Pita lindung

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pita pelekat berbahan asas kertas
Pita pelukis, sejenis pita pelindung yang biasanya digunakan untuk melukis dinding.

Pita pelekat kertas (bahasa Inggeris: Masking tape) juga dikenali sebagai pita lukis, adalah sejenis pita sensitif tekanan yang terbuat dari kertas nipis dan mudah koyak dan pelekat peka tekanan yang mudah dilepaskan.[1] Pelekat ini adalah elemen utama untuk kegunaannya, kerana ia membolehkan pita mudah dikeluarkan tanpa meninggalkan sisa atau merosakkan permukaan yang dilekatkan/ditampal. Pita ini boleh didapati dalam beberapa kekuatan, dinilai pada skala 1–100 berdasarkan kekuatan pelekat. Kebanyakan operasi mengecat memerlukan pita dalam julat 50. Pita pelekat isi rumah diperbuat daripada kertas yang lebih lemah dan pelekat gred rendah.

Pita pelekat kertas mempunyai pelbagai warna.[1]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pita pelekat kertas dicipta pada tahun 1925 oleh pekerja 3M, Richard Drew.[2] Drew memerhatikan pekerja yang semakin kecewa ketika mereka mengeluarkan kertas daging yang mereka rakamkan ke kereta yang mereka lukis. Pelekat yang kuat pada pita itu mengupas sebilangan cat yang baru saja mereka pakai. Menyentuh kawasan yang rosak meningkatkan kosnya. Drew menyedari perlunya pita dengan pelekat yang lebih lembut.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "紙膠帶應用" (dalam bahasa Cina). Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-10-26. Dicapai pada 2014-03-05.
  2. ^ "Inductees - Richard Gurley Drew". National Inventors Hall of Fame. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 August 2016. Dicapai pada 29 March 2015.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]