Petron Corporation

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Petron Corporation
Jenis/bentuk sahAwam
IndustriMinyak dan gas
Ditubuhkan7 September 1933; 90 tahun yang lalu (1933-09-07)
Ibu pejabatPetron Megaplaza, Makati, Filipina
Tokoh pentingEduardo Cojuangco, Jr. (Pengerusi)[1]
Ramon S. Ang (Presiden dan CEO)[2]
Lubin B. Nepomuceno (Pengurus Besar)[3]
KeluaranMinyak
Gas asli
Penapisan minyak
Hasil 4.105 bilion USD (2009)
Pendapatan bersih 99.0 bilion USD (2009)
Jumlah aset 2.63 bilion USD (2009)
Jumlah ekuiti 872.91 bilion USD (2009)
Bilangan kakitangan9,236
Syarikat indukSan Miguel Corporation (68.26%)[4]
Tapak webwww.petron.com
Facebook: PetronCorporation Twitter: Petron_Corp Instagram: petroncorporation LinkedIn: petron-corporation Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Petron Corporation atau Petron (Cina: 佩特龙) ialah sebuah syarikat minyak dan gas di Filipina, membekalkan sepertiga daripada keperluan minyak negara berkenaan.

Petron mengendalikan penapisan di Limay, Bataan, dengan satu purata kapasiti 180, 000 tong dalam sehari (29,000 m3/d). Daripada penapisan, Petron menggerakkan produk mereka kebanyakannya dari laut ke 32 depoh dan terminal di dalam negara ini. Mereka mengendalikan pelincir loji pengadunan minyak yang tercanggih di Terminal Pandacan mereka, di mana ia mengeluarkan pelincir dan gris.

Petron disenaraikan kepada umum. Sebelum ini, Syarikat Minyak Kebagsaan Filipina (PNOC) dan Aramco Overseas B.V. memiliki saham 40% daripada ekuiti, dengan baki 20% dipegang oleh hampir 190,000 pemegang saham individu. Pada tahun 2008, Saudi Aramco menjual semua kepentingannya kepada kumpulan pelaburan yang disenaraikan di London Ashmore Group, melalui SEA Refinery Holdings BV. Kemudian SEA ditambah 11 peratus lebih kepentingan dalam Petron apabila Ashmore membuat tawaran tender yang diperlukan untuk pemegang saham lain, untuk sejumlah pegangan 51 peratus.

Pada Disember 2008, Ashmore mengambil alih 40 peratus pegangan PNOC dalam Petron. Ia kemudiannya menjual pegangan 51 peratus kepada makanan dan minuman tempatan gergasi San Miguel Corporation (SMC). Ashmore mengekalkan 40 peratus. Baki saham-kira 9 peratus-dipegang oleh orang ramai.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Petron Megaplaza, ibu pejabat Petron Corporation di Makati, Filipina.

Sejarah Petron bermula pada 7 September 1933 apabila Socony Vacuum Oil Company of New York dan Standard Oil of New Jersey membentuk Vacuum Standard Oil Company (Stanvac). Akhir usaha di awal 1960-an berpecah pemasaran dan penapisan kepentingan syarikat di antara Mobil (Socony Vacuum yang dinamai Oil Company) dan Esso (yang dinamai Standard Oil New Jersey, tidak lama lagi untuk menjadi Exxon), dengan cawangan Filipina yang kini dinamakan Esso Filipina, dengan pejabat di Manila dan kemudian di Makati.

Pada tahun 1953, kerajaan negara Filipina, sebahagiannya untuk mempromosikan program perindustrian negara Claro M. Recto dan sebahagiannya untuk bertindak balas terhadap kenaikan harga minyak antarabangsa, cuba untuk melancarkan syarikat minyak negara yang memenuhi pengguna Filipina dengan minyak murah. FilOil, syarikat minyak Filipina yang pertama telah ditubuhkan sebagai hasilnya.

Pada tahun 1973, Esso menjual perniagaan kepada kerajaan yang menjadi Syarikat Minyak Kebangsaan Filipina (PNOC). Selepas itu, Mobil juga dijual bahagiannya daripada kilang penapisan ini PNOC.

Penapisan dan pemasaran minyak unit pada PNOC, bersama-sama dengan FilOil, akhirnya bergabung untuk membentuk Petrophil, yang kemudiannya ditukar nama kepada Petron pada tahun 1988. Hari ini pendapatan industri syarikat itu tidak pernah melihat keuntungan yang tinggi tetapi masih diniagakan dalam hasil global purata.

Nama Petron digunakan untuk menjadi satu jenama petrol Petrophil. Dilancarkan pada tahun 1974, nama itu datang dari petroleum (PET) dan bilangan penyelidikan oktana (RON).[5]

Sebagai sebahagian daripada program penswastaan ​​kerajaan, PNOC dicari rakan strategik yang akan memberi Petron bekalan yang boleh dipercayai minyak, serta akses kepada teknologi penapisan canggih. Hasilnya adalah satu perkongsian dengan pengeluar minyak terbesar di dunia, Saudi Aramco.

Pada 3 Februari 1994, PNOC dan Aramco Overseas Co. BV menandatangani perjanjian pembelian saham yang memberi kedua-dua kepentingan 40% dalam Petron. Baki 20% daripada saham Petron telah dijual kepada orang ramai.

Pada 11 Ogos 2006, sebuah kapal tangki minyak Petron, Suria 1, yang membawa minyak bahan api tenggelam, menyebabkan tumpahan minyak Guimaras, tumpahan minyak yang terbesar dalam sejarah Filipina.

Pada awal tahun 2008, PNOC dan Saudi Aramco masing-masing memiliki 40% daripada saham yang cemerlang, dengan 20% selebihnya dipegang oleh beribu-ribu pemegang saham individu. Pada tahun 2008, Saudi Aramco menjual semua kepentingannya kepada Kumpulan Ashmore, kumpulan pelaburan yang disenaraikan di London. Kemudian Ashmore ditambah 11 peratus lebih apabila ia membuat tawaran tender yang diperlukan untuk pemegang saham lain, untuk sejumlah pegangan 51 peratus. Sehingga Julai 2008, Ashmore, menerusi anak syarikat SEA Refinery Holdings BV, mempunyai 50,57 peratus daripada saham Petron. [6] Bayaran Ashmore dijalankan pada Disember 2008. [7] Pada Disember 2008, Ashmore memperoleh 40 peratus pegangan PNOC ini. Pada Disember 2008, San Miguel Corporation berkata ia kini di peringkat akhir rundingan dengan Kumpulan Ashmore untuk membeli sehingga 50.1 peratus daripada Petron.[8]

Petron mengambil alih perniagaan hiliran ExxonMobil di Malaysia dengan XCEL Petroleum. Pada Januari 2013, Petron dibuka secara rasmi operasi mereka di Malaysia, penjenamaan semula semua stesen Esso dan Mobil di seluruh Semenanjung Malaysia.[9]

Produk-produk dan perkhidmatan[sunting | sunting sumber]

Stesen minyak Petron terletak bersebalahan bangunan Daily Express di Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia.

Proses penapisan ISO-14001 yang diperakui syarikat minyak mentah ke dalam pelbagai produk petroleum, termasuk LPG, petrol, diesel, bahan api jet, minyak tanah, minyak bahan api industri, pelarut, asfalt dan xylene campuran.

Dengan ISO-9000/2000 yang disahkan pelincir loji pengadunan minyak mereka, mereka juga mampu menghasilkan pelincir mekanikal dan gris. Produk-produk ini juga dijual melalui stesen minyak dan pusat jualan, dan secara langsung kepada pelanggan industri.

Melalui rangkaian di seluruh negara mereka, mereka membekalkan minyak bahan api, diesel dan LPG kepada pelbagai pelanggan industri. pelanggan terbesar Petron adalah dalam sektor kuasa.

Mereka juga membekalkan bahan api jet di lapangan terbang utama untuk penerbangan antarabangsa dan domestik.

Melalui lebih daripada 1200 stesen, mereka runcit petrol, diesel dan minyak tanah kepada pengguna jalan raya dan pengangkutan awam. Mereka juga menjual jenama LPG mereka Gasul kepada isi rumah dan pengguna yang lain melalui rangkaian pengedaran yang luas.

Petron berkembang kepada bukan bahan api perniagaan termasuk jenama mudah beli "Treats". Mereka telah bekerjasama dengan rantai utama makanan segera, kedai-kedai kopi dan perkhidmatan pengguna yang lain untuk memberi pelanggan pengalaman perkhidmatan penuh sehenti. Mereka juga meletakkan stesen milik syarikat dan dikendalikan tambahan di lokasi-lokasi strategik.

Petron juga membuka loji pengadunan bahan tambahan bahan api pertama di rantau Asia-Pasifik di Zon Pelabuhan Bebas Subic Bay pada November 2008.

Kilang itu mempunyai keupayaan untuk campuran 12,000 tan metrik (MT) bahan tambahan bahan api setiap tahun. Apabila digunakan dalam petrol, diesel, atau minyak bahan api, bahan tambahan bahan api meningkatkan kecekapan, meningkatkan prestasi enjin, dan memberi manfaat kepada alam sekitar dengan mengurangkan pelepasan berbahaya.

Kemudahan ini telah dibina dengan kerjasama Innospec, pembekal bahan tambahan bahan api global, berdasarkan satu perjanjian pada tahun 2006. Sebagai sebahagian daripada perjanjian itu, Petron dibina dan dikendalikan kilang untuk berkhidmat kepada keperluan pelanggan Innospec di rantau ini, termasuk Petron.

Secara tradisinya, produk Innospec digunakan di Asia telah diperoleh daripada Eropah.

Pada bulan April 2008, Petron juga ditugaskan unit bahan mentah petrokimia pertama di negara ini, iaitu, Petro terbendalir Catalytic Cracking (PetroFCC) unit dan Unit Propylene Recovery (PRU) pada 180,000 tong yang (29,000 m3) -per hari penapisan Bataan.

The PetroFCC, unit "retak" pertama yang seumpamanya di dunia, menukarkan produk hitam (minyak bahan api) ke dalam LPG bernilai tinggi, petrol, dan diesel, dan menghasilkan tahap yang lebih tinggi daripada propilena bahan mentah petrokimia daripada unit FCC biasa.

PRU kemudian menyucikan profilen supaya ia boleh digunakan untuk membuat pelbagai produk petrokimia yang digunakan untuk mengeluarkan barangan harian seperti pembungkusan makanan, peralatan, beg pakaian, perabot, DVD dan juga bahagian-bahagian kereta.

Ibu pejabat[sunting | sunting sumber]

Terletak di tengah-tengah Buendia Avenue di Makati, ibu pejabat syarikat, Petron Megaplaza, adalah sebuah bangunan 45 tingkat dengan tingkat kawasan plat kira-kira 15.512 meter persegi, yang merupakan bangunan tertinggi di Filipina 'sebelum mengungguli oleh Menara PBCom dalam Ayala Avenue.

Pasukan sukan[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ http://www.abs-cbnnews.com/business/02/10/15/petron-appoints-danding-cojuangco-chairman
  2. ^ http://www.abs-cbnnews.com/business/02/10/15/petron-appoints-danding-cojuangco-chairman
  3. ^ http://www.abs-cbnnews.com/business/02/10/15/petron-appoints-danding-cojuangco-chairman
  4. ^ "Page 48 |Definitive Information Statement - San Miguel Corporation | May 13 2011" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2012-08-13. Dicapai pada 2012-07-07.
  5. ^ Road Trip. Top Gear Philippines. m/s. 9.
  6. ^ "Ashmore gets majority of Petron". Inquirer.net. 2008-07-23. Dicapai pada 2010-08-05.
  7. ^ "Ashmore pays P25.7B for stake in Petron". Inquirer.net. 2009-01-05. Dicapai pada 2010-08-05.
  8. ^ "San Miguel tightens grip on Petron". Inquirer.net. 2008-12-24. Dicapai pada 2010-08-05.
  9. ^ "Introducing Petron Corp. of the Philippines, Now in Malaysia" (PDF). Petron Corp. Dicapai pada 2013-01-23.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]