Pitch Perfect

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pitch Perfect
Poster keluaran tayangan
PengarahJason Moore
Lakon layarKay Cannon
BerdasarkanPitch Perfect: The Quest for Collegiate A Cappella Glory oleh
Mickey Rapkin
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiJulio Macat
Disunting olehLisa Zeno Churgin
Muzik oleh
  • Christophe Beck
  • Mark Kilian
Syarikat
penerbitan
Gold Circle Films
Diedarkan olehUniversal Pictures
Tarikh tayangan
  • 24 September 2012 
    (Cinerama Dome)
  • 28 September 2012
    (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
112 minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
Bajet$17 juta
Pecah panggung$115.4 juta

Pitch Perfect ialah sebuah filem muzikal komedi Amerika Syarikat 2012 ditulis oleh Kay Cannon dan diarahkan oleh Jason Moore.[2] Filem ini dibintangi Anna Kendrick, Skylar Astin, Rebel Wilson, Anna Camp, Brittany Snow, Ester Dean, Alexis Knapp, Hana Mae Lee, Adam DeVine, Ben Platt, John Michael Higgins dan Elizabeth Banks. Plot ini mengisahkan sekumpulan pelajar perempuan Universiti Barden yang menubuhkan kumpulan a cappella, The Barden Bellas, yang bersaing dengan satu lagi kumpulan a cappella dari kolej mereka untuk memenangi pertandingan peringkat kebangsaan. Filem ini diadaptasi daripada buku bukan cereka tulisan Mickey Rapkin, bertajuk Pitch Perfect: The Quest for Collegiate a Cappella Glory. Penggambaran dimuktamadkan pada Disember 2011, di Baton Rouge, Louisiana.

Tayangan perdana filem ini diadakan di Los Angeles pada 24 September 2012.[3] Ditayangkan pada 28 September 2012 di Amerika Syarikat, filem ini menerima ulasan positif daripada pengkritik. Ia merupakan satu kejayaan komersial[4] dan meraih sebanyak $115 juta di serata dunia. Ia merupakan filem pertama daripada siri filem ini dan diikuti oleh dua kesinambungan filemnya, Pitch Perfect 2 (2015) dan Pitch Perfect 3 (2017). Lakonlayar untuk kesemua tiga filem ini disediakan oleh Kay Cannon.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Pada pertandingan a cappella kebangsaan 2011, kumpulan a capella wanita Universiti Barden, The Barden Bellas, mengadakan persembahan dengan baik sehingga Aubrey Posen (Anna Camp) muntah di atas pentas semasa persembahan solo beliau. Mereka dihina secara terbuka, kalah dalam pertandingan. Empat bulan kemudian, anggota Barden yang baharu, Beca Mitchell (Anna Kendrick) tidak mempunyai keinginan untuk menghadiri kolej, tetapi dia dipaksa berbuat demikian oleh bapanya (John Benjamin Hickey), seorang profesor di universiti, yang dengannya Beca mempunyai hubungan yang tegang. Beliau sebaliknya boleh meneruskan kerjaya sebagai penerbit muzik di Los Angeles, Beca menghabiskan masa beliau membuat adunan mash-up lagu dan mengambil latihan amali di stesen radio sekolah, di mana dia mengenali rakan mahasiswa, Jesse Swanson (Skylar Astin).

Apabila bapa Beca mendapati dia tidak menghadiri kelas, bapanya datang kepadanya dengan cadangan: jika dia menyertai kelab dan masih tidak mahu kekal di kolej selepas satu tahun, dia akan membenarkan Beca untuk meninggalkan kolej, dan dia akan membayar untuk Beca untuk berpindah ke Los Angeles untuk mengejar kerjaya muziknya. Selepas beberapa pujukan daripada Chloe Beale (Brittany Snow) bersama pemimpin Bellas bersama-sama dengan Aubrey, dia berat hati menyertai Barden Bellas. Aubrey pada mulanya tidak bersetuju merekrut Beca, tetapi dia akhirnya menyerah kerana keperluan yang terdesak akan ahli dan bakat Beca. Beca menyertai bersama sekumpulan wanita lain yang tidak sesuai dengan acuan tipikal Bellas: Cynthia-Rose (Ester Dean), Stacie Conrad (Alexis Knapp), Lilly Onakuramara (Hana Mae Lee), dan Fat Amy (Rebel Wilson). Jesse juga didedahkan telah menyertai kumpulan saingan lelaki Bellas, Treblemakers, tetapi rakan sebiliknya Benji ditolak selepas dipanggil "pelik" oleh Bumper.

Bellas mengambil bahagian dalam pertandingan serantau tenggara di Universiti Carolina. Atas desakan Aubrey, mereka mempersembahkan medley yang sama yang membantu Bellas maju ke peringkat akhir pada tahun sebelumnya. Walaupun dengan senarai lagu lama mereka, kumpulan itu berjaya mendapat tempat kedua, yang melayakkan mereka ke separuh akhir. Malangnya, kecelakaan menimpa Beca apabila Treblemakers menyebabkan kegemparan dengan sekumpulan a capella lama selepas pertandingan tersebut. Bellas cuba untuk campur tangan, tetapi Beca tanpa sengaja memecahkan sekeping tingkap dengan trofi. Pemecahan tingkap ini memberi amaran kepada seorang pegawai polis di luar bangunan yang kemudiannya menahannya. Jesse kemudian mengikat jamin Beca, tetapi membuat keadaan menjadi lebih buruk dengan melibatkan ayahnya. Dalam keadaan yang marah, ayahnya memberitahu Beca bahawa dia tidak lagi akan membayar untuknya berpindah ke Los Angeles kerana kejadian itu. Hal ini memberangkan Beca, yang mendinginkan persahabatannya dengan Jesse. Dalam pada itu, Beca mencadangkan kepada Bellas cuba untuk menjadi lebih berani, tetapi Aubrey menegaskan bahawa mereka akan menang dengan himpunan yang sentiasa digunakan kumpulan itu pada masa lalu.

Pada separuh akhir, Beca menyanyikan salah satu lagu kegemarannya secara spontan ke dalam lagu "tradisional" dalam senarai set Bellas dalam usaha untuk menghidupkan kembali orang ramai selepas mereka seolah-olah telah hilang minat. Walaupun penonton seolah-olah menikmati adunan semula Beca, Bellas mendapat tempat ketiga dalam pertandingan selepas Treblemakers dan Footnotes. Aubrey naik angin dengan Beca, yang kemudiannya berhenti. Tetapi perkara yang lebih baik untuk Bellas berlaku apabila Footnotes kemudian hilang kelayakan untuk pertandingan kebangsaan kerana penyanyi utama sebenarnya masih di sekolah tinggi, yang sebaliknya menyebabkan Bellas dipanggil semula untuk mengambil bahagian. Bellas dibentuk semula selepas cuti musim bunga, dengan pengecualian Beca. Semasa latihan, Chloe menentang kedegilan Aubrey. Kumpulan itu mula berpecah-belah, lantas mencetuskan pergaduhan. Sementara itu, Beca cuba untuk meminta maaf kepada Jesse yang enggan memberi. Beca kemudian meminta maaf kepada Bellas atas tindakan beliau semasa separuh akhir dan meminta satu lagi peluang, yang akhirnya dibenarkan Aubrey. Setelah mempunyai perbualan dari hati ke hati antara kumpulan, Bellas membuat keputusan untuk menerima pakai gaya muzik Beca yang lebih moden dan asli. Sementara itu, ketua kumpulan Treblemakers, Bumper (Adam DeVine) meninggalkan Treblemakers selepas ditawarkan pekerjaan sebagai seorang penyanyi sokongan bagi John Mayer. Dengan pemergian Bumper, Jesse memujuk Trebelmakers tiga kali untuk membenarkan rakan sebiliknya yang sebelum ini ditolak, Benji (Ben Platt) menyertai kumpulan menggantikan tempat Bumper.

Pada pertandingan a capella kebangsaan, Bellas menyanyi sebuah lagu yang digubah oleh Beca, yang termasuk "Don't You (Forget About Me)" lagu yang ditampilkan dalam The Breakfast Club, salah satu filem kegemaran Jesse. Ia bertindak sebagai permohonan maaf yang lebih berkesan daripada Beca, dan selepas persembahan itu, dia dan Jesse bercium. Bellas memenangi pertandingan kebangsaan lalu enam bulan kemudian, uji bakat untuk ahli baru berlangsung.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

The Barden Bellas
Anna Kendrick sebagai Beca Mitchell
Brittany Snow sebagai Chloe Beale
  • Anna Kendrick (gambar) sebagai Beca Mitchell, seorang pelajar baru berusia 18 tahun yang sebenarnya tidak berminat menyertai The Bellas pada mulanya, namun lama-kelamaan menyertainya. Beliau bercita-cita menjadi penerbit muzik, dan akhirnya menjadi ketua baru The Bellas.
  • Anna Camp sebagai Aubrey Posen, pemimpin dan tradisionalis The Bellas. Berusia 22 tahun, dia tidak suka sikap Beca pada mulanya, tetapi kemudian dia memutuskan untuk membiarkan Beca mengetuai Bellas.
  • Brittany Snow (gambar) sebagai Chloe Beale, pelajar senior, pemimpin kedua The Bellas yang baik hati dan lemah lembut.
  • Rebel Wilson sebagai Patricia "Fat Amy", ahli eksentrik dan komedik The Bellas dari Tasmania, Australia, berusia 19 tahun.
  • Alexis Knapp sebagai Stacie Conrad, anggota the Bellas yang sangat terdorong secara seksual.
  • Hana Mae Lee sebagai Lily Onakuramara, anggota the Bellas dengan suara yang sangat perlahan, hampir tidak dapat didengari, dan sering mengatakan hal-hal aneh.
  • Kelley Alice Jakle sebagai Jessica.
  • Shelley Regner sebagai Ashley. seorang pemain beatbox
  • Ester Dean sebagai Cynthia-Rose Adams, anggota The Bellas yang tomboy dan seorang lesbian.
  • Wanetah Walmsley sebagai Denise, peman bes asal kumpulan itu. Dia dianggap sebagai bekas kekasih Cynthia Rose kerana dia berkata, "Saya masih sayang kamu," kerana Cynthia Rose "mengaku" sebagai seorang lesbian.
The Treblemakers
  • Skylar Astin sebagai Jesse Swanson, seorang pelajar baru Barden pada usia 18 tahun yang berharap dapat menjadi seorang komposer skor filem. Beliau menyertai Treblemakers. Selepas Bumper meninggalkan Treblemakers, Jesse memimpin dan membawa Benji ke dalam pasukan.
  • Ben Platt sebagai Benji Applebaum, rakan sebilik dan kawan Jesse, dan seorang ahli silap mata. Seorang peminat Treblemakers, dia ditolak semasa uji bakat. Walau bagaimanapun, dia menjadi Treblemaker selepas Jesse menjadi pemimpin.
  • Adam DeVine sebagai Bumper Allen, pemimpin The Treblemakers yang berusia 18 tahun yang kasar dan sombong. Antagonis utama dalam filem ini.
  • Utkarsh Ambudkar sebagai Donald, orang kanan Bumper, yang merupakan seorang beatboxer dan penyanyi rap, dan menjadi vokalis utama. Dia telah melakukan hubungan seks dengan Kori, yang menyebabkan penyingkirannya daripada Barden Bellas.
  • Michael Viruet sebagai Unicycle
  • David Del Rio sebagai Kolio
  • Gregory Gorenc sebagai Greg
  • Wes Lagarde sebagai "Hat", dia tidak pernah dirujuk oleh nama sebenar; Hat ialah nama panggilan Bumper untuknya.
  • Steven Bailey sebagai Steven
  • Brian Silver sebagai Brian
  • Michael Anaya sebagai Michael
Watak tambahan[5]
  • Kether Donohue sebagai Alice, bekas pemimpin Bellas ketika Aubrey dan Chloe adalah junior.
  • Nicole Lovince sebagai Kori, bekas ahli Bellas yang disingkirkan kerana melakukan hubungan seks dengan Donald, salah seorang daripada Treblemakers.
  • Caroline Fourmy sebagai Mary Elise, bekas ahli Bellas yang juga disingkirkan kerana melakukan hubungan seks dengan Treblemakers.
  • Freddie Stroma sebagai Luke, pengurus stesen radio yang memainkan adunan DJ Beca di udara. Dia memanggil Beca sebagai "Becky".
  • Jinhee Joung sebagai Kimmy-Jin, rakan sebilik Beca yang berketurunan Korea-Amerika tidak pernah berbicara, ia hanya menatap Beca dengan sinis.
  • Christopher Mintz-Plasse sebagai Tommy, pelancar uji bakat kumpulan a cappella di Universiti Barden.
  • John Michael Higgins sebagai John Smith, pengulas ICCAs.
  • Elizabeth Banks sebagai Gail Abernathy-McKadden, pengulas ICCAs.
  • John Benjamin Hickey sebagai Dr. Benjamin Mitchell, Bapa Beca, seorang profesor di kolej, yang menegaskan bahawa dia menghadiri kelas dan terlibat secara aktif.
  • Drew Seeley sebagai suara lelaki #5, dia menyanyi untuk Treblemakers

Pelakon Suara [6][sunting | sunting sumber]

Studio: FKN Dubbing Sdn. Bhd
Watak Versi Melayu
Fat Amy Muniera Anuar
Beca Mitchell Suriani Samsudin
Chloe Beale Iqa Zawani
Stacie Iqa Zawani
Aubrey Prosen Nurul Izzati Saad
Cynthia Rose Noriah Abdul Rahman
Benji Sharul Nizam Samsudin
Clef#4 Sharul Nizam Samsudin
Jesse Azizul Sani Salleh
Donald Azizul Sani Salleh
Bumper Allen Shazali Samsudin
Dr. Mitchell Jamalludin Zakaria

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Filem ini berdasarkan buku novel tulisan Mickey Rapkin bertajuk Pitch Perfect: The Quest for Collegiate a Cappella Glory. Rapkin, penyunting senior di majalah GQ, meluangkan masanya meliputi pertandingan a capella sekolej. Beliau mengikuti Beelzebubs Tuft University, Divisi University of Oregon (ilham untuk Bellas), dan Hullabahoos University of Virginia, yang membuat penampilan kameo dalam filem itu. Buku Rapkin sebahagiannya menumpukan perhatian kepada perkumpulan, berparti dan persaingan. Dua ahli daripada komuniti a capella, Deke Sharon, yang mengasaskan Kejuaraan Antarabangsa bagi A Capella Seluruh Kolej (bahasa Inggeris: International Championship of Collegiate A Cappella), dan Ed Boyer, kedua-duanya dalam buku Rapkin, telah dibawa untuk menggubah lagu, menerbitkan vokal dan bertindak sebagai pengarah muzik, di mana mereka menjalankan "a cappella boot camp" selama sebulan.[7] Filem ini telah difilemkan di seluruh kampus dan di dalam bangunan Universiti Negeri Louisiana di Baton Rouge, Louisiana.[8] Elizabeth Banks merupakan penerbit dan pelakon bersama dalam filem ini.[8]

Pemilihan pelakon[sunting | sunting sumber]

Bahagian pemilihan pelakon termasuk Justin Coulter, Rich Delia, Allison Estrin, dan Michael Roth.[9] Penerbit Elizabeth Banks muncul secara keseluruhan dalam filem ini bersama John Michael Higgins sebagai pengulas pertandingan.[10]

Paul Brooks berkata: "Pertama sekali, kami mencari pelakon yang mempunyai naluri komedi dan fikir kami akan bertuah dengan pelakon hebat yang kebetulan lucu dan benar-benar boleh menari dan mungkin menyanyi. Ternyata kami bertuah dengan pelakon kami!"[11] Menurut penerbit Elizabeth Banks, "Watak Beca memerlukan seseorang yang berasas, yang mempunyai pandangan yang kuat di dunia, yang lucu dan empati dan seseorang yang kita semua boleh hayati dan sokong." Mengenai Kendrick, beliau berkata, "Anna ialah semua perkara tersebut, dan tiada pilihan lain." Rakan penerbit Brooks berkata "Saya lihat Anna dalam Up in the Air dan fikir ia ialah persembahan yang paling indah, elegan, seimbang dan mengagumkan. Anna ialah pilihan pertama kami untuk peranan Beca."[11]

Apabila mewujudkan watak Jesse, Max Handelman berkata "Kami sedang mencari seseorang yang mempunyai gaya John Cusack. Kami perlukan seseorang yang agak kekok tetapi bukan ahli gek, tetapi tidak begitu hebat hinggakan anda tidak menimbulkan keraguan untuknya." Skylar Astin telah dipilih untuk peranan itu. Mengenai uji bakat Astin, Banks berkata keserasian antara Skylar dan Anna apabila mereka membaca bersama-sama sebelum penggambaran "jelas dan mereka dapat saling berbalas secara spontan antara satu sama lain."[11]

Rebel Wilson dikenali kerana persembahannya dalam filem Bridesmaids semasa uji bakat untuk watak Fat Amy, yang diperolehi beliau. Moore teringat Wilson menyanyikan lagu Lady Gaga, "The Edge of Glory" sambil menepuk-nepuk "dadanya dengan tangannya." Dia berkata, "Saya tidak pernah mendengar akhir lagu itu kerana saya ketawa sangat keras. Ada keterbukaan yang indah ini dengan cara Rebel mendekati segala-galanya, dan pendekatan itulah yang berkesan dengan baik untuk watak itu.[11] Adam DeVine secara peribadinya dipilih oleh Banks dan Handelman untuk watak Bumper selepas mereka melihat lakonannya dalam siri televisyen Workaholics. Banks mengakui yang beliau dan suaminya merupakan "peminat setia Workaholics," dan selepas menontonnya pada satu malan semasa pemilihan pelakon filem, mereka melihat DeVine dan "segera memikirkan" beliau menjadi pilihan terbaik untuk watak Bumper. Beliau pada mulanya menolak kerana beliau bukanlah seorang penyanyi. DeVine akhirnya mengejutkan Banks dan Handelman dengan kemahiran vokalnya.[11] Anna Camp telah dipilih untuk menjayakan watak Aubrey. Penerbit Max Handelman berkata, "Saya dan isteri (Elizabeth) merupakan peminat setia Anna daripada True Blood. Aubrey diwujudkan sebagai antagonis Beca, dan Beca sudah agak bermata, jadi sangat penting untuk mencari seorang pelakon yang boleh membawakan watak Aubrey sebagai seseorang yang gila-gila tetapi juga bersimpati."[11]

Keluaran[sunting | sunting sumber]

Filem ini ditayangkan pada 28 September 2012 di Amerika Syarikat.

Media rumah[sunting | sunting sumber]

Pitch Perfect dikeluarkan dalam bentuk DVD, Blu-ray, dan pek kombo Blu-ray/DVD pada 18 Disember 2012.[12]

Sambutan[sunting | sunting sumber]

Pecah panggung[sunting | sunting sumber]

Pitch Perfect meraih $65 juta di Amerika Utara dan $50.3 juta di wilayah lain dengan jumlah kutipan sebanyak $115.4 juta sejak keluaran, mengatasi belanjawan $17 juta.[13]

Filem ini dipertontonkan dalam keluaran terhad di Amerika Syarikat dan Kanada pada 28 September 2012, dan keluaran secara meluas di A.S. dan Kanada pada 5 Oktober 2012. Ia meraih $1.8 juta pada hari pembukaan keluaran tayangan dan $4.9 juta pada hari pertama keluaran secara meluas.[14] Pada pembukaan secara meluas di hujung minggu, filem ini menduduki nombor dua, di belakang Taken 2 dan Hotel Transylvania, dengan meraih kutipan $14.8 juta.[15] Penonton pembukaan hujung minggu ialah 81 peratus wanita. Pembukaan hujung minggu juga menarik perhatian penonton muda dengan 55% penonton pembukaan hujung minggu di bawah umur 25.[16] Filem ini merupakan filem komedi muzikal ketiga dengan kutipan tertinggi, di belakang Pitch Perfect 2, dan School of Rock.[13]

Ulasan[sunting | sunting sumber]

Pitch Perfect menerima ulasan positif daripada pengkritik. Di laman web agregat ulasan Rotten Tomatoes, filem ini mempunyai penilaian 81%, berdasarkan 140 ulasan, dengan purata penilaian sebanyak 6.4/10. Laman itu menyebut, "Plot Pitch Perfect berungkapan tetap, tetapi persembahannya sangat baik dan lagu muzik juga menarik."[17] Metacritic memberikan markah 66 daripada 100, berdasarkan 33 orang pengkritik, yang menunjukkan "ulasan umum".[18] Penonton yang ditinjau oleh CinemaScore memberikan filem itu gred "A" pada skala A+ hingga F.[19]

David Edelstein daripada NPR memilih filem itu sebagai salah satu filem terbaik tahun ini[20] dan Entertainment Weekly memilih runut bunyinya sebagai salah satu yang terbaik tahun ini.[21] Chris Tookey daripada Daily Mail memuji Rebel Wilson bagi persembahannya.[22] Roger Ebert memberikan filem tersebut 2 daripada 4 bintang, dan memuji Rebel Wilson untuk persembahannya yang "lucu dan bersahaja", tetapi juga menyatakan bahawa "Ia adalah dua buah lagu-dan-tarian yang dibina di sekeliling saingan kumpulan a cappella. Itu yang lebih menarik, saya rasa - tetapi tidak, mereka akan mempamerkan persembahan yang lebih baik."[23]

Anugerah dan penghargaan[sunting | sunting sumber]

Anugerah Kategori Pencalon Keputusan
Anugerah Persatuan Pengkritik Penyiaran Filem Pelakon Wanita Terbaik di dalam sebuah Komedi Rebel Wilson Tercalon
Anugerah Persatuan Pengkritik Filem Detroit Persembahan Kerjayaan Rebel Wilson Tercalon
Motion Picture Sound Editors[24] Muzik Terbaik di dalam Filem Cetera Muzikal Pitch Perfect Menang
Anugerah Filem MTV[25] Best Breakthrough Performance Rebel Wilson Menang
Best Musical Moment Anna Kendrick, Rebel Wilson, Anna Camp, Brittany Snow, Alexis Knapp, Ester Dean, dan Hana Mae Lee Menang
Best WTF Moment Anna Camp ("Hack-Appella") Tercalon
Best Female Performance Rebel Wilson Tercalon
Anugerah People's Choice Favorite Comedy Movie Pitch Perfect Tercalon
Persatuan Pengkritik Filem San Diego San Diego Film Critics Society Award for Best Supporting Actress Rebel Wilson Tercalon
Anugerah Pilihan Remaja[26] Choice Movie: Comedy Pitch Perfect Menang
Choice Movie Actress: Comedy Anna Kendrick Tercalon
Choice Movie Actress: Comedy Rebel Wilson Menang
Choice Movie Actor: Comedy Skylar Astin Menang
Choice Movie: Scene Stealer Ben Platt Tercalon
Choice Movie: Scene Stealer Hana Mae Lee Tercalon
Choice Movie: Breakout Adam DeVine Tercalon
Choice Movie: Villain Adam DeVine Menang
Anugerah Muzik Amerika Favorite Soundtrack Pitch Perfect Menang

Runut bunyi[sunting | sunting sumber]

Pitch Perfect (Original Motion Picture Soundtrack)
Runut bunyi oleh
Pelbagai artis
Dilancarkan pada25 September 2012
TempatAmerika Syarikat Edit the value on Wikidata
Genre
Panjang30:50
BahasaBahasa Inggeris Edit the value on Wikidata
SyarikatUniversal Music
PengedarUniversal Studios, UIP-Dunafilm (en) Terjemah dan Netflix Edit the value on Wikidata
PengarahJason Moore Edit the value on Wikidata
PenerbitElizabeth Banks, Paul Brooks (en) Terjemah dan Max Handelman (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Single daripada Pitch Perfect (Original Motion Picture Soundtrack)
  1. "Cups"
    Dikeluarkan: 26 Mac 2013[27]
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pitch Perfect: Original Motion Picture Soundtrack dikeluarkan secara digital pada 25 September 2012, dan fizikal pada 2 Oktober 2012.[28] Tiga lagu daripada album itu, termasuk lagu "Cups", menaiki carta Billboard Hot 100. Ia merupakan album runut bunyi paling laris 2013 dan telah terjual 1.2 juta unit di Amerika Syarikat pada April 2015.[29][30]

Pada 14 September, Kira Kazantsev memenangi Miss America 2015 selepas menyanyikan lagu "Happy" nyanyian asal Pharrell Williams dengan genderang cawan,[31] yang mempunyai persamaan dengan watak Anna Kendrick dalam Pitch Perfect.[32]

Senarai runut
No.TajukGubahanMasa
1."Don't Stop the Music"The Treblemakers3:06
2."Let It Whip"The Treblemakers2:25
3."Since U Been Gone"
  • Ester Dean
  • Skylar Astin
2:27
4."Cups"Anna Kendrick1:17
5."Riff Off: Ladies of the '80s (Mickey/Like a Virgin/Hit Me with Your Best Shot/It Must Have Been Love, Songs About Sex (S&M/Let's Talk About Sex/I'll Make Love to You/Feels Like the First Time/No Diggity)"
  • The Barden Bellas
  • The Treblemakers
  • The BU Harmonics
3:45
6."Bellas Regionals: The Sign/Eternal Flame/Turn the Beat Around"The Barden Bellas2:40
7."Right Round"The Treblemakers (featuring My Name Is Kay)3:18
8."Pool Mashup: Just the Way You Are/Just a Dream"The Barden Bellas1:39
9."Party in the U.S.A."The Barden Bellas1:04
10."Trebles Finals: Bright Lights Bigger City/Magic"The Treblemakers2:34
11."Bellas Finals: Price Tag/Don't You (Forget About Me)/Give Me Everything"The Barden Bellas3:39
12."Toner (Instrumental Suite)"
  • Christophe Beck
  • Mark Kilian
2:56
Jumlah masa: 30:50


Kesinambungan[sunting | sunting sumber]

Pitch Perfect 2 (2015)[sunting | sunting sumber]

Pada Disember 2012, Skylar Astin mendedahkan beliau dan Rebel Wilson telah mengadakan perjumpaan dengan Universal mengenai kesinambungan filem itu.[33]

Pada April 2013, telah diumumkan yang kesinambungan filem itu akan ditayangkan pada 2015.[34] Elizabeth Banks akan mengarahkan kesinambungan Pitch Perfect dengan Kay Cannon kembali menulis skrip.[35] Brooks akan menerbitkannya untuk Gold Circle Films bersama Banks dan Max Handelman. Cannon menerbitkan bersama Jeff Levine daripada Gold Circle. Kendrick, Astin, Wilson, Camp, Snow, Platt, DeVine, Dean, Knapp, Jakle, Regner, Walmsley, Banks, dan Higgins semuanya akan membawakan semula peranan mereka. Tambahan lagi, Hailee Steinfeld dan Chrissie Fit akan menyertai barisan pelakon sebagai Emily dan Flo, Barden Bellas yang baru, sementara Katey Sagal juga menyertai barisan pelakon sebagai ibu Emily dan bintang YouTube Jerman Flula Borg bakal muncul dalam peranan yang tidak diketahui.[36][37]

Telah diumumkan pada Januari 2014 bahawa kesinambungan filem itu akan ditayangkan pada 15 Mei 2015.[38] Pada 10 Jun 2015, perancangan untuk filem ketiga telah diumumkan secara rasmi, dengan Kay Cannon kembali menulis skrip.[39]

Pitch Perfect 3 (2017)[sunting | sunting sumber]

Pada 10 Jun 2015, filem ketiga telah diumumkan secara rasmi, dengan Kay Cannon kembali menulis skrip.[40] Filem ini yang dijadual akan ditayangkan pada 21 Julai 2017, sebelum ditukar ke 4 Ogos 2017, sebelum ditukar semula ke tarikh asal.[41] Akhirnya ia diumumkan akan ditayangkan pada 22 Disember 2017. Beberapa hari kemudian, ia telah diumumkan yang Kendrick dan Wilson akan membawakan semula peranan mereka, dan kemudian Brittany Snow juga diumumkan akan kembali menjayakan filem ini.[42] Hailee Steinfeld juga akan membawakan kembali peranannya.[43] Pada 18 Oktober 2016, Anna Camp juga diumumkan akan kembali. Pada 2 Januari 2017, Ester Dean dan Chrissie Fit mengesahkan mereka akan ke Atlanta untuk menjayakan filem itu, membawakan semula peranan mereka.[44] Banks juga akan kembali mengarah, dan juga sebagai penerbit bersama Max Handelman dan Paul Brooks.[45] Banks kemudiannya mengumumkan yang beliau tidak akan mengarahkan filem tersebut berikutan komitmennya pada kerjanya serta tanggungjawab keibubapaan, tetapi kekal sebagai penerbit.[46]

Siri televisyen[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Pitch Perfect: Bumper di Berlin Pada September 2021, Universal Television mengumumkan bahawa siri televisyen berdasarkan filem itu telah ditempah di Peacock.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "PITCH PERFECT". British Board of Film Classification. 4 September 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-09-24. Dicapai pada 2013-02-26.
  2. ^ "Pitch Perfect Trailer, News, Videos and Reviews". ComingSoon.net. Dicapai pada 2012-10-01.
  3. ^ THR Staff (25 September 2012). "'Pitch Perfect' Premiere Arrivals: Anna Kendrick, Rebel Wilson and Elizabeth Banks Gallery". The Hollywood Reporter. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  4. ^ Buchanan, Kyle (23 Oktober 2013). "Who Will Make 2014's Most Valuable Stars List?". Vulture. Dicapai pada 29 Oktober 2014. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  5. ^ "Pitch Perfect (2012) : Full Cast & Crew". IMDb.com. Dicapai pada 2016-04-14.
  6. ^ "Senarai Pelakon Suara - Pitch Perfect (BM)". Dicapai pada 27 Januari 2021.
  7. ^ "PITCH PERFECT – Production Notes". Cinema Review. 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-04-20. Dicapai pada 14 Jun 2013. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  8. ^ a b "'Pitch Perfect' finds ideal shooting locations on campus". Lsureveille.com. 3 November 2011. Dicapai pada 7 Februari 2014. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  9. ^ "Pitch Perfect (2012); full cast and crew". Internet Movie Database. Dicapai pada 14 Jun 2013. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  10. ^ Stransky, Tanner (28 November 2011). "Elizabeth Banks talks 'Hunger Games' and new film 'Pitch Perfect'". Entertainment Weekly. Dicapai pada 10 Januari 2012. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  11. ^ a b c d e f "Production Notes" (PDF). Universal Studios. Dicapai pada 22 Januari 2013. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  12. ^ "Pitch Perfect (2012) DVD and Blu-ray". VideoETA. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-07-14. Dicapai pada 2014-06-09.
  13. ^ a b "Pitch Perfect (2012)". Box Office Mojo.
  14. ^ "Pitch Perfect (2012) – Daily Box Office Results". Box Office Mojo. Dicapai pada 14 Jun 2013. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  15. ^ "Weekend Box Office Results for October 5–7, 2012". Box Office Mojo.
  16. ^ "Weekend Report: 'Taken 2' Kills, 'Frankenweenie' Fails". Box Office Mojo. 7 Oktober 2012. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  17. ^ "Pitch Perfect". Rotten Tomatoes. Dicapai pada 12 Julai 2015. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  18. ^ "Pitch Perfect". Metacritic. Dicapai pada 3 Januari 2014. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  19. ^ Andrew Stewart (7 Oktober 2012). "'Taken 2′ nabs $50 mil to double predecessor's debut take". Variety. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  20. ^ Edelstein, David (21 Disember 2012). "David Edelstein's Top 12 Movies of 2012". NPR. Dicapai pada 14 Jun 2013. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  21. ^ Valby, Karen (6 Disember 2012). "'Les Miserables' and the best movie soundtracks of 2012". Entertainment Weekly. Dicapai pada 14 Jun 2013. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  22. ^ Chris Tookey (21 Disember 2012). "Pitch Perfect review: Rebel Wilson is a star of the future as Fat Amy hits the right note". Daily Mail. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  23. ^ Pitch Perfect Movie Review & Film Summary (2012) Roger Ebert
  24. ^ King, Susan (17 Januari 2013). "'Argo,' 'The Hobbit' in contention for Golden Reel awards". Los Angeles Times. Tribune Company. Dicapai pada 18 Januari 2013. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  25. ^ Warner, Denise (14 April 2013). "2013 MTV Movie Awards winners list". Entertainment Weekly. Dicapai pada 15 April 2013. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  26. ^ Ng, Philiana (22 Mei 2013). "Teen Choice Awards: 'Twilight: Breaking Dawn – Part 2' Leads First Wave of Nominees". The Hollywood Reporter. Dicapai pada 23 Mei 2013. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  27. ^ "Top 40/Mainstream Future Releases - Mainstream Hit Songs Being Released and Their Release Dates". allaccess.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-02-23. Dicapai pada 15 Mac 2013.
  28. ^ "Pitch Perfect Track List" (PDF). Universal Studios. Dicapai pada 16 September 2012. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  29. ^ Grein, Paul (2 Januari 2014). "Chart Watch: The Top 10 Albums and Songs of 2013". Yahoo! Music. Dicapai pada 21 April 2015. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  30. ^ Lipshutz, Jason (21 April 2015). "Why Are Soundtracks Suddenly Back? Because They're Better Than Ever". Billboard. Prometheus Global Media. Dicapai pada 21 April 2015. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  31. ^ "Miss New York Kira Kazantsev Crowned Miss America 2015". WABC-TV. 14 September 2014. Dicapai pada 15 September 2014. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  32. ^ "A threepeat: Miss New York Kira Kazantsev crowned Miss America". CNN. 15 September 2014. Dicapai pada 15 September 2014. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  33. ^ Orange, B. Alan (19 Disember 2012). "EXCLUSIVE: Pitch Perfect 2 in the Works; Rebel Wilson to Return". MovieWeb. Dicapai pada 14 Jun 2013. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  34. ^ Smith, Grady (16 April 2013). "'Pitch Perfect' sequel coming in 2015". Entertainment Weekly. Dicapai pada 14 Jun 2013. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  35. ^ Kroll, Justin (27 Januari 2014). "Elizabeth Banks to Direct 'Pitch Perfect 2′". Variety. Dicapai pada 27 Januari 2014. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  36. ^ Highfill, Samantha (6 Februari 2014). "Anna Kendrick, Rebel Wilson will return for 'Pitch Perfect 2'". Entertainment Weekly. Dicapai pada 7 Februari 2014. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  37. ^ Bahr, Lindsaay (14 Februari 2014). "Casting Net: Brittany Snow is back for 'Pitch Perfect 2'; Plus, Jessica Alba, more". Entertainment Weekly. Dicapai pada 15 Februari 2014. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  38. ^ "'Pitch Perfect 2' release date set for May 2015". 2014-01-30. Dicapai pada 2014-02-17.
  39. ^ Kit, Borys (10 Jun 2015). "'Pitch Perfect 3' Moving Forward at Universal With Writer Kay Cannon". The Hollywood Reporter. Dicapai pada 3 September 2015. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  40. ^ "'Pitch Perfect 3' Moving Forward at Universal With Writer Kay Cannon (Exclusive)". hollywoodreporter.com. 6 Oktober 2015. Dicapai pada 17 Oktober 2016.
  41. ^ "'Pitch Perfect 3' Changes Its Performance Date To August 2017". deadline.com. 29 September 2015. Dicapai pada 17 Oktober 2016.
  42. ^ "'Pitch Perfect 3' Chimes In With Summer 2017 Date; Anna Kendrick, Rebel Wilson Back". deadline.com. 15 Jun 2015. Dicapai pada 17 Oktober 2016.
  43. ^ "Hailee Steinfeld joins Pitch Perfect 3". mtv.com. 13 Ogos 2015. Dicapai pada 17 Oktober 2016.
  44. ^ http://www.hollywoodreporter.com/news/pitch-perfect-3-adds-anna-939099
  45. ^ "Elizabeth Banks to Direct 'Pitch Perfect 3' (EXCLUSIVE)". variety.com. 27 Oktober 2015. Dicapai pada 17 Oktober 2016.
  46. ^ "Elizabeth Banks Pulls Out of 'Pitch Perfect 3' Directing Gig Due to Mom Duties". usmagazine.com. 6 Jun 2016. Dicapai pada 17 Oktober 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]