Pierre Amine Gemayel

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pierre Amine Gemayel (24 September 197221 November 2006) (Bahasa Arab: بيار أمين الجميل) dikenali sebagai Pierre Gemayel Jr, Pierre Amine atau hanya Pierre Gemayel; merupakan seorang Kristian-ahli politik Lebanon di Kataeb Party, lebih dikenali sebagai Phalange. Beliau berkhidmat sebagai Menteri Industri semasa beliau dibunuh.

Gemayel adalah anak bekas presiden Amine Gemayel, anak saudara bakal presiden bekas Bachir Gemayel dan cucu lelaki pengasas Kataeb Party pengasas, Pierre Gemayel, selepas beliau terpilih.

Keluarganya telah lama terbabit dalam politik rakyat Lebanon . Gemayel dididik dalam undang-undang Beirut dan Paris, dan kehidupannya di sebuah syarikat dalam Beirut. Kemudian beliau mengambil alih aktiviti ayahnya Amina Gemayel.

Beliau berkahwin dengan Patricia Daif. Beliau mula terbabit dalam politik pada tahun 2000, semasa beliau dipilih ke parlimen di daerah Metn .

Beliau menyertai ayahnya dalam Qornet Shehwan Gathering. Beliau terlibat dalam gerakan pembangkang anti Syria dan berusaha mempengaruhi kerajaan Lebanon. Beliau menentang Presiden Emile Lahoud dan terlibat dalam Revolusi Pokok Cedar selepas pembunuhan bekas Perdana Menteri Rafik Hariri.

Pada Julai 2005, beliau dipilih sebagai Menteri Perindustrian dalam kerajaan Perdana Menteri Fouad Siniora.

Pembunuhannya[sunting | sunting sumber]

Pada 21 November 2006, sehari sebelum Lebanon menyambut Hari Kemerdekaan, penembak melepaskan tembakan pada Gemayel selepas melanggar keretanya di Jdeideh pinggir Beirut. Beliau segera dikejarkan ke hospital berdekatan, di mana beliau disahkan mati.

Saad Hariri, ketua majoriti Parlimen Lebanon dan ketua Arus Elektrik untuk Masa Depan pergerakan politik, telah dituduh oleh Syria mengarahkan pembunuhan Gemayel. Kerajaan Syria telah menyangkal sebarang pembabitan Syria dan mengutuk pembunuhan.

Dr Samir Geagea, pemimpin Pasukan Bersenjata Lebanon, menggesa Presiden Lahoud untuk meletakkan jawatan kerana menuduh Syria mengarahkanpembunuhan tersebut.

Perdana Menteri British Tony Blair dan Rumah Putih juga mengutuk pembunuhan kerana ia sebagai "tindakan keganasan".