Petualangan Sherina

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Petualangan Sherina
Poster keluaran tayangan
PengarahRiri Riza
PenulisJujur Prananto
Dihasilkan olehMira Lesmana
DibintangiSherina Munaf
Didi Petet
Mathias Muchus
Ratna Riantiarno
Butet Kertaradjasa
Henidar Amru
Djaduk Ferianto
Dewi Hughes
Ucy Nurul
Derby Romero
SinematografiYadi Sugandhy
Disunting olehSentot Sahid
Muzik olehElfa Secioria
Tarikh tayangan
  • 14 Jun 2000 (2000-06-14)
Masa tayangan
114 minit
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia
BajetRp 2 bilion
Pecah panggungRp 10 bilion

Petualangan Sherina ialah sebuah filem muzikal Indonesia tahun 2000. Ia ditulis oleh Jujur Prananto dan diarahkan oleh Riri Riza. Pelakon filem ini ialah artis terkemuka seperti Didi Petet, Mathias Muchus, Ratna Riantiarno, Butet Kertaradjasa dan yang lainnya. Salah satu persiapan promosi ialah percantuman nama Sherina dalam judul. Awalnya filem ini berjudul Petualangan Vera dan Elmo. Penggantian nama Sherina kerana populariti artis cilik Sherina Munaf yang sedang memuncak saat itu kerana album Andai Aku Besar Nanti.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Sherina adalah seorang gadis kecil yang pintar, bertenaga, dan suka menyanyi. Dia tinggal di Jakarta dengan ibu bapanya, Encik dan Puan Darmawan (Mathias Muchus dan Ucy Nurul). Walau bagaimanapun, Sherina harus meninggalkan rakan-rakannya apabila bapanya menerima pekerjaan sebagai ahli agronomi, di sebuah ladang di Lembang dimiliki oleh Ardiwilaga (Didi Petet). Dalam persekitaran barunya, dia cepat menyesuaikan diri dan memperoleh beberapa rakan-rakan baru. Bagaimanapun, beliau menjadi sasaran pembuli kelas, yang terdiri daripada seorang budak yang bernama Sadam (Derby Romero) dan dua kawan-kawannya. Mereka sering mengganggu anak-anak yang lemah. Sherina tidak dapat menerima rawatan itu dan dia mengumpulkan rakan-rakan beliau dalam perjuangan menentang Sadam. Apabila dia mengiringi bapanya untuk melawat ladang itu, dia mendapati bahawa Sadam adalah anak Ardiwilaga.

Sherina dan Sadam mencabar antara satu sama lain untuk mendaki bukit yang berhampiran dan, apabila tiba, Sadam cuba meninggalkan Sherina belakang. Dia cuba untuk mencari beliau dalam perjalanan pulang ke ladang dan tersandung di seluruh seorang lelaki dewasa. Bersama-sama mereka pergi ke kereta di mana lelaki lain sedang menunggu. Kerana mereka isyarat untuk Sherina untuk masuk ke dalam kereta mereka, Sherina mendengar suara sayu Sadam dari dalam boot memberitahu beliau untuk melepaskan diri. Dia melarikan diri dan, apabila empat penculik meninggalkan, dia mengikuti mereka. Beliau mendapati bahawa mereka telah ditugaskan untuk penculikan Sadam oleh seorang ahli perniagaan licik bernama Kertarajasa (Djaduk Sondhi), yang berhasrat untuk membeli ladang untuk menyiapkan projek pembangunan mereka.

Apabila penculik cuba untuk memanggil Ardiwilaga, mereka mencapai isterinya (Ratna Riantiarno) dan memberitahu beliau untuk menyediakan wang tebusan 3 bilion rupiah. Dia bersetuju kepada keadaan ini dan meyakinkan suaminya untuk menjual tanah itu kepada Natasya (Henidar Amroe), yang telah menawarkan mereka 2 bilion hari sebelum. Kemudian, di tempat persembunyian penculik, Sherina sanggup melepaskan Sadam ketika pengawal sedang tidur. Mereka mengambil dokumentasi menghubungkan samseng untuk Kertarajasa melarikan diri ke balai cerap yang berhampiran, di mana mereka bermalam. Di Jakarta, Kertarajasa menari dengan isterinya, didedahkan sebagai Natasya, dan menyatakan bahawa beliau akan melancarkan projek beliau keesokan harinya sekali perladangan secara sah beliau.

Pada waktu pagi Sadam sakit sangat-sangat. Sherina cuba untuk meninggalkan balai cerap melalui pintu depan hanya untuk mendapati bahawa ia telah dikunci dan penculik di luar. Dengan bantuan Sadam itu dia rappels tembok balai cerap dan outruns dua daripada penculik, membuat perjalanan ke sebuah kampung berdekatan dan menangkap naik ke rumah Ardiwilaga ini; Sadam, bagaimanapun, ditangkap. Sherina tiba hanya kerana dia sedang bersedia untuk menandatangani surat ikatan memberikan negeri ini kepada Natasya dan mendedahkan rancangan Kertarajasa ini. Polis cepat menangkap Natasya dan Kertarajasa, dan apabila penculik cuba untuk mengumpul wang tebusan mereka mereka juga ditangkap. Apabila Sherina dan Sadam kembali ke sekolah selepas cuti mereka adalah rakan-rakan, dan Sadam bersetuju untuk menghentikan buli rakan-rakannya.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Petualangan Sherina telah diarahkan oleh Riri Riza dan Mira Lesmana dan telah diterbitkan oleh Miles Production.[2] Filem ini telah dirancang untuk kos Rp 1.3 bilion (US $ 180,000),[3] tetapi pergi lebih bajet dan akhirnya kos Rp 2 bilion (AS $ 250,000).[2] Penggambaran telah dijalankan dari bulan November hingga Disember 1999.[3] Dalam filem ini, Elfa Secioria mencipta runut bunyi filem itu Lihatlah Lebih Dekat, yang juga merupakan album kedua Sherina, manakala Lesmana menulis lirik untuk lapan lagu.[4] Lesmana berkata bahawa idea-idea dan inspirasi datang dari The Sound of Music dan Grease.[2]

Gaya dan tema[sunting | sunting sumber]

Petualangan Sherina berkaitan dengan tema persahabatan, kanak-kanak, alam sekitar dan hubungan keluarga, di samping menghadapi dengan perniagaan hiburan.[2] Menurut satu kajian oleh The Jakarta Post, jalan cerita yang mudah difahami oleh semua, termasuk kanak-kanak dari semua peringkat masyarakat. Kajian tersebut menyatakan bahawa filem itu mempunyai kualiti grafik yang baik, kerja kamera yang lembut, adegan kemas dibina dan sinematografi yang menarik, terutama penggambaran gunung, hutan dan lanskap. Ini mengingatkan beberapa filem Indonesia dari 1950-an hingga 1970-an, termasuk Si Pintjang (1951), Jenderal Kancil (1958), Bintang Kecil (1963), dan Rio Anakku (1973).[4]

Keluaran dan sambutan[sunting | sunting sumber]

Filem ini ditayangkan pada 7 Jun 2000,[4] dan menerima keluaran meluas pada 14 Jun 2000.[2] Yan Wijaya, menulis dalam The Jakarta Post, berkata filem itu seperti nafas udara segar melalui dunia filem Indonesia basi.[5] Leila S. Chudori, dalam kajian untuk majalah Tempo, menulis bahawa muzik untuk filem itu menarik dan mudah untuk mendengar, dengan visualisasi cemerlang, tetapi suntingan agak huru-hara, dan koreografi kanak-kanak lemah.[6]

Filem ini telah ditonton oleh lebih 1.1 juta orang,[7][8] dan memperoleh Rp 10 bilion (AS $ 1.2 juta).[9]

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Petualangan Sherina menerima hadiah khas juri pada Festival Filem Asia Pasifik 2000. Pada tahun berikutnya ia memenangi Filem Kanak-kanak Terbaik di Festival Filem Bandung. Pada Festival Filem Indonesia 2004, yang pertama di lebih satu dekad, filem itu menerima tiga pencalonan untuk Anugerah Citra tetapi tiada kemenangan.[10]

Anugerah Tahun Kategori Penerima Keputusan
Festival Filem Asia Pasifik 2000 Hadiah Khas Juri Menang
Festival Filem Bandung 2001 Filem Kanak-Kanak Terbaik Menang
Festival Filem Indonesia 2004 Pelakon Terbaik Derby Romero Tercalon
Pelakon Pembantu Terbaik Djaduk Ferianto Tercalon
Pengarah Muzik Terbaik Elfa Secioria Tercalon

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ramadani, Sri (11 Mac 2001). "TV stations gear up for school holidays". The Jakarta Post. Dicapai pada 2015-09-29.
  2. ^ a b c d e Aras, Endi (12 Mei 2000). "'Petualangan Sherina' awaits students on school holiday". The Jakarta Post. Dicapai pada 2012-04-14.
  3. ^ a b Pareanom, Yusi; Laksmini, Gita; Sepriyossa, Darmawan; Pudjiarti, Hani (12 Jun 2000). "Ketika Sherina ada di Mana-Mana". Tempo. Dicapai pada 2012-04-14.
  4. ^ a b c "'Sherina' a film fit for whole family". The Jakarta Post. 18 Jun 2000. Dicapai pada 2012-04-14.
  5. ^ Kurniasari, Triwik (27 Disember 2009). "Cinema comes out of the dark ages". The Jakarta Post. Dicapai pada 2012-04-14.
  6. ^ Chudori, Leila S. (12 Jun 2000). "Sebuah Paket Sukses Bernama Sherina". Tempo. Dicapai pada 2012-04-14.
  7. ^ Junaidi, A. (22 Mac 2007). "Sherina Munaf: No 'chubby cheeks' anymore". The Jakarta Post. Dicapai pada 2012-04-14.
  8. ^ "Local producers take a serious look at children's films". The Jakarta Post. 17 September 2000. Dicapai pada 2012-04-14.
  9. ^ A.K., Arif; Anom, Andari Karina; Suryalibrata, Rian (22 April 2002). "Kisah Sutradara Menjaring Dana". Tempo. Dicapai pada 2012-04-14.
  10. ^ "Penghargaan Petualangan Sherina". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-12-26. Dicapai pada 2012-12-27.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]