Physical: 100

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Physical: 100
Genre
Dibangunkan oleh
Jang Ho-gi
Ditulis oleh
  • Kang Sook-kyung
  • Jo Geun-ae
Pengarah
  • Jang Ho-gi
  • Lee Jong-il
Negara asalKorea Selatan
BahasaKorea
Bilangan episod9
Penerbitan
Penerbit eksekutifKim Hyun-gi
Penerbit
  • Yoon Kwon-soo
  • Han Yul
Tempoh siaran51–88 minit
Syarikat penerbitan
  • MBC
  • Luvworks Media
Syarikat pengedaran
Netflix
Penyiaran
Saluran asalNetflix
Siaran asal24 Januari 2023 (2023-01-24) – 21 Februari 2023 (2023-02-21)

Physical: 100 (sering dirujuk sebagai Physical 100[1][2]) ialah siri pertandingan realiti di Netflix. Rancangan survival itu dicipta oleh penerbit MBC, Jang Ho-gi. Ia ditayangkan pada 24 Januari 2023,[3][4] dan disiarkan setiap Selasa jam 17:00 KST (08:00 GMT) selama 9 episod.[5][6] Penamatnya ialah episod kesembilan yang disiarkan pada Februari 21, 2023.[7][8]

Rancangan ini pada asalnya dalam bahasa Korea,[9] tetapi tersedia di Netflix yang dialih suara ke dalam bahasa Inggeris. Premis rancangan ini adalah untuk mencari susuk tubuh manusia yang ideal berdasarkan pelbagai ujian prestasi.[10][11]

Netflix belum lagi mengumumkan rancangan musim kedua.[12]

Format[sunting | sunting sumber]

Seratus pesaing, semuanya terkenal dengan sifat fizikal dan fizikal mereka yang unggul, berdepan antara satu sama lain dalam pelbagai cabaran individu dan pasukan, atau "pencarian" (quest), kekuatan, ketangkasan, ketahanan dan strategi.[13] Pertandingan ini diformatkan seperti kejohanan. Mengikuti setiap pencarian, peserta disingkirkan sehingga hanya tinggal satu untuk memenangi hadiah wang ₩300 juta (≈AS$240 ribu).[14][15][16]

Rancangan ini sering dibandingkan dengan Squid Game, rancangan TV Korea yang paling popular pada tahun 2021 disebabkan oleh persamaannya dalam bahasa dan format penyingkiran pertandingan.[17][18]

Peserta[sunting | sunting sumber]

Pertunjukan bermula dengan 100 peserta lelaki atau perempuan, [19] dengan beberapa disingkirkan setiap episod. Kebanyakan peserta ialah ahli sukan profesional dalam pasukan kebangsaan Korea Selatan, atau merupakan selebriti kecergasan.[9][20]

Quest[sunting | sunting sumber]

Dalam setiap pencarian, peserta perlu mencabar satu sama lain dan beberapa peserta akan tersingkir dalam setiap pencarian.

Quest 0: Cabaran Gantung[sunting | sunting sumber]

Dalam Quest 0, sejumlah 100 peserta yang berpecah kepada dua kumpulan dengan 50 orang digantung dari bar dan dinaikkan di atas air selama yang mereka boleh.

Setiap peserta perlu bertahan selama mungkin dan akan diberi kedudukan mengikut tempoh mereka bertahan di palang sebelum jatuh ke dalam air.

  • Pemenang dari Kumpulan 1 – Kim Kyung-baek, pengajar UDT/SEAL Tentera Laut Korea
  • Pemenang dari Kumpulan 2 – Kim Min-cheol, pendaki ais dan renjer penyelamat gunung Taman Negara Korea

Quest 1: Cabaran Perlawanan Maut 1-1[sunting | sunting sumber]

Dalam Quest 1, sejumlah 100 peserta telah disenaraikan berdasarkan masa Quest 0 sebelum ini, dan peserta yang mendapat kedudukan lebih tinggi mempunyai kelebihan untuk memilih lawan mereka dan jenis Battle Arena yang mereka mahu bersaing.

Battle Arena A terdiri daripada banyak laluan berhalangan dan lebih bermanfaat untuk peserta yang lebih tangkas dan pantas kaki mereka.

Battle Arena B terdiri daripada kawasan pasir yang besar dan rata dengan kolam air di tengah, dan lebih bermanfaat untuk peserta yang lebih kuat, mencadangkan pertempuran fizikal secara langsung.

Para peserta akan berada dalam cabaran Perlawanan Maut 1-1 selama 3 minit untuk mendapatkan penguasaan bola. Peserta yang menguasai bola pada penghujung masa 3 minit dalam arena pertempuran semasa perlawanan maut mereka meneruskan ke Quest seterusnya. Pergelutan dan balingan dibenarkan, tetapi serangan tidak dibenarkan (dengan penalti ialah bola secara automatik diberikan kepada pesaing lain). Peraturan ini dilonggarkan atas persetujuan bersama dua pesaing yang masing-masing mempunyai latar belakang dalam MMA yang mahu perlawanan mereka diadakan di bawah peraturan tersebut.

50 peserta telah tersingkir dalam proses itu.

Quest 2: Cabaran Pasir Bergerak[sunting | sunting sumber]

Sebelum Quest 2, baki 50 peserta dikehendaki memilih 3 peserta teratas yang mereka ingin sertai dalam satu pasukan.

Peserta yang mendapat undian terbanyak akan dicalonkan sebagai ketua pasukan dan disenaraikan berdasarkan jumlah undian yang mereka terima. 10 pasukan terbentuk.

Ketua pasukan dibenarkan memilih 4 ahli pasukan sebagai sebahagian daripada pasukan mereka untuk pencarian seterusnya yang tidak didedahkan kepada mereka sebelum memilih ahli pasukan mereka.

Peserta akan memilih ketua pasukan yang mereka mahu berada dalam pasukan yang sama dengan berdiri di hadapan ketua pasukan yang mereka kehendaki. Sekiranya terdapat lebih daripada 4 peserta dalam pasukan, ketua pasukan akan memilih 4 orang ahli pasukan yang dikehendaki untuk membentuk satu pasukan yang mengandungi 5 orang. Peserta yang selebihnya akan digugurkan oleh ketua pasukan dan perlu memilih ketua pasukan lain untuk membentuk pasukan sekali lagi.

Pemimpin pasukan dengan pangkat yang lebih tinggi akan mempunyai kelebihan untuk memilih ahli pasukan mereka terlebih dahulu berbanding ketua pasukan yang lain.

Selepas memilih ahli pasukan mereka, ketua pasukan kemudiannya akan memilih pasukan yang mereka ingin lawan, tanpa mengetahui apa cabaran seterusnya.

Untuk Quest 2, setiap pasukan yang terdiri daripada 5 orang perlu bekerjasama untuk membina jambatan penyeberangan, dan membawa beg pasir secara ulang-alik, dan tuangkannya ke dalam tiub selama 12 minit. Pasukan yang mempunyai jumlah pasir terkumpul paling sedikit akan disingkirkan.

Pasukan tidak dibenarkan menyerahkan beg pasir mereka kepada ahli pasukan lain. Mereka perlu membawa beg pasir mereka sendiri ke hujung yang lain.

Quest 2.5: Cabaran Kebangkitan[sunting | sunting sumber]

Quest 2.5 adalah eksklusif untuk mereka yang tersingkir dalam Quest 2. Para peserta dibawa ke bilik lain, di mana mereka mendapati batang tubuh mereka tergantung di siling.

Permainan itu memerlukan semua peserta berpegang pada tali selama mungkin untuk mengelakkan patung batang tubuh mereka yang diikat dengan berat tambahan daripada jatuh ke tanah dan pecah.

Berat yang terikat pada batang tubuh adalah berdasarkan 40% daripada jumlah berat badan peserta.

Lima peserta terakhir yang masih memegang tali mereka akan memasuki semula pertandingan, dan mara ke Quest 3.

Quest 3: Cabaran Bot 1.5 Tan[sunting | sunting sumber]

Dalam Quest 3, baki 30 peserta telah dibahagikan kepada tiga pasukan yang terdiri daripada 10 orang. 2 pasukan akan diperlukan untuk bergabung tenaga dan membentuk satu pakatan dan satu pasukan 10 orang.

Mereka akan dikehendaki bekerjasama untuk memindahkan kapal seberat 1.5 tan melintasi arena yang dipenuhi pasir, sambil juga menggali tong kayu oak dan memuatkan kapal dengannya. Berat tambahan tong kayu oak ialah 0.5 tan.

Quest mereka berakhir apabila mereka berjaya menarik kapal ke atas tanjakan kayu dan menarik tali di atas pancang besi.

Kedua-dua pasukan yang mempunyai masa terpantas akan mara ke Quest seterusnya, manakala pasukan yang mempunyai masa paling lambat telah disingkirkan.

Pasukan 1 dan Pasukan 2 menang dengan masa masing-masing 13:34 dan 19:55 minit. Pasukan 3 kalah dengan masa 22:15 minit, dan tersingkir.

Quest 4: Cabaran Perwakilan Pasukan[sunting | sunting sumber]

Quest 4 ialah "perlawanan perwakilan pasukan", di mana baki 20 peserta dipecahkan kembali kepada pasukan asal mereka yang terdiri daripada 5 orang, dan dipaksa untuk bersaing dalam lima tema permainan yang berbeza.

Pemenang setiap perlawanan akan mara ke perlawanan akhir dengan hanya tinggal lima peserta untuk mara ke Quest terakhir.

Pasukan masing-masing memilih perwakilan untuk bersaing dalam permainan, yang berdasarkan mitologi kuno.

Permainan 1: Hukuman Atlas[sunting | sunting sumber]

Perlawanan pertama ialah "Hukuman Atlas", di mana peserta dipaksa untuk memegang batu besar sehingga satu dibiarkan berdiri.

Permainan 2: Api Prometheus[sunting | sunting sumber]

Permainan kedua ialah "Api Prometheus", dan peserta ditugaskan untuk berlari melalui laluan berhalangan secara berulang untuk merebut obor. Hanya orang yang memegang obor terakhir akan menang.

Permainan 3: Sayap Icarus[sunting | sunting sumber]

Permainan ketiga ialah "Sayap Icarus", di mana peserta dipaksa memanjat tali berulang kali sehingga hanya seorang peserta yang tinggal mendaki.

Permainan 4: Ekor Ouroboros[sunting | sunting sumber]

Perlawanan keempat ialah "Ekor Ouroboros", di mana peserta perlu mengejar satu sama lain di sekitar arena dalam usaha untuk "menangkap" mereka sehingga seorang kekal di trek.

Permainan 5: Hukuman Sisyphus[sunting | sunting sumber]

Perlawanan kelima ialah "Hukuman Sisyphus", dan peserta dipaksa untuk menolak batu seberat 100 kg ke atas dan ke atas bukit sehingga hanya lima pesaing yang tinggal dalam pencarian terakhir.[21]

Quest 5: Quest Terakhir[sunting | sunting sumber]

Lima orang yang terselamat yang bertanding dalam pencarian terakhir Physical: 100 ialah Jo Jin-hyeong, Park Jin-yong, Kim Min-cheol, Woo Jin-yong dan Jung Hae-min.

Mereka terpaksa bersaing dalam empat perlawanan, dengan peserta berdiri dalam "formasi pentagon sehingga menjadi titik" dengan seorang peserta tersingkir dalam setiap perlawanan.

Permainan 1[sunting | sunting sumber]

Permainan pertama ialah tarik tali lima hala, dengan semua peserta cuba mendapatkan kunci di hadapan mereka untuk membuka kunci gembok mereka. Kim Min-cheol telah disingkirkan walaupun beliau menjadi kegemaran untuk menang berikutan kemenangannya dalam banyak quest sebelumnya.[22][23][24]

Permainan 2[sunting | sunting sumber]

Permainan kedua dipanggil "selakan segi empat", di mana baki empat peserta berpecah kepada dua pasukan dan cuba menyelak petak sebanyak mungkin selama 5 minit. Satu bahagian berwarna putih dan satu lagi pula hitam, dan pasukan mana yang mempunyai paling banyak warna masing-masing apabila pemasa habis akan menang. Pasukan yang kalah perlu bersaing sesama sendiri 1-1 selama 3 minit.

Jung Hae-min dan Park Jin-yong memenangi pusingan pertama pasukan, meninggalkan Jo Jin-hyeong dan Woo Jin-yong untuk bersaing untuk mara ke perlawanan ketiga. Jo Jin-hyeong telah disingkirkan.

Permainan 3[sunting | sunting sumber]

Perlawanan ketiga ialah larian ulang-alik segi tiga, dengan baki tiga peserta terpaksa berlari ke sana ke mari antara titik permulaan mereka dan "puncak seterusnya" sebelum isyarat permulaan seterusnya. Peserta yang tidak dapat kembali ke titik asal sebelum isyarat seterusnya kalah dalam permainan. Park Jin-yong disingkirkan dalam permainan ini.

Permainan 4[sunting | sunting sumber]

Permainan keempat dan terakhir ialah tarik tali tidak terhingga. Kedua-dua peserta perlu menarik tali mereka sehingga longgar, mencengkam hujung tali yang satu lagi, dan kemudian memusnahkan badan lawan mereka. Woo Jin-yong memenangi Physical: 100, manakala Jung Hae-min tersingkir.

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Rancangan itu meningkat menjadi rancangan bukan Inggeris paling popular di Netflix pada minggu ketiga dan keempat selepas tayangannya.[25][26][27]

Sambutan yang positif[sunting | sunting sumber]

Pertunjukan itu mendapat kenyataan positif daripada pengkritik media kerana "menghancurkan halangan jantina" melalui paparan persaingan wanita yang setanding dengan atlet lelaki elit.[28]

Penerimaan kritikal[sunting | sunting sumber]

Ramai penonton melayari media sosial, mendakwa terdapat penggunaan steroid dalam kalangan peserta. [29] Beberapa penonton juga mendakwa bahawa salah seorang peserta, Kim Da-young, adalah seorang pembuli sekolah, dan mendakwa bahawa adalah ironis baginya untuk muncul dalam rancangan yang tidak sepatutnya membenarkan keganasan.[30]

Dalam budaya popular[sunting | sunting sumber]

Cabaran TikTok yang dipanggil "cabaran gantung" telah diilhamkan oleh Quest 0 rancangan itu, dan menggalakkan peserta untuk bertahan dari bar untuk menguji berapa lama mereka boleh bertahan. Peserta dalam cabaran sering menggunakan gaya gantung yang sama seperti yang dilakukan oleh peserta dalam rancangan itu untuk bertahan lebih lama.[31]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Moss, Molly (3 Februari 2023). "Physical 100 cast: Full list of contestants". Radio Times.
  2. ^ "Physical 100 (Netflix) - Is The Korean Reality Show Any Good?". Nextflicks.
  3. ^ Frew, Cameron (14 Februari 2023). "When do new Physical 100 episodes come out on Netflix?". Dexerto.
  4. ^ "Physical: 100 Contestant Profiles". My K-Pop Shows.
  5. ^ Choi, Yunna (27 Disember 2022). "넷플릭스 '피지컬: 100' 1월 24일 공개→티저 포스터+예고편 공개" [Netflix 'Physical: 100' released on January 24: teaser poster + trailer released] (dalam bahasa Korea). Sports DongA – melalui Naver.
  6. ^ Byungseon, Lim (24 Januari 2023). "넷플릭스 '피지컬 100' 공개, 박성제 MBC 사장 응원 트윗" [Netflix's 'Physical 100' Released, MBC President Park Sung-jae Tweets Support]. Seoul Newspaper (dalam bahasa Korea).
  7. ^ Shore, Martin (20 Februari 2023). "Physical: 100 final — when can you stream the season finale?". What to Watch.
  8. ^ Gordoni, Michaela (14 Februari 2023). "Physical: 100 Season 1 Episode 9 Preview: Release Date, Time, & Where to Watch". The Review Geek (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 22 Februari 2023.
  9. ^ a b Burt, Kayti (17 Februari 2023). "Netflix's Physical: 100 brings earnest and contagious joy to grueling competition". Polygon (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 21 Februari 2023.
  10. ^ McFarland, Melanie (20 Februari 2023). "The strength of "Physical: 100" is in what is has to say about our view of the perfect physique". Salon (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 21 Februari 2023.
  11. ^ Koh, Reena (8 Februari 2023). "Netflix's 'Physical: 100' has 30 contestants left — meet the top 5 fan favorites". Insider.
  12. ^ Weaver, Nicole (16 Februari 2023). "'Physical 100' Fans Want 1 Major Change if There's a Season 2". Showbiz Cheat Sheet.
  13. ^ Dehnart, Andy (25 Januari 2023). "Physical: 100 is a visually spectacular but bulky strength competition". reality blurred. Dicapai pada 26 Januari 2023.
  14. ^ Norton, Romey (24 Januari 2023). "Physical: 100 Season 1 Review - a real-life Squid Game". Ready Steady Cut. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 Januari 2023. Dicapai pada 26 Januari 2023.
  15. ^ Goldbart, Max (17 Januari 2023). "Netflix Unveils Hopes For Next 'Squid Game' With Biggest Ever Korean Film & TV Slate Featuring 'The Glory Part 2′, 'Kill Boksoon' & 'Crash Course In Romance'". Deadline (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 25 Januari 2023. Dicapai pada 25 Januari 2023.
  16. ^ George, Crystal (26 Januari 2023). "Physical: 100 cast: Who's in the Korean reality competition series?". Netflix Life. FanSided. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 Januari 2023. Dicapai pada 26 Januari 2023.
  17. ^ LeGardye, Quinci (17 Februari 2023). "Physical: 100 Isn't Built to Be Brutal". Vulture (dalam bahasa Inggeris). New York. Dicapai pada 21 Februari 2023.
  18. ^ Chute, Harrison (13 Februari 2023). "Netflix's 'Physical: 100' Is the Better 'Squid Game'-Style Reality Show". Collider (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 21 Februari 2023.
  19. ^ Bojalad, Alec (20 Februari 2023). "From Sexyama to Iron Man - The Breakout Stars of Physical: 100". Den of Geek (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 21 Februari 2023.
  20. ^ Shore, Martin (14 Februari 2023). "Physical: 100 cast — meet the contestants of the Squid Game-style game show". What to Watch.
  21. ^ Frew, Cameron (20 Februari 2023). "What time is Physical 100 Episode 9 streaming on Netflix?". Dexerto.
  22. ^ "The Only Contestant On Netflix's "Physical: 100" Who Has Won All The Games So Far". Koreaboo.
  23. ^ Moon, Kat (17 Februari 2023). "A Completely Objective Ranking of the Physical: 100 Finalists". TV Guide.
  24. ^ LeGardye, Quinci (2 Februari 2023). "The 'Physical: 100' Cast: Your Guide to the Top Contestants". Marie Claire (diterbitkan 15 Februari 2023).
  25. ^ B., Karly (11 Februari 2023). "Physical 100 Becomes One of Netflix's Top-Rated Shows". MovieWeb (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 21 Februari 2023.
  26. ^ "'Physical: 100 ' tops Netflix's non-English TV show chart". The Korea Times. 15 Februari 2023.
  27. ^ Kim, Eun-jung (22 Februari 2023). "′Physical 100′ tops Netflix′s non-English show chart for 2nd week". K-Odyssey (dalam bahasa Inggeris). Yonhap News Agency. Dicapai pada 22 Februari 2023.
  28. ^ Casey, Henry T. (8 Februari 2023). "Netflix reality show Physical: 100 just skyrocketed up the Top 10 list — stream or skip?". Tom's Guide.
  29. ^ Jeong-Won, Lim (20 Februari 2023). "Netflix's 'Physical:100' viewers question buff bods of contestants". Korea JoongAng Daily (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 21 Februari 2023.
  30. ^ Ha, Sophie (16 Februari 2023). "'Physical 100' contestant Kim Da Young accused of being a school bully". allkpop. Naver.
  31. ^ Koh, Reena (8 Februari 2023). "TikTokers are trying the 'hanging challenge' from Netflix's 'Physical 100' and finding out it's harder than it looks". Insider.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]