Pertempuran Kherson

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Pertempuran Kherson
Sebahagian daripada Serangan Kherson dan Pencerobohan Rusia ke atas Ukraine 2022
2022 Russian invasion of Ukraine.svg
Tarikh24 Februari – 2 Mac 2022 (6 hari)
Lokasi
Keputusan Kemenangan Rusia[1]
Pihak yang terlibat
Rusia Rusia Ukraine Ukraine
Unit terlibat

Angkatan Tentera Rusia

Angkatan Airborne Rusia

Angkatan Tentera Ukraine

Kerugian dan korban
Menurut Ukraine:
Besar[5]
Menurut Ukraine: ~300 askar dan orang awam Ukraine terbunuh[1]

Pertempuran Kherson (Bahasa Ukraine: Бої за Херсон; Bahasa Rusia: Бои за Херсон) ialah pertembungan ketenteraan antara tentera Rusia dan Ukraine yang bermula pada 24 Februari 2022, sebagai sebahagian daripada Serangan Kherson semasa pencerobohan Rusia ke atas Ukraine 2022.

Kherson merupakan bandar utama Ukraine pertama yang ditawan oleh tentera Rusia semasa serangan Kherson.

Pertempuran[sunting | sunting sumber]

Februari[sunting | sunting sumber]

Jambatan Antonovskiy pada 2006

Tentera Rusia menyerang Oblast Kherson dari selatan melalui Krimea pada 24 Februari, dengan Presiden Ukraine Volodymyr Zelensky berkata "Tentera kami sedang bertempur dengan pertempuran sengit berhampiran pinggir Kherson, musuh menekan dari [arah] Krimea yang diduduki, cuba mara ke arah Melitopol."[6] Menjelang petang 24 Februari, tentera Rusia tiba di bandar Kherson dan telah menawan Jambatan Antonovskiy,[7][8] yang menyediakan lintasan strategik merentasi Sungai Dnieper dan ke arah bandar persimpangan penting Mykolaiv.[9]

Menjelang awal pagi 25 Februari, tentera Ukraine menawan semula jambatan itu dalam pertempuran yang disifatkan sebagai sengit dan menyebabkan askar mati serta beberapa kenderaan tentera yang musnah tergeletak di atas jambatan.[8][10][11] Serangan balas memaksa Rusia untuk menolak ke utara dan menawan lintasan terdekat Dnieper yang seterusnya, bandar Nova Kakhovka.[12][13] Tentera Rusia sekali lagi merampas Jambatan Antonovskiy pada hari itu.[5]

Pada 26 Februari, menurut Datuk Bandar Ihor Kolykhaiev, tentera Rusia berundur dari Kherson selepas serangan udara Ukraine ke atas kenderaan berperisai mereka, membenarkan bandar itu kekal di bawah kawalan Ukraine. Seorang pegawai pemerintah Ukraine, Anton Herashchenko, kemudian mendakwa bahawa kolum tentera Rusia "antara Radensk dan Oleshky", di selatan Kherson, telah dikalahkan oleh tentera Ukraine, dengan askar yang terselamat dikatakan melarikan diri "ke dalam hutan". Sementara itu, Ketua Pendakwaraya Ukraine, Iryna Venediktova, mendakwa bahawa tentera Rusia membunuh seorang wartawan berhampiran perkampungan Zelenivka, pinggir utara Kherson dan pemandu ambulans di sepanjang lebuh raya di wilayah itu. Venediktova berkata penguatkuasa undang-undang Ukraine telah membuka prosiding jenayah bagi kes tembakan berkenaan.

Pada pagi 27 Februari, Kementerian Pertahanan Rusia menyatakan bahawa tentera Rusia telah mengepung Kherson dan, menurut pegawai pemerintah Ukraine, menawan sebahagian daripada bandar itu, termasuk Lapangan Terbang Antarabangsa Kherson. Pada sebelah pagi, Tentera Udara Ukraine didakwa melakukan serangan dron yang berjaya terhadap tentera Rusia di kampung Chornobayivka, yang terletak di utara Kherson.

Pegawai pemerintah Ukraine mendakwa bahawa bermula pada 27 Februari, tentera Rusia mula memindahkan orang awam dari kampung berhampiran ke arah Kherson, dalam apa yang mereka dakwa sebagai percubaan oleh Rusia untuk menggunakan orang awam sebagai perisai manusia.

Mac[sunting | sunting sumber]

Pada awal pagi 1 Mac, pegawai Ukraine berkata tentera Rusia telah melancarkan serangan baharu ke atas Kherson dan sedang mara dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kherson ke lebuh raya antara Kherson dan Mykolaiv. Semasa melakukan tembakan berat, pasukan Rusia berjaya mengepung bandar dan sampai ke lebuh raya, mara ke kampung Komyshany sebelum menubuhkan pusat pemeriksaan. Tentera Rusia memasuki Kherson kemudian hari. Datuk Bandar Igor Kolykhayev menyifatkan impak kepada rakyat di bandar itu, berkata ramai yang tinggal di rumah mereka dan di tempat perlindungan bom, dan berkata sekolah, pusat beli-belah Fabrika, dan bangunan tinggi rosak akibat pertempuran dan bangunan kediaman dibakar. Kolykhayev mendakwa bahawa, pada 1 Mac, tentera Rusia melepaskan tembakan ke arah rakyat yang bersenjatakan koktel molotov yang cuba menghalang konvoi di Jalan Naftovykiv.

Pada awal pagi 2 Mac, dilaporkan bahawa tentera Rusia berjaya merampas stesen kereta api dan pelabuhan sungai. Kemudian pada waktu pagi, tentera Rusia dilihat di Dataran Svobody di tengah Kherson, di mana terletaknya bangunan Pentadbiran Wilayah Kherson. Kementerian Pertahanan Rusia kemudiannya mendakwa telah menawan bandar itu, sementara pegawai Ukraine dan Amerika Syarikat menafikan dakwaan itu dan menyatakan bahawa pertempuran masih berterusan.

Kemudian pada 2 Mac, sekumpulan sekitar sepuluh askar Rusia, termasuk seorang komander, memasuki bangunan majlis bandar dan memulakan rundingan dengan Kolykhaiev. Pada sebelah petang, Kolykhaiev mengesahkan beliau telah menyerahkan bandar itu dan bahawa komander Rusia menyatakan rancangan untuk menubuhkan pentadbiran tentera. Kolykhaiev mengakui tentera Ukraine tidak lagi berada di Kherson, dan seorang pegawai lain menyatakan tentera Rusia berada di semua bahagian bandar itu. Menurut Kolykhaiev, pertempuran itu membawa kepada kematian kira-kira 300 orang awam dan askar Ukraine, kemusnahan teruk infrastruktur bandar dan terdapat "air terhad dan sedikit makanan". Beliau menambah bahawa ramai daripada si mati telah dikebumikan di kubur besar-besaran oleh sukarelawan, kerana kebanyakan jenazah mereka tidak dapat dikenali.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Schwirtz, Michael; Pérez-Peña, Richard (2 Mac 2022). "First Ukraine City Falls as Russia Strikes More Civilian Targets". The New York Times (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0362-4331. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Mac 2022. Dicapai pada 3 Mac 2022.
  2. ^ "Russian Offensive Campaign Assessment, February 25, 2022". Critical Threats (dalam bahasa Inggeris). 25 Februari 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 Februari 2022. Dicapai pada 26 Februari 2022.
  3. ^ a b "Russian Offensive Campaign Assessment, February 25, 2022" (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 26 Februari 2022. Dicapai pada 26 Februari 2022.
  4. ^ Schwirtz, Michael (6 Mac 2022). "Proud Band of Ukrainian Troops Holds Russian Assault at Bay — for Now". New York Times (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 8 Mac 2022.
  5. ^ a b "Ukraine loses control over crossing to Kherson". www.ukrinform.net (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 25 Februari 2022. Dicapai pada 25 Februari 2022.
  6. ^ "Most Problematic Situation In South, Fierce Battles Taking Place Near Kherson – Zelenskyy". ukranews_com (dalam bahasa Inggeris). 24 Februari 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 Februari 2022. Dicapai pada 25 Februari 2022.
  7. ^ Schwirtz, Michael; Schmitt, Eric; MacFarquhar, Neil (25 Februari 2022). "Russia Batters Ukraine With Artillery Strikes as West Condemns Invasion". The New York Times (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0362-4331. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 Februari 2022. Dicapai pada 25 Februari 2022.
  8. ^ a b "Battle rages for strategic bridge in southern Ukraine after days of fighting" (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 26 Februari 2022. Dicapai pada 26 Februari 2022.
  9. ^ "Російські війська хочуть прорватися до Миколаєва, йдуть бої в околицях Чернігова". Українська правда (dalam bahasa Ukraine). Diarkibkan daripada yang asal pada 25 Februari 2022. Dicapai pada 25 Februari 2022.
  10. ^ "Імовірність прориву на Миколаїв знизилася: військові відстояли Антонівський міст". www.ukrinform.ua (dalam bahasa Ukraine). Diarkibkan daripada yang asal pada 25 Februari 2022. Dicapai pada 25 Februari 2022.
  11. ^ Video: See aftermath of battle over key bridge in Ukraine – CNN Video (dalam bahasa Inggeris), diarkibkan daripada yang asal pada 26 Februari 2022, dicapai pada 25 Februari 2022
  12. ^ desk, The Kyiv Independent news (24 Februari 2022). "Russian troops moving towards town of Nova Kakhovka in Kherson Oblast". The Kyiv Independent (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 24 Februari 2022. Dicapai pada 25 Februari 2022.
  13. ^ "Soldiers Raise the Russian Flag Over Ukraine Power Plant". GreekReporter.com (dalam bahasa Inggeris). 24 Februari 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 Februari 2022. Dicapai pada 25 Februari 2022.