Pertempuran Melaka (1641)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pertempuran Melaka
Sebahagian daripada Perang Belanda-Portugal
Tarikh1641
Lokasi
Keputusan Kemenangan Belanda
Pihak yang terlibat
 Belanda
Johor Kesultanan Johor
 Portugal
Komandan dan pemimpin
Willmsoon Cartekoe
Tun Abdul Jamil
Manuel de Sousa Coutinho
Kerugian dan korban
Tidak diketahui Tidak diketahui

Pertempuran Melaka (2 Ogos 1640 – 14 Januari 1641) merupakan pertempuran antara Portugis dengan Belanda. Pertempuran ini menyaksikan kemenangan di pihak Belanda untuk menguasai Melaka.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada awal abad ke-17, Syarikat Hindia Timur Belanda (Verenigde Oostindische Compagnie, VOC) memulakan kempen menghapuskan pengaruh Portugis di Timur. Pada ketika itu, Portugis telah membina kubu pertahanan (Fortaleza de Malaca), mengawal Selat Melaka dan mengawal perdagangan rempah di Melaka. Pertempuran pertama ialah pengepungan Melaka pada tahun 1606. Pengepungan ini menyaksikan Belanda gagal dalam misinya, namun telah menyebabkan Armada Afonso de Castro mengalami kecederaan teruk.

Belanda sekali lagi bersepakat dengan Kesultanan Johor untuk menyerang Melaka. Usaha Belanda-Johor bergabung untuk mengalahkan Portugis berjaya apabila mereka berjaya menewaskan Postugis. Melaka yang menjadi benteng terakhir kuasa Portugis telah ditawan sekaligus menamatkan pengaruh Portugis di Nusantara. Selaras dengan perjanjian dengan Johor pada 1606, pihak Belanda mengambil alih pentadbiran Melaka dan bersetuju untuk tidak menuntut wilayah atau berperang dengan mana-mana kerajaan-kerajaan Melayu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]