Persatuan Pemuda Bahasa Esperanto Sedunia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
TEJO

Persatuan Pemuda Bahasa Esperanto Sedunia (Esperanto: Tutmonda Esperantista Junulara Organizo, TEJO). Ia telah ditubuhkan pada tahun 1938 di bawah nama Tutmonda Junular-Organizo (Persatuan Pemuda Dunia) nama semasa telah diambil pada tahun 1952. Pada tahun 1956 ini, TEJO menjadi grup belia di Persatuan Bahasa Esperanto Sedunia Esperanto (UEA). Pada tahun 1971, kewangan dan pentadbiran TEJO telah diintegrasikan sepenuhnya ke dalam UEA.

TEJO adalah sebuah organisasi untuk penutur belia bahasa Esperanto. TEJO mempunyai ahli-ahli individu dan juga organisasi. Terdapat organisasi daripada lebih 42 dan kira-kira 13 pertubuhan kebangsaan yang mana Tejo mempunyai hubungan tetapi belum menjadi ahli TEJO.

TEJO menganjurkan Kongres Antarabangsa Pemuda Esperanto (Internacia Junulara Kongreso) setiap tahun di lokasi yang berbeza di seluruh dunia. IJK adalah acara konsert, persembahan, lawatan, dan rekreasi, biasanya tempoh satu minggu dan dihadiri oleh beberapa ratus pemuda dari negara-negara yang berbeza.

TEJO juga menerbitkan Pasporta Servo yang merupakan rangkaian untuk muda melawat ke negara asing dan berjumpa penutur bahasa Esperanto di dunia.

TEJO menerbitkan majalah, Kontakto, bertujuan untuk yang pemula dan pembaca muda.

TEJO menganjurkan beberapa seminar belia setiap tahun. Seminar ini memberi puluang untuk pemuda dari berbagai tempat di dunia untuk membincangkan isu semasa. Seminar yang lalu telah memberi tumpuan kepada hak asasi manusia, globalisasi, masalah bahasa dan Internet. Seminar yang seminggu ini dan sering mengandungi komponen latihan supaya peserta bukan sahaja mengambil bahagian dalam perbincangan antarabangsa, tetapi memulangkan dengan konsep yang baru.

Garis Masa[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]

http://en.wikipedia.org/wiki/World_Esperanto_Youth_Organization Kategori:Pemuda