Pertahanan CBRN

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pertahanan kimia, biologi, radiologi dan nuklear (pertahanan CBRN/CBRNE) ialah sebuah langkah perlindungan yang diambil dalam keadaan bahaya melibatkan perang kimia, biologi, radiologi atau perang nuklear (termasuk aktiviti keganasan). Pertahanan CBRN terdiri daripada perlindungan pasif CBRN, penghindaran pencemaran dan pengurangan unsur CBRN.

Kejadian CBRN berbeza dengan insiden bahan berbahaya dalam kedua-dua segi skop (iaitu, CBRN boleh menjadi situasi pembunuhan besar-besaran) dan niat. Insiden CBRN ditindak balas dengan anggapan bahawa kejadian dilakukan secara sengaja dan berniat jahat; pemeliharaan bukti dan ketakutan pelaku lebih membimbangkan daripada kejadian HAZMAT.

Ramalan tahun 2011 menyimpulkan bahawa perbelanjaan kerajaan di seluruh dunia bagi produk dan perkhidmatan pertahanan CBRN akan mencapai AS$8.38 bilion pada tahun itu.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The CBRN Defence Market 2011-2021". visiongain. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Mac 2012. Dicapai pada 30 Mei 2011.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.