Portal:Indonesia/Tahukah anda

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
  • ... bahawa di kompleks Ijen gunung berapi, berpuluh-puluh pekerja perlombongan sulfur mengangkat 70–100 kilogram batu-batu berkonsentrasi tinggi sulfur, yang diangkat oleh tangan, dari caldera ke rim crater (sejauh 200 meter) sehari.
  • ... bahawa pada 1664 Run, salah satu Kepulauan Banda, dan kemudian dipegang oleh British, dianggap sangat bernilai oleh Belanda, yang mereka menyerahkan sebuah koloni Atlantik Utara Belanda - sebuah pulau dikenali sebagai Manhattan - dengan penukaran untuk Run.
  • ... bahawa Bunaken (gambar) adalah salah satu destinasi cuti bawah air yang termasyhur di Indonesia? Dan bahwa ia mempunyai sekitar 70 genera kerang dibandingkan dengan 10 di Hawaii?
  • ... bahawa di lampau barat pulau Indonesia, Pulau Weh, hanya satu-satunya tempat kediaman spesies kodok yang berugut, Bufo valhallae, menurut senarai IUCN? Pulau tersbut juga dikenali dengan terumbu kerangnya dan penemuan ke-21 yu megamouth yang jarang dilihat dan luar biasa pada 2004.
  • ... bahawa kemungkinan asal usul nama Krakatau berasas pada salah terjemahan kaga' tau; bermakna Saya tidak tahu dalam bahasa Betawi. Sekali, seorang kapten kapal menanyakan seorang penduduk tempatan nama pulau tersebut, dan dia menjawab "kaga' tau!".