Pisau kaca

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ultramikrotom dengan pisau kaca

Pisau kaca ialah pisau dengan bilah yang diperbuat daripada kaca, dengan garis patah membentuk mata pemotong yang sangat tajam.

Pisau kaca telah digunakan pada zaman dahulu kerana ketajaman semula jadi dan mudahnya ia boleh dihasilkan. Dalam mikroskop elektron moden pisau kaca digunakan untuk membuat bahagian ultranipis yang diperlukan untuk pengimejan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pisau obsidian yang dibuat sebelum 5800 BCE

Pada Zaman Batu alat berbilah dibuat dengan memotong batu yang sesuai yang pecah dengan patah konkoidal, satu proses yang dikenali sebagai meremas atau pengurangan litik. Teknik yang sama digunakan untuk membuat alatan, termasuk pisau, daripada obsidian, kaca gunung berapi semula jadi.

Dari tahun 1920-an hingga 1940-an, buah kaca Dur-X dan pisau kek dijual untuk digunakan di dapur di bawah Paten AS 1938.[1] Sebelum ketersediaan luas kutleri keluli tahan karat yang murah, ia digunakan untuk memotong buah sitrus, tomato, dan makanan berasid lain, rasa yang akan dicemari oleh pisau keluli dan yang akan mengotorkan pisau keluli biasa. Mereka telah dibentuk dalam kaca terbaja, dengan tanah canggih yang tajam.[2][3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]