Pertanian sara diri

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Seperti kebanyakan petani di kawasan Afrika Sub-Sahara, lelaki Cameroon ini bertani untuk menyara hidup.

Pertanian sara diri adalah suatu pertanian di mana petani bertumpu kepada menghasilkan makanan yang cukup untuk memberi makan diri mereka dan keluarga mereka. Kebanyakannya untuk keperluan tempatan dengan sedikit atau tidak lebihan perdagangan. Tipikal sara ladang mempunyai lingkungan tanaman dan hewan yang diperlukan oleh keluarga untuk di beri makan dan pakaian diri mereka sepanjang tahun. Keputusan yang dibuat dalam penanaman pada dasarnya mengutamakan keperluan keluarga petani sepanjang tahun yang akan datang dahulu kemudiannya ke arah harga pasaran. Tony Waters[1] menulis: "Petani sara diri menanam apa yang mereka makan, membina rumah-rumah mereka sendiri, dan hidup tanpa membuat pembelian kerap di pasar."

Bagaimanapun, walaupun keutamaan sara diri dalam pertanian sara hidup begitu diterapkan, petani sara diri hari ini juga mengambil bahagian dalam perdagangan pada peringkat tertentu, walaupun ia biasanya untuk memperolehi barang-barang bukan keperluan mungkin termasuk gula, besi kepingan atap, basikal, pakaian yang terpakai dan sebagainya. Kebanyakan petani sara hidup hari ini tinggal di negara-negara membangun, walaupun jumlah perdagangan mereka yang diukur dalam tunai adalah kurang daripada jumlah yang dipakai pengguna di negara-negara berpasaran moden dan kompleks namun ramai daripada mereka mempunyai hubungan perdagangan penting dan bahan dagangan yang mereka boleh hasilkan kerana kemahiran khas mereka atau akses khas kepada sumber yang berharga di pasaran.[2]

Pertanian sara diri juga muncul secara sendirinya di Mexico berdasarkan penanaman jagung, dan di pergunungan Andes berdasarkan penanaman kentang. Pertanian ini merupakan cara pengeluaran yang terdominan di dunia sampai baru-baru ini, ketika pasaran berdasarkan kapitalisme menjadi meluas. Hortikultur sara diri mungkin telah dibangunkan dengan sendirinya di kawasan Asia Tenggara dan Papua New Guinea.

Pertanian sara diri masih berterusan pada hari ini di bahagian-bahagian yang besar di luar bandar Afrika,[3] dan bahagian-bahagian tertentu di Asia dan Amerika Latin. Pertanian jenis ini menghilang sebahagian besarnya di Eropah pada awal Perang Dunia Pertama, dan di Amerika Utara dengan pergerakan perkongsian hasil tanaman serta penghijrahan para petani keluar dari Selatan dan Barat Tengah Amerika Syarikat pada tahun 1930-an dan tahun 1940-an.[1] Pada tahun 1950-an juga masih menjadi kebiasaan untuk ladang-ladang keluarga di Amerika Utara dan Eropah menghasilkan makanan cukup untuk keluarga sendiri serta membuat pakaian sendiri pakaian, meskipun wang hasil jualan keluaran tanaman yang diperolehi cukup untuk membeli bahan penting tertentu; biasanya termasuk gula, kopi dan teh, sulingan petroleum (petrol, minyak tanah, minyak bahan api minyak), kain tekstil, jarum dan benang; ubat-ubatan; perkakasan seperti paku, skru, dan dawai kawat; serta barangan ringan seperti gula-gula atau buku-buku. Banyak barangan sebegini serta kadangkalanya juga perkhidmatan dari doktor, doktor haiwan, tukang besi, dan lain-lain, sering dibeli dengan menggunakan pertukaran barang berbanding matawang. Di Eropah Timur dan Tengah, pertanian sara hidup dan separa sara hidup muncul kembali sewaktu peralihan ekonomi pasca-kejatuhan Kesatuan Soviet dan Yugoslavia sejak kira-kira tahun 1990.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Tony Waters. The Persistence of Subsistence Agriculture: life beneath the level of the marketplace. Lanham, MD: Lexington Books. 2007.
  2. ^ Marvin P Miracle,"Subsistence Agriculture: Analytical Problems and Alternative Concepts", American Journal of Agricultural Economics, May 1968, pp. 292-310.
  3. ^ Goran Hyden.
  4. ^ "Steffen Abele and Klaus Frohberg (Eds.). "Subsistence Agriculture in Central and Eastern Europe: How to Break the Vicious Circle?" Studies on the Agricultural and Food Sector in Central and Eastern Europe. IAMO, 2003" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-07-19. Dicapai pada 2017-08-31.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]