Permaisuri Munjeong

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Permaisuri Munjeong
문정왕후
Permaisuri balu besar Joseon
Tempoh1545 – 1565
Permaisuri balu Joseon
Tempoh1544 – 1545
Permaisuri Joseon
Tempoh1517 – 1544
Keputeraan2 Disember 1501
Kerajaan Joseon
Kemangkatan5 Mei 1565(1565-05-05) (umur 63)
Sodeokdang, Istana Changdeok, Kerajaan Joseon
PemakamanTaereung
PasanganYi Yeok, Raja Jungjong
Anakanda
  • Yi Ok-hye, Puteri Uihye
  • Yi Ok-ryeon, Puteri Hyosun
  • Yi Ok-hyeon, Puteri Gyeonghyeon
  • Yi Hwan, Raja Myeongjong
  • Puteri Insun
Nama selepas mangkat
성렬인명문정왕후 聖烈仁明文定王后
KerabatPapyeong Yun
AyahandaYun Ji-Im
BondaPuan Besar Jeonseong dari suku Jeonui Lee

Permaisuri Munjeong atau Permaisuri Moon-Jung (Hangul: 문정왕후, Hanja: 文定王后; 2 Disember 1501 - 5 Mei 1565), dari suku Papyeong Yun, ialah nama anumerta yang diberikan kepada isteri dan permaisuri ketiga Yi Yeok, Raja Jungjong. Baginda ialah Permaisuri Joseon dari tahun 1517 hingga kemangkatan suaminya pada tahun 1544, setelah itu baginda dihormati sebagai Permaisuri Balu Seongryeol (성렬왕대비) semasa pemerintahan putera tirinya Yi Ho, Raja Injong, dan sebagai Permaisuri Balu Besar Seongryeol (성렬대왕대비) semasa pemerintahan puteranya Yi Hwan, Raja Myeongjong.

Baginda ialah pentadbir yang berkesan dan penyokong agama Buddha yang paling berpengaruh pada zaman dinasti Joseon. Baginda memberikan tanah kepada orang biasa yang sebelumnya dimiliki oleh bangsawan. Semasa pemerintahannya, abangnya, Yun Won-hyeong, menggunakan kekuatan besar untuk menghapuskan penentang mereka, menyebabkan Pembersihan Pujangga Keempat tahun 1545.

Keputerian[sunting | sunting sumber]

Baginda dilahirkan pada 2 Disember 1501 semasa pemerintahan Raja Yeonsan. Ayahnya, Yun Ji-Im, ialah anggota suku Papyeong Yun. Ibunya ialah anggota suku Jeonui Lee.

Yeonsan digulingkan pada tahun 1506 dan saudara tirinya, Jungjong, ditempatkan di atas takhta sebagai raja kesebelas Joseon oleh pemimpin puak Hungu, elit kekuasaan yang mapan pada masa itu, yang memimpin kudeta. Kuasa kerajaan Jungjong dibatasi kerana kehadiran pemimpin kudeta yang kuat yang meletakkannya di atas takhta.

Yun Myung-hye dari suku Papyeong Yun yang merupakan permaisuri kedua Jungjong mangkat pada tahun 1515 dan digelar sebagai Permaisuri Janggyeong. Dua pegawai dari puak Sarim telah meminta Raja untuk memulihkan status Permaisuri Shin yang digulingkan, permaisuri pertama Jungjong, yang telah digulingkan oleh puak Hungu pada tahun 1506. Pegawai yang tergolong dalam puak Hungu menentang idea itu dan malah menyebabkan dua pegawai yang mencadangkan itu dibuang negeri. Permaisuri Balu Jasun yang merupakan ibunda Jungjong memutuskan untuk memilih permaisuri baru dari sukunya sendiri, Papyeong Yun.[1] Keputusan ini disokong oleh Yun Im, saudara kepada Permaisuri Janggyeong dan bapa saudara kepada putera Permaisuri Janggyeong, iaitu Putera Mahkota. Permaisuri dari suku Papyeong Yun diharapkan menjadi pelindung Putera Mahkota. Oleh itu, anak perempuan Yun Ji-Im dipilih sebagai permaisuri baru ketika berusia 17 tahun pada tahun 1517.[2]

Perebutan kuasa[sunting | sunting sumber]

Setelah Jo Gwangjo meninggal dan puluhan sarjana Sarim dibuang negeri semasa pembersihan pujangga pada tahun 1520, Jungjong tidak pernah berpeluang untuk memerintah sendiri. Pemerintahannya ditandai dengan perjuangan yang ganas di antara berbagai puak konservatif, masing-masing disokong oleh salah seorang suri damping diraja. Puak Nam Gon dan Shim Jung dan puak Kim Anro bersaing untuk berkuasa setelah anak lelaki Kim Anro mengahwini anak perempuan sulung Jungjong. Kemudian Kim Anro disingkir oleh Nam Gon dan Shim Jung kerana menyalahgunakan kuasa.

Walaupun Permaisuri secara teknikalnya ialah ketua damping raja, gundik Jungjong adalah lebih tua daripadanya dan beberapa daripada mereka mempunyai lebih banyak kuasa sebagai ibu kepada putera, seperti Park Gyeong-bin yang merupakan ibu Putera Bokseong dan Hong Hee-bin yang merupakan ibu Putera Geumwon. Hong Hee-bin ialah anak perempuan Hong Kyung-ju, salah seorang pemimpin Hungu. Hong Kyung-ju, Nam Gon dan Shim Jung secara kolektif disebut "Tiga Kejahatan dari Gimyo" kerana peranan mereka dalam pembersihan pujangga. Park Gyeong-bin dan Hong Hee-bin pula ialah penyokong puak mereka. Permaisuri hampir tidak memegang jawatannya dengan melindungi Putera Mahkota daripada gundik yang bercita-cita tinggi.

Selama tahun-tahun awalnya sebagai permaisuri, baginda mempunyai hubungan yang buruk dengan Park Gyeong-bin yang merancang untuk meletakkan Putera Bokseong ke takhta dan Permaisuri menentangnya. Park Gyeong-bin juga melakukan berbagai macam konspirasi untuk memonopoli cinta Jungjong.[3] Di sisi lain, Permaisuri sendiri melahirkan tiga orang anak perempuan dan tidak mempunyai anak lelaki selama 17 tahun walaupun Jungjong berharap untuk memiliki seorang putera. Hong Hee-bin pula kehilangan perhatian setelah kematian ayahnya pada tahun 1522.

Setelah Kim Anro kembali dari pengasingan setelah kematian Nam Gon, beliau menuduh Shim Jung menerima rasuah daripada Park Gyeong-bin untuk membantunya meletakkan Putera Bokseong di atas takhta. Kemudian beliau menuduh Shim Jung dan Gyeong-bin atas tuduhan mengutuk Putera Mahkota. Kemudian Shim Jung, Park Gyeong-bin dan Putera Bokseong dihukum mati pada tahun 1533. Pada tahun 1534, Permaisuri sendiri akhirnya melahirkan seorang putera, Yi Hwan, Putera Besar Gyeongwon (경원대 군). Atas nama melindungi Putera Mahkota, Kim Anro berusaha menggulingkan Permaisuri kerana puteranya dianggap sebagai ancaman bagi Putera Mahkota, tetapi Permaisuri sebelumnya mengetahui rancangan itu dan memujuk Raja untuk menyingkirkannya. Ini membuatnya sekali lagi menyedari bahawa tidak ada gunanya berada di posisi tanpa kekuatan sebenarnya.

Kim Anro dihukum mati pada tahun 1537. Selepas itu, Yun Im dan saudara Permaisuri, Yun Won-ro dan Yun Won-hyeong mengisi kekosongan kuasa. Banyak pegawai berkumpul di sekitar dua pusat kuasa ini dan berkembang menjadi puak politik yang terpisah. Faksi Yun Im dikenali sebagai 'Yun Besar' dan puak Yun bersaudara sebagai 'Yun Kecil.' Banyak sarjana Sarim bergabung dengan Yun Besar kerana mereka mempunyai harapan besar terhadap Putera Mahkota, yang belajar di bawah Jo Gwang-jo dan Yi Hwang.

Walaupun Putera Mahkota telah lama menjadi pelindung politik Ratu, baginda berubah menjadi musuh politik yang harus disingkirkannya untuk masa depan anaknya sendiri. Sejarah Dinasti Joseon menceritakan kisah Permaisuri yang mengancam Putera Mahkota untuk tidak membunuh saudara-saudara Permaisuri dan anak Permaisuri sendiri. Permusuhannya itu bukan hanya kerana cita-citanya, tetapi juga manipulasi Yun Im dan mendiang Kim Anro untuk menyingkirkan Permaisuri.

Sebagai pendamping Raja Injong[sunting | sunting sumber]

Jungjong meninggal pada tahun 1544 dan Putera Mahkota naik takhta sebagai raja Joseon ke-12 (nama kuil: Injong). Permaisuri diberi penghormatan sebagai Permaisuri Balu Seongryeol. Baginda menyatakan ketidakpuasannya dalam banyak aspek tetapi tidak dapat langsung menghadapi Yun Im yang menggunakan kekuatan besar pada waktu itu. Injong memecat Yun Won-hyeong dan Yun Won-ro daripada kedudukan mereka setelah mereka dipaksa oleh puak Yun Besar, tetapi mereka gagal menghapuskan penentangan mereka sepenuhnya, kerana Seongryeol melindungi puak Yun Kecil dan pegawai pembangkang yang lain.

Ramai di kalangan puak Sarim percaya bahawa Injong diracun oleh Seongryeol, tetapi tidak ada bukti ia berlaku. Menurut babad tidak rasmi, terdapat kisah Seongryeol yang akhirnya menunjukkan kasih sayang kepada anak angkatnya, Injong, setelah berpuluh-puluh tahun sikap tidak sopan (walaupun sebenarnya membenci di belakang).

Ketika Injong pergi memberi penghormatan pagi, wajah Munjeong mula berseri dengan senyuman yang hanya dapat diberikan oleh ibu kepada anaknya. Injong menganggapnya sebagai tanda bahawa Permaisuri balu akhirnya mengakuinya sebagai raja, dan khususnya sebagai anaknya sendiri. Baginda memakan ddeok yang diberikan ibunda tirinya kepadanya, tidak mengetahui bahawa ia akan menjadi permulaan kepada pengakhiran. Baginda jatuh sakit perlahan-lahan, tidak cukup untuk menimbulkan kecurigaan, tetapi cukup cepat sehingga para sejarawan kemudiannya mengetahui hal yang sebenar. Tiga hari berlalu sebelum Injong mati secara misteri (setelah hanya 9 bulan memerintah).

Catatan sejarah juga memberitahu bahawa Seongryeol sering dikunjungi oleh hantu pada waktu malam setelah kematian Injong.[4] Baginda sangat terganggu sehingga baginda memindahkan kediamannya dari Istana Gyeongbok ke Istana Changdeok.

Kebangkitan kuasa[sunting | sunting sumber]

Selepas kemangkatan Injong pada tahun 1545, Putera Besar Gyeongwon naik takhta sebagai raja Joseon ke-13 (nama kuil: Myeongjong). Sebagai ibunda raja dan permaisuri balu besar, Seongryeol bertindak sebagai pemangku.

Yun Won-hyeong dilantik semula dan menggunakan kekuatan besar. Yun Won-hyeong menuduh Yun Im dan penyokongnya merancang untuk meletakkan putera lain dan bukannya Myeongjong di atas takhta setelah kematian Injong. Tuduhan dan khabar angin pengkhianatan Yun Im ini membawa kepada Pembersihan Pujangga Keempat tahun 1545, apabila putera raja, Yun Im, dan sembilan penyokongnya termasuk ahli sarjana Sarim dihukum mati. Selepas pembersihan awal ini, Yun Won-hyeong terus membersihkan pesaingnya dan sarjana Sarim selama lima tahun ke depan sehingga jumlah kematian melebihi seratus orang. Bahkan beliau juga menghukum abangnya, Yun Won-Ro, yang dihukum mati beberapa hari kemudian bersama dengan pengikutnya pada tahun 1546. Tanpa menghadapi tentangan daripada pemerintah, Yun Won-hyeong menjadi Menteri Personel (이조 판서) pada tahun 1548, Ahli Majlis Negara Kiri pada tahun 1551 dan akhirnya Ketua Majlis Negara (영의정) pada tahun 1563.

Di sebalik pemerintahan Yun Won-hyeong yang ganas, Permaisuri Balu Besar Seongryeol ialah pentadbir yang berkesan dan terus memerintah walaupun anaknya mencapai usia dewasa, mengagihkan tanah kepada orang biasa yang sebelumnya dimiliki oleh bangsawan. Baginda juga merupakan pendukung agama Buddha yang paling berpengaruh pada zaman dinasti awal. Sepanjang masa Joseon, waktu agama Buddha secara aktif dikecilkan dan ditekan oleh pemerintah Neo-Konfusianis. Para sami Buddha diperlakukan sehingga mereka dianggap berada di tingkat sosial yang sama dengan hamba, dan tidak dibenarkan memasuki pintu gerbang ibu kota. Baginda juga mencabut larangan rasmi untuk pemujaan Buddha dan memicu kebangkitan semula agama Buddha yang mengagumkan.

Lukisan Buddha

Baginda menempah 400 karya seni Buddha dan tujuan tempahan tersebut adalah memperingati pembukaan Kuil Hoeam.[5] Projek ini dimulakan pada tahun 1563 dan siap dua tahun kemudian.

Tempahan besar-besaran itu melibatkan 100 skrol pada setiap 4 triad:

  • Triad Buddha Bersejarah (Sanskrit: शाक्यमुनि Śākyamuni; Korea: 석가모니 / 석가 seokgamoni / seokga )
  • Triad Buddha Syurga Barat (अमिताभ Amitābha; 아미타불 amitabul )
  • Triad Buddha Masa Depan (मैत्रेय Maitreya; 미륵 보살 mireukbosal )
  • Triad Buddha Perubatan (भैषज्यगुरु Bhaiṣajyaguru; 약사 여래 / 약사불 yaksayeorae / yaksabul )

Dalam setiap set 100 skrol, 50 dibuat dalam warna dan emas, 50 yang lain hanya dalam emas.

Pada tahun 2009,[6] hanya 6 dari 400 skrol yang masih ada.

  • 1 lukisan dalam Triad Sakyamuni – dibuat pada tahun 1565, sebelumnya milik Kuil Hoeam, ditemui di Jepun (dalam keadaan sangat baik[7] ), dan dibeli dan disimpan oleh Mary Jackson Burke Collection pada tahun 1990 di New York. Lukisan tersebut dianggap oleh para pakar di lapangan dan dalam komuniti Buddha sebagai salah satu karya seni Buddha yang paling penting dan representatif yang dihasilkan semasa Dinasti.[8]
  • 1 lukisan dalam Triad Bhaisajyaguru – kini dipamerkan di Muzium Nasional Korea.
  • 4 lukisan ada di Jepun.
    • 1 lukisan dalam Triad Sakyamuni
    • 3 lukisan dalam Triad Bhaisajyaguru

Kuil Buddha

Kuil-kuil Buddha berfungsi sebagai bukti lain mengenai tujuan Seongryeol yang bersemangat untuk kebangkitan semula agama Buddha. Batu asas kebangkitan semula Buddha ialah Kuil Bongeun-sa (pusat utama Buddhisme Zen).

Kemangkatan[sunting | sunting sumber]

Permaisuri Balu Besar Seongryeol mangkat pada tahun 1565 semasa pemerintahan anakandanya. Baginda ingin dikuburkan di Jeongneung bersama suaminya, tetapi tanah di sekitar Jeongneung rendah dan cenderung banjir, lalu baginda dikuburkan di Makam Diraja Taeneung. Baginda diberikan gelaran sebagai Permaisuri Munjeong

Selepas kemangkatannya, Yun Won-hyeong kehilangan semua kuasa politik dan diasingkan dari ibu kota. Tidak dapat membuat kemunculan semula politik, dia dan isteri keduanya, Jeong Nan-jeong, membunuh diri dengan racun.

Budaya popular[sunting | sunting sumber]

  • Dilakonkan oleh Kim Hye-ja dalam siri TV MBC 1985 The Wind Orchid.
  • Dilakonkan oleh Jeon In-hwa dalam siri TV SBS 2001 Ladies of the Palace.
  • Dilakonkan oleh Park Jeong-sook dalam siri TV MBC 2003 Dae Jang Geum.
  • Dilakonkan oleh Lee Duk-Hee dalam siri TV KBS2 2008 Hometown of Legends.
  • Dilakonkan oleh Park Ji-young dalam siri TV KBS2 2013 The Fugitive of Joseon.
  • Dilakonkan oleh Kim Young-ae dalam siri TV JTBC 2016 Mirror of the Witch.
  • Dilakonkan oleh Kim Mi-sook dalam siri TV MBC 2016 The Flower in Prison.
  • Dilakonkan oleh Lee Kyung-jin dalam siri TV Chosun 2019 Joseon Survival Period.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 김재영, 조선의 인물 뒤집어 읽기 (도서출판 삼인, 1999) 79페이지
  2. ^ 《조선왕 독살사건》/이덕일 저/다산글방.
  3. ^ 김재영, 조선의 인물 뒤집어 읽기 (도서출판 삼인, 1999) 80페이지
  4. ^ According to the chronicles the spirit is supposedly Injong, screaming with grief at the woman who could never be a mother to him even in death.
  5. ^ A prominent Seon (Chinese: Chan; Japanese: Zen) Buddhist temple, in Yangju, Gyeonggi Province.
  6. ^ http://www.buddhistchannel.tv/index.php?id=45,7655,0,0,1,0
  7. ^ The engraved golden painting's provenance at the bottom of the painting still exists.
  8. ^ Buddhist art is rare as the state ideal was Neo-Confucianism.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • 문정왕후 (dalam bahasa Korean). Doosan Encyclopedia.CS1 maint: unrecognized language (link)
Permaisuri Munjeong
Papyeong Yun clan
Gelaran Diraja
Didahului oleh
Permaisuri Janggyeong
dari suku Papyeong Yun
Permaisuri Joseon
1517 – 1544
Diikuti oleh:
Permaisuri Inseong
dari suku Bannam Park
Didahului oleh
Permaisuri Balu Jasun (Jeonghyeon)
of the Papyeong Yun
Permaisuri Balu Joseon
1544 – 1545
Diikuti oleh:
Permaisuri Balu Gongui (Inseong)
dari suku Bannam Park
Didahului oleh
Han Jeong, Permaisuri Balu Besar Insu (Sohye)
dari suku Cheongju Han clan
-------
Permaisuri Balu Besar Myeongui (Ansun)
dari suku Cheongju Han
Permaisuri Balu Besar Joseon
1545 – 1565
Diikuti oleh:
Permaisuri Balu Besar Myeongryeol (Inmok)
dari suku Cheongju Han