Pond's

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Pond's Creams)
Pond's
Jenis produkProduk kecantikan
PemilikUnilever
Negara asalAmerika Syarikat
Diperkenalkan1846; 178 tahun yang lalu (1846)
PasaranSeluruh dunia
Laman sesawangwww.ponds.com
Iklan cetakan Pond’s untuk krim penghilang, 1910

Pond's adalah jenama kecantikan dan produk penjagaan kesihatan, yang kini dimiliki oleh syarikat induk syarikat multinasional Unilever.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Krim Pond’s dicipta di Amerika Syarikat sebagai ubat paten oleh ahli farmasi Theron T. Pond (1800-1852) dari Utica, New York, pada tahun 1846. Sir Pond mengeluarkan teh penyembuhan dari hazel penyihir [Hamamelis spp.] Yang beliau dapati dapat menyembuhkan luka kecil dan penyakit lain. Produk itu dinamakan "Golden Treasure." Selepas Theron meninggal dunia, ia akan dikenali sebagai "Pond’s Extract."[1]

Pada tahun 1849, T.T. Pond Company ditubuhkan dengan Pond dan pelabur lain. Tidak lama selepas itu, beliau menjual bahagian syarikatnya kerana kemerosotan keadaan kesihatan. Beliau meninggal pada tahun 1852. Pada tahun 1914, syarikat itu diperbadankan di bawah nama Pond's Extract Company . [2]

Syarikat itu kemudian berpindah ke Connecticut menubuhkan pusat pembuatan di sana. Kemudian ia memindahkan pejabat jualannya ke Bandar Raya New York.

Pada tahun 1886, Pond mula mengiklankannya secara nasional. Mereka diiklankan di bawah nama Pond's Healing hingga 1910.

Menjelang abad kedua puluh, penekanan utama syarikat itu ialah menjual produk kosmetik. "Pond's Vanishing Cream" dan "Pond's Cold Cream" dicipta, menandakan pintu masuk produk Pond’s ke industri penjagaan muka. Hari ini Pond’s dijual di seluruh dunia. Pasaran terbesarnya ialah di Sepanyol dan di Asia, termasuk India, Jepun dan Thailand.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]