Poesaka Terpendam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Poesaka Terpendam
Iklan, Poestaka Timoer
Dihasilkan olehTan Khoen Yauw
Dibintangi
Syarikat
penerbitan
Tarikh tayangan
  • 22 Oktober 1941 (1941-10-22) (Hindia Timur Belanda)
NegaraHindia Timur Belanda
BahasaIndonesia

Poesaka Terpendam (Ejaan yang Disempurnakan: Pusaka Terpendam) ialah sebuah filem 1941 dari Hindia Timur Belanda diterbitkan oleh Tan's Film dan lakonan Roekiah, Djoemala, dan Kartolo.

Plot[sunting | sunting sumber]

Dua orang anak muda, Agoes dan Badjoel, perjalanan dari Palembang ke Jawa Barat dan diberitahu keindahan dua saudara perempuan, Zaenab dan Djoeleha, yang tinggal di kampung Cicadas dengan bapa mereka. Rakan-rakan membuat keputusan untuk melawat Cicadas. Sementara itu, seorang pemimpin penjahat tempatan bernama Ramelan telah meminta tangan Zaenab dalam perkahwinan. Dia dan bapanya Ardi menolak, dan Ramelan terpaksa meninggalkan.

Melalui surat lama ditemui di Ardi, Ramelan belajar harta dikebumikan mengandungi kira-kira 30,000 gulden. Dia memutuskan untuk menggali sehingga, menculik Zaenab dan Djoeleha dalam proses. Melihat ini, Agoes dan Badjoel mengikuti Ramelan ke tempat persembunyian geng dalam sebuah gua dan berjuang untuk menyelamatkan harta dan perempuan.

Selepas menyelamatkan gadis-gadis dan mengalahkan penyamun, Agoes dan Badjoel dibenarkan untuk berkahwin Zaenab dan Djoeleha. harta, sementara itu, dibahagikan di kalangan mereka.[1]

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Poesaka Terpendam dihasilkan oleh Tan's Film dan dibintangi oleh Roekiah dan Rd Djoemala. Ia juga menampilkan Titing, Kartolo, Ismail, Ramli, dan Wolly Sutinah.[2] Penggambaran untuk filem itu, asalnya bertajuk Poesaka Pendeman, bermula pada Jun 1941.[3] Adegan untuk filem hitam dan putih ini telah difilemkan di Banten, termasuk tasik Tasikardi di Serang dan Tasik Tikoro dalam Rajamandala. Filem ini menampilkan beberapa lagu keroncong, beberapa daripadanya dinyanyikan oleh Roekiah.[4][5]

Keluaran dan sambutan[sunting | sunting sumber]

Poesaka Terpendam dikeluarkan pada 22 Oktober 1941, pada cuti Aidilfitri. Ia bermula pada masa yang sama di Panggung Sampoerna di Surabaya, Teater Luxor di Yogyakarta, Teater Centraal di Buitenzorg, dan Teater Rialto dalam Senen, Batavia.[4][5] Pratonton dalam Poestaka Timoer menjanjikan persembahan hebat Roekiah serta satu komik luar biasa dari Kartolo.[4]

Pertjatoeran Doenia dan Filem menulis bahawa ia adalah satu-satunya filem setakat ini di mana Djoemala seolah-olah keluar dari tempat; pengulas menulis bahawa Djoemala seolah-olah terlalu keras dan luar biasa semasa babak aksi.[6] Satu kajian di De Indische Courant memuji pemandangan filem itu.[1]

Filem ini mungkin hilang, begitu juga dengan semua filem Indonesia dari sebelum tahun 1950 mengikut pakar antropologi visual Amerika Karl G. Heider.[7] Filem yang dihasilkan di Hindia difilemkan pada filem nitrat sangat mudah terbakar, dan selepas kebakaran memusnahkan banyak gudang Produksi Film Negara pada tahun 1952, filem-filem lama difilemkan pada nitrat sengaja dimusnahkan.[8] Walau bagaimanapun, Kristanto merekodkan beberapa sebagai telah terselamat di arkib Sinematek Indonesia, dan sejarawan filem Misbach Yusa Biran menulis bahawa beberapa filem propaganda Jepun terselamat di Perkhidmatan Maklumat Kerajaan Belanda.[9]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Sumber petikan[sunting | sunting sumber]

  • Biran, Misbach Yusa (2009). Sejarah Film 1900–1950: Bikin Film di Jawa. Komunitas Bamboo working with the Jakarta Art Council. ISBN 978-979-3731-58-2.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Biran, Misbach Yusa (2012). "Film di Masa Kolonial". Indonesia dalam Arus Sejarah: Masa Pergerakan Kebangsaan. V. Ministry of Education and Culture. m/s. 268–93. ISBN 978-979-9226-97-6.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Heider, Karl G. (1991). Indonesian Cinema: National Culture on Screen. Honolulu: University of Hawaii Press. ISBN 978-0-8248-1367-3.CS1 maint: ref=harv (link)
  • "Ismail Djoemala: Dari Doenia Dagang ke Doenia Film". Pertjatoeran Doenia dan Film. Batavia. 1 (9): 7–8. February 1942.
  • "Poesaka Terpendam". Pertjatoeran Doenia dan Film. Batavia. 1 (4): 40. September 1941.
  • "Poesaka Terpendem". Poestaka Timoer. Yogyakarta (66): 29. 15 Oktober 1941.
  • "Poesaka Terpendam". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-27. Dicapai pada 27 July 2012.
  • "Sampoerna: "Poesaka terpendam"". De Indische Courant. Surabaya. 10 October 1941. m/s. 2.
  • "Warta dari Studio" [Laporan dari Studio]. Pertjatoeran Doenia dan Film. Batavia. 1 (2): 27. July 1941.