Plak perintis

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ilustrasi Plak Perintis
Plak yang dipasang di Pioneer 10

Plak perintis adalah sepasang plak aluminium anod emas yang diletakkan di atas kapal angkasa 1972 Pioneer 10 dan 1973 Pioneer 11, yang memaparkan mesej bergambar, sekiranya sama ada Pioneer 10 atau 11 dipintas oleh kehidupan luar angkasa. Plak menunjukkan angka telanjang seorang lelaki dan perempuan manusia bersama dengan beberapa simbol yang direka untuk memberi maklumat tentang asal usul kapal angkasa..[1]

Pesawat Perintis 10 dan 11 adalah objek pertama manusia yang dibina untuk mencapai halaju melarikan diri dari Sistem Suria. Plak dipasang pada topang sokongan antena angkasa lepas dalam kedudukan yang akan melindungi mereka dari hakisan oleh debu kosmik.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Idea asal, bahawa kapal angkasa Perintis harus membawa mesej dari manusia, pertama kali disebut oleh Eric Burgess[2] apabila dia melawat Makmal Pendorongan Jet di Pasadena, California, semasa misi Mariner 9. Beliau menghampiri Carl Sagan, yang telah memberi ceramah mengenai komunikasi dengan orang luar angkasa yang bijak di sebuah persidangan di Crimea.

Sagan bersemangat tentang idea menghantar mesej dengan kapal angkasa Pioneer. NASA bersetuju dengan rancangan itu dan memberinya tiga minggu untuk menyediakan mesej. Bersama Frank Drake, beliau telah membuat plak dan karya seni itu disediakan oleh Linda Salzman Sagan, yang merupakan isteri Sagan pada masa itu.

Kedua-dua plak dihasilkan di Precision Engravers, San Carlos, California.

Plak pertama dilancarkan dengan Pioneer 10 pada 2 Mac 1972, dan yang kedua diikuti dengan Pioneer 11 pada 5 April 1973.

Ciri-ciri fizikal[sunting | sunting sumber]

  • Bahan: Alumnium anod emas 6061 T6
  • Keluasan: 229 mm (9 inci)
  • ketinggian: 152 mm (6 inci)
  • Ketebalan: 1.27 mm (0.05 inci)
  • Kedalaman ukiran yang mendalam: 0.381 milimeter (381 µm) (0.015 inci)
  • Massa: abggaran. 0.120 kilogram (120 g) (4.2 oz)

Simbolisme[sunting | sunting sumber]

Peralihan hiperhalus hidrogen neutral[sunting | sunting sumber]

Hiperhalus peralihan hidrogen neutral

Di sebelah kiri atas plat adalah perwakilan skematik peralihan hiperhalus hidrogen, yang merupakan elemen paling banyak di alam semesta. Peralihan spin-flip elektron atom hidrogen mempunyai kekerapan kira-kira 1420.405 MHz, yang sepadan dengan tempoh 0.704 ns. Cahaya pada kekerapan ini mempunyai panjang gelombang vakum 21,106 cm (yang juga jarak perjalanan cahaya dalam tempoh masa itu). Di bawah simbol, garis mendatar kecil yang mewakili digit binari 1-menentukan unit panjang (21 cm) serta unit masa (0.7 ns). Kedua-dua unit digunakan sebagai ukuran dalam simbol lain.[3]

Angka lelaki dan perempuan[sunting | sunting sumber]

Angka lelaki dan perempuan

Di sebelah kanan plak, seorang lelaki dan seorang wanita ditunjukkan di hadapan kapal angkasa.[4] Di antara kurungan yang menunjukkan ketinggian wanita, perwakilan binari nombor 8 dapat dilihat (1000, dengan kecacatan kecil pada sifar pertama). Dalam unit panjang gelombang peralihan hiperhalus hidrogen ini bermakna 8 × 21 cm = 168 cm.

Tangan kanan lelaki itu dibangkitkan sebagai tanda kehendak yang baik. Walaupun isyarat ini tidak difahami, ia menawarkan cara untuk menunjukkan ibu jari yang menentang dan bagaimana anggota badan dapat dipindahkan.[5]

Pada asalnya, Sagan bertujuan agar manusia diperlihatkan untuk memegang tangan, tetapi tidak lama kemudian menyedari bahawa alam luar angkasa mungkin menganggap mereka sebagai makhluk tunggal dan bukannya dua organisma.[5]

Lukisan asal angka tersebut berdasarkan lukisan oleh Leonardo da Vinci dan ukiran Yunani.[5]

Alat kelamin wanita tidak digambarkan secara terperinci; hanya pubis Mons ditunjukkan. Telah dituntut bahawa Sagan, mempunyai sedikit masa untuk menyelesaikan plak, mengesyaki NASA akan menolak lukisan yang lebih rumit dan oleh itu membuat kompromi hanya untuk selamat.[6] Carl Sagan mengatakan bahawa keputusan untuk tidak memasukkan garis menegak pada alat kelamin wanita (cleft pudendal) yang akan disebabkan oleh persimpangan labia majora disebabkan oleh dua sebab. Pertama, ukiran Yunani wanita tidak termasuk garis itu. Kedua, Carl Sagan percaya bahawa reka bentuk dengan gambaran yang jelas tentang alat kelamin wanita akan dianggap terlalu lucah untuk diluluskan oleh NASA.[5] Menurut penafsiran Robert S. Kraemer, bagaimanapun, reka bentuk asal yang dikemukakan kepada ibu pejabat NASA termasuk garis yang menunjukkan vulva wanita itu,[7] dan garis ini telah dipadamkan sebagai syarat untuk kelulusan reka bentuk oleh John Naugle, bekas ketua Pejabat Angkasa Angkasa NASA dan bekas ketua saintis agensi itu.[7]

Kedudukan relatif Matahari ke pusat Galaksi dan 14 pulsar[sunting | sunting sumber]

Pedudukan relatif Matahari dengan pusat galaksi dan 14 pulsar dengan tempoh mereka ditandakan

Corak radial di sebelah kiri plak menunjukkan 15 baris yang berasal dari asal yang sama. Empat belas garisan mempunyai nombor perduaan panjang sama, yang berdiri untuk tempoh pulsar, menggunakan hidrogen spin-flip kekerapan peralihan sebagai unit. Sejak tempoh ini akan berubah dari masa ke masa, zaman pelancaran boleh dikira daripada nilai ini.

Panjang garis menunjukkan jarak relatif dari pulsar ke Matahari. Tanda semak di hujung setiap baris memberikan koordinat Z serenjang ke satah galaksi.

Jika plak ditemui, hanya beberapa pulsar yang boleh dilihat dari lokasi penemuannya. Menunjukkan lokasi dengan sebanyak 14 pulsar menyediakan lebihan supaya lokasi asal boleh tersegitiga walaupun hanya sebahagian daripada pulsar diiktiraf.

Data untuk salah satu pulsar adalah mengelirukan. Apabila plak direka, kekerapan pulsar "1240" (kini dikenali sebagai J1243-6423) diketahui hanya tiga digit perpuluhan ketara: 0.388 saat.[1]

Peta ini menyenaraikan tempoh pulsar ini dalam perduaan kepada ketepatan yang jauh lebih besar: 100000110110010110001001111000. Penggenapan ini pada kira-kira 10 bit penting (100000110100000000000000000000) akan memberikan sedikit ketidakpastian ini. Pulsar ini diwakili oleh garis panjang yang menunjuk ke bawah dan ke kanan.

Baris kelima belas di plak meluas ke arah yang jauh, di belakang angka manusia. garis ini menunjukkan jarak relatif Matahari dengan pusat galaksi.

Gambar pulsar dan gambarajah atom hidrogen dikongsi bersama dengan Rekod Emas Voyager.

Sistem Suria[sunting | sunting sumber]

Sistem Suria dengan trajektori kapal angkasa Perintis

Di bahagian bawah plak adalah gambarajah skema Sistem Suria. Gambar kecil kapal angkasa ditunjukkan, dan trajektori menunjukkan jalannya melintasi Musytari dan keluar dari Sistem Suria. Kedua-dua Pioneer 10 dan 11 mempunyai plak yang sama; bagaimanapun, selepas pelancaran, Pioneer 11 telah diarahkan ke arah Zuhal dan dari sana ia keluar dari Sistem Suria. Dalam hal ini plak Pioneer 11 agak tidak tepat. Penerbangan Zuhal dari Pioneer 11 juga akan sangat mempengaruhi arah dan destinasi masa depan berbanding Pioneer 10, tetapi fakta ini tidak digambarkan dalam plak.

Gelang Zuhal boleh memberikan tanda-tanda lanjut untuk mengenal pasti Sistem Suria. Cincin di sekitar planet Musytari, Uranus, dan Neptun tidak diketahui apabila plak itu direka; Walau bagaimanapun, tidak seperti Zuhal, sistem gelang pada planet-planet ini tidak begitu mudah dilihat dan kelihatan seperti Zuhal. Pluto dianggap sebagai planet apabila plak direka; pada tahun 2006 IAU mengklasifikasikan Pluto sebagai planet kerdil dan pada tahun 2008 sebagai plutoid. Lain-lain besar badan yang diklasifikasikan sebagai planet kerdil, seperti Eris, tidak digambarkan, kerana mereka tidak diketahui pada masa plak itu dibuat.

Nombor binari di atas dan di bawah planet menunjukkan jarak relatif ke Matahari. Unit ini adalah 1/10 dari orbit Zuhrah. Daripada "1" dan "0", "I" dan "-" biasa digunakan.

Siluet kapal angkasa[sunting | sunting sumber]

Siluet kapal angkasa Perintis berbanding dengan saiz manusia

Di belakang tokoh-tokoh manusia, siluet kapal angkasa Perintis ditunjukkan dalam skala yang sama supaya saiz manusia dapat disimpulkan dengan mengukur kapal angkasa.

Kritikan[sunting | sunting sumber]

Salah satu bahagian rajah yang merupakan antara yang paling mudah bagi manusia untuk memahami mungkin antara yang paling sukar untuk pencari makhluk luar angkasa untuk memahami: anak panah menunjukkan trajektori Perintis. Satu rencana dalam Scientific American[8] mengkritik penggunaan anak panah kerana anak panah adalah artifak masyarakat pemburu-pengumpul seperti yang ada di Bumi; pencari yang mempunyai warisan budaya yang berbeza dapat menemukan simbol panah tanpa maksud.

Pengkritik seni dan aktivis Craig Owens mengatakan bahwa kecenderungan seksual dipamerkan oleh pilihan untuk menjadikan lelaki itu dalam rajah melaksanakan gerakan gelombang untuk menyambut para makhluk luar angkasa sementara wanita dalam gambar rajahnya memiliki tangannya di sisinya.[9] Feminis juga mengambil isu ini dengan alasan yang sama.[10]

Carl Sagan menyesali bahawa angka-angka dalam ukiran siap gagal dilihat panrasi. Walaupun ini adalah niat, angka terakhir muncul Kaukasia.[10] Dalam lukisan asal, lelaki itu ditarik dengan potongan rambut "Afro", jadi ciri fizikal Afrika tambahan akan dimasukkan ke dalam lelaki itu untuk membuat angka kelihatan lebih panik, tetapi butiran itu ditukar kepada "bukan Afrika-Mediterranean yang keriting rambut "dalam ukiran siap.[11] Tambahan pula, Carl Sagan mengatakan bahawa Linda Sagan bermaksud menggambarkan lelaki dan wanita itu sebagai rambut coklat, tetapi rambutnya hanya digariskan dan bukannya kedua-duanya digariskan dan teduh menjadikan rambutnya kelihatan berambut perang.[12] Orang lain mempunyai tafsiran yang berbeza tentang perlumbaan orang yang digambarkan oleh angka-angka. Orang kulit putih, orang kulit hitam dan Asia masing-masing cenderung untuk berfikir bahawa angka-angka itu menyerupai kumpulan ras mereka sendiri, jadi, walaupun sesetengah orang bangga bahawa bangsa mereka telah dipilih untuk mewakili semua manusia, yang lain melihat angka sebagai "sangat rasis" pengecualian jelas "kaum lain.[7]

Linda Sagan membuat keputusan untuk membuat angka-angka bogel untuk menangani masalah jenis pakaian yang mereka pakai untuk mewakili semua manusia dan menjadikan angka-angka lebih anatomi pendidikan untuk alam luar angkasa, tetapi kebogelan mereka dilihat sebagai pornografi oleh media Amerika.[7] Menurut ahli astronomi Frank Drake, terdapat banyak tindak balas negatif terhadap plak kerana manusia dipamerkan telanjang.[13] Apabila imej reka bentuk akhir diterbitkan dalam akhbar-akhbar Amerika, satu akhbar memaparkan imej dengan kemaluan lelaki itu dikeluarkan dan satu lagi akhbar menerbitkan imej dengan kedua alat kelamin lelaki itu dan puting perempuan itu dikeluarkan. Dalam satu surat kepada akhbar, seseorang dengan marah menulis bahawa mereka merasakan bahawa ketelanjangan imej membuat imej lucah. Sebaliknya, dalam surat lain untuk surat khabar yang sama, seseorang itu kritikal terhadap keberanian orang-orang yang mendapati gambaran kebogelan menjadi cabul.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Carl Sagan; Linda Salzman Sagan; Frank Drake (1972-02-25). "A Message from Earth" (PDF). Science. 175 (4024): 881–884. Bibcode:1972Sci...175..881S. doi:10.1126/science.175.4024.881. PMID 17781060. Unknown parameter |last-author-amp= ignored (bantuan) Paper on the background of the plaque. Pages available online: 1 Diarkibkan 2008-02-28 di Wayback Machine, 2 Diarkibkan 2008-02-28 di Wayback Machine, 3 Diarkibkan 2008-02-28 di Wayback Machine, 4 Diarkibkan 2008-02-28 di Wayback Machine.
  2. ^ Pournelle, Jerry (April 1982). "The Osborne 1, Zeke's New Friends, and Spelling Revisited". BYTE. m/s. 212. Dicapai pada October 19, 2013.
  3. ^ Rosenthal, Jake. "The Pioneer Plaque: Science as a Universal Language". The Planetary Society. Dicapai pada 10 January 2017.
  4. ^ "Send aliens modern messages of Earth's equality and diversity, say scientists". The Guardian. 10 September 2015. Dicapai pada 10 September 2015.
  5. ^ a b c d Sagan, C. (2009). Carl Sagan, Cosmic Connection: An Extraterrestrial Perspective, Cambridge University Press pp. 22-25 ISBN 0-521-78303-8
  6. ^ Alan Fletcher, "The art of looking sideways", Phaidon Press, 2001. ISBN 0-7148-3449-1.
  7. ^ a b c d Wolverton, M. (2004). The Depths of Space: The Story of the Pioneer Planetary Probes Joseph Henry Press. pp. 79, 80 & 82. ISBN 0-309-53323-6
  8. ^ Ernst Gombrich ‘The Visual Image’, 1972 in Scientific American (eds [[:]]) Communication. San Francisco, California, Freeman, pp. 46–60; originally in a special issue of Scientific American, September 1972; republished in Gombrich (1982) The Image and the Eye: Further Studies in the Psychology of Pictorial Representation, London, Phaidon, pp. 137–61.
  9. ^ Bogue, R. (1991). Mimesis in Contemporary Theory: (vol. 2) Mimesis, semiosis, and power. USA: John Benjamins Publishing Company. pp. 176. ISBN 1-55619-150-2 (hb.) (v. 2 : US)
  10. ^ a b Achenbach, J. (1999). Captured by Aliens: The Search for Life and Truth in a Very Large Universe New York, NY: Citadel Press Books. pp. 92. ISBN 0-8065-2496-0
  11. ^ Gepper, A.C.T. (2012). Imagining Outer Space: European Astroculture in the Twentieth Century. New York, NY: Smithsonian Institution. pp. 297. ISBN 978-0-230-23172-6
  12. ^ Spangenburg, R. & Moser, K. (2004). Carl Sagan: A Biography USA: Greenwood Press. pp. 74. ISBN 0-313-32265-1
  13. ^ Cited in Carl Sagan, Murmurs of Earth, 1978, New York, ISBN 0-679-74444-4

Pautan luar[sunting | sunting sumber]