Pokok Sembung

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Pokok Sembong)

Sembung
Capa
سمبوڠ
Pengelasan saintifik
Alam:
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
Order:
Keluarga:
Genus:
Blumea
Nama binomial
Blumea balsamifera
(L.) DC.

Sembung, sembong atau capa (Blumea balsamifera)[1][2][3] merupakan spesies tumbuhan berbunga dalam genus Blumea keluarga Asteraceae.

Gambaran[sunting | sunting sumber]

Pokok Sembung digunakan dalam rawatan herbal bagi selsema dan sebagai pelawas dalam perubatan Filipina, di mana ia dikenali sebagai pokok sambong.[4][5][6] Ia turut digunakan dalam perubatan rakyat Thailand dan China.

Genus Blumea terdapat di zon tropika dan sub-tropika di Asia, terutama Benua India dan Asia Tenggara. Blumea balsamifera is one of its species that is used in Southeast Asia. Ia dianggap sebagai rumpai ("ruderal species"), dan merupakan tumbuhan yang sering tumbuh dikawasan yang telah ditebang,[4] and in grasslands.[6] Ia digambarkan secara fizikal sebagai:

Tumbuhan renek lembut berbulu, searuh berkayu, berbau kuat, setinggi 1-4 meter (m). Daun lebar memanjang, mudah, bersilang, sepanjang 7-20 cm, dengan tepi bergigi dan and appendaged or divided base. Loose yellow flower head scattered along much-branched leafy panicles. Dua jenis bunga discoid: bahagian luaran kecil, banyak, dengan corolla bertiub; bunga tengah jarang, besar dengan "campanulate corolla". Sel Antherberekor di bawah. Buah (achene) kering, 1-biji benih, 10-ribbed, berbulu di atas.
—Sambong listing at Stuart X Change list of Medicinal plants [4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ TUMBUHAN UBATAN
  2. ^ SEMBUNG/ NGAI CAMPHOR –PLANT/BLUMEA BALSAMIFERA
  3. ^ Balfour, Edward (1871). Cyclopædia of India and of Eastern and Southern Asia, Commercial, Industrial and Scientific: Products of the Mineral, Vegetable and Animal Kingdoms, Useful Arts and Manufactures (dalam bahasa Inggeris). Madras: Scottish & Adelphi. m/s. 551.
  4. ^ a b c Sambong listing at Stuart X Change list of Medicinal plants. Accessed December 25, 2009.
  5. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan manila tidak disediakan
  6. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan plant tidak disediakan

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Senarai pokok Pokok mangga
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z