Pongal (hidangan)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pongal
Semangkuk pongal
Nama alternatifPongali
JenisMakanan, hidangan nasi Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianBreakfast
Tempat asalIndia
Kawasan/rantauTamil Nadu, Andhra Pradesh
Masakan berkaitanMasakan India, Sri Lanka
Bahan utamaManis: nasi, susu, jaggery, kepingan kelapa, atau kacang hijau
Pedas: nasi, lada atau nasi asam jawa
Keragaman/variasichakkara pongali/chakarai pongal, venn pongal, milagu pongal, puli pongal
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pongal atau Huggi ialah hidangan beras India Selatan yang popular. Dalam bahasa Tamil "pongal" bermaksud "menggelegak". Di Telugu dan Kannada, pongali ialah hidangan nasi yang dicampurkan dengan susu dan gula.[1] Huggi berasal daripada perkataan Puggi yang bermaksud "menggelegak, menggelembung".[perlu rujukan]

Dua enispongal ialah chakarai pongal, yang manis, dan venn pongal, yang dibuat dari mentega yang diklarifikasi. Perkataan pongal umumnya merujuk kepada venn pongal pedas dan merupakan makanan sarapan pagi yang biasa. Chakarai pongal dibuat semasa perayaan Pongal.Chakarai Pongal dibuat daripada "chakarai" iaitu gula perang tradisional

Jenis[sunting | sunting sumber]

Pongal atau pongali dimasak di Salem, Tamil Nadu, India untuk Perayaan Pongal

Chakkara Pongali/Chakarai Pongal[sunting | sunting sumber]

Wikibooks
Wikibooks

Chakarai pongal atau chakkara pongali umumnya disiapkan di kuil sebagai prasadam, (persembahan yang dipersembahkan kepada dewa). Pongal jenis ini dibuat semasa Pongal festival di Tamil Nadu dan semasa Sankranthi festival di Andhra Pradesh.

Bahan boleh merangkumi beras, kelapa, dan kacang hijau. Chakarai Pongal sering dimaniskan dengan jaggery, yang memberikan warna coklat pada pongal, walaupun sebagai gantinya dapat dimaniskan dengan gula putih.

Venn Pongal[sunting | sunting sumber]

Wikibooks
Wikibooks

Venn (perkataan Tamil untuk putih) Pongal ialah hidangan gurih yang popular di rumah Tamil, Sri Lanka dan India Selatan lain dan biasanya disajikan sebagai sarapan istimewa terutamanya di Tamil Nadu dan Sri Lanka Utara dan Timur. Ia biasanya disajikan dengan sambar dan cutni kelapa.

Pongal di Nagercoil, India

Melagu Pongal[sunting | sunting sumber]

Melagu (kata Tamil untuk lada) Pongal ialah varian pedas dari hidangan yang sama yang dibuat dengan lada, nasi, dan moong daal.

Puli Pongal[sunting | sunting sumber]

Puli (perkataan Tamil untuk Tamarind) Pongal ialah varian yang dibuat dengan asam jawa dan nasi rebus. Ia tidak berkaitan secara khusus dengan festival Pongal dan sering dimakan untuk makan malam.

Kepentingan perayaan[sunting | sunting sumber]

Pongal disediakan sebagai hidangan penting semasa festival Pongal di festival Tamil Nadu, Pondicherry dan Kerala dan Sankranthi di Andhra Pradesh dan Telangana.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Wilson, Horace Hayman (1862). Essays and Lectures Chiefly on the Religion of the Hindus, Volume 2. Dicapai pada 3 October 2019.
  2. ^ Pandey, Alpana (11 August 2015). Medieval Andhra: A Socio-Historical Perspective. ISBN 9781482850178. Dicapai pada 3 October 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]