Politik Rusia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kremlin Moscow telah menjadi pusat politik Rusia semenjak zaman Soviet.

Politik Rusia (Persekutuan Rusia) berlaku dalam rangka sebuah republik separa presiden persekutuan. Menurut Perlembagaan Rusia, Presiden Rusia adalah ketua negara, dan sistem pelbagai parti dengan kuasa eksekutif dijalankan oleh kerajaan, yang diketuai oleh Perdana Menteri, yang dilantik oleh Presiden dengan kelulusan Parlimen. Kuasa perundangan terletak hak pada dua dewan Parlimen Persekutuan Rusia, manakala Presiden dan kerajaan mengeluarkan banyak peraturan yang sah disisi undang-undang.

Sejak mencapai kemerdekaan setelah kejatuhan Kesatuan Soviet pada akhir tahun 1991, Rusia telah menghadapi cabaran yang serius dalam usaha bagi membentuk sistem politik yang telah di ikuti hampir tujuh puluh lima tahun pemerintahan Soviet itu. Sebagai contoh, tokoh-tokoh terkemuka di cabang perundangan dan eksekutif telah mengemukakan pandangan berlawanan arah politik Rusia dan instrumen kerajaan yang boleh digunakan untuk diikuti. Konflik mencapai kemuncaknya pada bulan September dan Oktober 1993, apabila Presiden Boris Yeltsin menggunakan kuasa tentera untuk membubarkan parlimen dan mengadakan pilihan raya perundangan baru (lihat Krisis perlembagaan Rusia 1993). Peristiwa ini menandakan berakhirnya tempoh perlembagaan pertama Rusia, yang telah dicemari oleh pindaan besar perlembagaan yang diterima pakai oleh Majlis Tertinggi Kesatuan Soviet pada tahun 1978. Satu perlembagaan baru, mewujudkan jawatan presiden yang kuat, telah diluluskan oleh referendum pada bulan Disember 1993.

Dengan perlembagaan baru dan parlimen baru yang mewakili pelbagai parti dan puak, struktur politik Rusia kemudiannya menunjukkan tanda-tanda penstabilan. Oleh kerana tempoh peralihan ini diperluaskan ke dalam pertengahan tahun 1990-an, kuasa kerajaan persekutuan terus berkurangan apabila wilayah-wilayah Rusia mendapat konsesi politik dan ekonomi dari Moscow. Walaupun perjuangan di antara cabang eksekutif dan perundangan sebahagiannya diselesaikan oleh perlembagaan baru, kedua-dua cabang terus mewakili wawasan fundamental berlawanan dengan masa depan Rusia. Kebanyakan masa, badan eksekutif itu adalah pusat pembaharuan, dan dewan rakyat parlimen, iaitu Duma, merupakan benteng anti-pembaharuan komunis dan nasionalis.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Use mdy dates