Perjanjian Roem-Roijen

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Menteri Luar Negeri Belanda van Roijen (filem ini dirakam pada Disember 1948) sebelum berangkat ke New York dalam proses perundingan mengenai resolusi 67 Majlis Keselamatan PBB yang memaksa Belanda untuk mengakui kemerdekaan Indonesia

Perjanjian Roem-Roijen (Jawi: ڤرجنجين روم-رويءن) atau juga disebut sebagai Perjanjian Roem-Van Roijen (ڤرجنجين روم-ۏان رويءن) adalah perjanjian yang dibuat antara republikan Indonesia dan Belanda pada 7 Mei 1949. Nama itu diperoleh antara kedua-dua perunding utama dalam pertemuan itu; Mohamad Roem dan Jan Herman van Roijen. Tujuan pertemuan itu adalah untuk menyelesaikan masalah-masalah yang belum selesai sebelum kemerdekaan Indonesia yang akan diberikan pada Konferensi Meja Bundar di Den Haag pada tahun yang sama.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Pada 19 Disember 1948, Belanda membuat percubaan terakhir untuk menguasai wilayah-wilayah bekas jajahan mereka di Indonesia, yang telah mengisytiharkan kemerdekaan pada 1945, yang masih di bawah kawalan pasukan republikan, dengan melancarkan "tindakan polis" yang dikenali sebagai Operasi Kraai. Di sebalik kejayaan tentera Belanda di dalam operasi ini, di mana pasukan Belanda mengatasi pejuang Indonesia dan merebut kembali seluruh Jawa, termasuk ibukota republik Indonesia, Yogyakarta. Tindakan itu mendapat kecaman di seluruh dunia, termasuk dari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Pada 31 Disember, Belanda bersetuju untuk gencatan senjata yang diminta oleh PBB. Amerika Syarikat kemudiannya menekan Belanda untuk berunding dengan pihak Indonesia, termasuk mengeluarkan ancaman untuk menahan bantuan kewangan pasca perang kepadanya. Belanda bersetuju. Pada Januari 1949, Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu meminta pembebasan pemimpin Indonesia yang ditangkap semasa 'tindakan polis' dan agar Belanda memberikan kedaulatan kepada Indonesia menjelang 1 Julai 1950. Dalam menghadapi tekanan ini, Belanda mengakui kekalahan, dan berkeras untuk mengadakan perbincangan awal dengan pemerintah republik Indonesia.[1][2]

Perbincangan[sunting | sunting sumber]

Rundingan antara kedua-dua pihak bermula pada 14 April, tetapi menemui jalan buntu setelah seminggu, dengan pemimpin perwakilan Belanda Jan Herman van Roijen menuntut penghentian perang gerila dan persetujuan untuk penghadiran ke Konferensi Meja Bundar oleh perwakilan Indonesia sebelum kepemimpinan republik dibenarkan untuk pulang ke Yogyakarta. Ketua perwakilan republik Indonesia, Mohamad Roem, menolak tuntutan ini, dan mengatakan bahawa kepemimpinan republik itu harus dikembalikan ke ibu kota terlebih dahulu.[3] Amerika Syarikat kemudian memberi tekanan kepada pihak Indonesia untuk menerima syarat-syarat Belanda, yang mereka bimbang akan kehilangan sokongan A.S jika menolak untuk melakukannya. Salah seorang anggota perwakilan Indonesia, Mohammad Natsir mengundurkan diri sebagai tanda protes, tetapi kedua-dua pihak mencapai persetujuan pada 7 Mei.[4]

Perkara utama perjanjian adalah:[5][6]

  • Angkatan bersenjata Indonesia untuk menghentikan semua aktiviti gerila
  • Persetujuan pemerintah Republik Indonesia untuk menghadiri Konferensi Meja Bundar
  • Pemulihan pemerintahan Republik Indonesia di Yogyakarta
  • Pasukan Belanda untuk menghentikan semua operasi ketenteraan dan membebaskan semua tawanan perang yang ditawan sejak 17 Disember 1948
  • Belanda tidak akan mewujudkan negara persekutuan lagi di wilayah Republik Indonesia Serikat yang akan datang

Selepas[sunting | sunting sumber]

Pada hakikatnya, Belanda telah memperoleh konsesi yang mereka minta dari pihak Indonesia pada saat kebuntuan. Pembebasan tahanan yang ditangkap terus dilakukan, tetapi Belanda mengklasifikasikan orang yang ditahan selepas 10 Mei sebagai penjenayah, yang oleh itu tidak layak dibebaskan.[5] Pada 18 Jun, Pemerintah Darurat Republik Indonesia, yang telah mengambil alih peranan pemerintah setelah serangan Belanda, memerintahkan pasukan republik untuk menghentikan tindakan ketenteraan, dan pasukan terakhir Belanda meninggalkan wilayah Yogyakarta pada 30 Jun.

Pada 6 Julai, pemimpin republik Sukarno dan Hatta kembali ke ibu negara. Minggu berikutnya, mereka meneruskan peranan pemerintah dan kabinet bermesyuarat. Pada bulan Julai dan Ogos, republik Indonesia mengadakan beberapa pertemuan dengan Majelis Permusyawaratan Federal, yang mewakili negara-negara yang ditubuhkan di wilayah-wilayah yang dikuasai oleh Belanda, untuk menyetujui bentuk Republik Indonesia Serikat (RIS) yang merdeka. Pemindahan kedaulatan terakhir kepada RIS telah dipersetujui dalam Konferensi Meja Bulatr yang diadakan di Den Haag dari 23 Ogos hingga 2 November 1949.[7][8][9].

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ricklefs 2008, m/s. 370–371.
  2. ^ Kahin 1952, m/s. 420.
  3. ^ Kahin 1952, m/s. 421.
  4. ^ Kahin 1952, m/s. 422–423.
  5. ^ a b Kahin 1952, m/s. 423–424.
  6. ^ Ricklefs 2008, m/s. 371.
  7. ^ Kahin 1952, m/s. 427–428.
  8. ^ Ricklefs 2008, m/s. 372.
  9. ^ Feith 2008, m/s. 13.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Feith, Herbert (2008) [1962]. The Decline of Constitutional Democracy in Indonesia (dalam bahasa Inggeris). Singapore: Equininox Publishing (Asia) Pte Ltd. ISBN 979-3780-45-2.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Kahin, George McTurnan (1952). Nationalism and Revolution in Indonesia (dalam bahasa Inggeris). Ithaca, New York: Cornell University Press.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Ricklefs, M.C. (2008) [1981]. A History of Modern Indonesia Since c.1300 (dalam bahasa Inggeris) (ed. 4th). London: MacMillan. ISBN 978-0-230-54685-1.CS1 maint: ref=harv (link)