Politik kiri tengah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pusat kiri politik atau pusat kiri politik (bahasa inggeris Amerika), juga disebut sebagai sederhana-kiri politik atau ganjil tokoh politik, adalah sebuah kepatuhan untuk pemandangan bersandar ke sayap kiri, tetapi yang lebih dekat dengan pusat di kiri–kanan spektrum politik daripada yang lain sayap kiri varian. Orang-orang di pusat kiri percaya dalam bekerja di dalam sistem yang ditubuhkan untuk memperbaiki keadilan sosial.[1] pusat kiri menggalakkan satu tahap kesaksamaan sosial yang ia percaya dicapai melalui mempromosikan peluang yang sama.[2] pusat kiri telah dipromosikan nasib egalitarianisme, yang menekankan pencapaian kesaksamaan memerlukan tanggungjawab peribadi di kawasan dalam kawalan oleh orang individu melalui mereka kemampuan dan bakat-bakat, dan juga tanggung jawab sosial di bidang di luar kawalan oleh orang individu pada mereka kemampuan atau bakat.[3]

Pusat kiri menentang seluruh jurang antara yang kaya dan yang miskin dan menyokong sederhana langkah-langkah untuk mengurangkan ekonomi jurang, seperti yang progresif cukai pendapatan, undang-undang yang melarang anak buruh, upah minimum undang-undang-undang yang mengawal keadaan bekerja, had pada waktu bekerja dan undang-undang untuk memastikan pekerja' hak untuk mengatur. pusat kiri biasanya tuntutan yang menyelesaikan persamaan hasil tidak mungkin, tetapi bukan itu peluang yang sama memperbaiki tahap persamaan hasil dalam masyarakat.

Di Eropah, pusat kiri termasuk sosial demokrat, progresif dan juga beberapa demokratik sosialis, sayur-sayuran dan Kristian kiri. Beberapa sosial liberal adalah digambarkan sebagai pusat kiri, tetapi banyak sosial liberal adalah di pusat spektrum politik juga.[4][5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Oliver H. Woshinsky. Explaining Politics: Culture, Institutions, and Political Behavior. New York: Routledge, 2008. Pp. 146.
  2. ^ Oliver H. Woshinsky. Explaining Politics: Culture, Institutions, and Political Behavior. New York: Routledge, 2008. Pp. 143.
  3. ^ Chris Armstrong. Rethinking Equality: The Challenge of Equal Citizenship. Manchester University Press, 2006. P. 89.
  4. ^ John W. Cioffi and Martin Höpner (21 April 2006). "Interests, Preferences, and Center-Left Party Politics in Corporate Governance Reform" (PDF). Council for European Studies at Columbia University. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2010-06-05. Dicapai pada 14 November 2009.
  5. ^ Manfred Ertel, Hans-Jürgen Schlamp and Stefan Simons (24 September 2009). "The Credibility Trap – Europe's Center-Left Parties Stuck in a Dead End". Der Spiegel. Dicapai pada 14 November 2009.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]