Permainan video berirama

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pemain menggunakan pad tarian untuk bermain Dance Dance Revolution, salah satu permainan video berirama yang paling berjaya

Permainan video berirama atau permainan aksi berirama ialah satu genre permainan video aksi bertemakan muzik yang mencabar deria irama pemain. Permainan dalam genre biasanya memfokuskan pada tarian atau persembahan simulasi alat muzik dan memerlukan pemain untuk menekan butang mengikut urutan yang ditentukan pada skrin. Banyak permainan irama termasuk mod berbilang pemain di mana pemain bersaing untuk mendapatkan markah tertinggi atau bekerjasama sebagai kumpulan muzik simulasi. Walaupun pengawal permainan konvensional boleh digunakan sebagai peranti input, permainan irama sering menampilkan pengawal permainan novel yang meniru alat muzik. Permainan berasaskan tarian tertentu memerlukan pemain menari secara fizikal di atas tikar, dengan pad sensitif tekanan bertindak sebagai peranti input.

Tajuk 1996 PaRappa the Rapper telah dianggap sebagai permainan berirama berpengaruh pertama yang templat asasnya membentuk teras permainan seterusnya dalam genre itu. Pada tahun 1997, Beatmania oleh Konami mencetuskan pasaran yang muncul untuk permainan berirama di Jepun. Bahagian muzik syarikat itu, Bemani, mengeluarkan satu siri permainan berasaskan muzik dalam beberapa tahun akan datang. Permainan paling berjaya ialah permainan tikar tarian 1998 Dance Dance Revolution yang merupakan satu-satunya gelaran Bemani yang mencapai kejayaan besar-besaran di luar Jepun, dan akan menyaksikan banyak tiruan permainan itu daripada penerbit lain.

Permainan Jepun yang lain, terutamanya Guitar Freaks, membawa kepada pembangunan siri Guitar Hero dan Rock Band yang menggunakan pengawal berbentuk instrumen untuk meniru permainan instrumen sebenar. Didorong oleh kemasukan muzik rock popular, kedua-dua siri itu menghidupkan semula genre berirama di Pasaran Barat, meluaskan pasaran permainan video konsol dan demografinya dengan ketara. Permainan ini menyediakan sumber pendapatan baharu untuk artis yang muziknya muncul pada runut bunyi. Keluaran kemudian Rock Band 3 serta Rocksmith yang lebih baru akan membolehkan pemain memainkan lagu menggunakan gitar elektrik sebenar. Menjelang 2007 permainan video berirama dianggap sebagai salah satu genre permainan video yang paling popular, di belakang permainan video aksi yang lain. Walau bagaimanapun, menjelang tahun 2009, pasaran telah tepu oleh spin-off daripada tajuk teras yang membawa kepada penurunan hampir 50% dalam hasil untuk penerbit permainan muzik; dalam masa beberapa tahun, kedua-dua siri mengumumkan bahawa mereka akan berehat daripada tajuk akan datang.

Walaupun halangan ini, pasaran permainan video berirama terus berkembang, memperkenalkan beberapa permainan berasaskan tarian seperti Just Dance oleh Ubisoft dan Dance Central oleh Harmonix yang menggabungkan penggunaan pengawal gerakan dan kawalan berasaskan kamera seperti Kinect. Permainan sedia ada juga terus berkembang maju pada model perniagaan baharu, seperti pergantungan pada kandungan yang boleh dimuat turun untuk menyediakan lagu kepada pemain. Pengenalan perkakasan konsol generasi baharu juga telah mendorong kembalinya tajuk Guitar Hero oleh Activision dan Rock Band oleh Harmonix pada akhir tahun 2015.

Nota[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Ashcraft, Brian, Arcade Mania! The Turbo-Charged World of Japan's Games Centers (Kodansha International, 2008) ISBN 978-4-7700-3078-8
  • Rollings, Andrew & Adams, Ernest, Fundamentals of Game Design (Prentice Hall, 2006) ISBN 978-0-13-168747-9
  • Steinberg, Scott, Music Games Rock (Power Play, 2011) ISBN 978-1-105-03295-0