Planet tanpa teras

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Planet tanpa teras adalah sejenis planet bumian teori yang tidak mempunyai teras logam, iaitu planet ini secara berkesannya adalah mantel berbatu gergasi. Walaupun namanya begitu, ia tidak sama dengan bumi berongga.

Asal[sunting | sunting sumber]

Menurut kertas kerja 2008 oleh Sara Seager dan Linda Elkins-Tanton,[1] terdapat mungkin dua cara di mana sebuah planet tanpa teras boleh membentuk.

Dalam kes yang pertama, planet terkumpul dari bahan yang kaya dengan air teroksida sepenuhnya seperti kondrit, di mana semua besi logam terikat menjadi kristal mineral silikat. Planet itu boleh terbentuk di kawasan yang lebih sejuk lebih jauh dari bintang pusat.

Dalam kes yang kedua, planet ini terkumpul dari kedua-dua bahan logam yang kaya dengan air dan yang kaya besi. Walau bagaimanapun, besi logam bertindak balas dengan air untuk membentuk oksida besi dan membebaskan hidrogen sebelum pembezaan teras logam berlaku. Dengan syarat titisan besi adalah sebati dan cukup kecil (<1 sentimeter), keputusan akhir meramalkan bahawa besi dioksidakan dan terperangkap dalam mantel, tidak dapat membentuk teras.

Medan magnet[sunting | sunting sumber]

Medan magnet bumi adalah hasil daripada teras cecair logam yang mengalir, menurut kepada teori dinamo, tetapi dalam super-Bumi jisim boleh menghasilkan tekanan tinggi dengan kelikatan besar dan suhu lebur yang tinggi yang boleh mencegah bahagian dalaman daripada terasing kepada lapisan yang berbeza dan sebagainya menyebabkan mantel tanpa teras yang tidak berbeza. Magnesium oksida, yang berbatu di Bumi, boleh menjadi logam cecair pada tekanan dan suhu yang dijumpai di dalam super-Bumi dan boleh menjana medan magnet dalam mantel-mantel super-Bumi.[2] [3]

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Saiz diramalkan planet tanpa teras dan berteras biji adalah sama dalam beberapa peratus, yang menjadikannya sukar untuk mentafsir komposisi bahagian dalaman eksoplanet berdasarkan jisim dan jejari planet yang diukur.[4]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Seager, S.; L.Elkins-Tanton (2008). "Coreless Terrestrial Exoplanets". ApJ. 688: 628–635. arXiv:0808.1908. Bibcode:2008ApJ...688..628E. doi:10.1086/592316.
  2. ^ Super-Earths Get Magnetic 'Shield' from Liquid Metal, Charles Q. Choi, SPACE.com, November 22, 2012 02:01pm ET,
  3. ^ The Effect of Lower Mantle Metallization on Magnetic Field Generation in Rocky Exoplanets, Ryan Vilim, Sabine Stanley, Linda Elkins-Tanton, (Submitted on 25 Apr 2013)
  4. ^ A Framework for Quantifying the Degeneracies of Exoplanet Interior Compositions, L. A. Rogers, S. Seager, (Submitted on 16 Dec 2009 (v1), last revised 4 Jun 2010 (this version, v2))