Pertempuran Buzakhah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pertempuran Buzakha berlangsung antara tentera Khalid bin al-Walid dan tentera Arab yang murtad di bawah Tulaihah, pada September 632 M.

Pertempuran Buzakhah
Sebahagian daripada Peperangan Riddah dan
Kempen ketenteraan Khalid bin al-Walid
Tarikhseptember 632 M
Lokasi
Buzakhah, 40 kilometer (25 bt) di barat daya Hail , Saudi Arabia
Keputusan Kemenangan Khulafa al-Rasyidun
Pihak yang terlibat
Khulafa al-Rasyidun Pemberontak murtad
Komandan dan pemimpin
Khalid bin al-Walid
Adi bin Hatim
Tulaiha
Hibal
Uaina
Kekuatan
6000 15000
Kerugian dan korban
rendah berat

Kekuatan[sunting | sunting sumber]

Khalid mengetuai angkatan seramai 6,000 orang sementara Tulaihah memerintah 15,000 orang tentera.

Pertempuran[sunting | sunting sumber]

Pada awal pertempuran Khalid mencabar Tulaihah untuk berperang tanding. Selepas berentap seketika, Tulaihah berlindung dengan tenteranya. Pertempuran menyaksikan pertarungan individu dan kemengan lebih bergantung pada keterampilan individu daripada pergerakan kelompok. Khalid memenangi pertempuran ini.

Kesan[sunting | sunting sumber]

Dari sini, Khalid bergerak menuju objektif berikutnya dan hampir sebulan kemudian, bertempur dengan Salmah dalam Pertempuran Zafar.

Tulaihah, yang telah membunuh seorang Sahabat bernama Akasyah bin Mihsan, menghadapi larangan daripada menyertai sebarang peperangan. Beliau kemudian meminta pengampunan daripada Khalifah Abu Bakar yang mengampunkannya. Walau bagaimanapun, beliau serta para tenteranya dilarang daripada menyertai mana-mana kempen luar oleh sebab mereka pernah murtad dan tidak boleh dipercayai. Mereka hanya dibenarkan menyertai peperangan pada zaman kekhalifahan Umar bin Al-Khattab. Tulaihah berjuang dengan gagah dan kempen menentang Parsi, terutamanya semasa Pertempuran Nihawand dan menjadi syahid dalam pertempuran tersebut.

Sumber dalam talian[sunting | sunting sumber]

A.I. Akram, The Sword of Allah: Khalid bin al-Waleed, His Life and Campaigns Lahore, 1969

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • A.I. Akram, The Sword of Allah: Khalid bin al-Waleed, His Life and Campaigns, Nat. Publishing. House, Rawalpindi (1970) ISBN 0-7101-0104-X.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.