Pewarisan takhta British

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Takhta Raja di dalam Dewan Pertuanan, dari sana titah disampaikan di Pembukaan Sidang Parlimen

Pewarisan takhta British ditentukan oleh keturunan, jantina, legitimasi, dan agama. Di bawah undang-undang umum, takhta diwarisi oleh anak-anakanda pemerintah (sovereign) atau oleh garis keturunan (collateral line) terdekat pemerintah tanpa anakanda. Rang Undang-Undang Hak 1689 dan Akta Penyelesaian 1701 menyekat pewarisan takhta kepada keturunan Protestan yang sah dari Sophia dari Hanover yang berada dalam "persekutuan dengan Gereja England". Pasangan Katolik telah hilang kelayakan dari tahun 1689 sehingga undang-undang dipinda pada tahun 2015. Keturunan Protestan daripada mereka yang dikecualikan sebagai penganut Roman Katolik adalah layak.

Raja Charles III ialah pemerintah, dan pewaris takhtanya ialah putera sulungnya, William, Putera Wales. Putera sulung William, Putera George, berada di tempat kedua, diikuti oleh dua adindanya, Puteri Charlotte, dan Putera Louis. Tempat kelima ialah Putera Harry, Duke Sussex, anakanda lelaki bongsu Raja, dan tempat keenam ialah putera sulung Harry, Archie Mountbatten-Windsor. Di bawah Perjanjian Perth, yang berkuat kuasa pada 2015, hanya enam yang pertama dalam susur-galur pewarisan memerlukan persetujuan pemerintah sebelum mereka berkahwin; tanpa persetujuan sedemikian, mereka dan anak-anak mereka akan hilang kelayakan daripada pewarisan.

Empat individu pertama dalam susur-galur pewarisan takhta yang berusia lebih dari 21 tahun, dan pasangan pemerintah (consort), boleh dilantik sebagai kaunselor negara. Kaunselor negara melaksanakan beberapa tugas pemerintah di United Kingdom sementara pemerintah berada di luar negara atau tidak berupaya buat sementara waktu. Jika tidak, individu dalam susur-galur pewarisan takhta tidak perlu mempunyai peranan undang-undang atau rasmi tertentu.

United Kingdom adalah salah satu alam Komanwel, yang merupakan negara berdaulat yang berkongsi orang yang sama dengan raja dan susunan pewarisan takhta yang sama. Pada tahun 2011, perdana-Perdana menteri dari 16 alam ketika itu bersetuju sebulat suara untuk meminda peraturan pewarisan takhta. Primogeni keutamaan lelaki telah diabaikan, yang bermaksud bahawa lelaki yang dilahirkan selepas 28 Oktober 2011 tidak lagi mendahului wanita dalam susur-galur pewarisan, dan larangan perkahwinan dengan Katolik ditarik balik. Raja masih perlu berada dalam persekutuan dengan Gereja England. Selepas undang-undang yang diperlukan telah digubal mengikut perlembagaan setiap alam, perubahan itu berkuat kuasa pada 26 Mac 2015.

Susur-galur pewarisan takhta terkini[sunting | sunting sumber]

Enam kerabat diraja pertama dalam susur-galur pewarisan[note 1]
1. William, Putera Wales
2. Putera George dari Wales
3. Puteri Charlotte dari Wales
4. Putera Louis dari Wales
5. Putera Harry, Duke Sussex
6. Archie Mountbatten-Windsor

Susur-galur pewarisan takhta ini tidak dikemas kini secara rasmi dan menyeluruh. Ketidakpastian menyelubungi bilangan tepat individu yang mungkin layak dalam susur-galur sedarah sesisi. Dalam susur-galur pewarisan takhta, 4,973 keturunan hidup Sophia dari Hanover telah disenaraikan oleh ahli salasilah Amerika, William Addams Reitwiesner, pada tahun 2001 tanpa mengetepikan penganut Roman Katolik. Senarai itu mempunyai 5,753 nama apabila kali terakhir dikemas kini pada Januari 2011. Bahagian pertama susur-galur pewarisan takhta ini diliputi oleh senarai yang berikut, yang beranotasi dan hanya terdiri daripada anak-anakanda lelaki George V, datuk moyang Charles III.

23 nombor pertama dalam senarai, yang kesemuanya adalah keturunan Ratu Elizabeth II, disenaraikan mengikut susunan abjad di laman web rasmi kerajaan British; nombor senarai dan pengecualian yang selebihnya diterangkan dalam anotasi dan nota kaki di bawah. Orang dengan nama huruf condong tidak dinomborkan, sama ada kerana mereka telah meninggal dunia atau, menurut sumber, kerana mereka tidak termasuk dalam susur-galur pewarisan takhta.

Catatan dan sumber
Tanda Sumber untuk penyenaraian atau nota tentang pengecualian daripada pewarisan
1952 Pewarisan diterbitkan pada kenaikan takhta Ratu Elizabeth II pada tahun 1952[2]
B Disenaraikan oleh laman web rasmi monarki British, "Succession", dicapai 9 September 2022.
D Debrett's website (setakat 12 September 2022): "Susur-galur Pewarisan"
W Whitaker's Almanack 2015, London: Bloomsbury, ISBN 978-1-4729-0929-9, p. 22
M Orang-orang ini telah dikecualikan melalui perkahwinan dengan Roman Katolik. Pengecualian ini telah dimansuhkan pada 26 Mac 2015, mengembalikannya kepada susur-galur pewarisan, apabila Perjanjian Perth berkuat kuasa.
X Dikecualikan sebagai Roman Katolik. Pengecualian ini tidak terjejas oleh perubahan selepas Perjanjian Perth.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Isabella Windsor christened at Kensington Palace in the same gown worn by Princess Charlotte". Hello Magazine. 5 July 2016. Dicapai pada 6 January 2017.
  2. ^ "Line of succession to the throne". The Sydney Morning Herald. 7 February 1952. m/s. 6. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 March 2016.

Sumber[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "note" ada tetapi tag <references group="note"/> yang sepadan tidak disertakan