Portal:Chile/Selected biography/8

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ramón Freire Serrano (November 29, 1787 & ndash; 9 Disember 1851) merupakan seorang tokoh tentera dan politik Chile.

Freire dilahirkan di Santiago pada tahun 1787 tetapi berpindah ke Concepción di mana beliau pada tahun 1811 menyertai perjuangan independist dengan memasuki tentera sebagai kadet. Selepas kejatuhan bebas Patria Vieja selepas penaklukan Sepanyol beliau dan banyak Chile lain berlindung di bebas Argentina.

Freire kembali ke Chile bersama-sama dengan Tentera Andes José de San Martín pada tahun 1817. Setelah di Chile Freire dihantar dengan seratus orang untuk membebaskan Talca. Kemudian, beliau berjuang dalam tegas Pertempuran Maipú itu.

Selepas keruntuhan pendukung raja, Freire dinamakan Intendant dalam Concepción, Chile. Dari kota itu, beliau mengetuai operasi terhadap campuran mengharamkan dan pendukung raja dan Mapuche gerila dalam apa yang telah datang kepada dikenali sebagai Guerra a muerte ("Perang kepada Kematian") fasa perang Chile kemerdekaan.

Pada 1823, Freire meningkat terhadap kerajaan autoritarian Bernardo O'Higgins, memaksanya untuk meninggalkan kedudukannya sebagai pengarah Tertinggi. Pemberontakan berjaya melontarkan Freire ke dalam menjadi ketua negara sendiri; di pejabat itu, beliau membuang O'Higgins dan menghapuskan perhambaan.

Pada tahun berikutnya, 1824, Freire menganjurkan ekspedisi untuk mengusir Sepanyol pendukung raja dari Chiloe Kepulauan, kubu kuat terakhir mereka. Ekspedisi itu gagal selepas republik Jorge Beauchef kehilangan Pertempuran Mocopulli. Pada tahun 1826, Freire cuba sekali lagi untuk menakluk Chiloe, kali ini membawa tentera 2500 lelaki sendiri; Gabenor Chiloe, Antonio de Quintanilla, diserahkan kepada kuasa yang lebih tinggi.

Freire sekali lagi dipilih ketua negara pada tahun 1827, kali ini dengan gelaran Presiden; tetapi dia meletakkan jawatan pada akhir tahun yang sama. Pada 1829, José Joaquín Prieto membawa pemberontakan yang berjaya yang mencipta junta (sebuah kongres daripada yang utama), yang Freire tidak mengiktiraf dan yang menentang dalam Pertempuran daripada Lircay. Setelah dikalahkan, dia dibuang ke Peru. Dari Peru, beliau berjaya menyewa dua buah kapal yang dia merancang untuk menangkap Chiloé dan dari sana menggulingkan rejim baru. Selepas dahagi kapal rahsia, bagaimanapun, dia telah diserahkan kepada pegawai Chile.

Freire kemudian telah dihantar ke pulau penjara daripada Robinson Crusoe oleh perintah langsung dari Diego Portales. Beliau kembali ke tanah besar Chile hanya pada tahun 1842 dan bersara daripada kehidupan awam. Beliau meninggal dunia pada tahun 1851.