Pokémon Go

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pokémon Go
PembangunNiantic, Inc.
PenerbitParadigm Mall Johor Bahru
PengarahTatsuo Nomura Sunting ini di Wikidata
ArtisDennis Hwang
KomposerJunichi Masuda
SiriPokémon
EnjinUnity
PlatformiOS, Android
PelepasanGunakan AU sebagai ganti AUS. 6 Julai 2016

US 6 Julai 2016

EU 13 Julai 2016[1]
GenreRealiti diperkukuhkan
ModPemain tunggal, berbilang pemain

Pokémon Go (digayakan sebagai Pokémon GO) merupakan sebuah permainan mudah alih percuma untuk dimainkan berdasarkan lokasi realiti diperkukuhkan yang dikembangkan oleh Niantic, Inc dan diterbitkan oleh The Pokémon Company sebagai sebahagian daripada francais Pokémon. Ia telah dikeluarkan pada bulan Julai 2016 bagi peranti iOS dan Android.

Permainan ini membolehkan pemain untuk menangkap, menempur, dan melatih makhluk maya, dipanggil Pokémon, yang muncul di seluruh dunia sebenar. Ia menggunakan GPS dan kamera peranti yang serasi. Permainan ini adalah percuma untuk bermain walaupun ia menyokong pembelian dalam aplikasi bagi barangan permainan tambahan. Satu pilihan sahabat peranti boleh dipakai Bluetooth dirancang untuk keluaran akan datang, Pokémon Go Plus, dan akan memberi amaran kepada pengguna apabila Pokémon berdekatan.

Permainan ini dengan cepat menjadi salah satu aplikasi peranti pintar yang paling digunakan selepas dilancarkan, mengatasi rekod terdahulu yang dipegang oleh Candy Crush Saga di Amerika Syarikat, dan merupakan anugerah kepada nilai saham Nintendo, yang memiliki sebahagian daripada The Pokémon Company. Ia dipuji oleh beberapa profesional perubatan lantaran berpotensi meningkatkan kesihatan mental dan fizikal pemain, tetapi menarik beberapa kontroversi kerana laporan ia menyebabkan kemalangan dan menjadi gangguan awam di beberapa tempat.

Cara Permainan[sunting | sunting sumber]

Selepas berjaya membuka akaun, pemain boleh menubuhkan identiti dan avatar seperti warna kulit, rambut, pakaian, kasut, jantina, dan aksesori seperti beg, cermin mata. Dalam peta permainan mempunyai 2 ciri yang penting, iaitu PokéStop, dan Pokémon Gym. Kedua-dua ciri ini boleh membekalkan Pokéballs (untuk tangkap Pokémon), beri (untuk memudahkan proses tangkapan), item yang khas untuk evolusi Pokémon ke tahap yang lain, ubat yang boleh hidupkan Pokémon semula, dan telur Pokémon yang boleh menetaskan Pokémon. Selain itu, setiap hari Pokémon Gym juga akan membekalkan satu Raid Pass percuma yang khas untuk memberikan pemain peluang untuk cabar dan tangkap Pokémon yang lebih kuat dan susah didapati di mana-mana tempat.

Gym adalah tempat bagi pemain untuk mencabar pemain yang lain untuk mempertandingkan kekuatan Pokémon yang dimiliki. Setiap individu cuma boleh letakkan satu Pokémon dalam gym tersebut. Biasanya, PokéStop dan Pokémon Gym merupakan tempat yang bermakna, bersejarah, senang diakseskan tanpa bahaya. Melalui letakkan Pokémon ke dalam gym tersebut, pemain akan dapat wang yang dinamakan sebagai Pokécoin. Pemain boleh membeli kostume, penetas telur, Pokéball, Raid Pass, ubat, Lucky Egg (2x pengalaman), Star Piece (2x Stardust), dan

Sampai sekarang, jumlah Pokémon yang telah boleh didapati dalam permainan ini adalah 466, merentasi 4 generasi.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Pokémon Go telah dikeluarkan pada tarikh yang berlainan di Eropah. Ia pertama kali dikeluarkan di Jerman pada 13 Julai 2016, diikuti oleh United Kingdom pada 14 Julai, dan kemudian Itali, Sepanyol dan Portugal pada 15 Julai, dan negara lain di Eropah pada 16 Julai

Pautan luar[sunting | sunting sumber]