Phan Xích Long

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search

Templat:Vietnamese name

Phan Xích Long
Phan xich long.jpg
Kelahiran1893
Vietnam Selatan
Meninggal dunia22 Februari 1916(1916-02-22) (umur 23)
Saigon, Cochinchina
Nama lainHồng Long, Phan Phát Sanh
OrganisasiNegara Ming Raya
Catatan
Menyatakan diri sebagai Kaisar Vietnam
A map depicting bodies of water in light blue and land in beige. The countries in French Indochina, Vietnam, Laos and Cambodia are in a lighter shade than the other countries. Vietnam is an S shaped country bordering the sea. The various towns located on the map detailing Phan Xich Long's locations are in the southern third of the country.
Peta menunjukkan lokasi aktiviti Phan Xich Long

Phan Xích Long, juga dikenal dengan nama Hồng Long, lahir dengan nama Phan Phát Sanh (1893–1916), adalah seorang geomanci Vietnam dari abad ke-20 yang menyatakan diri sebagai Kaisar Vietnam. Dia cuba memanfaatkan agama untuk memenuhi keinginan politiknya, dan dia mendirikan organisasi agamanya sendiri. Dia turut mengaku sebagai keturunan Kaisar Hàm Nghi dan melakukan upacara untuk memahkotai dirinya sendiri, dan pada tahun 1913 dia cuba merampas kekuasaan dengan memberontak bagi melawan penjajah Perancis. Para pendukungnya melancarkan serangan ke Saigon pada Mac 1913 dan meminum ubat yang konon membuatkan mereka halimunan, dan mereka juga memasang bom di beberapa tempat. Pemberontakan ini gagal kerana tidak ada bom yang meledak dan para pasukan "halimunan" ditangkap.

Pemerintah Perancis menghukum Long dan para pendukungnya ke penjara, dan dan secara terbuka mengakui ingin menjatuhkan kekuasaan Perancis. Sewaktu pemberontakan Cochinchina 1916 melawan kekuasaan Perancis, banyak pendukung Long yang cuba membebaskannya dari penjara. Pasukan Perancis dengan mudah menghalau serangan mereka, dan kemudian Long dan pendukung-pendukungnya dihukum mati.

Rujukan[sunting | sunting sumber]