Pertempuran terserempak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam perperangan, pertempuran terserempak, pertempuran pertembungan, adalah pertempuran yang meletus apabila pasukan bergerak, tidak bersedia sepenuhnya untuk bertempur, bertembung dengan musuh pada waktu dan tempat yang tidak diduga.

Gambaran[sunting | sunting sumber]

Pertemuan sedemikian biasanya berlaku secara kebetulan dalam operasi unit kecil, biasanya apabila dua pasukan bergerak bertabrakan tanpa diduga. Penglibatan yang melibatkan unit yang lebih besar mungkin berlaku apabila maklumat perisikan, pengawasan, atau operasi peninjauan telah tidak efektif. Pertempuran terserempak juga boleh berlaku apabila pasukan lawan menyedari secara kasar tetapi bukan lokasi yang tepat antara satu sama lain dan kedua-duanya memutuskan untuk menyerang dengan serta-merta.

Apabila bertembung, para komandan bertindak dengan cepat untuk mendapatkan kelebihan. Kepantasan tindakan dan pergerakan, ditambah dengan tembakan langsung dan tidak langsung, adalah penting. Untuk mengekalkan momentum, unsur-unsur hadapan memintas dengan pantas atau mengatasi rintangan ringan. Kebebasan untuk bergerak sentiasa memberi faedah; Walau bagaimanapun, komander mungkin memilih untuk membina pertahanan yang terburu-buru jika pasukan musuh lebih besar atau medan itu memberi kelebihan yang besar. Secara umum, pasukan yang mendapatkan dan mengekalkan inisiatif dalam pertempuran terserempak menang.

Sekiranya kedua-dua pihak memilih untuk mengukuhkan kedudukan mereka dan bukannya melepaskan diri, maka apa yang bermula sebagai pertengkaran boleh bertukar menjadi pertempuran sengit, seperti yang berlaku semasa Pertempuran Gettysburg dalam Perang Saudara Amerika dan Pertempuran Mars-La-Tour samasa Perang Perancis-Prussia.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • US Department of Defense Dictionary
  • Headquarters, Department of the Army (14 June 2001). FM 3–0, Operations. Washington, DC: GPO. OCLC 50597897. Diarkibkan daripada yang asal (PDF inside ZIPSFX) pada 19 February 2002. Dicapai pada 19 August 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)