Portal:Bioteknologi/Rencana pilihan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Rencana pilihan Portal:Bioteknologi[sunting sumber]

Gel de SDS-PAGE

Gel elektroforesis adalah sekumpulan teknik yang digunakan oleh para ahli sains untuk molekul berasingan berdasarkan pada ciri-ciri fizikal seperti saiz, bentuk, atau isoelektrik titik. Elektroforesis gel biasanya dilakukan untuk tujuan analisis, namun boleh digunakan sebagai teknik preparatif untuk memurnikan molekul sebahagian sebelum penggunaan kaedah lain seperti spektrometer massa, PCR, pengklonan, DNA berurutan, atau immuno-blotting untuk ciri-ciri yang lebih lanjut.

Bahagian pertama, "gel", merujuk pada matriks yang digunakan untuk memisahkan molekul. Dalam kebanyakan kes gel adalah silang polimer yang komposisi dan porositas dipilih berdasarkan berat dan komposisi dari target analisis. Ketika memisahkan protein atau asidnukleik kecil (DNA, RNA, atau oligonukleotida) gel biasanya dibuat dengan kepekatan yang berbeza akrilamida dan pemaut lintas, menghasilkan rangkaian mesh pelbagai saiz poliakrilamida. Ketika memisahkan asid nukleik yang lebih besar (lebih besar daripada beberapa ratus [pangkalan [(kimia)|pangkalan]]), yang disukai matriks dimurnikan agarosa (yang merupakan ekstrak rumput laut). Dalam kedua-dua kes, gel membentuk matriks berpori solid yang terlihat dan terasa seperti yang jelas Jell-O. Akrilamida, berbeza dengan poliakrilamida, merupakan sebuah neurotoxin dan perlu ditangani dengan menggunakan Amalan Makmal yang Baik (GLP) untuk mengelakkan keracunan.


menunjuk sendiri - perbincangan - sunting - sejarah


Escherichia coli

Escherichia coli, biasanya disingkat E. coli, ditemui oleh Theodor Escherich, seorang doktor kanak-kanak dan ahli Bakteriologi, merupakan salah satu spesies utama bakteria yang hidup di usus lebih rendah hangat berdarah binatang, termasuk burung dan mamalia. Mereka diperlukan untuk tepat pencernaan makanan dan merupakan sebahagian daripada flora usus. Keberadaannya di airtanah adalah penunjuk umum dari pencemaran tahi. Nama berasal dari penemunya, Theodor Escherich. Ini termasuk di antara Enterobacteriaceae, dan umumnya digunakan sebagai [model [organisma]] untuk bakteria secara umum. Salah satu akar kata nama saintifik keluarga mereka, "enterik", merujuk pada "gastroenteritis", maka usus (dari 'gastro-', perut, 'entero-' usus, '-itis', penyakit). "Tinja" adalah kata sifat untuk organisma yang hidup di kotoran, sehingga sering digunakan secara sinonim dengan "enterik".

Jumlah individu bakteria E. coli dalam kotoran yang salah seorang manusia melalui dalam satu hari rata-rata antara 100 bilion dan 10 trilion. Semua berbeza jenis bakteria coli tinja dan semua bakteria sangat mirip yang hidup di tanah (dalam tanah atau tanaman yang membusuk, yang paling umum adalah Enterobacter aerogenes dikumpulkan bersama di bawah nama bakteria coliform. Secara teknikal, "kumpulan coliform" ditakrifkan sebagai segala aerobik dan anaerobik fakultatif, bukan-membentuk spora, Gram-negatif, bakteria berbentuk batang yang fermentasi laktosa dengan pengeluaran gas dalam masa 48 jam pada 35°C (95°F). Di dalam tubuh, gas ini dilepaskan sebagai perut kembung).


menunjuk sendiri - perbincangan - sunting - sejarah


Lactose keseluruhan dan terhidrolisis

Lac operon adalah sebuah operon diperlukan untuk pengangkutan dan metabolisme dari laktosa di Escherichia coli dan beberapa yang lain enterik bakteria. Ini terdiri daripada tiga berdekatan struktur gen, sebuah promotor, sebuah terminator, dan pembekal. Lac operon ditetapkan oleh beberapa faktor, termasuk ketersediaan glukosa dan laktosa. Hukum Gene lac operon adalah mekanisme peraturan pertama genetik yang dijelaskan dan sering digunakan sebagai kanonik contoh prokariotik regulasi gen.

Lac operon terdiri daripada tiga gen struktural, promotor, sebuah terminator, dan [pembekal [(biologi)|pembekal]]. Ketiga gen struktural: lacZ,berenda, dan lacA. LacZ encode β-galaktosidase (lacZ), sebuah enzim intraseluler yang memotong butang disakarida laktosa ke glukosa dan galaktosa. LacY menyandi β-galactoside permease (berenda), sebuah selaput pengangkutan terikat protein yang berfungsi mengepam laktosa ke dalam sel. LacA menyandi β-galactoside transacetylase (LacA), sebuah enzim yang memindah sebuah kumpulanasetil dari asetil-KoA untuk β-galactoside. Hanya lacZ dan berenda tampaknya diperlukan untuk laktosa katabolisme.


menunjuk sendiri - perbincangan - sunting - sejarah


Dr. Venter (kanan) semasa lawatannya di Hong Kong pada Disember 2004

John Craig Venter (born October 14, 1946, Salt Lake City) is an American biologist and businessman. He began his academic career at a community college, College of San Mateo (California), after enlisting in the navy and serving a tour of duty during the Vietnam War. On returning, he received his bachelor's degree in biochemistry in 1972, and his Ph.D. in physiology and pharmacology in 1975, both from the University of California, San Diego. After working at the University at Buffalo, The State University of New York, he joined the National Institutes of Health in 1984.

While at NIH, Venter learned of a technique for rapidly identifying all of the mRNAs present in a cell, and began to use it to rapidly identify human brain genes. The short cDNA sequence fragments discovered by this method are called Expressed sequence tags, or ESTs, a name coined by Anthony Kerlavage at The Institute for Genomic Research. In a controversial court case, Venter tried to patent these gene fragments and lost the case.


menunjuk sendiri - perbincangan - sunting - sejarah


Dolly

Dolly (5 July 1996 – 14 February 2003), a ewe, was the first mammal to have been successfully cloned from an adult cell. She was cloned at the Roslin Institute in Scotland and lived there until her death when she was 6. Her birth was announced on 22 February 1997.

The sheep was originally code-named "6LL3". The name "Dolly" came from a suggestion by the stockmen who helped with her birth, in honour of Dolly Parton, because it was a mammary cell that was cloned[1]. The technique that was made famous by her birth is somatic cell nuclear transfer, in which a cell is placed in a de-nucleated ovum, the two cells fuse and then develop into an embryo. When Dolly was cloned in 1996 from a cell taken from a six-year-old ewe, she became the centre of much controversy that still exists today.

On 9 April 2003 her stuffed remains were placed at Edinburgh's Royal Museum, part of the National Museums of Scotland.


menunjuk sendiri - perbincangan - sunting - sejarah


Sel induk embrio tikus.

Sel induk pada haiwan yang utama dibezakan sel yang mempertahankan kemampuan untuk membahagi dan membezakan ke dalam jenis sel lain. Dalam tanaman lebih tinggi fungsi ini adalah milik mendefinisikan dari ciri-ciri sel meristem. Sel induk mempunyai kemampuan untuk bertindak sebagai suatu sistem pembaikan bagi tubuh, kerana mereka boleh membahagi dan membezakan, mengisi kembali sel-sel lain selama host organisma hidup.

Penyelidik perubatan percaya bahawa kajian sel induk mempunyai potensi untuk menukar wajah manusia penyakit dengan menjadi digunakan untuk memperbaiki tertentu rangkaian atau tumbuh organ. Namun ada kesepakatan umum bahawa, "kendala teknikal yang signifikan tetap yang hanya akan diatasi melalui tahun kajian intensif."[1]

Penyelidikan sel batang ini disebabkan sebagai awal pada tahun 1960 setelah kajian oleh saintis Kanada Ernest A. McCulloch dan James E. Till.


menunjuk sendiri - perbincangan - sunting - sejarah


Sebuah mug bir lager emas

Bir adalah sebuah minuman alkohol dihasilkan melalui penapaian dari bijirin gula, dan yang tidak disuling setelah fermentasi. Penyelesaian gula tidak diperam, yang disebut Wort, diperolehi daripada seduhan, atau "menumbuk," malt butir bijirin, biasanya gandum. Minuman beralkohol yang dibuat dari fermentasi gula yang berasal dari sumber-sumber bukan-butiran - jus buah atau madu, misalnya - umumnya tidak disebut "bir," meskipun yang dihasilkan oleh ragi sama reaksi biokimia yang berpusat.

Proses pengeluaran bir disebut bir. Menjerang tarikh kembali ke sekurang-kurangnya milenium 5 SM (sebelum sampai ke menulis), dan dicatat dalam sejarah bertulis Mesir Purba dan Mesopotamia.

Kerana bahan dan prosedur yang digunakan untuk membuat bir boleh berbeza, ciri-ciri bir seperti rasa dan warna juga boleh berubah-ubah. Sedangkan nama tempatan untuk bir dibuat dengan kaedah yang sama dan bahan boleh berubah-ubah, kesamaan kaedah dan bahan dapat dikesan untuk membentuk suatu kajian tentang sifat bir gaya


menunjuk sendiri - perbincangan - sunting - sejarah


Agrobacterium tumefaciens galls

Agrobacterium tumefaciens adalah spesies bakteria yang menyebabkan tumor (umumnya dikenali sebagai 'galls' atau 'galls mahkota') di dikotil (Smith et al. , 1907). Ini bakteria Gram-negatif yang menyebabkan crown gall dengan memasukkan segmen kecil DNA (dikenali sebagai DNA-T, 'DNA transfer' untuk) ke dalam sel tumbuhan, yang didirikan di lokasi semi-rawak ke dalam tumbuhan genom.

Agrobacterium adalah proteobacterium alpha dari keluarga Rhizobiaceae, yang meliputi nitrogen legum simbion. Tidak seperti nitrogen fixing simbion, tumor menghasilkan Agrobacterium adalah parasit dan tidak menguntungkan tanaman. Berbagai macam tanaman dipengaruhi oleh Agrobacterium membuatnya menjadi perhatian besar bagi industri pertanian (Moore et al, 1997.).

Perhatikan bahawa Agrobacterium bukan satu-satunya sumber atau paling umum galls pada tanaman. Banyak disebabkan oleh serangga larva yang mengeluarkan hormon pertumbuhan tanaman dan mempunyai kesan yang sama.


menunjuk sendiri - perbincangan - sunting - sejarah


DICER protein

Small interfering RNA (siRNA), adalah kelas 20-25 nukleotida-panjang RNA molekul s yang memainkan pelbagai peranan dalam biologi. Terutama, ini adalah pusat gangguan RNA (RNAi) di mana siRNA yang mengganggu ekspresi gen tertentu. Sementara artikel ini sebahagian besar berkaitan dengan Sirnas di pusat RNAi, perlu dicatat bahawa Sirnas memainkan peranan tambahan di pusat RNAi-berkaitan, misalnya sebagai mekanisme antivirus atau dalam membentuk struktur kromatin dari genom, kompleksitas pusat tersebut hanya sekarang sedang dijelaskan. Sirnas pertama kali ditemui oleh kumpulan David Baulcombe di Norwich, United Kingdom, sebagai sebahagian daripada membungkam gen pasca-transkripsi (PTGS) pada tanaman http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db [= PubMed & DoPT Abstrak = & list_uids = 10542148 & query_hl = 1 & itool] = pubmed_DocSum. Tak lama kemudian, pada tahun 2001, Sirnas sintetik kemudian terbukti mampu menginduksi RNAi pada sel mamalia oleh Thomas Tuschl dan rakan http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt [= Abstrak & list_uids = 11373684 & query_hl = 3 & itool] = pubmed_docsum. Penemuan ini menyebabkan lonjakan minat dalam memanfaatkan RNAi untuk kajian bioperubatan dan pembangunan ubat.


menunjuk sendiri - perbincangan - sunting - sejarah


A handful of compost

Kompos adalah sisa-sisa membusuk dari [sebatian [organik |] organik] bahan (yang dengan [tanaman []] dan [haiwan []] asal-usul, lihat kompos). Kompos digunakan dalam berkebun dan pertanian, dicampur dengan tanah. Ini memperbaiki struktur tanah, meningkatkan jumlah [bahan [organik]], dan menyediakan nutrisi. biodegradasi adalah sarana yang bahan-bahan organik dikitar semula dalam lingkungannya (lihat kompos).

Kompos adalah nama umum untuk humus, yang merupakan hasil dari [dekomposisi []] bahan organik. Dekomposisi dilakukan terutama oleh mikrob, meskipun makhluk yang lebih besar seperti [nematoda []] ant dan oligochaete cacing (lihat vermicomposting), dan s, memberikan sumbangan pada proses. Dekomposisi berlaku secara alami dalam semua kecuali persekitaran paling bermusuhan, seperti dikebumikan di [TPA []] s atau di sangat gersang gurun s, yang menghalang mikrob dan dekomposer lain dari berkembang.


menunjuk sendiri - perbincangan - sunting - sejarah


Tarajah pengklonan

Pengklonan adalah proses mencipta salinan identik asal. Sebuah'clone di [biologi [| biologi]] akal, kerana itu, adalah satu sel (seperti bakteria, limfosit s dll) atau multi-khidmat organisma iaitu genetik identik dengan organisma hidup lain. Kadang-kadang hal ini boleh merujuk pada "alam" klon dilakukan baik ketika organisma [pembiakan [aseksual | menyalinkan aseksual]] atau ketika dua individu genetik identik yang dihasilkan oleh kemalangan (seperti dengan kembar identik), tetapi dalam bahasa umum clone adalah salinan identik oleh beberapa desain sedar. Juga lihat klon (genetik). Istilah Klon'berasal dari'κλων, para [[bahasa Yunani |] Yunani] kata untuk "ranting". Dalam [] [hortikultura], ejaan'klon digunakan hingga abad kedua puluh; efinalmulai digunakan untuk menunjukkan vokal adalah "o panjang" bukan "o pendek". Kerana istilah tersebut memasuki leksikon popular dalam konteks yang lebih umum, ejaan'klon telah digunakan secara eksklusif.


menunjuk sendiri - perbincangan - sunting - sejarah


Beras emas adalah berbagai beras (Oryza sativa) dihasilkan melalui [pengubahsuaian [genetik]] ke [[biosintesis |] biosynthesise] dari precursor [beta-karoten] [] (pro-vitamin A) di bahagian yang boleh dimakan beras. Keterangan saintifik beras pertama kali diumumkan dalam. Ilmupada tahun 2000 1 Golden padi dibangunkan sebagai makanan yang diperkaya untuk digunakan di daerah di mana ada kekurangan makanan Vitamin A. Pada tahun 2005, berbagai baru yang disebut padi emas 2 diumumkan, menghasilkan sehingga 23 kali lebih banyak beta-carotene daripada kelainan asli beras emas.2 Baik kelainan sedia untuk dimakan manusia.

Walaupun padi emas dibangunkan sebagai alat kemanusiaan telah bertemu dengan pembangkang yang signifikan dari aktivis anti-globalisasi dan persekitaran.


menunjuk sendiri - perbincangan - sunting - sejarah


Lebih rencana pilihan[sunting sumber]

Sekarang, ada 12 rencana pilihan, tetapi di masa hadapan boleh lebih (satu untuk setiap minggu). Sementara itu, kita boleh menyenarai rencana-rencana di sini: