturan untuk klasifikasi: Pemecah Seri
Nota:
  1. ^ a b Mata satu-lawan-satu: Al-Taawoun 6, Al-Duhail 0.
Al-Duhail Qatar2–0Iran Persepolis
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 3,780
Pengadil: Aziz Asimov (Uzbekistan)
Sharjah Emiriah Arab Bersatu0–1Arab Saudi Al-Taawoun
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 8,523
Pengadil: Ryuji Sato (Jepun)

Sharjah Emiriah Arab Bersatu2–2Iran Persepolis
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 5,200

Al-Duhail Qatar2–1Emiriah Arab Bersatu Sharjah
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Persepolis Iran1–0Arab Saudi Al-Taawoun
Laporan Langsung
Laporan Statistik

Sharjah Emiriah Arab Bersatu4–2Qatar Al-Duhail
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 0
Pengadil: Omar Al-Yaqoubi (Oman)
Al-Taawoun Arab Saudi0–1Iran Persepolis
Laporan Langsung
Laporan Statistik

Persepolis Iran0–1Qatar Al-Duhail
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Al-Taawoun Arab Saudi0–6Emiriah Arab Bersatu Sharjah
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 0
Pengadil: Kim Dae-yong (Korea Selatan)

Persepolis Iran4–0Emiriah Arab Bersatu Sharjah
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 0
Pengadil: Ilgiz Tantashev (Uzbekistan)

Kumpulan D[sunting | sunting sumber]

Pos Pasukan P M S K JG GB PG Mt Kelayakan NAS SAD SEP AIN
1 Arab Saudi Al-Nassr 6 3 2 1 9 5 +4 11 Peringkat kalah mati 2–2 2–0 0–1
2 Qatar Al-Sadd 6 2 3 1 14 8 +6 9 1–1 3–0 4–0
3 Iran Sepahan 6 2 1 3 6 8 −2 7 0–2 2–1 0–0
4 Emiriah Arab Bersatu Al-Ain 6 1 2 3 5 13 −8 5 1–2 3–3 0–4
Sumber: AFC
Peraturan untuk klasifikasi: Pemecah Seri
Al-Ain Emiriah Arab Bersatu0–4Iran Sepahan
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 7,028
Pengadil: Hiroyuki Kimura (Jepun)

Al-Ain Emiriah Arab Bersatu1–2Arab Saudi Al-Nassr
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Al-Sadd Qatar3–0Iran Sepahan
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 5,843
Pengadil: Aziz Asimov (Uzbekistan)

Sepahan Iran0–2Arab Saudi Al-Nassr
Laporan Langsung
Laporan Statistik

Al-Sadd Qatar4–0Emiriah Arab Bersatu Al-Ain
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Al-Nassr Arab Saudi2–0Iran Sepahan
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 0
Pengadil: Ilgiz Tantashev (Uzbekistan)

Al-Sadd Qatar1–1Arab Saudi Al-Nassr
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 0
Pengadil: Masoud Tufayelieh (Syria)
Sepahan Iran0–0Emiriah Arab Bersatu Al-Ain
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 0
Pengadil: Ali Shaban (Kuwait)

Sepahan Iran2–1Qatar Al-Sadd
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Al-Nassr Arab Saudi0–1Emiriah Arab Bersatu Al-Ain
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 0
Pengadil: Hussein Abo Yehia (Lubnan)

Kumpulan E[sunting | sunting sumber]

Pos Pasukan P M S K JG GB PG Mt Kelayakan BEI MVC SEO CHI
1 Republik Rakyat China Beijing FC 6 5 1 0 12 4 +8 16 Peringkat kalah mati 3–1 3–1 1–1
2 Australia Melbourne Victory 6 2 1 3 6 9 −3 7 0–2 2–1 1–0
3 Korea Selatan FC Seoul 6 2 0 4 10 9 +1 6 1–2 1–0 5–0
4 Thailand Chiangrai United 6 1 2 3 5 11 −6 5 0–1 2–2 2–1
Sumber: AFC
Peraturan untuk klasifikasi: Pemecah Seri
Melbourne Victory Australia1–0Thailand Chiangrai United
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 4,156
Pengadil: Turki Al-Khudhayr (Arab Saudi)

Chiangrai United Thailand0–1Republik Rakyat China Beijing FC
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 6,035
Pengadil: Hanna Hattab (Syria)


Beijing FC Republik Rakyat China3–1Australia Melbourne Victory
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 0
Pengadil: Saoud Al-Athbah (Qatar)
FC Seoul Korea Selatan5–0Thailand Chiangrai United
Laporan Langsung
Laporan Statistik

Chiangrai United Thailand2–1Korea Selatan FC Seoul
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 0
Pengadil: Ali Shaban (Kuwait)

Chiangrai United Thailand2–2Australia Melbourne Victory
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 0
Pengadil: Ilgiz Tantashev (Uzbekistan)

Beijing FC Republik Rakyat China1–1Thailand Chiangrai United
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 0
Pengadil: Hussein Abo Yehia (Lubnan)

Kumpulan F[sunting | sunting sumber]

Pos Pasukan P M S K JG GB PG Mt Kelayakan ULS TOK SSH PRG
1 Korea Selatan Ulsan Hyundai 6 5 1 0 14 5 +9 16 Peringkat kalah mati 1–1 3–1 2–0
2 Jepun FC Tokyo 6 3 1 2 6 5 +1 10 1–2 0–1 1–0
3 Republik Rakyat China Shanghai Shenhua 6 2 1 3 9 13 −4 7 1–4 1–2 3–3
4 Australia Perth Glory 6 0 1 5 5 11 −6 1 1–2 0–1 1–2
Sumber: AFC
Peraturan untuk klasifikasi: Pemecah Seri

FC Tokyo Jepun1–0Australia Perth Glory
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 7,755
Pengadil: Yaqoob Abdul Baki (Oman)



FC Tokyo Jepun0–1Republik Rakyat China Shanghai Shenhua
Laporan Langsung
Laporan Statistik

Shanghai Shenhua Republik Rakyat China1–2Jepun FC Tokyo
Laporan Langsung
Laporan Statistik

FC Tokyo Jepun1–2Korea Selatan Ulsan Hyundai
Laporan Langsung
Laporan Statistik

Perth Glory Australia0–1Jepun FC Tokyo
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 0
Pengadil: Hanna Hattab (Syria)

Kumpulan G[sunting | sunting sumber]

Pos Pasukan P M S K JG GB PG Mt Kelayakan VIS SUW GZE JDT
1 Jepun Vissel Kobe 4 2 0 2 4 5 −1 6 Peringkat kalah mati 0–2 0–2 5–1
2 Korea Selatan Suwon Samsung Bluewings 4 1 2 1 3 2 +1 5 0–1 0–0 25 Nov
3 Republik Rakyat China Guangzhou Evergrande 4 1 2 1 4 4 0 5 1–3 1–1 4 Dis
4 Malaysia Johor Darul Ta'zim 0 0 0 0 0 0 0 0 Menarik diri[a] 1 Dis 2–1 19 Nov
Sumber: AFC
Peraturan untuk klasifikasi: Pemecah Seri
Nota:
  1. ^ Johor Darul Ta'zim tidak dapat melakukan perjalanan ke Qatar untuk bermain dalam empat perlawanan terakhir peringkat kumpulan disebabkan kerana sekatan perjalanan berkaitan pandemik COVID-19 setelah kebenaran untuk mereka melakukan perjalanan ditolak oleh kerajaan Malaysia.[36] Mereka dianggap telah menarik diri dari kejohanan, dan semua perlawanan sebelumnya yang dimainkan oleh mereka akan dianggap "batal dan tidak sah" dan tidak akan dipertimbangkan dalam menentukan kedudukan akhir peringkat kumpulan.[37]
Vissel Kobe JepunTerbatal
(5–1)
Malaysia Johor Darul Ta'zim
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 7,256
Pengadil: Alireza Faghani (Iran)


Johor Darul Ta'zim MalaysiaTerbatal
(2–1)
Korea Selatan Suwon Samsung Bluewings
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 25,524
Pengadil: Alireza Faghani (Iran)




Vissel Kobe Jepun0–2Republik Rakyat China Guangzhou Evergrande
Laporan Langsung
Laporan Statistik


Kumpulan H[sunting | sunting sumber]

Pos Pasukan P M S K JG GB PG Mt Kelayakan YOK SSI JEO SYD
1 Jepun Yokohama F. Marinos 6 4 1 1 13 5 +8 13 Peringkat kalah mati 1–2 4–1 4–0
2 Republik Rakyat China Shanghai SIPG 6 3 0 3 6 10 −4 9 0–1 0–2 0–4
3 Korea Selatan Jeonbuk Hyundai Motors 6 2 1 3 8 10 −2 7 1–2 1–2 1–0
4 Australia Sydney FC 6 1 2 3 8 10 −2 5 1–1 1–2 2–2
Sumber: AFC
Peraturan untuk klasifikasi: Pemecah Seri

Yokohama F. Marinos Jepun4–0Australia Sydney FC
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 11,863

Sydney FC Australia2–2Korea Selatan Jeonbuk Hyundai Motors
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 3,255
Pengadil: Ahmed Al-Kaf (Oman)

Sydney FC Australia1–2Republik Rakyat China Shanghai SIPG
Laporan Langsung
Laporan Statistik


Shanghai SIPG Republik Rakyat China0–1Jepun Yokohama F. Marinos
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 0
Pengadil: Ali Sabah (Iraq)


Shanghai SIPG Republik Rakyat China0–4Australia Sydney FC
Laporan Langsung
Laporan Statistik

Sydney FC Australia1–1Jepun Yokohama F. Marinos
Laporan Langsung
Laporan Statistik
Kehadiran: 0
Pengadil: Saoud Al-Athbah (Qatar)

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Identiti pasukan peringkat kumpulan kedua dari Jepun tidak diketahui ketika undian peringkat kumpulan.
  2. ^ a b c d e f g h i j Persekutuan Bola Sepak Republik Islam Iran menerima sepucuk surat dari Konfederasi Bola Sepak Asia pada 17 Januari 2020 mengumumkan bahawa pasukan dari Iran tidak akan dibenarkan menjadi tuan rumah perlawanan tuan rumah di negara mereka kerana soal keselamatan.[24][25] Empat pasukan Liga Juara-Juara AFC dari Iran mengumumkan pada 18 Januari 2020 bahawa mereka akan menarik diri dari kejohanan jika larangan itu tidak dibatalkan.[26][27] AFC mengumumkan pada 23 Januari 2020 bahawa mana-mana perlawanan peringkat kumpulan yang sepatutnya pasukan Iran menjadi tuan rumah pada hari perlawanan 1, 2 dan 3 akan diganti dengan perlawanan tempat lawan yang sesuai untuk memberi masa untuk menilai semula masalah keselamatan di negara ini.[28][29][30]
  3. ^ a b Al-Shorta bermain perlawanan rumah mereka di Stadium Franso Hariri, Erbil, bukannya stadium rumah biasa mereka di Stadium Al-Shaab, Baghdad.
  4. ^ a b Perlawanan antara pasukan dari Iran dan Arab Saudi dimainkan di tempat neutral kerana kemerosotan Hubungan Iran–Arab Saudi.
  5. ^ a b c d e f g h i j k l m n o AFC mengumumkan pada 29 Januari 2020 bahawa perlawanan peringkat kumpulan yang sepatutnya pasukan China menjadi tuan rumah pada hari perlawanan 1, 2, dan 3 akan ditukar dengan perlawanan tempat lawan yang sesuai kerana pandemik COVID-19 di China.[32][33] Kemudian, susunan perlawanan antara Beijing FC dan Melbourne Victory, Guangzhou Evergrande dan Vissel Kobe, dan Shanghai SIPG dan Yokohama F. Marinos, ditukar dari jadual yang disemak semula.[34]
  6. ^ a b Disebabkan oleh pandemik COVID-19 di Korea Selatan, susunan perlawanan antara Ulsan Hyundai dan Perth Glory ditukar.[35][12]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "AFC Competitions Calendar 2020". Asian Football Confederation. 6 December 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-12-06. Dicapai pada 2020-11-07.
  2. ^ a b "2020 AFC Champions League Competition Regulations". Asian Football Confederation. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2019-10-31. Dicapai pada 2020-11-07.
  3. ^ a b "AFC extends postponement of all matches and competitions". Asian Football Confederation. 14 April 2020.
  4. ^ a b "AFC reiterates commitment to complete 2020 competitions with new calendar". Asian Football Confederation. 9 July 2020.
  5. ^ "ACL2020 draw sets stage for spectacular affair". Asian Football Confederation. 10 December 2019.
  6. ^ "#ACL2020 & #AFCCup2020 - Preview Show". Asian Football Confederation. 9 December 2019.
  7. ^ "AFC Champions League 2020 Official Match Schedule". Asian Football Confederation.
  8. ^ "Sydney, Perth unable to host AFC Champions League fixtures". Special Broadcasting Service. 2 February 2020.
  9. ^ "Meeting on AFC Champions League Group Stage matches to be held". Asian Football Confederation. 2 February 2020.
  10. ^ "Decisions of AFC Emergency Meeting in Kuala Lumpur". AFC. 4 February 2020.
  11. ^ "ACL 2020 Schedule Emergency Meeting Revised Match Dates". AFC. 4 February 2020.
  12. ^ a b "AFC calls for emergency meetings with National and Club representatives". Asian Football Confederation. 27 February 2020.
  13. ^ "AFC Competitions update". Asian Football Confederation. 9 March 2020.
  14. ^ "AFC Emergency Meetings conclude in Doha and Dubai". AFC. 8 March 2020.
  15. ^ "East Zone teams agree to new dates". Asian Football Confederation. 2 March 2020.
  16. ^ "AFC Champions League revised schedule". Asian Football Confederation. 9 July 2020.
  17. ^ "AFC Executive Committee announces updates to 2020 competitions calendar". Asian Football Confederation. 9 September 2020.
  18. ^ "Qatar to host 2020 AFC Champions League in the West region". Asian Football Confederation. 16 July 2020.
  19. ^ "Malaysia to host AFC Champions League Groups G and H". Asian Football Confederation. 27 July 2020.
  20. ^ "AFC Champions League (East) to be staged in Doha". Asian Football Confederation. 9 October 2020.
  21. ^ "Stadiums to host AFC Champions League in Doha unveiled". The Peninsula. 7 August 2020.
  22. ^ "Al Wahda unable to travel to AFC Champions League (West)". Asian Football Confederation. 10 September 2020.
  23. ^ "AFC COVID-19 Sub Committee's decision on Al Wahda". Asian Football Confederation. 14 September 2020.
  24. ^ "اطلاعیه روابط عمومی". Football Federation Islamic Republic of Iran. 17 January 2020.
  25. ^ "Another blow to Iranian sport as AFC ban country from hosting Champions League football". Inside The Games. 17 January 2020.
  26. ^ "Iranian football teams stand against AFC's decision". Tehran Times. 18 January 2020.
  27. ^ "Iran: 'Clubs to quit AFC Champions League over home game ban'". BBC Sport. 18 January 2020.
  28. ^ "AFC Statement". Asian Football Confederation. 23 January 2020.
  29. ^ "Iran: Clubs back down on Asian champions League boycott". BBC Sport. 23 January 2020.
  30. ^ "AFC Statement on AFC Champions League Group Stage matches". Asian Football Confederation. 29 January 2019.
  31. ^ "Al Hilal - Update on AFC Champions League". Asian Football Confederation. 23 September 2020.
  32. ^ "AFC Statement on AFC Champions League Group Stage matches". AFC. 29 January 2020.
  33. ^ "亚足联正式确认亚冠主客对调 中超球队开局三连客" (dalam bahasa Chinese). Sina Sports. 29 January 2020.CS1 maint: unrecognized language (link)
  34. ^ "亚冠赛程再次调整:恒大国安上港各一场主客对调" (dalam bahasa Chinese). Sina Sports. 16 February 2020.CS1 maint: unrecognized language (link)
  35. ^ "Asian club football match in S. Korea moved to Australia due to coronavirus". Yonhap News Agency. 27 February 2020.
  36. ^ "Johor Darul Ta'zim forced out of Asian Champions League after Malaysia refuses to lift travel restrictions". ESPN. 11 November 2020.
  37. ^ "Latest update on AFC Champions League 2020". Asian Football Confederation. 13 November 2020.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]