Pocari Sweat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pocari Sweat
Jenis produkMinuman sukan
Dihasilkan olehOtsuka Pharmaceutical
Negara asalJapan
Diperkenalkan1980
PasaranAsia Timur dan Tenggara, juga di Timur Tengah di wilayah tertentu
Laman sesawangpocarisweat.jp (Jepun)
pocarisweat.sg (Singapura)

Pocari Sweat (Jepun: ポカリスエット, Hepburn: Pokari Suetto) merupakan salah satu minuman ringan dan minuman sukan terpopular di Jepun, dihasilkan oleh Otsuka Pharmaceutical Co, Ltd. Minuman ini pertama kali dijual pada tahun 1980 di Jepun dan turut dijual di kawasan Asia Timur, Asia Tenggara, Timur Tengah dan Australia.

Pocari Sweat mempunyai rasa yang ringan, tidak berkarbonat dan diiklankan sebagai "minuman pengganti ion dalam tubuh". Memiliki rasa jeruk yang ringan dengan sedikit meninggalkan sensasi sisa rasa jeruk setelah diminum. Bahan komposisinya ialah air, gula, asid sitrik, natrium sitrat, natrium klorida, kalium klorida, Kalsium laktik, magnesium karbonat dan perasa.[1] Serta dijual dalam bentuk cairan yang dikemas dalam tin aluminium dan botol plastik. Namun, terdapat juga yang dalam bentuk serbuk.

Tata nama[sunting | sunting sumber]

Bahagian pertama nama, Pocari, tidak memiliki sebarang maksud; istilah itu dicipta untuk perkataan yang jelas.[2]

Istilah "sweat" (peluh) bermaksud cairan tubuh yang dihasilkan dari keringat, dalam bentuk makanan cenderung memiliki rasa gelihati tertentu dengan penempatan tertutup atau konotasi untuk penutur bahasa Inggeris. Namun, nama yang telah dipilih oleh pengeluar awalnya untuk tujuan pemasaran produk sebagai minuman sukan di Jepun,[3] di mana masyrakat pada umumnya tidak mementingkan penerjemahan nama-nama yang muncul dalam bahasa Inggeris dan kerana tidak terganggu oleh konotasinya sendiri. Hal ini sebahagian besar berasal dari gagasan tentang apa yang dimaksudkan untuk dipasarkan kepada peminum: semua nutrisi dan elektrolit hilang ketika berpeluh.[4][5]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-11-22. Dicapai pada 2010-10-02.
  2. ^ "Laman web rasmi Pocari Sweat". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-23. Dicapai pada 2010-10-02.
  3. ^ Global Business Languages, pp.18-19 Tracy L. Melin, Nina M. Ray, 2005
  4. ^ Language Awareness: Use/Misuse of Loan-words in the English Language in Japan, Andrea Simon-Maeda
  5. ^ Herbig, Paul A. (1998). Handbook of cross-cultural marketing. Binghamton, NY: International Business Press. m/s. 3. ISBN 0-7890-0154-3.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]