Persidangan Pemakaian Bahasa Esperanto di bidang Sains dan Teknologi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Persidangan pemakai Bahasa Esperanto di bidang sains dan teknologi
Mélanie Maradan mengucap di KAEST 2010
Statusaktif
GenreEsperanto, sains dan teknologi
Kekerapandua tahun sekali
NegaraCzechoslovakia (1978–1989), Czech Republic (1998–2008), Slovakia (2010–present)
Tahun aktif
Sejak 1978
Dirasmikan1978
Paling terkini
2012
Dianjurkan oleh
E@I (since 2010)
Laman sesawang
http://kaest.ikso.net
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini


Persidangan Pemakaian Bahasa Esperanto di bidang Sains dan Teknologi (KAEST) adalah satu siri seminar dan persidangan sedang berada menggunakan bahasa Esperanto di bidang saintifik dan teknikal yang berlaku kini di wilayah Republik Czech dan Slovakia. Di antara tahun 1978 dan 1989 ia dianjurkan oleh Czechoslovak Esperanto dan dinama seksyen sains dan teknologi , maka di bawah AEST singkatan atau SAEST (Seminar Pemakaian Esperanto Sains dan Teknologi). Setelah berhenti beberapa tahun, sejak 1998 terus menganjurkan oleh Persatuan Esperanto Czech dengan kerjasama agensi-Kava Pech . Sejak 2010 diambil alih oleh organisasi E@I.

Senarai seminar telah atau akan dijalankan[sunting | sunting sumber]

thumb|right|Kovrilpagxo de la prelegkolekto de SAEST 1980.

  1. AEST 1978, Žilina: (tidak ada tema tertentu)
  2. SAEST 1980, Ústí nad Labem: Sumber hidup hari ini dan besok. Masalah di bidang bahasa dan terjemah
  3. AEST 1981, Žilina: Aplikasi di komputer
  4. SAEST 1982, České Budějovice: Tenaga--masalah sedunia. Masalah di bahasa dan terjemah
  5. SAEST 1984, Brno: Prospek pengeluaran makanan dunia. Masalah bahasa teknikal dan terjemahan
  6. AEST 1988, Poprad: Rasionalisasi dalam bidang sains dan teknologi
  7. SAEST 1989, Strážnice: Trafik Kererta Api
  8. KAEST 1998, Praha: Cara komunikasi yang moden. masalah istilah
  9. KAEST 2000, Prague: Aplikasi teknikal Esperanto. Ambang ekonomi ke alaf ketiga
  10. KAEST 2002 (8-a gxis 10-a de novembro), Dobřichovice: Kajian teknikal dalam Bahasa Esperanto. Sumber elektronik..
  11. KAEST 2004, Dobřichovice: Jabatan Bahasa Esperanto dan bahasa Esperanto untuk sains
  12. KAEST 2006, Dobřichovice: Bahasa dan Internet dan kajian-kajian lain
  13. KAEST 2008, Dobřichovice: (tiada tema tertentu )
  14. KAEST 2010 (18-a gxis 21-a de novembro), Modra: Teknologi moden untuk bahasa Esperanto
  15. KAEST 2012 (15-a gxis 18-a de novembro), Modra: Kaedah pendidikan moden dan teknologi
  16. KAEST 2014 (15-a gxis 16-a de novembro), Modra: 'Arkib dan perpustakaan - bagaimana untuk melindungi dan memelihara warisan kita

Seminar telah dijalankan[sunting | sunting sumber]

KAEST 2002[sunting | sunting sumber]

Semasa KAEST 2002, Chuck Smith sebagai sebahagian daripada prelegvojaĝo beliau di seluruh Eropah berpidato dengan tema "Wikipedia: Ensiklopedia berbilang bahasa Online" dengan tujuan untuk mempopularkan Wikipedia dalam bahasa Esperanto maka usianya hanya satu tahun. Ia mendorong Esperantis Republik, Miroslav Malovec yang menjaga Wikipedia bahasa Czech, yang pertama pengguna, beliau menterjemahkan ke bahasa Czech tepatkan oleh Chuck Smith di bahasa Esperanto.[1]

KAEST 2004[sunting | sunting sumber]

Di KAEST 2004 berlangsung 11 kuliah dan diikuti dengan perbincangan umum. Kuliah Marc Bavant dan Otto Haszpra (akademik), WERA dan Detlev Blanke, Jan Werner, Miroslav Malovec, Rüdiger Sachs Bojidar Leonov, Heinz Hoffmann, Martin Minich dan Josef HRON. Peserta membentangkan beberapa projek.

KAEST 2006[sunting | sunting sumber]

KAEST 2006,perjumpaan berlangsung seminggu ini juga ada seminar "Bahasa di Internet" yang dianjurkan sebelum ini di Brno E@I berkerjasama belia Esperanto Republik Czech. Para peserta terutamanya anak-anak muda, kemudiannya juga memberi syarahan di KAEST dan sebahagian daripada mereka telah memberikan ceramah. Mereka ialah Peter BALÁŽ, Marek BLAHUŠ, Viliam Bur, Alla Kudryashova, Clayton Smith.

KAEST 2008[sunting | sunting sumber]

Kualiah KAEST 2008 dipimpin oleh Francesco Maurelli satu projek robot bawah air autonomi. Syarahan itu dilaporkan di radio bahasa Czech. Sebagai inisiatif program baru berlaku setengah hari dan seminar latihan praktikal di Wikipedia, yang dipimpini oleh Pavla Dvořáková dan Yves Nevelsteen.

KAEST 2010[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2010, KAEST buat pertama kalinya dianjurkan oleh E@I, ia kembali selepas 22 tahun ke Slovakia (ia berlaku di Modra-Harmonia) dan mengalu-alukan 52 peserta dari 15 negara.

Pada petang Khamis, selepas upacara pembukaan, malam pengenalan diadakan, peserta merasa wain dan menyanyi bersama.

Pada hari Jumaat pagi bermula tiga jam latihan Wikipedia (diterajui oleh Pavla Dvořáková dan Marek BLAHUŠ) dan lawatan ke Červený Kamen, bengkel komputer di petang dan juga kuliah pertama dimulakan. Petr Chrdle bercakap tentang sejarah KAEST dan SAEST dan mengenali E@I dan prestasinya. Pada waktu petang mengenali WikiTrans, filem dari TED dan Esperanto laman web juga diadakan.

Syarahan dan kuliah berada di hari Sabtu higga petang Ahad. dalam dua blok selari. Sabtu petang sesi bersama ISAE, menayang filem mengenai Ján Maliarik menyanyikan lagu-lagu rakyat. Acara berakhir pada hari Ahad selepas makan tengah hari dengan perjalanan ke Bratislava.

KAEST 2010 mengadakan 34 kuliah digunakan pembentangan, pihak penganjur menyediakan talian dan pada bulan Julai 2011 yang dikeluarkan juga koleksi buku (digital dan kertas) dari bahan penuh (323 muka surat). Beberapa ceramah juga membuat filme. 27 orang mengikuti kuliah. Mereka ialah : Hector alos i Font, Peter BALÁŽ, Eckhard Bick, Marek BLAHUŠ, Detlev Blanke, WERA Blanke, Ivan Bujdosó, Petr Chrdle, Marcos Cramer, Bart Demeyere, Zbigniew Galor, Sean Healy, Konstantin Ĥlyzov, Ilona Koutny, Melanie Maradan, Stano Marĉek, Francesco Maurelli, Johannes Mueller, Jan Uldal Niemann, Yakub Nordfalk Katarina Nosková, Konstantin Obraztsov, Stefan Panka, Sonja Petrović Lundberg, Barbara Pietrzak, Ján Vajs, Toon Witkam.

Selepas KAEST 2010 mengadakan kuliah tentang bahasa komputer dan juga yang berlangsung perbingcangan terhadap bahasa sehingga petang Isnin.

KAEST 2012[sunting | sunting sumber]

KAEST 2012 berlangsung dari 15hb sehingga 18hb November 2012 di Modra-Harmonia Slovakia, tempat yang sama pada KAEST 2010. Dengan kerjasama Wikimedia Slovakia berlaku semasa latihan Wikipedia untuk pemula dan yang sedang lebih tinggi tahapnya.


KAEST 2014[sunting | sunting sumber]

KAEST 2014 berlangsung dari 13nb hingga 16hb Nov 2014 di Modra-Harmonia Slovakia, sama tempat KAEST 2010 dan KAEST 2012. Topik utama ialah "Arkib dan perpustakaan -. Bagaimana untuk melindungi dan memelihara warisan kita" Pada masa yang sama dengan persidangan itu mengambil tempat seminar aktivis (AMO-6) UEA.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Membaca juga[sunting | sunting sumber]

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]

https://en.wikipedia.org/wiki/KAEST