Pertukaran data elektronik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pertukaran data elektronik (EDI) ialah konsep perniagaan yang menyampaikan maklumat secara elektronik yang secara tradisinya disampaikan di atas kertas, seperti pesanan pembelian dan invois. Piawaian teknikal untuk EDI wujud untuk memudahkan pihak berurus niaga instrumen tersebut tanpa perlu membuat pengaturan khas.

EDI telah wujud sekurang-kurangnya sejak awal 70-an, dan terdapat banyak piawaian EDI (termasuk X12, EDIFACT, ODETTE, dll.), beberapa daripadanya memenuhi keperluan industri atau wilayah tertentu. Ia juga merujuk secara khusus kepada keluarga piawaian. Pada tahun 1996, Institut Piawaian dan Teknologi Kebangsaan mentakrifkan pertukaran data elektronik sebagai "pertukaran komputer-ke-komputer daripada format piawai untuk pertukaran data. EDI membayangkan urutan mesej antara dua pihak, sama ada daripada mereka boleh berfungsi sebagai pemula atau penerima. Data berformat yang mewakili dokumen boleh dihantar daripada pemula kepada penerima melalui telekomunikasi atau diangkut secara fizikal pada media storan elektronik." Ia membezakan komunikasi elektronik atau pertukaran data sahaja, dengan menyatakan bahawa "dalam EDI, pemprosesan biasa mesej yang diterima adalah melalui komputer sahaja. Campur tangan manusia dalam pemprosesan mesej yang diterima biasanya hanya bertujuan untuk keadaan ralat, untuk semakan kualiti dan untuk situasi khas. Sebagai contoh, penghantaran data binari atau teks bukan EDI seperti yang ditakrifkan di sini melainkan data itu dianggap sebagai satu atau lebih elemen data bagi mesej EDI dan biasanya tidak bertujuan untuk tafsiran manusia sebagai sebahagian daripada pemprosesan data dalam talian."[1] Ringkasnya, EDI boleh ditakrifkan sebagai pemindahan data berstruktur, mengikut piawaian mesej yang dipersetujui, dari satu sistem komputer ke sistem lain tanpa campur tangan manusia.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "FIPS PUB 161-2: Electronic Data Interchange (EDI)". National Institute of Standards and Technology. 1996-04-29. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-05-11. Standard withdrawn: 2008-09-02.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Gengeswari, K. and Abu Bakar Abdul Hamid (2010). "Integration of electronic data interchange: a review", Jurnal Kemanusiaan, ISSN 1675-1930

Pautan luar[sunting | sunting sumber]