Rhizophora

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Pokok bakau)

Rhizophora
Rhizophora mangle
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Plantae
Klad: Trakeofit
Klad: Angiosperma
Klad: Eudikot
Klad: Rosid
Order: Malpighiales
Keluarga: Rhizophoraceae
Genus: Rhizophora
L.[1]
Species

Beberapa, lihat teks

Sinonim

Mangium Rumph. ex Scop.[1]

Rhizophora ialah genus bakau tropika, yang kekadang disebut bakau betul atau bakau kurap. Spesiesnya yang paling ketara adalah bakau merah (Rhizophora mangle), namun beberapa spesies lain dan sebilangan kacukan semula jadi turut dikenal. Ia hidup di kawasan berpaya di muara sungai, antara pertembungan air tawar dan air laut.

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Bakau biasanya memiliki buah dan bahagian bawah daun yang berbulu. Bulu pada daun menyimpan air dengan memerangkap lapisan udara dan dengan itu mengurangkan kehilangan air melalui penyejatan.

Di sesetengah tempat, buahnya direbus dan dimakan, kadangkala dijual sebagai sayuran. Bunganya wangi dan menghasilkan madu, dan didebungakan oleh serangga. Avicennia menghasilkan antara madu yang terbaik.

Spesies[sunting | sunting sumber]

Kacukan[sunting | sunting sumber]

Dahulunya ditempatkan di sini[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Genus: Rhizophora L." Germplasm Resources Information Network. United States Department of Agriculture. 2006-05-12. Dicapai pada 2010-11-27.
  2. ^ a b "GRIN Species Records of Rhizophora". Germplasm Resources Information Network. United States Department of Agriculture. Dicapai pada 2010-11-27.